Het gewicht van Tesla modellen zal ernstig stijgen, waarschijnlijk.
Elektrische auto’s hebben zo hun eigen set voor- en nadelen ten opzichte van een auto met benzinemotor. Heel rationeel bezien is het op alle vlakken beter. Het is stiller, er is meer koppel bij lage toeren en een elektromotor heeft een véél hoger rendement.
Bij een verbrandingsmotor ben je voornamelijk benzine aan het omzettten in warmte en veel kabaal. Dat is helemaal niet efficient. Een diesel heeft al een hoger rendement (t.o.v. benzine), maar ook bij lange na niet zo goed als bij een EV. Toch is er een heel groot nadeel: het gewicht. De energiedichtheid is namelijk zo’n 16 (ongeveer) keer slechter dan bij benzine.
Gewicht Tesla modellen
Dus waar je met een kleine tank tussen de 50 en 100 liter een prima actieradius hebt met een conventionele auto, is dat met een EV anders. Daarbij ligt het gewicht extreem hoog, terwijl de range alsnog niet echt denderend is. Zo weegt een Honda e maar liefst 1.500 kilogram. Ja, 1.500. Een compacte crossover als de ID3 (77 kWh) weegt meer dan 2.000 kilogram en de sportieve GTX zelfs 2.150 kg.
De enige auto’s die relatief licht waren voor hun ‘soort’ waren Tesla’s. Een Tesla Model 3 Long Range met 441 pk en een range van meer dan 600 km, weegt ongeveer 1.850 kg op kenteken. Dat is 200 kg lichter dan een vergelijkbare BMW i4. De Model S in Long Range uitvoering weegt zo’n 2.050 kg. Dat is 200 kg lichter dan een veel krappere Audi e-tron GT, bijvoorbeeld.
Maar die tijden zijn dus voorbij, aldus Tesla. Naast hun uiterst positieve kwartaalcijfers is er meer nieuws. Zo zijn er nieuwe accu’s aangekondigd voor de Long Range-modellen. Dat worden zogenaamde LFP-accu’s (Lithium Iron Phosphate). Op dit moment worden nog accu’s gebruikt met een combinatie van nikkel, cobalt en aluminium.
Winstmarge
Insiders zeggen dat Tesla dit doet om hun winstmarge te vergroten, zonder dat ze de prijzen dan hoeven te verhogen. Tesla heeft weleens kritiek gehad op het plotseling verhogen van de prijzen van hun auto’s. Niet dat de verkoopcijfers daar echt onder leden, overigens. Overigens zijn er al Tesla’s met deze accu’s, die worden gebouwd in China, waar men geen voorstander is van nikkel-cobalt-aluminium-accu’s.
Het grootste probleem van de nieuwe accu’s is de energiedichtheid. Die is namelijk minder goed voor elkaar. Dit houdt in dat de Tesla modellen flink zwaarder zullen worden. Althans, als Tesla de actieradius gelijk wilt houden. Nog een nadeel van de nieuwe accupakketten is dat deze veel gevoeliger zijn voor temperatuurverschillen. Op een koude dag wordt de range dus beduidend slechter. Volgens Tesla is dit gewoon de richting waarin de autoindustrie gaat qua accupakketten, dus ook Tesla. Overigens is het in de wandelgangen bekend dat Tesla met compleet andere accupakketten op de proppen gaat komen, maar die komen dus wellicht niet op tijd.
Via: CNBC.
gregorius zegt
Dus waar iedereen loopt te zeuren over dat de range bij EV’s te laag is.
Gaat Tesla, de first mover van de EVs, hun auto’s dus express slechter maken om meer winst te kunnen behalen.
Waar gaat het heen met deze wereld.
petitelima zegt
Vergeet niet dat, zoals nu bekend dat je straks voor je EV in NL ook wegenbelasting gaat betalen, dus dat extra gewicht is niet welkom. Dus dan zijn ze in de toekomst niet meer in de top 10 te zien hahaha.
marcomanta zegt
@gregorius: verdienmodel, verder niet.
flutterby zegt
@gregorius: deze accu’s ontbranden niet en zijn veel goedkoper. Dat zijn ook twee kritisch punten voor de adoptie.
subaru555 zegt
@gregorius: Tesla verovert marktaandeel en gaat dan de winstmarge verhogen. Niet positief, maar ook niet bepaald een nieuw fenomeen
mc96 zegt
@gregorius: Tesla wordt dus langzaamaan een gewone automobielfabrikant 😄
autorijdert zegt
Als je deze ernstige clickbaittitel serieus neemt dan wel ja.
Tesla is juist constant bezig het gewicht van de auto’s omlaag te krijgen.
Deze accu’s ontbranden minder makkelijk waardoor je minder maatregelen hoeft te treffen waardoor het gewicht omlaag kan.
Dat word niet vermeld.
ghini zegt
Ik dacht dat zij voorop liepen met accu techniek. Nu gaan ze bewust een stap achteruit maken? Of kan je later kiezen tussen verschillende niveaus accus?
flutterby zegt
@ghini: dat doen ze ook, dit maakt de instapper beter betaalbaar en veiliger. De LR houdt de “oude” batterij.
marcomanta zegt
Een Kona EV met 39,2 kw accu weegt 1510 kilo, dat valt dan enigzins nog mee. Ik vrees, dat als het huidige wegenbelastingstelsel niet wordt aangepast, namelijk op basis van gewicht, na 2027 geen enkele particulier een EV wil hebben, dus ook die vloot naar het buitenland vertrekt. Leuker kunnen we het niet maken zeggen ze toch?
toniominestrone zegt
Gaat in 2025 leuk worden als al die ev’s volledig wegenbelasting gaan betalen aan de hand van het gewicht.
flutterby zegt
@toniominestrone: Ga maar uit van kilometerheffing (voor EVs). MRB obv gewicht is achterhaald.
mashell zegt
Verschillende MRB tarieven op basis van brandstoftype zijn heel normaal. Lijkt me eenvoudiger dan een kilometerheffing invoeren. Bovendien betekent nu beginnen aan kilometerheffing dat het misschien 2040 al operationeel is.
toniominestrone zegt
@flutterby: vooralsnog is de intentie om toch uit te gaan van het ledig gewicht
redbeams zegt
@flutterby: Ga er maar vanuit dat dat voorlopig niet gaat gebeuren.En waarom zou je onderscheid maken in brandstoftype voor wel/niet km heffing?
meetsysteem zegt
‘Vorsprung durch Technik’.
Tesla wordt sinds Berlijn echt een Duits merk.
faalhaas zegt
Is dat niet mede doordat er een groot Nikkel en Alu tekort is?
SimonMc zegt
…volledig genegeerd dat het structureel batterijpakket er aan zit te komen met compleet andere cellen…
lekkerdwars zegt
@SimonMc: Exact, gaat gewicht juist aanzienlijk mee omlaag. Geloof me, Tesla blijft qua efficiency echt toonaangevend en dan kom je met minder kwh alsnog even ver en hoeft het netto gewicht helemaal niet omhoog, ook al gebruiken concurrenten grotere lichtere duurdere packs.
pomoek zegt
Bijzondere move van Tesla. Maar extra reden om wegenbelasting te vervangen voor een gebruik heffing.
flutterby zegt
Dit geld niet voor de Long Range modellen maar enkel de instappers. Voor LR zijn ze te groot en zwaar.
https://www.cnbc.com/2021/10/20/tesla-switching-to-lfp-batteries-in-all-standard-range-cars.html
Als je het verschil tussen de chemie wilt weten: https://youtu.be/FdZL8RF3thI
flutterby zegt
@flutterby: lol, zie net dat het dezelfde bron is van het artikel. Die vergelijking van de Model 3 LR met de i4 is volledig scheef, in de titel staat duidelijk dat het gaat om de instappers. De Model 3 LR blijft dus 200 kg lichter dan de 4 jaar later geïntroduceerde i4. Laat staan als Model 3 straks naar een geïntegreerde batterij gaat (nog 200-300 kg eraf).
scrmeagle zegt
Nog een poosje en dan de wegenbelasting
baserace zegt
Ze zijn toch met die 4680 cellen bezig? Zover ik weet zitten die nog niet in de (massa) productie fase…
flutterby zegt
@baserace: dat is enkel een fysieke afmeting. In de 4680 cellen kunnen ze beide samenstellingen in toevoegen.
Jelle jska zegt
Ik rijd al bijna een jaar rond met de LFP accu, tijdens het bestellen wist ik nog niet dat ik de LFP-variant zou krijgen maar ben achteraf gezien zeer blij dat ik deze heb gekregen. In de praktijk is de range minstens net zo goed als met de oude batterij, je kan namelijk zonder stress tot 100% laden en naar 1% rijden. In de zomer haal ik ruim boven het opgegeven bereik, winter meestal iets eronder. Ligt er wel aan hoe nat en koud het is.
mx5wijf zegt
LFP heeft ook voordelen tov Li-ion; stabielere verbinding en daardoor langere levensduur.
Veiliger, want brandt niet.
Geen kobalt dus geen kinderhandjes nodig en/of dubieuze regimes te sponsoren.
mashell zegt
Maar dubieuze regimes sponsoren was nog nooit een bezwaar bij autorijden, je moet die olie toch ergens vandaan halen.
akranoplan zegt
Dit artikel is wel zeer misleidend. Het klopt dat Tesla de batterijen met ijzer in de goedkopere versies gaat plaatsen aangezien deze batterijen zelf goedkoper zijn. Het extra gewicht is daarbij het nadeel. Voor de duurdere modellen zoals de Model Y performance die als eerste van de band zal rollen in Berlijn klopt dit niet. Deze gaat de nieuwe 4680 batterijen krijgen en deze zijn efficiënter waardoor er minder batterijen (minder gewicht) nodig zijn voor dezelfde prestaties. Deze batterijstrategie heeft Elon Musk tijdens battery day vorig jaar al uit de doeken gedaan…
mashell zegt
Battery day was gewoon een half uurtje marketing bla bla bij wat kwartaalcijfers, gewoon omdat er niet zo veel bijzonders te melden was.
diablogt zegt
hier kun je zien waar het verschil in gewicht vandaan komt.
https://www.youtube.com/watch?v=Z1WbrR_KBN4
duurt 10 minuten, wil je niet vanaf het begin kijken spoel door naar 4:35.
flutterby zegt
@diablogt: deze video legt beter uit in een taal die de meeste wel spreken.
https://youtu.be/FdZL8RF3thI
diablogt zegt
Film waar ik naar link gaat niet over batterijen/ accu’s.
Robert zegt
Het gewicht van EV’s is sowieso wel een behoorlijke kopzorg voor onze overheid aan het worden. Onze wegen en infrastructuur is veelal gebaseerd op de aanname dat een personenauto tussen de 800 en 1200 kilo weegt, maar de ontwikkelingen in aandrijving, veiligheid en comfort hebben er toe geleid dat een ICE auto al zo’n 1300-1600 kilo is gaan wegen en een EV gooit daar nog eens 400-500 kilo bovenop.
Gevolg: onze wegen, bruggen, viaducten, parkeergarages en noem maar op, ze slijten veel sneller dan bij de aanleg of aanbouw begroot. En ons land heeft toch al een achterstand in te lopen op het gebied van onderhoud…
bernoulli zegt
De BMW i3. Die is pas licht voor zijn soort. 1.345 kilo.
flutterby zegt
@bernoulli: mooi stukje techniek, jammer van de verpakking. Wat heeft BMW sinds 2013 eigenlijk weinig vooruitgang gehad.
mashell zegt
Range van de iX is wel erg goed voor de batterijgrootte en het voertuig formaat.
marcelve zegt
Op papier (WLTP) of in de praktijk?
marcelve zegt
Die heeft ook maar een WLTP range van 260 km. Accugrootte is in lijn met gewicht. Bij een grotere en dus zwaardere accu zou hij zeker zo zwaar zijn als andere EV’s
jarnobakker zegt
Lijken wel volkswagen praktijken.
clubbtraxx zegt
Sorry maar er klopt echt weinig van dit artikel…
De LFP accu komt er (voorlopig) alleen voor de standard range modellen.
De Performance en Long Range houden NCA accu. Model 3 SR+ is al sinds 2020 uitgerust met de LFP accu.
De range is nagenoeg gelijk aan de NCA versie aangezien ze iets meer cellen geplaatst hebben in dit accupakket om het verschil in energie dichtheid tussen LFP en NCA te compenseren. Hiermee is de LFP versie wel 180kg zwaarder geworden maar het voordeel van LFP is weer minder degradatie over tijd en kan altijd naar 100% SOC zonder schade aan de accu, waar bij NCA het advies is om 80% max te laden tenzij je meteen weer ermee gaat rijden.
peekaas zegt
Zolang ze hem niet zwaarder maken met software updates zie ik geen problemen 🍿
mh1252 zegt
Bij de 4680 cel-to-body gaan de Teslas alvast 100-150 kg lichter worden.
Ik verwacht ze 1e kwartaal 2022, Giga Berlijn.