Dat is toch geweldig nieuws voor alle weggebruikers, autoliefhebbers en Peugeot fans? Persoonlijk ben ik namelijk van mening dat Peugeot al een tijdje van het pad af is (met name op design gebied). Overal plakken ze die immens grote traliebek op en die wordt ook nog eens steeds groter. Terwijl het op de 206 nog zo onschuldig begon hebben ze onlangs met de PROLOGUE… concept in mijn ogen toch echt rock bottom geraakt, wat een gedrocht!
Maar gelukkig is designer Jerome Gallix vertrokken bij Peugeot. Hij werkte er overigens pas 12 maanden en hij gaat nu aan een ‘persoonlijk project’ werken. Ik hou mijn hart vast. Zijn opvolger is Jean-Pierre Ploue die sinds 2000 verantwoordelijk is voor het design bij Citroen en ons auto’s heeft gegeven als de C4, C4 Picasso en de nieuwe C5. Auto’s die er in mijn ogen stuk voor stuk beter uitzien dan de gedrochten van Peugeot. Ploue zal trouwens verantwoordelijk zijn voor zowel het design van Citroen als van Peugeot.
In het verleden heeft hij gewerkt bij Ford en Renault. En daar heeft hij onder andere de eerste generatie Twingo getekend. In mijn ogen nog steeds een leuk ontwerp (zeker voor de doelgroep). (via: Automotive News)
Belikenoother zegt
jammer, weer de job van mijn leven aan mn neus voorbij :(
JOnas zegt
ze hadden beter Dedonkerwolcke of Pinin genomen!
ripjans zegt
Kunnen we weer wat mooier ogende auto’s verwachten in de toekomst van Peugeot dus :) Nu Renault nog en dan zijn de Fransen weer op het rechte pad!
joep zegt
Ben benieuwd! Hoop dat hij peugeot dat weer een beetje respectabel merk kan maken!
LP640 zegt
Die Prologue is inderdaad f*ck*ng lelijk
madru zegt
dat was inderdaad HOOG tijd !!!!!
robert zegt
laatst in een 308 gereden. Wat een kolere ding is dat zeg! En, inderdaad, foeilelijk!
Rudy zegt
Hoop dat ze nu eens iets anders doen dan die enorme “rally” gril die de laatste types allemaal hebben……………..
Audiofreak zegt
@ ceo Pinin is dood, maar ik ben blij dat er een nieuwe designer komt. Hoop dat ze de oude weg inslaan, die oude Peugeots waren mooi.
)
)
mrtn zegt
Het enige waar je een Peugeot tegenwoordig nog aan kan herkennen is de achterkant en die wordt met het model lelijker, met als dieptepunt de 308. Past bij mij in het rijtje met Ssangyongs.
Citrofiel zegt
Het laatste goed gedesignde model van Peugeot dat op de markt is gekomen is de 207 in al zijn varianten. Die vind ik wel leuk tussen alle andere B-segmenters. De 308 CC is ook nog wel aardig, maar de andere varianten daarvan vind ik weer niks. Dus… Fijn nieuws.
AutoInformatief zegt
Jean-Pierre Ploue zijn voorgaande modellen wat hij ontworpen heeft zijn nog wel redelijk geslaagd ja. Kijken of hij die overdreve dikke modellen een beetje afgeslankt krijgt.
Pilz zegt
Het laatste fatsoenlijke peugeot model was de 406 coupé…
StormRAM zegt
Heel goed nieuws. :) De C5 is echt een mooie kar, dus die JP zou best wel eens een mooi karretje voor Peugeot kunnen tekenen. :d
VonStroke zegt
Benieuwd wat de nieuwe designfilosofie wordt van Peugeot, het dieptepunt hadden ze in elk geval al bereikt. Dus het kan alleen beter worden.
Einser zegt
Goeie zaak!
Peugeot lijkt een beetje de weg kwijt qua design; Véél grille, véél bumper, véél koplamp, véél achterlicht en tot slot weer véél bumper!
Vroeger was peugeot véél heldere en elegante vormgeving. Mooie peugeot’s waren dat…
Of wordt ik een ouwe l*l?
Edgar zegt
JAAAAAH!!!! Hoop ik dat hij een beetje smaak heeft…
wie heeft eigenlijk die 504 retro auto getekend?
Greg zegt
Ach, Peugeot heeft enorm veel auto’s aan de man gebracht met de nieuwe designstijl, dus zo dramatisch was het allemaal niet.
Bovendien is een wissel van designer geen garantie voor een geheel ander/mooier design. Walter da Silva is ook naar VAG vertrokken. Onder zijn regie is de Golf 6 even ouderwets gebleven als de Golf 4 en 5 en dan zwijg ik nog over de lelijke Seats Leon/Altea (XL) waar de beste kerel ook verantwoordelijk voor is.
De Wonderslof zegt
T’is ook niet gemakkelijk, een auto tekenen, laat staan een mooie.
Mijn advies: nooit beginnen met de wielen te tekenen, dan gaat de zin snel over. Mooie rondjes tekenen is hard work.
Als ik (o.a.) Peugeots zie rijden denk ik wel eens: “Dus dat moeten die lui zijn die Audi en VW saai vinden!”
marcel zegt
helemaal gelijk: die enorme grote haaiebek is nu toch wel enorm uitgemolken!
Hoewel ik altijd met enorm veel plezier heb rondgestuurd (200.000 km in 3 jaar) heb ik dus om deze reden maar geen 4007 gekocht, als het al zo’n hoog ding zou worden de Citroen C-Crossert!
JH zegt
Als hij daar 12 maanden gewerkt heeft betekent dat dat we nog nooit iets van hem gezien hebben…pas over 3 jaar of zo. Overigens stelt Design iets voor, de beslissing wat voor model er komt wordt door het hoger management gedaan, niet door design.
Windhoos zegt
Hoop dat ze weer meer de kant op gaan van de 406’jes en 206’jes. Jaar of wat geleden dus, toen vond ik ze nog mooi (alhoewel de 407 silhouette nog best wel mooi is ;-) )
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Overal gooien ze een immens grote traliebek op’…
Tja, ze dachten: bij Audi werkt het ook!!
DAT zegt
SInds ze dachten dat ze het beter konden dan Pinifarina is het mis gegaan.
Deze designer heeft i.i.g. een betere c.v.
750i zegt
Ik vind de peugeots van de laatste tijd juist hele mooie auto’s. Ik ben een absolute fan van de 207 en dan voornamelijk van de CC.
Guan zegt
Pfieuw, ik zal vannacht beter rustiger slapen!
DRU zegt
Ik geniet nog elke dag van de lijnen van mijn geliefde 306 cabrio. Samen met de 406 coupé vind ik het de laatste mooie Peugeot. En toen kwam Pininfarina opeens niet meer aan bod. Ik denk dat ze de basismodellen zo foeilelijk vonden, dat ze hun handen er maar niet aan wilden branden. Groot gelijk.
Rob²in zegt
De 406 coupé staat nog steeds in mijn top 3 mooiste coupé’s. Die auto klopt gewoon helemaal.
Een betere ontwerper zegt
Gelukkig, met de huidige *nut behind the paper* wordt het zo over 2 jaar nog maar ‘muil met een peugeot’.
Dirk zegt
Smaken verschillen nu eenmaal.
Sommigen vinden de 1 serie van BMW mooi en dat vind ik pas een gedrocht.
Tommy zegt
Heehee dat werd tijd, die clowns9mond komt me de keel bijna uit, vooral die muilkorf van de 4007, bah! Een kijken of ze nu fatsoenlijke auto’s gaan brouwen, Citroën is al op de goede weg met de C5, nu de rest nog…
9000cse zegt
Wat ik maar niet kan begrijpen is, dat de haaienbek van Peugeot (in Duitsland ook wel “die Ferrarifront” genoemd) zoveel aversie oproept en dat steeds groter wordende geval van Audi (zie nieuwe A8-ontwerp!) mooier gevonden wordt dan bijv. de grill van BMW 7-serie of MB S-klasse. Maar ach, slechtzienden vinden hun kinderen altijd de mooiste.
pim zegt
inderdaad, nu nog een einde maken aan de belachelijke audi grilles.
ben wel benieuwd wat het persoonlijke project wordt, een auto die enkel bestaat uit een voorkant? Oh, wacht dat was die peugeot driewieler al :)
mrtn zegt
@ 9000cse
Audi monteert ook een gigantische grill, maar het komt niet zo pompeus over als bij Peugeot. Wellicht ook dat dat komt doordat de grill niet zo breed is, maar het is allemaal niet zo schreeuwerig.
Tedje zegt
Alsof Citroens wel mooi zijn. Vrees dat het weinig gaat uitmaken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ 9000cse:
Precies! Dat riep ik ook enkele posts geleden…
Ze dachten bij Peugeot: ‘als het bij Audi werkt, waarom dan bij ons niet’!
Jandepandaman zegt
Wacht even Robbie- Jij gaat hier zeggen dat het aan de oude designer van Peugeot ligt dat dat immens grote traliehek daar voor op al die Peugeots zit…?
Niet om het een of ander hoor, maar heb jij wel eens verder gekeken dan Peugeot…?
– Wat dacht je van de meeste moderne Audi modellen…?
– Heb je ooit wel eens goed gekeken naar die enorme hazetanden op ondermeer de Lancia Thesis…?
– Vind jij dat die enorme gapende muil in de onderlip van de Citroëns dan niet wanstaltig is…?
– Of de beugelbek van een Porsche Cayenne aangepakt door Techart…?
En waarschijnlijk is dus deze lijst nog wel wat langer te maken.
Ofwel- Zou het niet eerder een wanstalig modeverschijnsel zijn in plaats van typisch Peugeot…?
Ik zou er dus helemaal niet zo’n vertrouwen in stellen dat met het vervangen van de hoofdontwerper daar bij Peugeot die traliebek gaat verdwijnen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Jandepandaman: het heeft alles te maken met de nieuwe veiligheidseisen…
Er moet tegenwoordig een bepaalde ruimte zitten tussen de motorkap en de harde delen van de motor. Dus mode-verschijnsel, ja… maar dan wel een die opgelegd is van buitenaf. En het ene merk weet dat qua design beter te tackelen dan het andere merk.
Simpson zegt
dit is de mooiste peus:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Peugeot_504_Coupe_1978.jpg
met de 406 coupe als hele goede tweede en de 205 op drie.
maar stiekum vind ik de 207 ook wel leuk
Esprit_de_Flandre zegt
Laat ons weten wanneer er een Peugeot-ontwerp komt volledig van zijn hand, dus waar de voorganger nog niet aan bezig was. Dan kunnen we oordelen.
De huidige Citroën zijn echter al een mooi CV.
Beem bim bop zegt
jammer dat citroen geen nieuwe designer krijgt. C5 mag mooi zijn hij lijkt allerminst op een citroen.
Dennis zegt
Ik ben geen Peugeot rijder maar ik vind het ook niet echt wat. Maar als ik heel eerlijk moet zijn dan vind ik de neuzen van veel Audi modellen ook geen porem. Zit ook teveel traliewerk aan de voorkant.
@ Beem bim bop: waarom lijkt de C5 niet op een Citroën? Ik heb net zelf een 2.0 16v automaat exclusive met 19″wielen eronder gekocht. Het is misschien niet zo onderscheidend als wat ze vroeger maakten. Citroën moest wel wat meer met de meut meegaan en ik denk dat ze wel een echte Citroën op de markt hebben gebracht en die zeker goed kan concureren met Audi en Volkswagen. De Autoweek heeft het zelfs een paar weken geleden toe moeten geven. De verhouding prijs kwaliteit is veel beter.
En ik heb met beide merken ervaring en de Audi (a6) heeft me vaak laten staan. Ik heb met Citroën ook wel eens wat gehad maar met geen enkele auto heb ik zoveel gedonder gehad als met een Audi. Zelfs de 2e A6 was slecht.
Beem bim bop zegt
@dennis: C5 III vindt ik een mooie bak, en hij rijdt super. Heb proef in break gereden dwz 2 liter diesel met 6 traps auto. Rijdt heerlijk, misschien wel iets te zwaar voor de motor. Zelf een C5 type I gehad met jou motor, 235.000 km zonder enige problemen, dus maak je geen zoren over de degelijkheid. Wel was de stoel na 150.000km niet meer top, die heb ik toen vervangen voor een andere stoel. Maar het duitse design van de C5III vindt ik toch jammer, ik blijf hopen op een nieuwe DS….Voor duits design en degelijkheid rijdt ik nu in een 525d. Ook fijn, en omdat het duitse import is rij ik erin voor ongeveer hetzelfde als de C5 kost.
LaTiNo156 zegt
Mee eens, die beugelbekjes zijn walgelijk! En dan hebben we het nog niet gehad over die belachelijk grote koplampen die inmiddels al bijna tot de spiegels komen!
Edgar zegt
enige verschil met die audi-grill is dat die goed past bij de rest van de auto
bij peusjoo maken ze eerst een auto en kijke dan hoe de haaienbek erop gemonteerd kan worden lijkt het wel…
GerreLekker zegt
Werd tijd! met die 308SW hebben ze echt wel de hoofdvogel afgeschoten betreffende wansmakelijkheid!
Windhoos zegt
@9000cse
“en dat steeds groter wordende geval van Audi (zie nieuwe A8-ontwerp!)”
Die nieuwe A8 “ontwerp” is 100% zeker gewoon een photoshop………
9000cse zegt
@ Windhoos
Waar weet jij nou voor 100% zeker van, dat dat “gewoon” een photoshop is?
AutoBild nr 38 van 19-09-2008 geeft aan “voor het eerst ongecamoufleerde, exclusieve foto’s” van het nieuwe ontwerp van de A8, die midden november 2009 bij de Duitse dealers zal staan, te publiceren.
Over dat hekwerk aan de voorkant vragen ook zij zich af of dit niet al te opdringerig begint te worden. Ze melden in ieder geval, dat de grill nog groter zal worden. Verder plaatsen zij steeds meer vraagtekens bij het design: Te verwarrend, want te weinig onderscheidend (lijkt wel wel een iets grotere A6), te agressief, te weinig progressief in de architektuur en in de details.
Of je fan bent van dat blad of niet, doet weinig ter zake. Het is wel het grootste autoblad van Duitsland en ze hebben meestal als eerste het grote nieuws.
Overigens betekent “ontwerp” hetzelfde als “concept”. Het is alleen Nederlands.
Windhoos zegt
@9000cse,
Autobild is volgens mij ook dat blad waar vaak foutieve schetjes+info in staat, zal iig niet de eerste keer van autobild zijn……
Windhoos zegt
Bovendien zitten de wielen er ook schuin onder, nou kan het aan mij liggen hoor. Ikzelf hoef echter geen auto te hebben waarvan het lijkt dat hij ieder moment van de dag zijn wielen kan verliezen. Dat geld trouwens voor iedereen van welke merk dan ook lijkt me….
A.stal zegt
p/s, even in haken op de negatieve peugeot mensen, met hun kommentaar over die bekende haaienbek van peugeot, die mensen hebben geen enkele passie, of oog voor moderne auto,s, die mensen zijn zeker al 20 jaar niet meer buiten geweest, en stil blijven staan, de laatste jaren ,leken alle auto,s op elkaar, ik moet zeggen , een uiters saaie tijd, nee peugeot is zijn tijd vooruit, bravo peugeot, ga zo verder, bovendien een prachtig intrieur,is bij in de tijd, kijk eens goed naar de 407, het is toch een plaatje, en dan nog niet maar te spreken van de 407 coupe, ja, toch, bovendien 12 jaar garantie op carasorie, welke auto fabriekant geeft dat, nee had de citroen, en de renailt maar de helft van het uiterlijk van peugeot, dan zou het verkoop cijfer er beter uit zien, van die twee voorgaande auto,s, nee mensen peugeot, is de slagroom op de taart, nogmaals bravo peugeot, super, niet om dat ik er zelf een heb, een 407 van 2004, ik zal liever een nieuwe hebben, maar is niet financeel haalbaar voor mij, jammer.