Een lading getunede rally-Porsches kunnen misbruik goed hebben, zo blijkt.
Vorige week werd de Porsche 911 Dakar onthuld. Het is eigenlijk een beetje vreemde move van Porsche. Ze maken sportauto’s én daarnaast een hoop crossovers. Sterker nog, het is in eerste instantie een crossover-merk dat toevallig ook sportwagens verkoopt.
Maakt allemaal niet uit verder, in hun segment zijn het zonder uitzondering toppers. Nee, waar het ons om gaat is de kruisbestuiving. Waarom zou je het doen?
Simpel: het is een niche waar geld te verdienen valt. Het aantal opgehoogde 911’jes hier op de redactie is vrij beperk. Sterker nog, die van @wouter is juist ietsje verlaagd!
Getunede rally-Porsches
Er zijn echter zat tuners die de andere weg op gaan. Eentje daarvan is Kalmar Automotive. Die maken Porsches niet zozeer sneller op de Nordschleife, maar wel buiten de buiten gebaande paden.
Een beetje zoals Delta4x4 ook doet, maar dan met meer ‘Porsche-vibes’. In veel gevallen doen de liveries, kleurstellingen en modificaties denken aan briljante legendarische Porsche 911 van weleer.
Om te bewijzen dat het niet alleen optische aanpassingen zijn, is vooral het crossen door de wildernis met getunede rally-Porsches hun ding. Zo hadden ze onlangs een rally door Zuid-Amerika.
Niet in een Ford Mustang Mach 1, Porsche 928 of Lotus Esprit V8, maar in aangepaste 911’jes en Cayennes. Het was niet een dagje door de blubber, maar een 39 dagen durende slijtageslag.
11.000 km!
De konvooi legde een afstand af van maar liefst 11.000 km. Dat doet de gemiddelde 911 GT3 RS-eigenaar niet in 10 jaar (zonde van de investering enzo). Het zijn overigens niet zomaar verhoogde 911’jes en Cayennes.
Zonder uitzondering zijn ze voorzien van rolkooi, opgevoerde motor, offroad banden (en velgen) en ga zo maar door. Ook voor de luchtgekoelde motoren zijn er diverse kits te krijgen.
De ‘RS’-specificatie heeft een 3.9 met 345 pk en de ‘RS-R’ een 4.1 liter met 400 pk. En ja, dat blijft dus allemaal als je er 11.000 km aflegt in 39 dagen!
Meer lezen? Dit zijn 10 offroad supercars!
Roskampies zegt
Wel gaaf spul.
Maar die desert flyer 911 is bujna een kever na de modificaties.
admiajfe zegt
die verloochend in ieder geval zn afkomst. niet :D
sntial zegt
Ik ben er 100% zeker van dat je dit niet hebt geleerd in de lagere school en dat je gewoon een vreselijke comment wou posten.
kilum zegt
Heb jij een topografie gehad dan op de basis school? Was bij mij op school heel normaal. In groep 7 en 8 kreeg je dat.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor! Ik zou zelf een 996 4S als basis nemen.
Aon zegt
11.000 maximaal een Porsche model met ruitjes leer motief zo voor mijn deur.
Brol zegt
Op die paden zijn er geen snelheidscontroles …
Het moet in elk geval een vrijheidsgevoel geven dat je elders niet vindt.
Je kan er zonder teveel gevaar heel wat figuurtjes draaien.
sleeperking zegt
Dit was niet zomaar een tocht van 11000km door Zuid Amerika. Dit was een tocht door het Andes gebergte van Lima naar Ushuaia. Dan kom je door een van de meest adembenemende plekken ter wereld. De Atacama woestijn kom je tegen. De wijngebieden bij Salta (hoogste ter wereld) en Mendoza. Ondertussen genietend van een van de beste keukens ter wereld (Argentinie) om vervolgens Patagonie aan te doen waar je het gevoel hebt aan het einde van de wereld te rijden. Wat een plezier moet dat geweest zijn, vergezeld door een roffelende luchtgekoelde flat six. Ik zou alleen Barbara thuislaten en met een paar maten gaan maar dat terzijde. Wat staat dit hoog op mijn bucket list.
1000bochten zegt
Misschien dat je daar anders over zou denken als je Barbara zou kennen ;-)
thjvanvlerken zegt
Erg gaaf!
pcooperworks zegt
Misschien de gewone Cayenne maar eens laten omkatten, wel gaaf zo.