Zeker met deze Elektrische bedrijfswagen uit onverwachte hoek.
Het is een categorie die nu nog een rol in de marge speelt. We hebben het natuurlijk over elektrische bedrijfswagens. Op het eerste gezicht is het namelijk een compleet onhaalbare kaart. De actieradius is te klein, de aanschafprijs te hoog, de laadtijden te lang en er is te weinig keuze. Niet alleen qua merken, maar met name qua soorten opbouw of indeling. Kortom, het klinkt niet erg interessant voor de milieubewuste ondernemer.
Gelukkig zijn de merken hard bezig om de elektrische bedrijfswagens te verbeteren. De actieradius wordt langer, de laadtijden worden juist korter en de prijs zal dalen. Het is natuurlijk een vicieuze cirkel waarbij we nu aan het begin staan. De merken die op dit druk bezig zijn met elektrische bedrijfswagens zijn Nissan (EV200), Volkswagen (e-Crafter), Fiat (Ducato Electric), Renault (Kangoo & Master Z.E.) en ook Ford is bezig met een elektrische Transit.
Build Your Dreams
Daar kunnen we nu het merk BYD bijrekenen. Mocht je BYD niet kennen: de afkorting staat voor Build Your Dreams en het is een van de grootste Chinese automerken. In Europa zien we hun producten ook verschijnen, maar dan betreft het meestal zwaar goederenvervoer. BYD zet op dit moment zwaar in op de eTrucks.
Bestelauto
De nieuwe bestelauto heeft nog geen echte naam. Wel zijn er andere details van bekend. De auto zal uitgerust worden met een 50,3 kWh accupakket. Deze is gekoppeld aan een elektrische motor die goed is voor 136 pk (precies 100 kW). Het maximum draaimoment bedraagt 180 Nm. Het is een elektromotor, dus al vanaf 0 toeren staan die Nm’s tot je beschikking. De actieradius bedraagt 360 km. Dat klinkt op zich nog niet zo heel verkeerd. Helaas betreft het de niet al te ideale NEDC-meting. Dat betekent dat de daadwerkelijke range flink zal afwijken, houd rustig rekening met 200 km old zelfs iets minder als je haast combineert met uiterst frisse weersomstandigheden.
Belangrijke cijfers
Dan de andere cijfers die van belang zijn voor de ondernemer. Met een 40 kW DC lader is het mogelijk om de auto in 90 minuten weer vol te laden, met een standaard lader duurt het 8 uur om de accu’s vol te krijgen. Ook belangrijk zijn de afmetingen. Het laadvermogen van de auto bedraagt 920 kg. De laadruimte is 3,5 kubieke meter groot. De laadruimte is toegankelijk middels twee schuifdeuren en een naar boven te openen achterklep.
Nederland
Wanneer de auto naar Nederland komt is nog niet bekend. Jazeker, we spreken over ‘wanneer’. Naar het schijnt is BYD op dit moment bezig een dealernetwerk op te bouwen in Europa. Nederland en België (samen met diverse Scandinavische landen) zijn de eerste die aan bod zullen komen.
janmetdelangeachternaam zegt
Ik krijg een beetje een Deawoo/Daihatsu uit de jaren ‘80 gevoelens van dit merk. Dat gezegd te hebben, dit is dan wel innovatief van ze.
fanboy zegt
Als dit voor relatief weinig te koop gaat zijn hier in Nederland wordt het wel een succes.
Aanschafprijs kan best hoger zijn dan een diesel/benzine busje, maar operationele kosten is natuurlijk 3x niks, en meeste toepassingen van dit soort busjes kunnen prima uit met een dergelijke range.
Dutchdriftking zegt
Tja, het hok is niet om aan te gluren, maar er zullen voldoende ondernemers zijn welke aan 200km range per dag meer dan zat hebben. En een elektrische bus heeft ook een voordeel, je hebt geen losse bouwradio meer nodig, gewoon het stereosysteem van je bus laten blazen!
jaapiyo zegt
Als je de staatskas leegtrekt voor zoveel subsidie weet ik niet of je geweten wel schoon kan zijn…
por100 zegt
Als je de houten planken ook nog onder de stoelen door kunt schuiven wordt dan wordt het een goede concurrent van de ‘groter’ en vooral zwaardere diesel bestelbusjes
linkerbaanpiraat zegt
Niet echt nagedacht over de achterklep, 1 x pallet laden en je hebt behoorlijk kans op een beste bak schade…