De Carlex Ford Ranger ziet er bruter uit, dan dat ‘ie is.
Er zit een verschil tussen wat je wil en wat je kunt krijgen. We hebben het niet over nieuwe partners, maar auto’s. Het liefst wil je zo’n Ford F-150 pick-up. Zo’n enorm apparaat met ruimte voor meerdere gezinnen en hun bagage.
Overkill
In de VS is het leuk om met zo’n vrachtwagen rond te karren, in Nederland is het een beetje overkill. De kleinere en meer bescheiden Ford Ranger kan prima aan alle Europese eisen voldoen. Dat niet alleen, de Ford Ranger voldoet ook aan de Europese emissie-eisen.
Modificaties
Een leuk aspect aan de F-150 is dat er zeel veel aanbieders zijn voor modificaties. Gelukkig komen er ook telkens meer voor de Ranger. In dit geval is het de bekende oost-Europese tuner Carlex Design. Deze Poolse firma neemt wel vaker stoere bedrijfswagens onder handen en dit keer zijn ze in de weer geweest met Ford ‘kleine’ pick-up.
Uiterlijke wijzigingen
Het resultaat is deze Carlex Ford Ranger. We beginnen met de uiterlijk wijzigingen. Normaal gesproken focussen ze zich bij Carlex alleen op het interieur, maar bij de tuning van bedrijfswagens pakken ze nog weleens het uiterlijk mee. Leuk, want ze hebben zich ditmaal lekker uitgeleefd bij Carlex Design.
BF Goodrich T/A
Zo is er een nieuwe voorbumber die de auto een echte Stormtrooper-esque uiterlijk geeft. Subtiel is het allerminst, maar dat was ook zeker niet de intentie. Verder zien we enorme wielkasten. De Carlex Ford Ranger staat wat hoger op zijn poten en heeft 18″ velgen met enorme BF Goodrich T/A banden. Daarnaast krijg je treeplanken en een matelen buizen dinges-geval aan de achterzijde, wat ze bij Carlex een ‘StyleRack’ noemen.
Kers in de appelmoes
Het totaal wordt gecomplementeerd met diverse stickers, badges en opschriften. Zo kan niemand het ontgaan dat je een Carlex Ford Ranger rijdt. Als kers in de appelmoes heeft het gevaarte een verhoogd onderstel en off-road verlichting. De bodykit en diverse andere onderdelen zijn gehuld in een ‘Line-X’-coating. Het ziet er niet alleen ruig uit, maar moet ook zorgen voor extra bescherming.
Interieur
Het gaat natuurlijk om het interieur bij de Carlex Ford Ranger. Ditmaal hebben ze zich redelijk in weten te houden. Het stuurwiel, pookknop, en stoelen zijn opnieuw bekleed. Het totaal is echter vrij bescheiden, mede ook door de combinatie van leder-alcatnara in de kleuren zwart en nog eens zwart.
Geen V8, wel 270 pk
Ondanks de heftige looks, huist er geen V8 in het vooronder. De motor is een 2.3 EcoBoost waar niets aan gedaan is. Dat betekent dt deze pick-up een maximum vermogen heeft van 270 pk en een maximum draaimoment van 420 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een tientraps automaat. Voor prijzen en beschikbaarheid moet je even informeren bij Carlex Design.
raoufff zegt
Handig voor de ruige ZZP’er die iedere keer tot het gaatje gaat.
900t zegt
Ja erg leuk, maar een pickup rij je vanwege het ‘comfort’, de hoge zit, de ruimte en een V8… Alles wat deze auto mist… geen wonder dat de X-Klasse zo slecht verkocht.
florisje zegt
@900t: De X-Klasse verkocht niet omdat het een verheiligde Nissan Navara was en veels te duur. Ik heb zelf meerdere malen in 4 cilinder diesel utes gereden en er heerst over het algemeen totaal geen gevoel dat een V8 mist. Je vergist je denk ik in de grootte van dit ding, het is een klasse kleiner dan F-150, RAM, Sierra etc. In NZ werd ik vaak zat ingehaald door een maniak in een Ford Ranger met een 6m lange boot achter op de trailer.
900t zegt
Ik heb beide klasses weleens gereden, klein (D-max en Ranger) en groot (Ram en Silverado). Hoe potent die 2.3 ecoboost ook zal zijn, het is en blijft een net niet pickup in mijn ogen. Waar de kleine pickup wellicht meer een werkpaard is, is de grote pickup klasse toch richting het luxe segment gekropen.
robert110 zegt
Een pick up rij je vanwege het hoge laad en trek vermogen, de open laadbak en in sommige gevallen de off road capaciteit. De Europese Ranger kan zich op dat gebied aardig meten met een Amerikaanse 1/2 ton.
mashell zegt
@900t: we weten allemaal dat de reden om een grote Amerikaanse pickup te rijden een heel andere is dan die jij noemt…
Dutchdriftking zegt
Een Ranger Raptor (zeker als diesel) is een fijn ding voor de ondernemer. Op deze manier is het wel een héél fout hok.
Dutchcarwizard zegt
Een F1 auto heeft ook een kleine motor.