Het is eindelijk officieel.
Van alle sportwagenmerken is Porsche al behoorlijk ver met elektrische aandrijflijnen. Het is natuurlijk wel een beetje vals spelen. De elektrificatie wordt vooralsnog alleen toegepast op de Porsche Cayenne en Panamera, twee gigantische auto’s waarbij het relatief eenvoudig is om een elektromotor plus accu te monteren. Een tijdje geleden werd de Taycan onthuld, een geheel nieuwe en volledig elektrische auto.
Daar komt er eentje bij en het is er een die wij al kennen, de Porsche Macan. De huidige generatie (95B), staat op het MLB platform. Met eigen motoren en transmissies kan Porsche er nog wel een unieke draai aangeven, alhoewel dat niet geldt voor de standaard Macan (met Audi viercilinder), toevallig ook een zeer populaire uitvoering. Met de volgende generatie wordt alles anders. Deze nieuwe generatie zal namelijk een volledig elektrische auto worden.
Dat heeft de Raad van Toezicht van Porsche AG besloten. De productie van de tweede generatie Macan vangt aan in het begin van het nieuwe decennium. De Macan krijgt net als de Taycan SUV 800-volttechnologie en staat op het PPE-platform, dat Porsche in samenwerking met Audi heeft ontwikkeld. De Macan wordt gebouwd in de de fabriek in Leipzig. Naast het Macan-nieuws weet Porsche te melden dat de Taycan aan het einde van dit jaar in productie gaat. Niet veel later moet de Taycan Cross Turismo volgen.
wahltiroler zegt
Lekker hoor, uiterst smaakvol!
Zowel die Macan als de Gewürztraminer?
Dutchdriftking zegt
Porsche kennende zal het meteen de fijnste elektrische SUV zijn welke we ooit gezien hebben. En flink aan de prijs natuurlijk.
ghost zegt
@dutchdriftking: ik wacht nog op een instappertje/Porsche voor de gewone doorsnee man. Oh wacht…priemieumm.
MAB zegt
@ghost: sinds wanneer maakt porsche autos voor de doorsnee man?
bischero zegt
@mab: het ligt eraan in welk dorp je rondrijdt. In sommige is het de grijze Golf namelijk ?
rolov zegt
@ghost: wacht maar op de audi
karaya zegt
@dutchdriftking: Porsche kennende? (verder dan hybride zijn ze tot nu toe niet gekomen)
Laten we het eerst maar eens afwachten.
Dutchdriftking zegt
@karaya: Klopt, maar dat was wel meteen de allerfijnste hybride in de klasse. Zowel de 918 als de Turbo S-E Hybrid
rlnl zegt
Komt er een volledig elektrisch model of uitsluitend een elektrisch model?
hotze zegt
@rlnl: dat vroeg ik me ook af. Kan me niet voorstellen dat ie nu al volledig elektrisch wordt…
nofxke zegt
@rlnl: volgens car throttle : electric only
poes zegt
Hoe kan de raad van toezicht (een dergelijk) besluit nemen? Bijzondere functie hebben ze dan. Wie houdt toezicht op de besluiten van de toezichthouders? De raad van bestuur? ;-)
mashell zegt
@poes: normaal gesproken zitten in een raad van toezicht daar inderdaad slechts wat stropdassen die voor een modaal jaarsalaris 6 keer per jaar interessant babbelen over cijfers. Maar bij Porsche zitten in de raad van toezicht de twee families die grootaandeelhouders zijn.
poes zegt
@mashell: dat maakt het tot een mooi kliekje; grootaandeelhouders die zetel hebben in de RvC/RvT. Dat moet je echt niet willen als organisatie…
mashell zegt
@poes: maar als grootaandeelhouder is het natuurlijk precies wat je wilt hebben. Overigens hecht ik niet veel waarde aan de RvC en RvT’s. In mijn ervaring staan die op te grote afstand, beoordelen ze alleen financiële plaatjes die een accountant heeft voorgekookt en komen ze daarom vrijwel altijd tot dezelfde conclusie als het bestuur.
berlinetta zegt
@poes: Een RvT heb je in NL bij stichtingen en verenigingen. Bij kapitaalvennootschappen heb je een Raad van Commissarissen. Naar mijn weten is dit in Duitsland niet anders geregeld.
poes zegt
@berlinetta: het punt is dat een RvC (en RvT) dergelijke strategische en operationele besluiten niet kan (en mag) nemen. Dat doet de RvB. De RvC toetst vervolgens de RvB.
berlinetta zegt
@poes: Daar heb je zeker gelijk in.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zozo, wat modern. Voor een Duits merk.
mashell zegt
Porsche durft nu al het aan om hun meest verkopende model alleen nog als electrowagen uit te brengen. Dat noem ik overtuiging. Als het zo snel gaat dan zal de 992 ook wel de laatste generatie 911 met benzinemotor zijn.
gebruikersnaam3 zegt
@mashell: Ik denk niet dat dat voor de 911 zal gelden. Reden is namelijk dat er moeilijk onderscheid te maken is tussen een turbo, GT2, GT3 etc.
Daar zitten nog te veel rijdeursauto’s tussen om dat ineens overboord te gooien. En face it de Macan is gewoon een hip boodschappen autootje voor trophy wives.
gebruikersnaam3 zegt
@gebruikersnaam3: rijdersauto’s dus
hotze zegt
@mashell: ze hebben al eens geroepen dat de 911 de laatste auto met een verbrandingsmotor gaat worden.
vaakbenjetebang zegt
@hotze: Dat heb ik nog nergens gelezen (en ik lees nogal wat op autogebied). Wel ken ik deze uitspraak van dhr. Porsche zelf: “Das letzte Auto, das gebaut werden wird, wird ein Sportwagen sein.”
hotze zegt
@vaakbenjetebang: tja, stond enige tijd terug in een autoblad, weet zo niet meer welke. Misschien 1 van de specifieke Porsche-magazines. Zal een Porsche-techneut zijn geweest. Op zich kan ’t denk weinig kwaad als sportwagens een verbrandingsmotor behouden; er worden relatief weinig kilometers mee gemaakt.
vaakbenjetebang zegt
@hotze: Zo zal het ook gebeuren denk ik, sportwagens (iets breder: hobbyvoertuigen) houden hun verbrandingsmotor en mogen dan X dagen per jaar de weg op, uitgezonderd woon-werkverkeer, of een variant op dat thema. Een beetje als bij klassiekerverzekeringen.
hotze zegt
@vaakbenjetebang: vind ’t prima zolang er geen blauwe walm uit de pijp blaast. Dan mogen ze van mij naar ’t museum (of een motorrevisie ?)
mashell zegt
@hotze: kan toch ook? De 992 is het laatste geïntroduceerd en is dus als laatste weer aan een update toe.
marklevinson zegt
Nederlandse regering is volledig van de pot gerukt.
Net meer dan 2000km door DLD gereden, en in een grote stad verbleven. Alle dikschepen zijn diesel, je wordt dood gegooid met 5 serie, E/S klasse en A4/A6. Allemaal diesels. Geen Tesla of andere electromeuk gezien. Totale waanzin!
Groot deel van de huizen in DLD stoken nog op meest smerige dieselstookolie, vliegtuigbrandstof is, wat ik begrijp, de meest vieze vorm van diesel/ethanol.
Mijn volgende wordt gewoon weer een dikke diesel met tenminste 6 cylinders.
lithiumion zegt
@marklevinson: Wellicht dat er in de Heimat nog genoeg ruimte voor jou en je 6 cylindrische dikke diesel is?
frederik zegt
@marklevinson: Ja en wel zogenaamd milieuvriendelijk doen met het afschaffen van kerncentrales. Intussen roken de kolencentrales lekker door…
mashell zegt
@frederik: daar zijn al plannen voor om die af te bouwen, ook de bruinkoolmijnen gaan dicht. Qua wind- en zonne-energie lopen de Duitsers weer jaren op ons voor.
hotze zegt
@marklevinson: de huizen/bedrijfspanden liggen wel stampvol met zonnecellen. Zwaar aan de subsidie cq. garantie voor een goede prijs bij aanleveren op het stroomnet. Als ze in Duitsland net als in NL elektrische auto’s gaan subsidieren zal ’t ook daar van de grond komen.
karaya zegt
@hotze: Stroom opwekken op een tijdstip dat niemand het nodig heeft. En de rest mag het buitenland bijpassen.
laptom zegt
@karaya: hij? overdag is de energieconsumptie het hoogste. In de avond uren neemt het af tot de laatste punt in de nacht.
vaakbenjetebang zegt
@marklevinson: Wat heeft de Nederlandse regering precies te maken met het modellenpalet van Porsche?
tttijn zegt
2024 is ook begin 2020….
polar zegt
Lekker voor de bijtelling
Jantje_555 zegt
zo…weer een emotieloos en geruisloos hok bij
mashell zegt
@Jantje_555: @Jantje_555: in de midden console zit een klein rond knopje met daarom een streepje. Druk daarop op en het geruisloze is afgelopen, druk dan op het pijltje naar rechts op het touchscreen tot dat dit “100%NL” weergeeft, draai dan het eerder genoemde knopje naar rechts en je hebt meer emoties dan je aan kunt.
Emoties komen niet van bijgeluid dat een verbrandingsmotor produceert maar van zorgvuldig gecomponeerde muziek.
hallokroket zegt
@mashell:
Vind jij..