Deze getunede Tesla Model S Plaid van Unplugged Performance geeft de auto petrolhead-credentials.
De reden dat merken meedoen aan de autosport is simpel: imago. Vaak is het goedkoper om aan motorsport-activiteiten deel te nemen dan een dure marketingcampagne op te starten. Dat niet alleen, veelal is het ook nog eens effectiever.
Denk aan de Audi-dominantie op Le Mans, WRC deelname voor Subaru en zelfs de F1-deelname van Alfa Romeo. Het is veel effectiever dan een eindeloze campagne waarin je zegt dat je sportief bent. Je moet daarvoor dus echt sportieve dingen doen. Het is een ongeschreven regel waar veel petrolheads stiekem best gevoelig voor zijn.
Plaid
Mede daardoor zijn de prestaties en het imago van Tesla een beetje ‘meh’. Ja, de Model S gaat snel, maar dat is het wel. Zelfs het snelste model ziet er exact zo uit als de langzaamste. Sterker nog, er lijkt op de motor weinig veranderd te zijn. Gelukkig worden we met de Model S Plaid op onze wenken bediend. Voor het geld is er geen snellere auto. Sterker nog, je zult met een zeer potente hypercar aan moeten komen zetten om de plaid van repliek te kunnen dienen. Kudos.
Legendarisch
Maar nu wordt Tesla nog cooler. Ze gaan namelijk meedoen aan de Pikes Peak Hill Climb. Correctie, Tesla-tuner Unplugged Performance gaat dat doen, met een flink getunede Plaid. Pikes Peak is een van de meest prestigeuze en gaafste heuvelklimmen die er wereldwijd zijn. Auto’s als de 405 T16 (Ari Vatanen), Suzuki Escudo (‘Monster’ Tajima) en Ruf CTR 2 Sport (gebroeders Beddar) zijn legendarisch geworden door hun optreden op Pikes Peak.
De Tesla Model S Plaid zal bestuurd worden door Randy Pobst. Deze coureur is geregeld te zien op diverse autoprogramma’s van onder andere Issimi, Motor Trend en dergelijke. Daarnaast is het heerschap erg snel en de ongekroonde koning van Laguna Seca.
Getunede Plaid
Het is uiteraard geen standaardauto, maar flink een getunede Tesla Model S Plaid. Zo is het interieur eruit gesloopt, om plaats te maken voor een rolkooi en racezetels. De grootste verschillen zijn aan de buitenkant te zien. De Plaid is voorzien van een compleet herzien onderstel van Bilstein, unieke gesmede velgen en een lekker dikke bodykit met extreme vleugel. Nu maar hopen dat Tesla met een homologatiespecial komt van deze auto. Daar houden petrolheads namelijk van.
Fotocredits: The Kilowatts via Twitter.
cossiekiller zegt
Komt er ook een Touring versie van de Plaid-pikes-peak-edition?
Pascal zegt
Tof, laat maar zien wat ie kan!
racingralph zegt
@cossiekiller: nee, wel een cabrio
milvus zegt
De 405 T16 van Ari Vatanen is vooral legendarisch geworden door Parijs Dakar.
HZW zegt
Steeds het tijd record verbreken is niet zo moeilijk, steeds meer parcours werd geasfalteerd in de loop der jaren, en nu is het hele wedstrijd parcours geasfalteerd.
Toen Walter Röhrl in 1987 met de Auto Sport quattro E2 “pikes peak” het record pakte was de helft van het parcours nog gravel.
Nu zijn ze 3-4 Minuten sneller doordat alles asphalt is.
ukbob zegt
Ben best een petrolhead, maar zou nou nooit een straat auto kopen omdat het zelfde merk met een totaal verbouwde, bestickerde en getunede versie ervan rondjes over een circuit rijdt.
Vraag me dus ook af hoeveel meer mensen een E-klasse of GLB (om maar eens wat te noemen) kopen omdat Lewis zo snel is in die F1 auto met hetzelfde logo.
willeme zegt
@ukbob:
Het was de visie van Dr. Dieter Zetsche om een veel jonger publiek aan te spreken. Om op deze manier de klanten veel eerder te binden. Een Mercedes moest je eerste echte nieuwe auto worden, niet je laatste. Iets dat ze met de A, B, CLA, GLA, GLB, GHB en zo behoorlijk goed lukt. Dankzij de F1 en Hamilton heeft Mercedes een veel minder belegen imago dan dat ze ervoor hadden. Het werkt dus wel degelijk.
Er is ook geen een logische verklaring om een team van 11 overbetaalde straatschoffies te volgen op sportkamp, maar met elk EK of WK kijkt een groot gedeelte van NL wel ;-).
jpoers zegt
11 overbetaalde straatschoffies ik moest hardop lachen dat mijn vrouw ervan schrok.
Heb dan ook niks met voetbal, juist wel met technische sporten.
flutterby zegt
Het is zeer onwaarschijnlijk dat Tesla zelf in de sport gaat bezighouden, de focus is met name massaproductie. Dat maakt de hele ontwikkeling van de Plaid+ een vreemde sprong die gelukkig gecorrigeerd is.
Het is juist mooi dat Unplugged Performance in dit gat springt en zich zelf op de markt zet om de goodies hiervoor te leveren. Een beetje net als Polestar vroeger zijn werk deed.
willeme zegt
@flutterby:
Unplugged Performance heeft ‘de zegen’ van Tesla om dit soort projecten te doen. Daarom hadden ze ook als een van de eerste zo’n nieuwe Plaid in handen. Een beetje zoals AC Schnitzer, ABT en inderdaad Polestar vroeger ;-).
Overigens komt het heel vaak voor dat een raceteam iets anders is dan de fabrikant. Die Audi’s op Le Mans? Team Joest. Audi’s in de DTM? ABT Sportsline. Zelfs het Mercedes F1 team heeft verdacht weinig met Mercedes te maken. Het is allemaal marketing ;-)
MarcoM zegt
Toch ben ik van mening dat het geen vergelijk is tussen een EV en ICE, ja, het koetsje en wielen hebben de verzamelnaam “auto”, maar verder is het totaal anders. Laat dan ook een EV toe in de formule 1 tussen Hamelton en Verstappen, eens kijken wat er gaat winnen.
Paul58 zegt
Ding is serieus snel. Er is ook al een filmpje waar die met gemak een McLaren P1 inhaalt op het circuit. Knap in een ruime sedan bestemd voor 5 volwassenen. Toch wel petje af.
carfreakjim zegt
@kevin1989: Een p1 inhalen, waar iemand inzat die zijn eerste meters op een circuit aflegt, in een 1000pk sterke purpose built race auto op slicks met een van de meest ervaren en snelste coureurs op dat circuit is toch niet heel spannend. Overigens waren de mensen die op die trackday waren op de hoogte dat ze aan het testen waren met die tesla en hebben de meeste hem daarom zoveel mogelijk ruimte gegeven.
Paul58 zegt
Oke die P1 inhalen is niet echt een goede referentie inderdaad. De rondetijden welke deze auto haalt in vergelijking met andere sport/hypercars zijn dat wel! Maar wat bedoel je te zeggen met jouw reactie, jij vind het meevallen of?