Na het verschrikkelijke ongeluk met drie Nederlandse Porsches wordt de snelweg aangepakt.
Eind vorige maand kwamen er op dit stukje snelweg vier Nederlanders om het leven. Dit was ter hoogte van de afrit Elten. Dat is ongeveer twee kilometer vanaf de Duits-Nederlandse grens. Een vreselijk ongeval. Het regende namelijk behoorlijk, waardoor er mogelijk sprake was van aquaplanning op het asfalt.
Snelweg Porsche-ongeluk aangepakt
Vier mensen overleefde het ongeluk dus niet: drie mannen van 39, 42 en 56 jaar en een vrouw van 37. De 42-jarige man verloor de macht over zijn Cayman GT4 en kwam in de greppel terecht. De vrouw was de bijrijder. Een 911 GT3 kwam te hulp, maar die werd vervolgens gegrepen door een crashende 911 Turbo cabrio die de drie personen aanreed. Ook de bestuurder van de cabrio is overleden. Tragisch, hele gezinnen zitten nu in rouw.
De Duitse wegbeheerder is op dit moment bezig het stuk Autobahn veiliger te maken. In de middenberm van de A3 bij Elten worden nu maatregelen genomen. Er wordt grind geplaatst om regenwater sneller af te voeren. Hierdoor ontstaat er minder snel aquaplanning. Dit treed op als er veel water op de weg ligt. Er ontstaat dan watergladheid, omdat er een dunne waterfilm is tussen de band van een rijdend voertuig en het wegdek. Het gevolg is dan dat de auto onbestuurbaar wordt.
Eerder was de middenberm juist voorzien van asfalt. Misschien om wegwerkzaamheden te vergemakkelijken. Het is niet duidelijk of de middenberm ook op andere delen van de snelweg aangepakt wordt. Echter, de Duitse omroep WDR zegt dat dit stukje snelweg vorig jaar vernieuwd is. Sindsdien zijn er meerdere ongelukken geweest. Of er een verband is, is onbekend. Dit wordt nog onderzocht.
Robert zegt
Als de kalf verdronken is… Bij de redelijk recente vernieuwing van oprit 3a (Emmerich, richting Arnhem) waren ook de middenberm en de middengeleiding tot aan de afrit 2 (Elten) juist grotendeels vernieuwd. Werkzaamheden die overigens waren ingepland voor een duur van vier maanden (op zich al bizar lang), maar waarvoor men uiteindelijk meer dan een jaar(!!!) de tijd nodig had. Zal mij benieuwen hoe lang het duurt voordat ook deze Baustelle weer zal zijn voltooid.
soes750 zegt
Ze hebben dit afgelopen maandag al gedaan. Ik kwam er langs onderweg naar Elten. Waren precies op dat punt bezig.
Johanneke zegt
Ik ga meerdere malen per maand hier de grens over. Je merkt direct dat je van Nederlands asfalt af bent, zeker als het regent. Ik denk dat de auto’s performance banden hadden die water minder goed afvoeren. Echt tragisch dit ongeval.
kniesoor zegt
Foto’s van in ieder geval de 991 Turbo cabrio en naar ik van anderen begrepen heb ook van de Cayman toonden duidelijk aan, dat beide op reguliere zomerbanden stonden, niét op Pilot Cups of soortgelijke semi-slicks.
Johanneke zegt
Poh dan moet er echt veel water hebben gestaan. Hebben dit soort auto’s met gewicht op de achteras wel meer kans op uitbreken, maar dan nog…
sportevo zegt
Ik heb juist wel gelezen dat een aantal auto’s op semi-slicks stond en dit door een kennis van de slachtoffers is bevestigd.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3559063/porsche-drama-met-verongelukte-nieuwegeiner-dompelt-dag-met-een-lach-in-rouw-gitzwarte-gebeurtenis
Maar al zouden het normale zomerbanden zijn geweest, hoe goed waren die banden nog?
kniesoor zegt
Zoals gezegd : de foto’s van de 991 Turbo cabrio, die ik gezien heb, lieten heel duidelijk gewone voorbanden zien, met prima profiel. Zie o.a. de site van het AD. Van de Cayman heb ik zelf geen goede foto’s van de banden gezien, maar begreep van anderen, die dat naar eigen zeggen wel hadden, dat ook die ook op goede normale zomerbanden stond. Wat er onder de 992 GT3 zat is verder niet belangrijk, die is niet gaan aquaplanen/verongelukt.
gdjnl zegt
Was het niet een Cayman GT4? Die heeft standaard Pilot Sports 4S eronder meen ik.
Dutchdriftking zegt
Als ze in Duitsland nu eens wat sneller zouden werken met wegwerkzaamheden dan is het wellicht dit jaar nog klaar.
mashell zegt
Soms denk ik wel eens dat ze minder wegwerkers dan Baustellen hebben en die wegwerkers een tijdje “hier” werken, dan weer “daar”, dan weer “ergens anders” en dan die Baustelle bij “hier” afmaken,
Fernando zegt
Grappige is dat die wegenwerken uitgevoerd worden door een Nederlands bedrijf. Ook de vernieuwing van de op en afritten en een stuk snelweg bij Aachen Zentrum word door een Nederlands bedrijf uitgevoerd. Tijd ? 10 maanden !
Ook de meeste Belgische wegenwerkzaamheden worden door Nederlanders geregeld.
Robert zegt
@fernando: de herkomst van de wegwerkers doet hier niet eens ter zake: in Nederland gooit men een wegvak een lang weekeind dicht, men buffelt er 24/7 door en na een paar dagen kan de weg weer open. In Duitsland is men gebonden aan allerlei wetten, arbo- en cao-regels en daar wordt bij wijze van spreken alleen ‘onder kantooruren’ aan de weg gewerkt en zeker niet in het weekend. Dan duurt zo’n klus gewoon tig keer zo lang, en lopen projecten die bij ons enkele weken tot maanden duren, daar uit tot enkele jaren.
Fernando zegt
Dus Nederland heeft niet allerlei wetten, arbo- en cao-regels? Ook in Duitsland word er s´nachts aan de wegen gewerkt en ook s´zaterdags. Zondag is Heilig. De A76 is een mooie weg zonder (zichtbare) gebreken, toch werd die de laatste 6 maanden al 4 x deels of geheel afgesloten voor werken. Ja enkel een weekendje maar heb totaal geen idee wat ze daar uitgevoerd hebben. Aan de brug in Stein zijn de Nederlanders al 2 jaar aan het werken en het einde is nog niet in zicht. Het enige wat ik kan bedenken is dat men in Nederland vaker (sneller) preventieve werken uitvoerd zodat de wegen langer in goede staat blijven terwijl de Belgen en Duitsers het laten verkommeren totdat het helemaal opnieuw moet aangelegd worden
toyotavenray zegt
Aquaplaning, geen planning.
Word door veel mensen verkeerd uitgesproken.
karhengst zegt
En toch valt er mee te plannen. Wat dan ook wel een interessant vraagstuk gaat zijn, welke voor de slachtoffers helaas te laat komt: Werd er op dit stuk wegdek überhaupt een waarschuwing gegeven voor slipgevaar bij regen, met bijbehorende snelheidslimiet?
Mocht er uit het onderzoek komen dat er reeds meerdere ongevallen zijn geweest, kon dit verhaal onder de noemer nalatigheid nog wel eens een staartje krijgen.
kniesoor zegt
Kennelijk staan er daar bordjes langs de weg met “bei Nässe 80”.
CYBRTRK zegt
Er schijnen daar wel borden te staan met: ”Bei Nässe 80 km/h” (ik weet niet of dat ook het geval is op dat specifieke stuk van de A3) maar volgens het onderzoek van de Duitse politie hebben de slachtoffers waarschijnlijk te hard gereden voor de situatie op de weg.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5374779/porsches-ongeluk-duitsland-onderzoek-snelheid
Fernando zegt
Niet waarschijnlijk maar zekerst veel te hard hebben gereden gezien de weersomstandigheden!
Daarbij stonden de uitgestapte chauffeurs en passagiers niet achter de vangrails
kevinsimon_post zegt
De meest grote onzin wat je hier uitkraamt. A: je was er niet bij. B: kijk eens goed, met de nadruk op goed, naar de foto’s van de twee Porsche’s welke gecrasht zijn.
Precies, dan kun je zien dat als ze veel te hard zouden hebben gereden, beide auto’s volledig naar de kloten zouden moeten zijn. Bijj de Turbo cabrio is de motorkap + achterzijde nog intact ondanks dat hij gespind is en de vangrail heeft geraakt. Als hij VEEL te hard zou hebben gereden zou hij niet na een halve spin tot stilstand komen op de snelweg. (Crash Rick van Stippent, anyone?)
De grijze Cayman is de motorkap en voorruit OK. Daarnaast, als ook de grijze GT4 VEEL te hard zou hebben gereden, zou hij dan niet veel verder van het talud gestort zijn?
Oh ja, en als laatste:
-De grijze Cayman is plaats ongeval (locatie 1)
-De blauwe GT3 is verderop langs de snelweg gezet Ongeveer 200 meter verder) op de vluchtstrook (locatie 2)
-De Turbo cabrio staat dichterbij locatie 1 dan locatie 2. Neem nu de crash van Rick van Stippent mee op de achtergrond: deze had een flinke remweg/slipspoor vorig jaar met droog weer. Zou de Turbo cabrio met extreem nat weer op een geen ZOAB ondergrond niet een minstens zo lange remweg/slipspoor hebben gehad als hij VEEL te snel zou hebben gereden?
Precies, denk na voordat je dit soort conclusies trekt en gaat ventileren op internet.
thearchitect zegt
Niet twee Nederlandse Porsches, maar drie dus.
flyerbunch zegt
Jammer dat er altijd eerst doden moeten vallen voordat men actie onderneemt..