De 620 pk sterke Porsche 911 GT2 RS is momenteel het meest brute dat Porsche te bieden heeft. Uiteraard staat ook deze krachtpatser te glimmen op de stand bij Porsche.
Inhoudelijk geen nieuwe feitjes, dus het gaat nu vooral om de live foto’s. Maar voor de volledigheid zal ik nog wel even de eigenschappen van deze ruige 911 variant herhalen.
De GT2 RS stuurt z’n 620 paarden uitsluitend naar de achterwielen. Die zijn dan ook uitgerust met speciaal ontwikkeld rubber in maat 325/30 ZR 19 (245/35 ZR 19 van voren). Optrekken van 0 naar 100 km/u duurt 3,5 seconden de topsnelheid bereik je bij 330 km/u. 0 tot 200 km/u duurt 9,8 seconden en 0 tot 300 km/u in 28.9 seconden. Er worden totaal 500 exemplaren gebouwd en in Nederland staat er een bedrag van 309.700 euro inclusief belastingen op het prijskaartje.
The360box zegt
Lekker exclusief maar is ie nou echt sneller dan de GT2?
Pieter-Jan zegt
@The360box: 7m11s op de ‘ring. Volgens mij is dat de snelste straatlegale wagen.
Macready zegt
@Pieter-Jan:
7m 18 (fabrieksclaim). Gumpert Apollo deed het vorig jaar al in 7m 11.
599 GTO en Zonda R zaten beide onder de 7 minuten maar dan wel op niet straatlegaal rubber (slicks, alhoewel de nieuwe straatlegale banden van de GT2 RS feitelijk ook al semi slicks zijn).
Hupke zegt
Leuk, maar als je dit koopt moet je toch al echt weten hoe ermee om te gaan.
Is enkel leuk voor onze ringkoningin of the stig.
Al zullen er waarschijnlijk ook wel enkele alleen gebruikt worden om voor harrods te parkeren.
d15b2 zegt
1 woord: wow.
Hier nog een geweldige wallpapert:
http://www.porsche.com/microsite/911gt2rs/flash/images/wallpaper/2560×1600/09_gt2rs.jpg
BaySideBlueBoy zegt
@Dennis: En wat is de snelste rondetijd op Nürburgring Nordschleife? Of is dat nog niet bekend. Lijkt mij het belangrijkste gegeven om weer een 911 vs. GT-R bitchfight te starten. ;)
BaySideBlueBoy zegt
@BaySideBlueBoy: Al zouden ze een rondetijd hebben dan is die toch ongeldig, zie de achterbanden! Er zit amper profiel op die banden en ze zijn vrij nieuw. Zouden het slicks zijn?
d15b2 zegt
@BaySideBlueBoy: Semi-slicks zijn legale wegen-banden
rider zegt
@BaySideBlueBoy: dus legaal en dus zet hij een geldige rondetijd neer op de ring. en die is volgens Porsche 7,18min. Houd het duitse vakblad “Sportauto” maar eens in de gaten met hun “Supertest”. Zodra deze namelijk een voertuig over de ring jagen, is dat ook tevens een referentie-kader voor de concurrentie en dus ook de fabrikanten. Dit blad heeft nauwe banden met Porsche, Ferrari, Lamborghini, VW, Audi, BMW, MB, Pagani, Maserati. Eigenlijk bijna de gehel auto-industrie. En die gebruiken ook hun resultaten voor reclame en dergelijke.
KaCh1ng zegt
mooi , mr kvind dit vn elk 911 …
spykerboy zegt
lekker mee flaneren over de boulevard in lage versnelling met veel toeren en dan affentoe sprintje trekken :D daar is dit leuk voor, ow en op cpz natuurlijk :P
VWouter zegt
GEIL!
vale46 zegt
Hier heb ik lang op gewacht!
Een 911 met een dikke vette 600+ pk en RWD
De geintigreerde inlaten in de achterspoiler vind ik persoonlijk een zeer mooi detail aan de GT2(RS).
De uitlaten had ik liever anders gezien, ofwel 4X ofwel 2 in het midden à la GT3
Het interieur heeft net iets té veel alcantara, liever een stukje meer puur carbon (hij kost toch al zoveel).
Samengevat: een bom!
MacKokkel zegt
Waarom zit er zo’n Tupperware bakje geïntegreerd in de flanken van deze 911? Alleen al daarom heb ik de voorkeur voor de GT3 RS. Het is normaal al een zeer lelijke oplossing voor een luchtinlaat bij de normale turbo, maar om hem ook nog een keer te accentueren door ‘m in carbon uit te voeren…. bah.
integralechubasco zegt
topauto, doet me een beetje denken aan de ferrari f40 toen hij uitkwam… beetje hetzelfde concept. Men neme een productiemodel (911/308gtb), gooit er een paar turbo’s op en maak hem zo licht mogelijk… et voila!
integralechubasco zegt
topauto, doet me een beetje denken aan de ferrari f40 toen hij uitkwam… beetje hetzelfde concept. Men neme een productiemodel (911/308gtb), gooit er een paar turbo’s op en maak hem zo licht mogelijk… et voila!
Kwekedek zegt
@integralechubasco:”doet me een beetje denken aan de ferrari f40 toen hij uitkwam” Ik vind van niet.Deze 911 is niet echt ”kaal” te noemen vergeleken met de F40.
Robbert zegt
1. Veel te duur.
2. Jammer dat je een typische VW draaiknop hebt voor de verlichting…
willie zegt
zo’n 911 is met de helft van dit aantal pk’s al door geen hond meer op de weg te houden. totaal onzinnig geval, waar enkel cijferneukers opgewonden van raken.
frarissimo zegt
Pfff de zoveelste 911, het ding straalt nul emotie en qua ontwerp ook niks bijzonders.
En dat er turbo’s op de 6 cilnder zijn geschroefd is technisch natuurlijk helemaal niet interessant.
Pieter-Jan zegt
@frarissimo: http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=105&i=22253
koekepan zegt
die pinkers-remlichten-whatever het ook mag zijn zijn lelijk
integralechubasco zegt
@Kwekedek
kwek jij maar verder, de 911 is zo kaal dat ze de RS-rolbeugel hebben weggelaten om gewicht te besparen. Alles is leichtbau aan deze porsche…
integralechubasco zegt
een groot gedeelte van de rolbeugel althans… :oops:
GTR zegt
Hehe eindelijk een prachtige Porsche!
Dimglor zegt
Prachtige wagen gewoon…. maar als je deze koopt, mag je meteen een rijcursusje nemen… Zal wel een beest zijn om mee te rijden :)
memphis zegt
En we melken nog maar eens een 911 uit.
Hopelijk blijven de klanten dit pikken.
jeff zegt
@Willie,je hebt duidelijk nog nooit in een Porsche gereden….
willie zegt
@jeff: jij hebt duidelijk nog nooit een 911 op de limiet gereden…
Osca zegt
ik vind een spoiler op een Porsche helemaal niks =-=
lambo4all zegt
echt super toffe wagen, heb ook al het artikel in top gear magazine gelezen erover maar de prijs is dan echt wel een flinkt domper. meer als 3 ton voor een 911! bedenk wat je nogmeer voor leuks kan kopen voor dat soort geld. 458, Gallardo superleggera, 2e hand LP640 met 3000km. en zelf zou ik dan ook serieus overwegen om een nieuwe CL65 amg te kopen, heeft ook geen gebrek aan snelheid en dan kan je nog lekker cruisen ook.
frarissimo zegt
@Pieter-Jan. Bedankt voor het artikel! Voor 3 ton euro koop ik toch echt iets anders, noem het beleving, gevoel.
En dat heeft de 911 nou eenmaal niet.
jeff zegt
@willie:
heb vroeger en 965 gereden,mogelijk niet op de limiet,was inderdaad ongeveer de helft van het vermogen ve GT2RS.
Die 911turbo was echter niks minder handelbaar als bv een BMW M3 van dezelfde tijdspanne.Dekt U nu echt dat een voorwielgedreven PK kanon (zelfde vermogen) minder eenvoudig (dwz) even snel te rijden is?
Als U met een RW gedreven wagen rijdt houd ge rekening met overstuur,met een FW gedreven wagen met onderstuur en tractiecontrole + U moet een beetje stuurgevoel hebben natuurlijk.Onderstuur geeft een misleidend veiliger gevoel,kijk wekenlijks id krant naar het aantal verkeersdoden welke met een klein autotje de bocht zijn uitgevlogen. Te snel is altijd te snel en dit corrigeren is maar voor weinigen weggelegd.
willie zegt
@jeff: de 911 heeft een poeplink weggedrag. mega overstuur dat even onverwacht als heftig in komt zetten. alleen electronische tovenarij kan verdoezelen dat het concept, motor achter de achteras, finaal verouders is. gewone stervelingen rijden zich met dit apparaat morsdood.
jeff zegt
@willie:
ik leef nog,mijn 911 turbo had geen electronische tovenarij,enkel een sper differentieel en ik kon daarmee toch flink doorraggen.Ben met 1enkele Porsche ooit de vangrail (oprit autobaan) ingegaan en dat was met mijn 944S2 – motor vooraan geen listig weggedrag? Momenteel met m’n Boxster (middenmotor)ongelooflijk goed weggedrag maar op de limiet de listigste van alle Porsches (je voelt de grens gewoon niet aankomen)
willie zegt
@jeff: misschien ben je geen gewone sterveling…