Gisteren dook er een nieuw proefballonnetje van Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie op: jailtime voor de grootste randdebielen van ons wegennet, want hij wil een aantal verkeersovertredingen onder het strafrecht laten vallen. ‘Onhaalbaar’, roepen de kenners nu.
Opstelten schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat ernstige verkeersovertredingen zoals rechts inhalen, door rood rijden en bumperkleven niet langer onder de Wet administratiefrechtelijke handhaving moet vallen. Hij wil ze keihard via het strafrecht laten lopen, en wel om de volgende drie redenen:
- Er kunnen hogere boetes worden opgelegd
- Rijontzeggingen all over the place
- Verkeersklootzakken kunnen celstraffen krijgen
Een dappere poging om één van Opsteltens stokpaardjes (verkeershufters aanpakken) te bewerkstelligen. Uiteraard zullen reguliere snelheidsovertredingen gewoon via het CJIB afgehandeld worden, want aan de automotive melkkoe die jaarlijks miljarden aan boetegeld oplevert voor onze trajectcontrole-geile overheid wordt uiteraard niet getornd.
Enfin, terug naar het strafrechtidee. BNR legde het plan voor aan advocaat Willem Jan Ausma, die het meteen als onhaalbaar bestempeld. Naast het feit dat de werkdruk onder deze nieuwe regeling te hoog wordt, is het voor de rechter slepen van asfalttokkies niet te doen.
“Het punt is dat je mensen persoonlijk moet aanhouden. Als je op kenteken gaat bekeuren, wat nu al veel gebeurt, zijn er ook mensen die zeggen dat hun oude oma van 93 heeft gereden. Ook heb je te maken met katvangers of huurauto’s. De echte verkeersovertreders pak je hier niet mee. Het is mooi ballonnetje.”
Ergens best wel jammer, nu Opa Opstelten volgens de wens van velen eindelijk zwaar wil optreden tegen recidivisten, is het weer niet haalbaar…
lambo4all zegt
“de echte zware verkeersovertredingen zoals bumperkleven en rechts inhalen”
godkanonnen wat leven we in een zielepietenland, mevrouw mag wel met 110 op de linkerbaan sukkelen maar als diegene daarachter ook maar iets te dicht bij komt dan moet deze de gevangenis in! roekeloos rijgedrag en veelstehard in de bebouwde kom zijn zware verkeersovertredingen. dit totaal niet!
ThomasBol zegt
@lambo4all: Feit! Rechts inhalen kan wat mij betreft prima, mensen die linkerbaan sukkelen hebben toch niet door dat iemand er rechts voorbij gaat.
Alwood zegt
@ThomasBol: sterker nog, met die beklemmende en chaotische drukte op de linkerbaan is rechts inhalen vaak een stúk veiliger.
jzaero zegt
@Alwood: dat klopt, meestal zijn er in de spits meer gaten te vinden rechts dan links, dus meer ruimte om eventueel te remmen of voorbij te rijden. Bovendien ben ik ook van mening dat er in de spits, mits de rechterbaan sneller doorstroomt, er niet van rechts inhalen wordt gesproken maar rechts er voorbij rijden. Anders houd je de doorstroming alleen maar op
nickdeleeuw zegt
@lambo4all: +1
benzinehoofd zegt
@lambo4all: amen.
bozewolf zegt
@lambo4all:
“mevrouw mag wel met 110 op de linkerbaan sukkelen”
Nee, dat mag ze niet?
Simpson zegt
“Het punt is dat je mensen persoonlijk moet aanhouden”
Ja, en dat kan natuurlijk niet als je achter het viaduct blijft staan of overtredingen alleen maar met camera’s registreert.
Maargoed, ik betwijfel of het ook iets op zou lossen, om die mensen achter de tralies te zetten. Daarbij heb ik het idee dat die verkeershufters er toch wel een keertje achter komen, op wat voor manier dan ook.
KEV9 zegt
het is geen proefballon maar een voorstel richting de partijen die willen dat er zwaardere straffen komen tegen dit soort mensen.
Om zwaardere straffen te kunnen maken zul je deze overtredingen in het strafrecht moeten plaatsen pas dan heeft justitie meer slagkracht om zwaardere straffen te eisen en op te leggen.
potver7 zegt
@Soulmaster: klopt, maar die advocaat heeft gedeeltelijk een punt. Veel van die overtredingen, en dan met name rood licht, worden vaak op kenteken beboet. Het OM zal dan bij de rechter moeten bewijzen wie er achter het stuur zat, en dat kunnen ze niet. Vrij kansloos verhaal dus. Voor rechts inhalen en bumperkleven geldt dat in mindere mate, daarvoor wordt je toch meestal al staandegehouden dus dan is de identiteit van de chauffeur bekend.
Overigens ben ik niet zozeer voor zwaardere straffen, maar voor een grotere pakkans. Dat heeft een veel groter effect volgens mij. Recidivisten worden nu ook al zwaarder bestraft dan first-timers, inclusief rij-ontzeggingen en artikel-5 procedures.
KEV9 zegt
@potver7: klopt, daarom wil de minister ook gaan voorstellen om de bewijslast om te draaien, de bestuurder/eigenaar van de auto moet dan bewijzen dat niet hij maar iemand anders reed op het moment van de overtreding of dan misdrijf.
SJ zegt
@Soulmaster: Dan moet de grondwet aangepast worden. En dan wordt het een hele enge maatschappij waar we in leven, wanneer je schuldig bent tenzij je het tegendeel kan aantonen en/of wordt gedwongen om aan je eigen veroordeling mee te werken.
bozewolf zegt
@SJ: Dat valt in deze op zich nog wel mee. Als ’t jouw auto is heb jij ook gedeeltelijk de verantwoordelijkheid wat daar mee gebeurt en aan wie je zo’n apparaat uitleent.
donotfeed zegt
@bozewolf: filmtip: 1984
f40racer zegt
Ondertussen in de gevangenis: ‘Waar zit jij voor?’ Ooh, rechts inhalen
launchcontrol zegt
Echt weer een idee van de ambtenarij die zelf op het fietsje of zelfs met chauffeur (ambtenaren bobo) naar het werk gaan en duidelijk de ‘normale’ irritaties van het verkeer niet kennen, en zich daar natuuuuuurlijk niet in kunnen verplaatsen…..
citroends3 zegt
Totale kolder. Rechts inhalen via het strafrecht laten verlopen.
Rechts inhalen is een behoorlijk subjectief begrip: Er zijn veel aso’s die ‘m in het kleinste gaatje op links willen duwen. Daardoor rijdt de linkerbaan soms langzamer dan de rechter. Of men gaat een kilometer voor de vrachtwagen vast naar links. Is het dan rechts inhalen als je gewoon aan je verplichting van zoveel mogelijk rechts houden voldoet en ‘m uit laat rollen?
Daarnaast zijn er inderdaad veel mensen die de rechterbaan niet weten te vinden. Onnodig links rijden zou dan ook onder het strafrecht moeten vallen en dezelfde straf toebedeeld moeten krijgen. Het lastige is alleen dat onnodige linksrijders langzaam rijden. En in dit land, langzaam = goed, veilig, helemaal top.
Het huidige systeem kan prima werken, als de handhaving maar op de juiste punten gebeurt: Snelheidscontroles daar waar het nodig is, automatische controles op bumperkleven (vooral bij knooppunten. En levert meer op dan een boete voor 10km/h te snel. Gebeurt vaak onbewust), onnodig links rijden en dingen doen achter het stuur die niks met autorijden te maken hebben (dus ook meer bezig zijn met passagiers dan met het verkeer)
bartteeuwen zegt
Je kunt tegenwoordig bijna beter iemand neerleggen als een verkeersovertreding begaan. Compleet gestoord zijn ze hier in dit land. Laatst n stukje over pedo’s op tv. Conclusie was dat het onmenselijk was als deze pedo niet meer in de buurt van n basisschool mag wonen, en dat we deze n kans moeten geven. Het ging om een pedofiel die zich aan kinderen vergrepen had. Alsof hij t slachtoffer was en de slachtoffers de daders. Deze mensen verdienen niet nog n kans. Die hebben ze reeds verspeeld door hun gruwelijke daden. En de volgende stap is nu dus de mogelijkheid tot een gevangenisstraf als je bumperkleeft. En dat terwijl je al veel te veel geld afstaat aan de roverheid door auto te rijden. Communisme anyone?
Alwood zegt
Inderdaad is het daadwerkelijk aanhouden van mensen volgens mij het sterkste wat de politie kan doen tegen fout weggedrag. Geconfronteerd met hun gedrag maakt zelfs de daadwerkelijke straf niet zo gek veel uit. Even aanhouden, op de plek zetten en pas weer door laten rijden als de overtreder in kwestie tot bezinning is gekomen. Kost wat mankracht (agenten) maar dan heb je ook wat.
Ondertussen een lijstje bijhouden met veelplegers en boetes na x-aantal overtredingen in y-periode laten oplopen.
Heel moeilijk is het niet, wel moeilijk te automatiseren. Wat mij betreft de zwaarste controles op hardrijden binnen bbk, bumperkleven en ‘hinderen van overig verkeer’. Met die laatste pak je (mits juist toegepast) linksplakkers, plotselinge invoegers, mensen die snelheid niet aanpassen en roekeloos rijgedrag. Prachtige regel.
escort77 zegt
Voor de echte hufters hebben politie en justitie toch dingen als artikel 5, de educatieve maatregel, inbeslagname van een voertuig en het alcoholslot?
Voor de minder gevaarlijke gevallen kan dan een boete volstaan.
Daarnaast: er waren geluiden dat agenten soms geen boete wilden uitschrijven omdat ze het boetebedrag te hoog vonden. Gaan diezelfde agenten dan nu wel mensen de gevangenis in sturen? Lijkt me niet…
faalhaas zegt
Ja, maar ik heb schaapfeest weet je.
imba zegt
‘Amurica praktijken. Die VVD’ers willen dolgraag zoveel mogelijk van de yanks overnemen lijkt me zo.
reistje zegt
Ik blijf het lomp vinden, oke ik moet zeggen rechts inhalen en bumperkleven zijn natuurlijk “gevaarlijk” maar het is de oorzaak van mensen die links blijven rijden.
En dan hoor ik ook nog regelmatig “Ja ik ga dan extra langzaam rijden”. Bok dan gewoon op, als je rechts rijd heb jij nergens last van en hun ook niet.
De straffen in Nederland zijn overigens zwaar genoeg.
rob68 zegt
Voor elke overtreding 100 kilo extra gewicht in je auto lijkt me ook wel een leuke effectieve straf.