Remmen én gas met een pedaal in je Tesla, nu met een handige en welkome optie.
In een elektrische auto ontbreekt natuurlijk een koppeling. Je hebt dus twee pedalen: een om te remmen en een om gas te geven. Maar je kunt ook gebruik maken van ‘one pedal driving’ in een Tesla. Dat maakt het Amerikaanse bedrijf na een update weer een stukje makkelijker en gebruiksvriendelijker.
Remmen en gas geven met een pedaal in Tesla’s
Door te remmen kan een elektrische auto weer energie terugwinnen, wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Harstikke handig natuurlijk, omdat je zo minder hoeft op te laden. De auto zet dan de kinetische energie weer om in elektriciteit, ook wel bekend als regeneratief remmen. En met één pedaal gaat dat nog makkelijker.
Het werkt als volgt. Als je je gaspedaal loslaat, remt de auto veel harder (en wekt dus meer elektriciteit op). Je moet dus echt anders gebruik maken van je gaspedaal. Het is wel even wennen. In geval van een noodgeval kan je altijd nog keihard remmen met het rempedaal, dat gewoon nog in de auto zit.
Update
Tegenwoordig zijn we allemaal ‘connected’, zoals mijn zoontje in goed Nederlands zou zeggen. Je Tesla dus ook en een voordeel hiervan is dat een update draadloos uitgevoerd kan worden. Tesla heeft op dit moment een nieuwe update uitgebracht.
Eerder had het bedrijf stilletjes de mogelijkheid om de regeneratieve remintensiteit aan te passen uit de instellingenschermen gehaald. Het was dus een verplichte “one-size-fits-all”-optie, waardoor de mogelijkheid om verschillende sterktes te selecteren, werd verwijderd. Maar het lijkt terug te zijn!
Twee opties
De website Electrek meldt dat de optie te vinden is onder Controls > Pedals & Steering > Regenerative Braking. Hier worden twee mogelijkheden aangeboden, namelijk standaard en laag. Bij standaard wordt er maximaal regeneratief geremd en bij laag beperkt. Bij die laatste wordt dus niet zo hard vertraagd, maar rolt je auto dus wat langer uit. Sommige gebruikers vinden de standaard optie namelijk te extreem en niet goed werken. Je klapt als het ware voor je gevoel elke keer met je gezicht op je stuur als je je gaspedaal loslaat.
Heb jij een Tesla? Check dan de update en laat ons of de twee opties naar behoren werken!
Flutterbear zegt
Je moet het gaspedaal ook niet in 1x los halen maar rustig laten op komen en als je minder wilt remmen houd je hem op 5-10% ingedrukt. Al dat geflipper met regeneratie standen wordt je toch moe van?
Mijn eGolf heeft trouwens al regeneratie op basis van de navigatie. Hierdoor remt die bij rotondes automatisch eerder af. Helaas is het niet zo intelligent wanneer de kaart verouderd is.
dutchneon zegt
Als je een rustige rijder bent, of zoals ik af en toe een dag hebt waar je lekker rustig aan doet…. wil je gewoon je pedaal loslaten en lekker uitrollen voor de laatste 400m Je pedaal dan constant in de “neutraal” stand proberen te houden is dan nog best een dingetje
Flutterbear zegt
Of je neemt genoegen met slechts een beetje terugwinnen en bediend het pedaal op gevoel ipv je metertjes. Voor efficiëncy maakt het weinig uit als je verderop alsnog moet gaan regeneren of remmen.
Verder hoop ik niet dat je uitrolt tot stilstand want dat lukt in Nederland maar amper zonder hinder naar een medeweggebruiker.
Habanero zegt
Voor de rest verdwijnen producten uit de markt omdat ze volgens bepaalde normen niet veilig genoeg zijn. Eén pedaal is ronduit levensgevaarlijk. Net zoals sommige atypische stuurwielen of alle informatie in het midden op een tablet. Of zelfrijdende systemen met gevaarlijke lacunes. Tesla heeft het allemaal, vooral een machtige EV-gezinde lobby aan z’n kant en dan is blijkbaar alles toegestaan. Ik weet het, bepaalde andere merken zijn ook ziek in hetzelfde bedje. Waarom de electrische rage plots al dit soort van atypische escapades moet introduceren is mij alvast een raadsel.
CYBRTRK zegt
Waarom is one pedal driving levensgevaarlijk volgens jou dan?
En die zelfrijdende systemen (bij Tesla tenminste) zijn al 8,5x (autopilot) en 4,9x (fsd beta) veiliger dan de gemiddelde automobilist.
smeck zegt
In Amerika zal dat autopilot best goed werken met al die brede en rechte wegen, maar hier in Nederland is het levensgevaarlijk. Regelmatig besluit het systeem uit zichzelf een noodrem op de snelweg te maken of van baan te wisselen richting de vluchtstrook als autopilot aan staat.
Zolang dat ding uit zichzelf al gevaarlijke situaties gaat veroorzaken door willekeurig te remmen omdat de gps glitched of omdat er net een dikke bij voor de camera/sensor langs vliegt heb ik er 0,0 vertrouwen is dat het een betrouwbaar systeem is.
none1234 zegt
Wat een hersenloos gezwets weer.
Laad je familie in de Tesla, en post even dat je hier autonoom rijdt.
https://www.youtube.com/watch?v=kf52ea28Ybs
dondeboer zegt
One pedal driving zit op zo’n beetje driekwart van de EV’s en Tesla is hiermee echt niet nieuw. En ik zie niet in waarom het gevaarlijk zou zijn. Let wel, je krijgt óók gewoon een rempedaal, bij goed anticiperen hoef je dat alleen weinig te gebruiken.
Flutterbear zegt
One pedal driving begint al te remmen zodra je het gaspedaal los laat. Dikke kans dat je al een halve tot seconde aan het afremmen ben voordat de gemiddelde bestuurder de rem indrukt. Met 28 meter per seconde is dat een aanzienlijk verschil, in het extreme tussen leven en dood.
goodvibrations zegt
Je remt idd best snel en Tesla’s trekken hard op.. maar toch zie ik weinig personen in een Tesla asociaal rijden.. vrijwel niet eigenlijk.. Dus ik zie de risico’s niet echt.. en one pedal went echt wel.. en voor jezelf is het ook niet lekker om telkens hard te remmen etc.
fransananas zegt
Bij de e208 en Corsa moet je regeneratief remmen apart selecteren. Dat is pas onzin. Tesla doet het perfect. Het is even wennen maar daarna wil je niet anders en weet je precies hoe je gaspedaal reageert.
Mensen die regeneratief remmen uitzetten snappen het niet.
dawwg zegt
“Mensen die regeneratief remmen uitzetten snappen het niet.” – Althans volgens dictator en halfgod Frans….
koeberg zegt
Ik heb regeneratief remmen in mijn Hyundai op maximaal staan. Dat vind ik erg prettig in de stad, ik hoef zelden de rem aan te tikken. Maar als een vriendin naast me zit dan zet ik het op standje laag. Blijkbaar zit er toch een minieme variatie in hoe ik mijn voet houd en de auto reageert daar heel direct op, wat volgens haar een wat onrustige rit geeft. (= ik varieer mijn snelheid te veel bij constant rijden)
flatsix010 zegt
One pedal driving is een must in een EV. Gebruik het eigenlijk altijd, komt veel soepeler tot stilstand en maakt rijden in bebouwd gebied nog relaxter. Het is een paar ritjes wennen maar dat gaat erg snel. Ook bijvoorbeeld even onthouden dat je even ‘gas’ moet geven voordat je de cruise control cancelled. Daarbij heb je inderdaad ook gewoon een rem, en die vergeet je echt niet.
mashell zegt
Wat bedoel je met gas geven voordat je de cruise control cancelled?
Die cancel moet ALTIJD werken. En als je gas bij geeft voordat je cancelled en dus regeneratief gaat remmen dan cancel je gewoon net iets te vroeg.
Overigens vind ik no pedal driving, dus met flippers achter het stuur de regeneratie regelen nog beter dan one pedal driving.
b00st zegt
Als je de bron leest is het net andersom. Ze brengen de mogelijkheid terug om het op Low te zetten ipv geforceerd op Standard. Je zou het, na de update, dus zo goed als uit kunnen zetten. Vrij nutteloos naar mijn mening, het went heel snel, rijdt aangenamer (preciezer) en het resulteert in een lager verbruik.
revstars-net zegt
Het is helemaal niet terug (nooit weggeweest), er is alleen via een update mogelijk om de stand van het regeneratief te remmen aan te passen, voor de mensen die vanuit een ICE komen. Om de transitie naar EV rijden (en dus het one-pedal principe) te vergemakkelijken.
mashell zegt
De mogelijkheid om de mate van regeneratie aan te passen is terug. En dat is typisch iets waar het “one size fits all” principe dat Tesla hanteert niet zo gewenst is. Want heel laat het gas loslaten en dan sterk regenererend remmen rijdt niet echt vloeiend of prettig.
Veel andere fabrikanten laten de mate van regeneratie zelfs tijdens het remmen instellen en maken dat ook nog gemakkelijk met flippers achter het stuur.
Aon zegt
Deze technische snufjes maken autorijden alleen maar moeilijk. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg, is hier wel van toepassing.
mashell zegt
Tesla verwijderd een belangrijke functie via een OTA en de Tesla fans slikken dat voor zoete koek, bij elk ander merk hadden boze klanten ons onschuldige showroom ruiten kapot geslagen… Maar tja Tesla showrooms…
CYBRTRK zegt
Vanwaar deze opmerking? Tesla voegt toch een functie toe?
dawwg zegt
Lees het bronartikel eens ….
banderas zegt
Ik zit nooit aan de KERS-instelling in mijn EV. Alleen in de bergen eens in 2 ipv 3. Gewoon spelen met je rechtervoet, dan wil je echt nooit naar een laag-stand.