Een even bizar, stoer als mooi verhaal. Een werkloze Amerikaan met twee rechterhanden en een grote passie voor auto’s die met 500 dollar en heel veel sleutelen zijn auto tussen 400k rallymonsters weet te persen. Vervolgens rijdt hij niet alleen het evenement uit, aan het eind staat hij zelfs op het podium! Niet slecht, met een tweedehandsje van 19 jaar.
Some teams would dream about competing; Bill and I said screw it, we’re going.
Hoe meer je van het verhaal leest, hoe onwerkelijker de uitkomst uiteindelijk lijkt. Bill Caswell had geen geld, geen werk, veel tijd en vooral veel zin om mee toe doen aan een groot rally-event. De keuze viel op de WRC Corona Rally Mexico Rally America.
Via gaten in de regels komt Bill erachter dat hij ook een 19 jaar oude auto voor het evenement kan inschrijven. Of het de ideale auto voor het evenement is, is niet bekend, maar Bill tikt een oude verwaarloosde BMW E30 318 op de kop. Dan begint het werk. Bill leert zichtzelf een FIA rolkooi in elkaar te lassen en alle techniek van de Bimmer wordt opgelapt. Na het inbouwen van de rolkooi, wordt er ook een viercilinder van een M3 ingebouwd. Op het moment van de race zit de auto nog maar net in elkaar. De motor en versnellingsbak zitten pas een week op hun plek en zijn nauwelijks getest.
Dan begint de tijd te dringen. Met al het sleutelwerk aan de auto, is er geen tijd om hem te wassen. Voorzien van een flinke laag stof en met modder beplakt, wordt de auto naar Mexico gereden in een gehuurd busje. Daar stappen Bill (de chauffeur) en Ben (navigator) praktisch voor het eerst met elkaar in een auto.
Tijdens het hele evenement was Bill zowel monteur, ingenieur en chauffeur voor zijn ’team’. Banden wisselen, kleine reparaties onderweg uitvoeren en het aan elkaar lassen van grotere onderdelen tijdens de race behoorden tot de taken. Alleen de navigator was een bekende rot in het vak: Ben Slocum. Uiteindelijk navigeert hij de auto naar een derde plek in zijn klassement. Hiermee laat de BMW heel veel (dure!) Peugeot’s 206 en 207 cupracers achter zich, alleen de Lancer Evo’s lijken hem te snel af. Hadden ze in de WRC-klasse meegereden dan waren ze zelfs nog 23e (van de 25) geworden. Het volledige verhaal en alle foto’s staan, voor de liefhebber, op Jalopnik.
Old cars never die, they just get tougher!
mb man zegt
Geweldig.SOort topgear opdracht
dimacodavid zegt
Held !
mb man zegt
Mooi dat ie die franse zooi achter zich laat
RazorHead zegt
Mooi & geweldig!
stel je nu eens voor dat ze voor datzelfde geld een aftandse Subaru ofzo hadden gekocht of iets anders met 4×4..;)
spykerboy zegt
haha geweldig :D wat een baas ben je dan!! :D
Freude_am_Fahren zegt
Heel veel respeect voor die kerel!
Larrs zegt
Dat doet hij goed, respect. :)
xilver zegt
Daar sta je dan als voormalig F1 kampioen met je 400k dure wagen in de kant wnr je gepasseerd wordt door een werkloze in een aftandse 19 jaar oude Bimmer xD
wolfsburger zegt
Stroomt het geld nu ook voor hem binnen? Heeft hij nu een baan?
Wel een geweldig idee, maar dat je hem ook nog bijna wint; nuthin’ but respect!
osca zegt
respect :o
Alpinaa zegt
Bmw boven alles!! Prachtig verhaal!!
Drift-King zegt
Echt respect voor die man!
en dan nog 23 worden (als hij met) het WRC had meegedaan!
:O
ZwerverRoodbaard zegt
Dan ben je officieel koning :)
Trolle zegt
respect
Tonnie zegt
Respect. Echt goed verhaal!
lowrider46 zegt
nice! heb net zelf een e30 320i gekocht voor minder dan 500€ :D
Basher zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Duidelijk zegt
Respect voor de man, en de wagen… Dream come true!
timberleek zegt
idd respect voor die vent.
hoe mooi is het als je met in verhouding, geen geld en geen ervaring (dat maak ik eruit op) gewoon de ‘pro’s’ afscheept in hun ‘perfect uitgebalanceerde hypermodern van alles voorzien 4×4 auto’ met een oud afstands (al wil ik hem best) bwmtje. als je hem inhuurt en traint heb je goud in handen denk ik, als team.
SaabTURBO zegt
Die vent is geniaal, eeuwig respect. Misschien een idee om dit soort praktijken vaker uit te gaan halen. Gewoon omdat het kan. Gewoon omdat het leuk is en gewoon om de veel duurdere auto’s te pesten.
Ik vraag me af… Welke auto’s zijn nog meer voor dit soort dingen geschikt?
Floc zegt
Misschien moet BMW maar met de WRC gaan meedoen met de 1-serie of 3-serie zou wel vet zijn :D
lincoln zegt
uit Chigaco !!
zou zweren dat dit soort knakkers alleen in Texas voorkomen ..
The Honda Spirit zegt
Dit moet gewoon verfilmd worden !!! Wat een verhaal zeg !!!
Didixtr zegt
RESPECT !!!
akif7 zegt
vet respect , maar je moet niet denken dat je met 500 euro/dollar klaar bent , hij heeft een m3 blok gekocht in ge drukt en rolkooi onderdelen en dergelijke
Carmaster zegt
“Some teams would dream about competing; Bill and I said screw it, we’re going”
Bill Caswell, I salute you!
Carmaster zegt
@ lincoln
Dat gevoel had ik ook al toen ik begon met lezen, dat moet wel zon gekke Texaan zijn.
Klassiekerrally zegt
Geweldig verhaal. Dwingt inderdaad respect af!
Thunderstruck zegt
Geweldig, gaat niks boven een E30 !
timberleek zegt
@akif7
dat van dat blok klopt, maar dat is vast wel te vinden.
rolkooi is gewoon staal. Simpele stalen buizen zijn niet zo duur en lassen en buigen kun je overal (evt zelfs bij een boer). of misschien had hij vroeger een garage oid, dan heeft hij misschien nog van die apparatuur.
Hupke zegt
@timberleek:
mag je zomaar zelf een rallykooi lassen, moet dat niet gekeurt worden, en het juiste staal enzo voor gebruikt worden?
(ik weet niet he)
Kevski-Style zegt
@Hupke:
@ Hupke: FIa heeft daar richtlijnen voor. Die kan je in 1 van de annexen vinden bij de FIA. Als ik me niet vergis zijn ze te vinden op de site van de FIA in PDF. Bereidt je wel vllr op heel veel lezen. Meeste locale regelgeving werkt met annex J, maar das voor circuit. Eissen voor rally zijn zwaarder….
Hupke zegt
@Kevski-Style:
Ik ga het eens uitzoeken dank je.
(niet dat ik morgen van plan ben een rolkooi in men wagen te bouwen)
Roy-RS zegt
400K? laat me niet lachen, tweedehands WRC’s die hier het Nederlands Kampioenschap rijden kosten al snel 5 á 6 ton.
Een nieuwe WRC kost rond de 1 miljoen USD, zonder reserve onderdelen, wat neerkomt op zo’n 750.000 euro.
Doet natuurlijk niks af aan de prestatie van deze man, geweldig!
h zegt
zal binnenkort wel een of ander contract krijgen.
lambo4all zegt
19 jaar oude BMW die gloednieuwe franse auto’s verslaat, zo zie je maar weer fransen deugen niet, en hun auto’s nog minder!
La Strada zegt
@lambo4all: een jaar of dertien schat ik zo?
Alcantara zegt
Ik kan nooit geloven dat dit project gerelealiseerd is met 500 dollar. Dat is alleen de aanschaf van de BMW, maar het aanpassen van de auto, banden, brandstof, inschrijven kost veel meer dan dat.
Dus -1 voor het liegen over de kosten.
Alwood zegt
@Alcantara: auto=500, onderdelen misschien 4-5000, werk wat Bill zelf aan de auto heeft gedaan: onbetaalbaar…
Freez zegt
Natuurlijk een mooi verhaal, maar het is natuurlijk niet zo dat het hele veld WRC’s heeft verslagen, er zijn altijd nog 22 van die dure jongens sneller. Op plaats 23 van de 25? Er sneuvelt hier en daar nog wel eens een WRC in de strijd.
In de poging het als een jongensboek te brengen, wordt de prestatie, hoewel groot, wel overdreven.
Alwood zegt
@Freez: lees het verhaal nu nog eens… Hij rijdt ook helemaal niet in WRC klassement en in zijn eigen klassement tussen de Peug-cup racers is hij derde geworden!
Is ook nét een beetje eerlijker, aangezien een M3 blok de 350pk en 6-800Nm van een WRC-blok niet helemaal haalt.
Hupke zegt
waarom niet zie deze maar eens
http://www.youtube.com/watch?v=ZxacVRF7i1A
Hupke zegt
Ok, de wagen hierboven was wel professioneel en de rijder ook maar men punt is dat die wagen best wel goed is.
HDM zegt
Hoe geweldig is dit :D
Cantago zegt
Okey, dat is nou echt de allermooiste vorm van autosport! Een 19jarige BWM voor 500 dollar op de kop tikken, flink wat verbouwen, meedoen met een race, en nog 3e worden ook!
Sjonny zegt
Kudo´s voor die man, al lijkt mij de totaalprijs voor die auto wel 10 keer duurder, maar dat is nog niks vergeleken met zn concurentie
timberleek zegt
@hupke
de kooi zal wel degelijk gekeurd moeten worden, maar als jij je aan de richtlijnen houdt en dus ook degelijke lassen kan zetten is er niks aan de hand. kwa materiaal denk ik dat het niet zo bijzonder is. gewoon staal met bepaalde diktes. Dat is prima te verkrijgen.
ik ga er niet vanuit dat de rolkooi van een of ander nasa materiaal gemaakt hoeft te worden.
Jokkebrok zegt
Mooi verhaal, lekker kort… ;)
m5 zegt
prachtig verhaal
Harry1994 zegt
The American (car)Dream?;-)
madmopar zegt
super respect voor dien gast
Dennis zegt
@ MB man:
Waarom Franse zooi? Als uw naam voor Mercedes Benz staat zou ik mijn handjes ook maar dichtknijpen. Roest en electronica ellende is bij MB geen onbekend fenomeen.
Dennis zegt
@ MB Man:
Waarom nou Franse zooi? De slechtste auto’s die ik heb gehad waren Duits.
En als MB voor Mercedes Benz staat zou ik mijn handjes ook maar dichtknijpen. Roest en electronica ellende is bij MB ook geen onbekend fenomeen.
integralechubasco zegt
en wat waren de concurrenten van de bmw?
Citrofiel zegt
@integralechubasco: Ik probeerde het ook te vinden, maar dat bleek lastiger dan ik dacht. Ik heb het maar opgegeven nadat ik dit had gevonden: “We were working on a post about this yesterday, but we had some trouble finding the official results on the WRC and Rally Mexico web pages. Well we found them, and Caswell did indeed finish 3rd after a team ahead of him was disqualified. This in a class of 9 made up of new Peugeot 206s, Mitsubishi Evos, Renault Clio Sports, and a lone E30 318i.” bron Zie ook hieronder voor de standen van de afzonderlijke auto’s.
@autoblog: Ik heb ook geprobeerd de resultaten te vinden, en volgens mij staan ze hier. Dan moet je de 22e (laatste) hebben en dan de opgetelde tijden (Tiempos acumulados). Dan zie ik toch echt een Peugeot 206 bovenaan staan… Maar om eerlijk te zijn, die tabellen zijn soms incompleet of niet kloppend (als je de tijden optelt). Ik vind het allemaal maar vaag. Daar komt nog bovenop dat die BMW dus als vierde was gefinished, maar dat er een rijder voor hem werd gediskwalificeerd. Blijft vaag… De WRC-site zegt er niets over (komt omdat hij meedeed in een niet aan de WRC gelieerde klasse) en de Rally Mexico-site is al helemaal een chaos. :?
Jurrian zegt
@Citrofiel: Er was toch een wagen uitgevallen om technische redenen waardoor hij 3e werd?
Die coureur zijn commentaar over die youtube met de vraag waarom hij overal driftend en tegen de revlimiter stuiterend op film staat? “Die paar tienden van seconden kunnen met niet zoveel schelen, maar dit vinden de toeschouwers leuk” lol, wat een held
Citrofiel zegt
@Jurrian: Ik heb het ook slechts van de bron die ik noemde (onder ‘bron’ dus).
Jurrian zegt
@integralechubasco: wat lancer evo’s, een ex-wrc wagen en ik zag een hoop 206 en 207’tjes.
Er missen misschien hier en daar wat relativerende details, maar alleen al om te lezen is dat verhaal op jalopnik geweldig. zou iedereen hier even moeten lezen, het is het waard.
ennehhh, Go E30!!
GTR zegt
typisch momentje van; one man, one dream…
nee maar echt zware diepe terechte en oprechte respect voor deze man! echt knap!
Mr. Dj M. zegt
Gaaf, respect hoor! :D
zondagsrijder zegt
Erg mooi verhaal. Dit is het échte autorijden en autoliefhebben. Hoop dat dit mensen inspireert om in Europa hetzelfde geintje uit te halen.
Dimglor zegt
Wow respect voor die man..
Laat die al die teams eens zien dat het ook simpel kan..
Prachtig gedaan… Mooie prestatie…!
AJ zegt
Geen wonder dat BMW uit de rally gestapt is, ze winnen zo ook nog wel. :D
bmw6cyl4live zegt
Geniaal.
mb man zegt
Dennis.Dat is allang opgelost.Jammmer dat mensen er steeds op terug vallen.FRans blijft gewoon shit.KIjk maar naar de pechstatistieken.
La Strada zegt
@mb man: Vreemd, want ook de grootste Kilo Utrecht Tango auto die ik ooit heb gehad, daar pronkte een ster op de motorkap.
Alleen ben ik niet zo om al hun producten als meuk, zooi, ellende en weet ik wat te noemen. Ik had een Benz C klasse 2 liter zestienklepper en het was gewoon een rotwagen. Jammer, hoop dat anderen niet zo’n ellende hebben mee moeten maken als ik destijds.
Koop ik ooit nog een van hun producten ? Ja, hun bedrijfswagens lopen al jaren zonder problemen en doen hun kilometertjes goed en betrouwbaar
mb man zegt
DAt is jammer ja.De c klasse heeft eigenlijk nooit grote problemen gekend vanaf de introductie in 1993.ALleen rond 2000 2002 roestproblemen en wat electronica,maar daar hebben de jappaners zelf last van
der otto zegt
Octane 98 in the vains
Driving is like breathing
Pistons instead of brains
On high revs they are feeding.
These are our heroes
They touch our souls
tvrspeedsix zegt
mooi verhaal, meer info plz autoblog!
superman zegt
E30 een ijzersterk ontwerp. Met betrouwbare techniek en een 50%-50% gewichtverhouding kan je anno 2010 nog ver komen. Geweldig!
De E30 is nu al een klassieker aan het worden.
NovaStar zegt
goede zaak. Hoppa! Kut temas dan de rest.
hanz zegt
konings!
gewoon instappen en rijden! zo hoort het te gaan (-: