Volgens de liefhebber is Lotus met hun nu al controversiële Eletre de weg compleet kwijt. Het lijkt echter toch alsof Lotus wel denkt aan de welbekende slagzin van hun oprichter Colin Chapman.
Bij een nieuw Lotus horen nieuwe modellen. Bij Lotus hoort echter ook een soort DNA. Het merk uit Hethel wordt immers vaak geroemd om een basisrecept waar weinig van afgeweken wordt: simplify, then add lightness. Een zin die beroemd werd door Lotus-oprichter Colin Chapman. De beste man geloofde erin dat eindeloos pk’s toevoegen nutteloos is als het ook voor extra gewicht zorgt: een simpele, lichte auto met een eveneens simpele motor is alles wat je nodig hebt om een heerlijke auto te maken. Van Lotus Seven tot Elan tot de latere Elise: het is aardig gelukt om dit recept te volgen.
Lotus Eletre
En anno 2022 lukt dat niet echt. De Emira is ‘prima’, de Evija is een gaaf ding maar niet in essence een Lotus en dan is daar de vers gepresenteerde Eletre. Een auto die direct al 1-0 achter staat: een loodzware elektrische SUV, dat kan geen Lotus zijn. Toch is het echt waar en de auto is er puur om geld te verdienen. Het welbekende Cayenne-recept.
Toch Lotus-waardig?
Voor de Lotus-purist is er echter hoop. Lotus heeft namelijk het gewicht van de Eletre nog niet officieel bevestigd, maar het lijkt mee te vallen. Oké, een 950 kg wegende sportauto is het niet, maar bronnen binnenin Lotus noemen een gewicht van 2.000 kg voor de Eletre, zo meldt PistonHeads. Voor een elektrische SUV valt dat mee. We willen nogmaals benadrukken dat de term ‘lichtgewicht’ relatief is en dat de Eletre nog steeds de zwaarste Lotus ooit is, maar vergeleken met rivalen als de Audi e-tron en Tesla Model X scheelt het wel een kilogram of 400. Voor een elektrische SUV is het simplify, then add lightness-verhaal op zich gelukt. Toch is dat wel een beetje als de McChicken de McDonalds-burger met het laagste aantal calorieën noemen.
Topversie
Goed, de schok van een Lotus SUV verwerken moet je zelf doen. Tip: geef het even wat tijd. De Lotus Eletre wil dit hoge gewicht wel compenseren met een flinke bak pk. Bij de introductie werd gesproken over 600 pk met een AWD-systeem (één elektromotor per as dus). Dat maakt al een flink snelle bak van de Eletre met een sprinttijd van 2,9 seconden naar de 60 mijlen per uur, maar er wordt ook al gesproken over een topversie door TopGear Magazine. Die zou een extra motor krijgen met nog eens 300 pk. 900 pk in de Eletre zou dus niet ver van de waarheid af kunnen zitten. Wellicht dat Lotus aast op de snelste sprinttijd voor een elektro-SUV, momenteel nog in bezit van de 1.020 pk sterke Tesla Model X Plaid die dus 2.400 kg weegt. Met slechts 100 pk minder maar nog steeds een flinke bak minder gewicht kan die topversie van de Eletre best een gooi naar die titel doen.
Als je vrede kunt hebben met een elektrische Lotus SUV, dan komen er leuke dingen aan voor de Eletre.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Leuk, maar als je had gezegd dat het de nieuwe Renault Kadjar was geweest had ik het ook gelooft.
mashell zegt
Maar heeft Colin Chapman eigenlijk nog steeds gelijk? Want een lichte auto is niet alleen efficient maar ook erg listig. Een elektro wagen met een batterij pakket in de bodem mag dan wel zwaar zijn maar heeft door het lage zwaartepunt en gunstige plaatsing van dat gewicht tussen de assen ook een goede wegligging. Ik vraag me af of een Lotus Elise op een bochtige bergweg nog wel sneller is dan een Tesla Model 3 Performance?
willeme zegt
1. Ja, Colin Chapman heeft gelijk
2. Nee, listigheid heeft niets met gewicht te maken
3. Een laag zwaartepunt is inderdaad beter dan een hoog zwaartepunt, maar liever heb je een laag gewicht.
4. Hangt van veel factoren af: banden maken een groot verschil.
Mijn ervaring met elektrische auto’s: als je normaal tot iets harder rijdt, dan is het uitstekend Een Audi e-tron rijdt beter dan een Q7 ;-). Als je echt van het potentieel gebruik wil maken, merk je bij het aanremmen van bochten en in de bochten zelf dat er extreem veel massa is, wat ook het geval is.
Overigens, de Tesla Model 3 is voor zijn soort niet extreem zwaar en de wegligging is opvallend goed. Wel een leuk idee voor een dubbeltest. Ik denk dat @Bart in de Lotus wil rijden ;-)
mashell zegt
Uiteraard heb ik al wel gemerkt dat als de e-tron gaat schuiven er veel massa gaat schuiven.
Maar wat mij betreft is het volstrekt logisch dat listigheid wel met gewicht samenhangt. Dat is gewoon massatraagheid. Hoe hoger de massa hoe trager het reageert op een verandering in richting. Dus in een bocht gaat de lichte carrosserie met de inzittenden eerder bewegen ten opzichte van de wielen aan de andere kant van de vering en neemt zo eerder invloed op de koers (listigheid). Dat wordt typisch gecompenseerd door een stuggere vering (wat op een slecht wegdek juist de weg weer sneller invloed laat nemen op de carrosserie).
Als je een zwaardere auto van flink meer vermogen of liever koppel voorziet dan kun je voordat de grotere massa de carrosserie laat bewegen al uit de bocht accelereren. De reden waarom een M5 ondanks dat deze in de verschillende generaties steeds groter en zwaarder werd toch steeds sneller werd.
Het gedrag in en uit de bocht is van een EV dus al van nature gunstig, de snelheid op een bergweg komt vooral op het aanremmen aan (met veel massa wil je natuurlijk zo min mogelijk de schijven gebruiken vanwege slijtage) en gaat het dus vooral om de maximale regeneratie stroom die het batterij pakket aankan.
Nu de praktijk, afgelopen vrijdag reed ik op een bergweggetje in Beieren, ik ken dat weggetje goed, vond het heerlijk sturen met de 1 serie en dacht “in principe kan ik met de e-tron met die 400pk minstens zo snel”. Maar dacht ook “die e-tron is wel heel erg breed en is met die sneeuw kan het zomaar glad zijn en als het misgaat gaat het goed mis”. Dus toch maar gewoon lekker relaxt gereden, dat doet de e-tron toch het beste.
Ik verwacht echter wel dat Porsche straks een bijzonder probleem zal hebben, dat de elektrische Boxster in de praktijk veel sneller blijkt te zijn dan de 911.
notsobig zegt
M.a.w. het is weer het typische comprise recept van een SUV, voor een SUV erg goed in dit en dat, maar nergens echt goed in…
herve11f zegt
@notsobig: En vooral slecht in parkeren.
tjorque zegt
Als er dan toch niks meer heilig is, zou ik graag zien dat Lotus een dikke break EV in elkaar schroeft.
HZW zegt
Mensen blijven vast geroest zitten aan het verleden.
We hebben nu éénmaal te maken met een verandering van de auto wereld.
Er komt een dag dat je niet eens meer je antieke Brandstof auto mag starten zonder een speciale vergunning.
Verder denk in dat er een moment komt dat het financieel totaal niet meer interessant is om nog met een brandstof auto te blijven rijden, omdat alle brandstof gerelateerde heffingen op auto’s onbetaalbaar wordt voor de gewone sterveling, en alleen betaalbaar is voor de Dagobert Duck’s van deze wereld.
mashell zegt
Klopt, voor zakelijke rijders lag dat “financieel totaal niet meer interessant” omslagpunt al in 2019 (het jaar waarin de best verkochte auto de Model 3 was).