Een relletje gisteren: door een politiecontrole tijdens de spits ontstond een enorme file bij Eemnes op de A27. De VID was over de zeik maar de politie ontkende schuld. Vraag is: moeten dit soort controles tijdens de spits plaatsvinden?
Hier op de redactie zijn we er nog niet uit. Laten we voorop stellen: het gaat hier niet (of in ieder geval niet alléén) om snelheidscontroles maar om een grootschalige verkeerscontrole die plaatsvond op de A27 bij Eemnes. Een file was het gevolg, aldus de Verkeers Informatie Dienst (VID) die met een beschuldigende vinger naar de politie wees omdat het advies van de VID om de controle op te heffen en op die manier verdere drukte te voorkomen niet werd opgevolgd. De controle duurde uiteindelijk tot 21:00 uur.
De politie controleerde automobilisten en vrachtwagenchauffeurs op allerhande overtredingen en deelde veel boetes uit wegens overtredingen. De politiewoordvoerdster kon zich dan ook niet vinden in de kritiek en zegt dat de politie geen direct verband ziet tussen de controle en de file. Daarnaast zegt ze dat het erg belangrijk is dat ook tijdens de spits controles plaatsvinden.
Welnu, het directe verband lijkt wel aangetoond want normaal is de file op die plek ongeveer 3 kilometer en het was geen buitengewoon drukke avondspits. Maar waar de politie natuurlijk wel een punt heeft is dat ook in de verkeersdrukte van de avondspits controle mogelijk moet zijn, want als we iets hebben geleerd vanuit de hele flitsfile-discussie dan is het dat criminelen tijdens de spits reizen omdat de pakkans dan lager zou zijn.
Een dilemma dus, moet er tijdens de file gecontroleerd worden waardoor er meer boeven gepakt kunnen worden? Of weegt de economische schade en overlast die een file met zich meebrengt niet op tegen het oppakken van een paar belastingfraudeurs? Wij zijn erg benieuwd naar jullie mening, controleren tijdens de file: ja of nee, en waarom dan?
C6_R zegt
Vind het wel zo charmant als we met z’n allen af kunnen spreken dat we mensen die schijt hebben aan de maatschappij elke dag een paar uur vrij spel geven. Ik bedoel, die mensen hebben het al niet makkelijk!
En mensen die een traumahelikopter nodig hebben moeten ook maar wat langer wachten op een reguliere ambulance zodat de rest van ons land geen last heeft van het geluid… [/sarcasme]
mtber zegt
Verkeerscontrole tijdens spits om een aantal fraudeurs dan wel criminelen wellicht te kunnen vangen vind ik een zwak argument. Het economisch belang is veel groter voor bedrijven en de BV Nederland. Zeker in deze moeilijke tijden. Laat de politie daar toch andere oplossingen voor bedenken. Nu komt het over als we doen een verkeerscontrole en wellicht pakken we ook nog een paar boeven. Dat is puur gokken en in mijn ogen niet efficiënt.
desjonnies zegt
@mtber:
Volgende stap is dat ik nu mijn concurrenten door hun hoofd ga schieten, ik bedoel MIJN economsich belang is veeel groter !
Dus : onzin wat je schrijft.
We willen allemaal dat de politie meer controleert, meer boeven vangt en meer gespuis van straat afhaalt.
En daar horen dit soort zaken nu eenmaal bij.
Want geloof het of niet, boeven staan ook in de file !
Als ze alleen maar ’s nachts tussen drie en vijf op de weg zouden zitten, is het probleem binnen twee weken opgelost.
mtber zegt
@desjonnies: Zoals ik al eerder vermelde ben ik van mening dat de politie andere methodes moet bedenken om boeven te vangen. Verkeerscontroles kun je ook op andere tijdstippen doen, met minder impact op de economie en milieu. Ik kraam geen onzin uit zoals jij beweert. Er zijn in het verleden en heden genoeg onderzoeken gedaan naar de gevolgen voor de economie als gevolg van de files.
desjonnies zegt
@mtber:
files zijn erom dat we in een land wonen dat overbevolkt is en waar iedereen op hetzelfde tijdstip naar zijn werk gaat.
omdat we na de tweede wereldoorlog buiten de stad moesten gaan wonen omdat daar de meeste nieuwbouw werd gepleegd.
en de overheid of wie dan ook is achtergebleven met het aanleggen van een goed openbaar vervoer.
en omdat we zo duivels mobiel geworden zijn.
en afstanden eigenlijk niet meer bestaan.
vanuit het westen ff naar Drenthe rijden om voor een open haard te gaan kijken, da’s doodnormaal tegenwoordig.
Onehp zegt
@mtber: als U dan toch een economische balans maakt, dan vermoed ik sterk dat U schromelijk de schade onderschat die criminelen aanrichten aan de maatschappij, en idem met de winst die er is als de mensen meer vertrouwen krijgen in de maatschappij als ze horen dat criminelen niet altijd vrijuit gaan en in principe een vrijgeleide krijgen door zich tijdens de spits te verplaatsen.
mtber zegt
@Onehp: Criminelen oppakken is belangrijk en zal hopelijk veel opleveren voor de maatschappij en de burger meer vertrouwen geven. Moet dit dan gedaan worden dmv verkeerscontroles. Als aangetoond kan worden dat criminelen vangen door verkeerscontroles in de spits meer oplevert dan op welke andere manier dan ook. Dan hebben we dat wellicht te accepteren als burger. Ik betwijfel of dat bewijs er is en dat het veel efficiënter kan.
KUYL zegt
@mtber: Het doel van een dergelijke actie is niet alleen het vangen van, maar ook het waarschuwen. Een dergelijke actie haalt naar mijn inzicht vaak veel op en laat ook zien dat je als crimineel(vooral wanbetalers) niet zomaar overal naartoe kan rijden wanneer je daar zin in hebt en overal zomaar mee weg komt. Deze controles houden ze namelijk ook in het weekend en in nachten. Ik juich dit soort acties toe, misschien in dit geval niet helemaal lekker uitgevoerd tijdens de spits. Maar zoals andere al zeggen is de financiële schade van criminelen enorm hoog. Die financiële schade hoesten wij met z,n allen op.
Arnoud zegt
@mtber:
Je kraamt wel onzin uit want wat is de beste manier voor een crimineel om niet gepakt te worden? Opgaan in de massa. Dus gewoon in de file aanschuiven en niet pas om drie uur ’s nachts de weg op gaan. Een heel goede bekende van mij is jaren agent geweest (nu rechercheur) en deze vertelde mij dat het kenteken van nagenoeg ELKE auto in de nacht op de weg wordt nagetrokken.
Ik rijd wel eens met een zware aanhanger (zonder E-rijbewijs) en dan zorg ik dat ik alles voor elkaar heb, werkende verlichting, banden opgepompt, lading netjes vastgeknoopt en ik houd me keurig aan de snelheid. Geen agent die je staande houdt.
Dus een heel goed idee om ook tijdens de spits controles uit te voeren.
widodh zegt
Zo lang er bij dergelijke controles nog steeds mensen met wrakken van de weg worden gehaald, mensen met niet betaalde belasting en andere onzin gewoon door blijven gaan.
Ik ben ook niet blij met belasting betalen, maar mijn belasting wordt hoger door mensen die NIET betalen.
In de 8 jaar dat ik nu mijn rijbewijs heb, ben ik nog nooit in een controle aan de kant gezet, het mag van mij echt wel vaker gebeuren.
MetalLaires zegt
@widodh: Belasting omhoog door mensen die niet betalen? Meer domme uitspraken hoop ik dit jaar niet meer tegen te komen. U denkt zeker dat als iedereen betaald het wel omlaag zal gaan!?!?
OT: Als je moet liegen bij het antwoord geven(de file heeft niets met de controle te maken) dan vind ik het dus onnodig. Als zzp’er in de transport zou het mij geld kosten.
widodh zegt
@msfiorentina: Nogal dom om mijn opmerking zo af te schrijven. Denk je dat de incasso van zulke belasting gratis is? Nee, dat betalen wij met zijn allen.
KUYL zegt
@msfiorentina: Sjonge jonge, denk je nou echt dat wanneer de Nederlandse schatkist een deel mist door wanbetalers dat we gewoon doen alsof het niet gebeurd is? Als wij met 10 man 100 euro moeten betalen voor een etentje en 1 iemand betaald niet, dan moeten we toch allemaal meer betalen? En dan nog iemand anders uitmaken voor dom!! Wat denk je wel niet dat die hele gerechtelijke molen kost om mensen uiteindelijk toch te laten betalen of om spullen van af te pakken om toch nog geld te krijgen. De voorbeelden zijn recentelijk niet mooier te krijgen. begrotingstekort gaan we dichten met bezuinigingen op en extra belastingen etc.
desjonnies zegt
Ik zou zeggen, lees dit eens, dan is opeens het in een file staan omdat er een controle wordt gehouden niet meer zo belangrijk :
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21900613/__Agent_doet_boekje_open__.html
str8six zegt
@desjonnies: dat verhaal heb ik gisteren ook gelezen. Daar gaan je nekharen toch recht van overeind staan! Geeft maar weer eens aan met wat voor asociale hufterige medeburgers we wonen.
potver7 zegt
@str8six: Helemaal waar, beginnen te schelden zonder te weten wat er aan de hand is, is niet echt normaal. Aan de andere kant, hoe vaak zie ik politiewagens, zonder optische- en geluidssignalen, files voor stoplichten zie inhalen (via de linker rijstrook, een opstelvak voor rechtsaf, of zelfs via het fietspad) om vervolgens lekker door rood rechtdoor te rijden… ik kan me echt niet voorstellen dat daar altijd een dergelijk noodgeval bij hoort. Niet dat ik daarover ga klagen, want nogmaals, je weet niet wat er aan de hand is en ze kunnen/mogen niet altijd hun sirenes gebruiken. Maar dat politie-agenten hun positie in het verkeer misbruiken, staat voor mij absoluut buiten kijf.
mtber zegt
@desjonnies: Het artikel had ik gisteren al gelezen en inderdaad verschrikkelijk dat dit soort zaken gebeuren. Ik denk echter dat het niets te maken heeft met de vraagstelling. Files die veroorzaakt of juist langer worden door politie controles, dan kun je toch echt wel afvragen is dat nodig. Volgens mij zit jij ook veel op de weg ivm klanten bezoek, dan baal je ook dat de file in eens langer is door een controle en dat je dan later bij de klant komt. Verkeerscontroles prima maar dan wel met minimale impact voor de weggebruiker die niks verkeerds doet en hard werkt om zijn klanten tevreden te houden.
desjonnies zegt
@mtber:
Eerlijk gezegd ga ik er heel apatisch mee om, ik berust erin.
Zoals je altijd voor je eigen gevoel in de langzame baan staat (ik wel dus)
Maar daar heb je je mobiele telefoon voor : om de klant te bellen en het uit te leggen en is er eigenlijk nooit iets aan de hand.
Maar dat komt misschien wel omdat ik altijd moppen zit te tappen bij mijn klanten, en te oh-en, wat we doen, dat weten ze allang !
Wat ik wel overigens verwenselijk vind is dat ik altijd een mes in mijn wagen heb liggen.
Dat is er om een gekocht broodje mee te smeren in Frankrijk Duitsland of waar dan ook
Daar wilde een agent laatst een een probleem van maken en dat mes, een gewoon huis tuin en keuken mes, in beslag nemen.
Zijn chef @motoragent kwam erbij, ik legde het geval uit en het mes moest in mijn kofferbak verdwijnen.
monstertje diesel uit de tank, bandjes gecontroleerd en ze hadden al snel door dat mijn wagen 100% in orde was.
Zelfs nix over mijn aftermarket Xenon setje gehoord.
Simpson zegt
@desjonnies: Dit geeft inderdaad een goed beeld: dat de agent naast incasso-medewerker ook nog dit soort werkzaamheden uit moet voeren.
En dat zal niet meevallen, zeker niet als je als agent word geassocieerd met dit soort acties.
melkkoe zegt
@desjonnies: met alle respect. Maar wat heeft dit met deze file te maken? Files kosten de staat handen vol geld, en brengt ergernis voor de weggebruikers. Hierdoor onstaan juist reacties zoals beschreven in het door jou getoonde artikel.
Files moeten zoveel mogelijk voorkomen worden en zeker niet veroorzaakt worden door de dienders, anders zullen dit soort situaties alleen maar vaker voor gaan komen in de toekomst.
desjonnies zegt
@melkkoe:
hoe onheus de meeste zich behandeld voelen als ze in een file staan.
en hoe ongeduldig.
files horen bij ons leven.
dat is de prijs voor onze mobiliteit.
Emile_Benz zegt
@desjonnies: Precies! En wat zijn een paar minuten nou op een mensenleven? Je gaat er niet dood aan. Eerder de kans om ff tot rust te komen en ff naar het landschap te kijken.
melkkoe zegt
@desjonnies: @Emile_Benz: Leer er maar mee leven.
Dat is de instelling, daar komen we verder mee. Buiten dat, dan nog hoef je geen file te veroorzaken.
Hetzelfde als stil gaan staan op een kruispunt en dan zeggen “ach je staat ook zo vaak op rood licht te wachten”
Emile_Benz zegt
@melkkoe: Hetzelfde als stil gaan staan op een kruispunt en dan zeggen “ach je staat ook zo vaak op rood licht te wachten”
Appels en peren…
str8six zegt
Controleren tijden file lijkt me prima, dan zijn ze immers beter bezig dan liggend/zittend/slapend in de berm met een lasergun. Échte criminelen pakken dat is wat de politie moet doen en als de medeburger daardoor een keer wat later thuis komt, so be it! Criminelen die opgepakt worden betekend een veiliger Nederland en dat is belangrijk dan Nederland “veiliger” maken door snelheidsboetes. Dat heeft namelijk totaal niets met veiligheid te maken, op A-wegen in ieder geval.
Gulli zegt
@str8six: maar in dit geval gaat het er juist om dat de file onstaat omdat de politie staat te controleren.
str8six zegt
@Gulli: ja dat begrijp ik. Daarom zeg ik ook, prima, zolang ze daarmee échte criminelen pakken en niet ons liggen te naaien in de berm.
Simpson zegt
Ik zou zeggen: zet het resultaat eens af tegen het aantal misdrijven (overval/diefstal/inbraak/etc) er gepleegd is in die regio rond dezelfde tijd en vraag je dan af of het behaalde resultaat de ellende en de gemiste misdrijven waard was.
Zo heb ik een agent wel eens horen zeggen: “maar meneer, we kunnen daar natuurlijk niet de hele dag gaan staan”, toen ik vroeg waarom ze dat dan wel konden bij een verkeerscontrole (achter een geluidswal op de ringweg) bleef het even stil.
Maar: voor die agenten is het ook niet makkelijk, die moeten maar doen wat het hoofd-incasso ze opdraagt en krijgen ondertussen de ellende over zich heen (en kunnen daarna nog ff naar de slachtoffers van de ‘gewone’ misdrijven om aangifte op te nemen)
RobUSA zegt
@Simpson: Die laatste alinea daar ben ik het niet mee eens. Maar : …
Dat zeggen ze nl zelf ook altijd maar wat zou je zelf doen als zo’n opdracht tegen alles in zou gaan wat de veiligheid van het totale systeem in gevaar brengt.
Als je bv in een ziekenhuis als zuster/broeder werkt en er word gezegd, maak jij maar alleen de gang schoon en niet de operatiekamer en dat terwijl er mensen dagelijks door die vuile operatiekamer sterven.
Of je werkt bij de een pakketdienst en je bent dus aangenomen om pakketjes rond te brengen en dan zegt men ga jij alleen maar elke dag onze busjes schoonmaken en de plee hier boenen.
Dan kom je toch in opstand dus waarom komen agenten dan niet in opstand ??
Simpson zegt
@RobUSA: omdat je als pakketbezorger en schoonmaker kan zeggen: dan stap ik wel naar een concurrent, daar kan ik mijn werk beter doen.
stekel zegt
moet kunnen, zeker als er nog steeds resultaten mee worden behaald,
slechte auto’s van de weg worden gehaald, openstaande boetes worden geind, en criminelen worden gepakt.
dan kan de rest in die file best een kwartiertje extra wachten!
6cylinder zegt
Een wel overwogen, goed-geïnformeerd en genuanceerd antwoord op deze vraag lijkt me iets te hoog gegrepen voor de gemiddelde reaguurder. Mijzelf incluis.
Emile_Benz zegt
@6cylinder: Goede zelfkennis. ;)
glashelder zegt
Moet gewoon kunnen.
En dat zogenaamde economisch belang. Waar hebben we het over? Het gaat hier om de avondspits. Dus Henk schuift een half uurtje later achter de stamppot en mist zijn Lingo.
mashell zegt
@glashelder: Henk snapt en vindt het niet zo erg maar Ingrid gaat helemaal over de rooie. Lingo gemist omdat Henk te laat was. En waarom was Henk te laat, file vanwege politiecontrole! Dat gelooft toch geen hond? Henk moet een ander hebben!
potver7 zegt
@glashelder: Ingrid staat thuis de pot te verwarmen, en Henk zou de kids van de creche en BSO ophalen. Ik weet niet hoe het bij jullie kinderopvangorganisaties is, maar bij ons kun je een keertje te laat komen, de tweede keer krijg mag je op gesprek komen bij de directeur, en als het een derde keer gebeurt kun je een andere kinderopvangorganisatie gaan zoeken. Bedankt politie!
Ik weet wel, shit happens, en als er een ongeluk is gebeurd staat er ook een file. Maar bewust een file veroorzaken om elders falende opsporingsmethoden te compenseren vind ik bijzonder twijfelachtig. Files kosten gewoon geld; in een avondspits-file staan niet alleen mensen op weg naar de warme prak, er staat ook beroepsverkeer in.
Het feit dat de politie ontkent dat de file niet ontstaan is door de controle, zegt genoeg.
fortuna zegt
@glashelder: Henk heeft een half uur lang geen geld kunnen uitgeven in de C1000!
faalhaas zegt
Controle’s? Razzia’s waar zelfs de Duitsers geen brood van lusten.
baasbas zegt
Controleren in de spits, oké. Maar is het nodig dat dit op een filegevoelig knooppunt gebeurt? Volgens mij niet.
Pak een stuk weg waar de doorstroming goed voor elkaar is, dan is de overlast minimaal. Burger blij. Daarnaast kan de politie dus meer auto’s controleren. Politie blij.
sjeppie156 zegt
De politie moet doen waar resultaten uit komen hoort dit er bij dan hebben ze daar naar mijn mening volle recht toe. Ik merk op alle sociale media dat mensen altijd vloeken op hulpverleners maar natuurlijk voornamelijk de klpd. Dit vind ik toch altijd erg vermoeiend en frustrerend. Aangezien ik denk dat 99% van de hulpverleners het altijd met goede intenties doet. Natuurlijk als je een boete van ze krijgt zijn het giga klootzakken maar eigenlijk is het wel altijd je eigen schuld (uitzonderingen daargelaten). Er worden nog vaak zat mensen met een waarschuwing gematst.
robert110 zegt
Verkeerscontroles moeten op ieder moment kunnen worden uitgevoerd. Uiteraard is het de verandwoordelijkheid van de uitvoerende partij om dit zo zorgvuldig en met zo min mogelijk overlast te doen. Als het duidelijk is dat de controle voor overlast zorgt dan is het noodzakelijk dat hier wat aan gedaan wordt, denk aan het stoppen van de controle of het aantal gecontroleerde te verminderen om zo de doorstroming te verbeteren. Indien hier geen gehoor aan wordt gegeven zouden wegbeheerder/gemeente/VID de controle zelf mogen stopzetten. de uitvoerende partij moet hier dan ook verplicht aan meewerken. Het lijk mij zo een eerlijke oplossing.
Natuurlijk zijn (helaas) verkeerscontroles noodzakelijk omdat er nog steeds veel (levens) gevaarlijke overtredingen worden begaan die anders niet aan het licht zouden komen. Zolang er goed over wordt nagedacht (door zowel politie als burger) zou er niets aan de hand zijn en zou zo’n cotnrole gewoon goed gaan. Helaas wordt er niet altijd goed nagedacht wat vervelende situaties geeft.
azenomei zegt
Die controle stond er al vanaf 11 uur ’s ochtends. Ik zie dus niet hoe dit in de spits opeens een file kan veroorzaken.
Gulli zegt
Dankzij mijn mooie flits-app zie ik bijna dagelijks files ontstaan op punten waar ook gecontroleerd wordt. Lijkt me een duidelijk geval van oorzaak-gevolg. Het is dus niet een eenmalig voorkomend verschijnsel maar praktisch dagelijkse kost. Ik ben ook wel eens benieuwd wat dat de economie kost.
Wesley zegt
Ik ben er van overtuigd dat de pliesie meer kan innen tijdens de spits dan er buiten. Dreiging van filevorming, hoppa matrixborden op 70, naar 50 en een kilometer of 2 zo laten. Ergens midden in die 2 km staan en flitsen maar. 90% die 30km/u of harder rijdt. Iets wat buiten de spits niet zo vaak gebeurd. Ik heb geen cijfers, maar ik gok dat van de hardrijders er 80% op de bon geslingerd worden voor max 20km/u te hard. Dus tel uit je winst! Om veiligheid lijkt het allang niet meer te gaan.
Frankypanky zegt
@Wesley:
Veiligheid en milieu zijn NOOIT een reden geweest voor dit soort kul!
Orichy zegt
Het gezeik over dat files de economie schade zijn hele zwakke argumenten, om er voor te zorgen, dat men alleen niet meer tijdverlies wilt oplopen in een dag, omdat men niet goed heeft gepland, of juist te veel heeft ingecalculeerd om te doen op één dag.
De stress van onze economie, zal ons uit eindelijk opbreken, omdat men niet genoeg andere technische oplossingen in past, in het leven. Die technische oplossingen worden hierdoor te weinig (door)ontwikkeld en dus alleen maar minder waard, terwijl zij zoveel zouden kunnen toevoegen en ongemak kunnen wegnemen. De huidige maatschappij wil er nog niet aan en daardoor loopt alles minder soepel en met de bijbehorende irritaties, frustraties en gevolgen, die doorwerken in het gehele leven.
OT: Men moet ook gewoon doorgaan met het controleren in de file, ook al wordt het daardoor een langere file.
Als je er door gefrustreerd raakt, zegt dat meer over jezelf en hoe je leven leidt, dan over de normale gang van zaken.
Want eigenlijk zou het niet moeten hoeven, die controles, maar er zijn te veel mensen, die schijt hebben aan de maatschappij, regels en wetten, daardoor moet er gehandhaaft worden en dat moet de politie ook op drukke tijdstippen doen, want de meeste criminelen lopen nog steeds los. De onzichtbare criminelen en overtreders moet je altijd verrassen en dat doe je op deze manier.
Want een slimme crimineel, of overtreder, denkt op te kunnen gaan in de massa en zo ontzichtbaar te zijn voor de wetshandhavers.
Bij deze vind ik het dus een goede zet en heb ik vrede met het tijdsverlies, wat ik op zou kunnen lopen er door.
notime2waste zegt
Deze weg is natuurlijk de beste vluchtroute na een ramkraak. Alleen gebeurd niet overdag……
jollykart zegt
Je staat niet in de file, je bent de file.
Opties genoeg om niet de file te zijn.
bofkont zegt
Geen probleem! veel meer van dit soort controles, is goed om de staatskas te spekken zodat de lasten verzwaring wat minder kan. daarbij fiets ik altijd naar mijn werk dus zal aan mijn reet roesten ;)
amgpower63 zegt
Grappig hoe ik al gewoon met afschuw naar de politie kijk, ik heb totaal geen veiliger gevoel met die klojo’s in de buurt maar eerder angstig of je niks fout doet dat een boete kan opleveren, triest landje hier.
pier zegt
Ga maar weer mannetjes bij de grenzen neerzetten, dat levert pas wat op!