Max Verstappen is hot in de paddock en als het aan Toro Rosso ligt, wordt hij volgend jaar de jongste Grand Prix-coureur ooit.
Verstappen is in zijn eerste seizoen in de autosport druk bezig zijn indrukwekkende CV uit de karting verder aan te vullen. De Formule 3-debutant strijdt meteen mee om het kampioenschap en won net als vader Jos de Masters in Zandvoort. De telefoon staat roodgloeiend, want er zijn genoeg Formule 1-teams die het jonge talent willen vastleggen.
In de wandelgangen werd gesproken over een deal met Mercedes, maar ook Red Bull doet alles voor de handtekening van vaderlands F1-hoop. Volgens De Telegraaf wil Helmut Marko, de baas van het opleidingsprogramma van Red Bull, de jongeling komend seizoen al laten debuteren voor Toro Rosso. Uniek, want dat zou de dan 17-jarige Verstappen met afstand de jongste F1-coureur maken.
Het is natuurlijk de vraag of het verstandig is om te kiezen voor het Kimi Raikkonen-scenario. Ook de Fin koos na één indrukwekkend seizoen in een opstapklasse voor het grote geweld van de Formule 1 en in zijn geval pakte dat goed uit. Als je zo’n kans krijgt, moet je die pakken. Ik geloof niet dat zeventien jaar te jong is”, vertelt vader Jos. “Zeker niet voor Max, die al heel volwassen is. Het is een goede situatie waar we in zitten, maar ook een lastige. Want wat is de juiste beslissing? En hoe vaak komt zo’n trein voorbij?”
Toro Rosso staat erom bekend jonge rijders graag een kans te geven, al loopt dat niet altijd goed af. Jaime Alguersuari stapte op zijn 19e (en 125 dagen) voor het eerst in, maar is inmiddels niet meer in de Formule 1 actief. Ook Daniil Kvyat debuteerde op zijn negentiende in de Italiaanse bolide, terwijl Sebastian Vettel daar als 20-jarige furore maakte, na zijn debuut voor BMW-Sauber.
gertjan2012 zegt
Goed nieuws voor de Nederlandse autosport ( als het waar is… )
Alleen zet ik er wel mijn vraagtekens bij.
Jos en Max gaven in het begin van zijn switch naar de auto’s ( wat nog niet eens zo heel lang geleden is ) al aan dat ze zich niet wilden binden aan een opleidingsprogramma van een groot team, dit gezien ze de regie in eigen hand wilden houden.
Als hij nu inderdaad al bij Red Bull een contract heeft getekend dan zouden ze dus die vrijheid al kwijt zijn , en dat is geen probleem, mits er gepresteerd word. Dat het ook lastig kan zijn als je dit niet doet blijkt wel uit Beitske Visser.
Afwachten maar, maar denk dat we allemaal wel kunnen stellen dat niet de vraag is OF we Max in de F1 gaan zien, maar dat de vraag is wanneer.
tupperware zegt
@gertjan2012:
Een opleidingsprogramma is ook iets heel anders dan debuteren in de F1.
De opleidingsprogramma’s van F1 teams houden in dat ze je in de karting al oppikken en je dan in diverse formule klassen laten rijden, Dat is dus bij Max niet het geval als hij bij Toro Rosso gaat rijden.
Kimi ging trouwens direct van de Formule Renault 2.0 naar de F1 en dat heeft niemand hem na gedaan. De overstap van de F3 naar de F1 is gebruikelijker.
Blijft de vraag wat wijsheid is, nu je kans pakken of volgend seizoen GP2 of Formule Renault 3.5 rijden. Je loopt dan ook de kans op een matig seizoen met alle gevolgen van dien.
Ik neig ernaar om te zeggen dat je het ijzer moet smeden als het heet is..
JordyS zegt
@tupperware: Volgens mij zou de route van karting via Formule 3 naar Formule 1 nog steeds behoorlijk ongebruikelijk zijn voor iemand van 17, Kimi was al wat ouder
papa zegt
@JordyS: de leeftijd is ongebruikelijk, de route niet.
JordyS zegt
@papa: Ik kan zo geen andere namen noemen van coureurs die met 1 jaar autosportervaring hun F1-debuut maken. Jij wel?
papa zegt
@JordyS: 1 jaar autosportervaring is ongebruikelijk, de route niet.
tupperware zegt
@JordyS:
17 is zeker bijzonder, ik herinner mij de commotie over Kimi nog goed. Terwijl men zich nu nauwelijks nog druk maakte over Kvyat, wat gezeur over het geld dat erachter zit en dat was het dan wel.
Tegenwoordig barst het van de formule klassen en zie je door de bomen het bos niet meer.
Vroeger, toen de wereld nog simpel was, was de meest gebruikelijke route Formule Ford, F3 en dan gelijk naar de F1. De F2 (nu onderverdeeld in GP2 en FR3.5) werd toen ook al vaak overgeslagen.
Waar ik mij wel zorgen over maak is in hoeverre hij het fysiek aan kan, mentaal zit hij wel goed in elkaar.
Binnen de racerij gaan er geluiden op, die kinderen in de groei, liever niet op de hoogste podia van de racerij zien.
Het discussie punt is dan of het lichaam de klappen wel aan kan en hoe het neurologisch zit, zaken waar men zich vroeger nooit druk om maakte.
JordyS zegt
@tupperware: De route van Jos inderdaad. Als je ziet hoe het tot nu toe loopt, denk ik wel dat ze behoorlijk geleerd hebben van de keuzes van Jos. Die wilde achteraf misschien wat te snel, dus ik denk dat ze die fout geen tweede keer gaan maken.
tupperware zegt
@JordyS:
Dan ken jij ons Jos nog niet..
Jos deed het voor een debutant niet eens zo slecht bij Benneton, zeker als je bedenkt dat hij daar in de schaduw stond van Der Michael, noem mij 1 team maat die uit zijn schaduw kon treden, dat houdt bij Eddie Irvine wel op.
Jos zou dat jaar als testrijder voor Benneton rijden maar door een ongeval van JJ Lehto werd dat dus 2de rijder. Toch heeft hij dat jaar nog 2 podium plekken bij elkaar gereden.
Waarschijnlijk was de carrière van Jos anders gelopen als hij dat jaar gewoon getest had of bij een kleiner team was ingestapt. Nu is zijn avontuur bij Benneton altijd aan hem blijven plakken en herinnert bijna iedereen hem van de pitbrand in Hockenheim.
De autosport zit soms raar in elkaar, stel hij stapt over naar een goed team in de GP2 en het zit dat team volgend jaar tegen. Dan heeft in 2016 niemand het meer over Max, helaas, zo gaan die dingen.
Ik kan je zoveel namen noemen waarbij het op die manier mis ging.
Neem Antonio Felix Da Costa, tot vorig jaar “the next big thing”, die rijdt nu voor spek en bonen DTM.
Tom Blomqvist (zoon van Stiggie) is er nog zo eentje, hij zou dit seizoen met 2 vingers in de neus F3 kampioen worden.
Het liep even anders, hij werd uit het Redbull programma getrapt en loopt dit seizoen te harken.
Het blijft een sport waarin je zo goed bent als je laatste resultaat..
JordyS zegt
@tupperware: Ik bedoel ook zeker niet dat hij het verkeerd gedaan heeft bij Benetton, maar of het de beste keuze was op dat moment… Met iets meer geduld had hij in een McLaren gereden, wie weet wat er dan van ‘m was geworden. Maar goed, als, als… Conclusie: autosport valt niet te voorspellen ;)
thierryvth zegt
@tupperware: precies zo zat dat, komt nog bij dat op de Benneton van Jos werd geexperiementeerd met onderdelen zoals het weglaten van het filter in de tank installatie om sneller te kunnen tanken en wat toen in die fik resulteerde.
jaapiyo zegt
@tupperware: Het is later ook duidelijk geworden dat de auto van Schuey wel degelijk wat extra (illegale) snufjes had die de wagens van zijn teangenoten niet hadden. De FIA heeft oo gegeven moment vastgesteld dat er tractiecontrole systeem in de auto zat als je in een bepaalfe sequentie op een aantal knoppen drukte. In een typische FIA manier zeiden ze echter ‘maar we kunnen nket bewijzen dat Michael het ook gebruikt heeft’; ze konden zich geen schandaal veroorloven na de dood van Senna.
Als je echter ziet met welke marge schumacher zijn teamgenoten Verstappen, Lehto en Herbert versloeg (niet ongebruikelijk meer dan 1 seconde in quali) heb ik daar een andere mening over. Zoals Alonso laatst al zei er bestaat geen magie in F1, je rijdt niet zomaar een seconde sneller dan iemand anders tenzij die problemen heeft. Schumacher zelf heeft die mate van dominatie die hij bij Benetton had ook nooit meer kunnen repliceren; ondanks dat hij ook het speerpunt was bij Ferrari konden Irvine, Rubens en Massa (niet de grootste geweldenaren) qua tijden redelijk in de buurt blijven. In zijn tweede carriere bij Mercedes is hij vervolgens objectief op alle fronten afgedroogd door Rosberg, hoewel de fanb0iZ dat niet willen weten.
Het enige wat Joske IMO wel te verwijten viel bij Benetton is dat hij te weinig in staat was de snippers op te pakken die Schuey liet vallen zoals Herbert in ’95 wel deed…die pakte gewoon nog even twee races. Jos had gewoon teveel incidenten en die twee podia waren niet voldoende in een jaar waar je teamgenoot WK wordt, ondanks de genoemde excuses voor het verschil. Ook daarna bleek tegen jongens als De La Rosa dat Jos gewoon een solide middenmotor kon zijn in F1 met als pluspunt een Vergne achtige kwaliteit om iets speciaals te kunnen doen in vochtige/wisselvallige omstandigheden. Die paydrivers kon hij wel hebben maar zo’n DLR was gemiddeld genomen zijn gelijke. Zeker geen schande verder maar we moeten er niet meer van maken dan het is…
gertjan2012 zegt
@tupperware: Eens, een opleidingsprogramma is anders, maar in deze vorm lijkt het daar wel een beetje op… het doel van rijden bij Toro Rosso is uiteindelijk toch om je in de Red Bull te krijgen, maar dat zie ik met Vergne niet meer gebeuren.
Overigens ben ik het niet helemaal met je eens omtrent de weg van F3 naar de F1, daar zat vroeger,en nu nog steeds wel een klasse tussen. Denk aan de GP2 ( wat vroeger F3000 was ) en of de World Series 3.5
Denk dat een F3 auto redelijk gelijk is aan een GP3 auto.
KEV9 zegt
er gaan ook geruchten dat hij volgend jaar f2 voor mercedes gaat rijden
tupperware zegt
@Soulmaster:
F2 voor Mercedes?
Dat gaat om 2 redenen lastig worden.
1 de F2 is na het 2012 seizoen geschrapt.
2 F2 was een andere naam voor de Formule Palmer Audi.
Dat laatste zou rede genoeg zijn voor Mercedes om daar niet aan mee te doen..
swaffelaer zegt
Ik ben wel benieuwd wanneer de eerste grindbak-grappen worden gemaakt.
Maar on topic, gaaf. Ik hoop dat het hem allemaal lukt, zou een enorme boost zijn voor de Nederlandse autosport. En hij kan een heel behoorlijk potje sturen, dus waarom niet?
bofkont zegt
@swaffelaer: Ah grindbak koning 2.0 ;););)
Sracerr zegt
Incl. gratis stofzuigerzakken voor het grind?
Sracerr zegt
Dyson kan ook, bespaart lekker op de zakken.
Sracerr zegt
p.s. zijn vader was een grote teleurstelling ( voor zijn fans) en een matige F1 coreur. Veel te veel blabla en janken met de pet af was het.
Sracerr zegt
Dan had hij ook nog een manager die simpelweg niet overtuigend was en dus ook nooit serieus in de wereld van F1 werd genomen.
basjaski zegt
F2 staat onder F3, dus dat klopt niet (en het is weg).
Max oogt GP2 maar Toro Rosso seat zou niet fout zijn…
Kvyat, Bottas en Raikkonen hebben allemaal de snellere klasses overgeslagen en doen fantastisch.
1 van de excuses voor Jos was dat hij te vroeg F1 was ingegaan. Moeilijke keuze voor Max. F1 stoeltjes (en de juiste) komen nu zelden open…Doet ie een jaar GP2, misschien is dan alleen maar Caterham of Marussia open.
gertjan2012 zegt
@basjaski: Denk dat Kvyat en Bottas wel als voordeel hebben dat ze de helft van de F1 circuits al kenden doordat ze beide GP3 hebben gereden, dat voordeel mist Max nog wel
basjaski zegt
@Gertjan2012, F3 rijdt op 6 current F1 circuits :). GP3 op 9…Dus klein advantage.
Met alle simulators etc is het leren van de flow van het circuit een stuk makkelijker.
Het grotendeel van F1 coureurs dit jaar hebben nog nooit op Red Bull Ring gereden en dat ging goed…ook voor de rookies :).
rob5nismo zegt
Ik hoop dat zijn vader de juiste keuze kan maken want ik zou het mooi vinden als de naam Verstappen niet meer gelijk staat aan grindbak
bastiaangt zegt
@rob5nismo: Inderdaad, al schaam ik me soms dood om Nederlander te zijn. We zijn er bijzonder goed in om onze “helden” direct af te branden als het niet helemaal volgens plan gaat. We zouden Jos ook kunnen herinneren om zijn podiumplaats in zijn debuutjaar bij Benetton en zijn bizar goede regenraces. Je kan zeggen van Jos wat je wilt, maar man wat kan die een potje sturen…
Voor Max trouwens ook diep respect voor wat hij tot nu toe allemaal heeft bereikt. Even zonder ervaring instappen in het Europese F3 kampioenschap en direct al de luis in de pels van favoriet Ocon zijn, petje af.
presic zegt
Als Toro Rosso / Red Bull (of Mercedes) Max een garantie geven van Racen in 2015 of uiterlijk 2016, dan GEWOON TEKENEN!.
Max blijft nog steeds beter worden, hij groeit elke dag. Of dat nu komend seizoen in de GP2 of the FR3.5 is, dat maakt niet uit. F1 in 2015, ik denk dat de FIA dat niet zal kunnen goedkeuren.
Max zal op dat moment (15 maart 2015, Melbourne) 17 jaar en 166 dagen oud zijn; tot nu toe de jongste (Jaime Alguersuari) was 19 jaar en 125 dagen bij zijn debuut in Hongarije, 2009.
Toro Rosso is een van de weinige teams met voldoende support voor Max, voldoende geld. het is een echt doorgroei-team, en NEEM DIE KANS! Als ze een gegarandeerd seizoen in 2016 aanbieden, DOE HET!
jaapiyo zegt
Inderdaad een no brainer, als je voor een half decent team kan rijden en je hoeft niet eens miljoenen mee te brengen; grijp die kans.
Ik snap wel dat Jos/Max/de entourage liever met Mercedes in zee gaat omdat dat de wat veiligere keuze is als het gaat om bestaanszekerheid naar de toekomst. Het is een echte autofabrikant en ze racen in nog heel wat meer series dus als je daar dicht bij het vuur zit ben je ook als F1 niks wordt verzekerd van een fijn salaris en doorgaans goed materiaal (in welke klasse dan ook). Bij Red Bull is toch het idee je bent vandaag de held en als het niet vrijwel meteen goed of beter gezegd niet top gaat (want Buemi, Algy, Liuzzi en Speed waren geen koekenbakkers) ben je morgen de nobody. Met Jos’ eigen carriere in het achterhoofd zal de alarmbel bij hem wel flink rinkelen.
Maar de realiteit is als je in de echte F1 wilt komen en daarmee bedoel ik dus niet voor tientallen miljoenen je inkopen om achteraan mee te krabbelen maar mee doen om de punten/podia/overwinningen zijn de mogelijkheden zo beperkt (opleiding van McLaren, Ferrari, Merc en RB) en zo vergelijkbaar dat je gewoon die kans moet pakken als je ‘m krijgt. McLaren is nog niet langs geweest, Ferrari is veel te conservatief (anders zat Bianchi al naast Alonso), blijft over Merc en RB…wat let je?
kareladmiraalszoon zegt
Hij is echt goed, zijn vader was ook goed maar heeft pech gehad en niet de ervaring gehad om goede beslissingen te nemen. Nu heeft zijn vader dat wel en hij gaat het zeker maken. F1 kampioen in spe!