Een Tesla Model S P85D heeft het voor elkaar gekregen bij een Amerikaanse consumententest op een schaal van 0 tot 100 een score van liefst 103 punten te noteren. Huh?
Hoewel we doorgaans wat terughoudend zijn de superlatieven met betrekking tot Tesla uit de kast te trekken (dat doen de fanboyys zelf wel) is een complimentje hier wel op zijn plek. Twee jaar nadat de Model S al off the charts scoorde in een veiligheidstest wordt een soortgelijk kunstje geflikt bij Consumer Reports, de belangrijkste Amerikaanse consumentenbond (8 miljoen leden).
Het schafte een P85D (NL prijzen) aan, en hoewel er niet zonder hobbels in de weg werd aangevangen (binnen een maand na levering kwamen de deurgrepen al niet uit het portier) lijkt de bond toch uitermate tevreden. Vraag ons niet hoe, maar de Tesla scoorde een 103 uit 100. De auto die hier het dichtst bij in de buurt komt is de nieuwe S-Klasse (een S500), met een score van 96.
Toch waren er wat kritiekpuntjes: zo mist het interieur van de $128.000 dure supersedan de absolute verfijning van de premium Duitse concurrentie. Tsja, je kunt het als beginnend fabrikant natuurlijk ook niet allemaal in één keer uitmuntend doen. Consumer Reports gaat nu zijn rating-schaal aanpassen, zoals het dat 10 jaar geleden ook al na het testen van de Porsche Boxster moest doen.
Meer achtergrondinformatie vind je bij Consumer Reports.
VeniVidiVici zegt
Liever een BMW M4… dan kun je h’m goed inmaken ?
bierbuik zegt
@venividivici: zekers! En daarna huilen bij de pomp
ThomasBol zegt
@bierbuik: huilen van plezier ;-)
Sir_Vmax zegt
@bierbuik: en lachen bij het rode stoplicht, omdat jij wel een lekkere roffel uit je uitlaat hebt.
mercedesgl zegt
@srthellcat: er zit een start stop systeem op een M4.. Dan hoor je dus ook niks
nikobellic zegt
@mercedesgl: en gelukkig kun je dat uitzetten
LMV zegt
@srthellcat: Hoop voor de M4 dat hij er niet moet gaan naast staan aan het stoplicht want dan zullen het geen traantjes van plezier meer zijn…
jpoers zegt
@srthellcat: jah, jammer dat het voornaamste door de boxen komt, dat kan met de tesla ook.
VeniVidiVici zegt
@bierbuik: Ja, en jij denkt dat iemand die zich een BMW M4 kan veroorloven staat te janken bij de benzinepomp… whahaha
Jochen zegt
@venividivici: toch raar als de één € 2,20 afrekent bij de pomp voor een kop koffie en de ander € 115,80 afrekent voor een kop koffie en een tankje brandstof. Veel geld of niet, groten sommen geld bij de pomp achter laten is voor iedereen vervelend.
Ps. mijn voorkeur gaat overigens wel naar de M4
gop1 zegt
Interieur is inderdaad niet je-van-het, maar dat is ze zeker vergeven. De techniek maakt dat meer dan goed.
ziekegeest zegt
Amerikaanse propaganda.
mopar zegt
@ziekegeest: en aan propaganda doen de Duitsers natuurlijk helemaal niet….
thejerk zegt
@mopar:
Die hebben het uitgevonden en tot kunst verheven, daar kunnen Amerikanen niet aan tippen.
Maar leg dat maar eens uit aan de snelst groeiende bevolkingsgroep in dit land.
bijtelling zegt
Wat een mooie opsteker voor zo’n jong automerk. Geweldige auto, heerlijke reis wagen, wat een rust.
9000cse zegt
Prachtige score voor “iets totaal nieuws” op de markt! En laat er dan ook maar enkele jaren overheen gaan, totdat ‘ie perfect is. Want dat gaat natuurlijk niet zo maar ineens. De vergelijking met de premium Duitsers vind ik danook prematuur. Alsof daar nooit iets mee fout gaat.
De Tesla heeft mijn bewondering gekregen en ik zou willen, dat ik er één bij mij voor de deur zou kunnen zetten. Gewoon omdat ik hem erg mooi vind en z’n techniek absoluut verniewend vind.
lambo4all zegt
Beetje raar dit.. het hele punt van een schaalverdeling is dat je goed inzicht krijgt in de onderlinge verschillen. een perfecte auto kan dus ook niet hoger dan de schaalverdeling scoren, want anders deugt deze niet.
Net zoals je met een test ook niet hoger kan scoren dan het maximaal aantal haalbare punten, want er zijn maar een bepaald aantal punten te behalen.
Een van de punten waar de S klasse maximaal op heeft gescoord, kan dat dan dus nog hoger of niet?
wat een onzin dit, ik ruik onraad hier. propaganda om precies te zijn.
flutterby zegt
@lambo4all: Precies dit. 103 van de 100 toont aan dat het onderzoek zeer “creatief” Is uitgevoerd.
Toont wel aan dat superieure materialen in de auto duidelijk niet belangrijk Is. Er is zoiets als voldoende.
henkhupelschoten zegt
Insine button?? Alleen tesla mag van mij part die knop gebruiken andere merken is het 3x niks. Wel knap! Maar het is wel eem beetje nationalistisch
purepet9000 zegt
Dat krijg je als je auto een Amerikaan is.
Dutchdriftking zegt
Ach ja, als je niet dagelijks extreem grote afstanden rijd, en met het vliegtuig op vakantie gaat dan is het heel goed te doen.
Arno's zegt
@dutchdriftking: ben in zuid frankrijk diverse nederlands tesla’s tegengekomen hoor. 2-3 dagen op je dooie gemak heeft ook wel iets
pramm zegt
@dutchdriftking: Want? Dit jaar zonder enig probleem er mee naar Zuid Frankrijk gereden. Op een enkele reis duurde dat ongeveer 2 uur langer dan met een diesel, als gevolg van extra laden, maar waar ik met mijn vorige auto er gebroken uit kwam en op een gegeven moment pauze moest nemen (lengte > 2 meter), had ik daar bij de Tesla geen enkel probleem mee.
Daarnaast staat de auto iedere ochtend volgeladen voor de deur en kan ik zonder enig probleem 350 a 400 km afleggen, dus ook als je meer dan 80.000 km per jaar rijdt is het prima te doen.
boomhauwer zegt
@pramm: in me 10 jaar oude 730d met 350000km stap ik nochtans ook fluitend uit… Moet je geen tesla voor hebben. Ding rijdt beter dan meeste recente auto’s.
pramm zegt
Overigens ook nog wel een interessante bevinding:
http://www.forbes.com/sites/neilwinton/2015/08/21/tesla-eats-into-bmw-mercedes-audi-high-margin-sales-as-germans-miscue/?utm_campaign=Forbes&utm_source=TWITTER&utm_medium=social&utm_channel=Business&linkId=16465462
clarkson zegt
Consumer reports. Ook van elon musk?
pomoek zegt
Natuurlijk kun je hoger scoren dan 100%. Als je als fabrikant functies toevoegt waar de tester geen rekening mee heeft gehouden in het opzetten van het testsysteem maar wat wel een duidelijke meerwaarde heeft. Gratis upgrades bijvoorbeeld, daar doen ze bij VW en BMW niet aan. Tesla doet dit wel. Het onderhoud schijnt weinig te kosten. Het is dus goed mogelijk dat je nu een telsa koopt en over een paar jaar gewoon een betere auto hebt als die je hebt gekocht.
mashell zegt
@pomoek: ehh nee. Als er functies zijn waar het testsysteem geen rekening mee houdt krijgen die in een fatsoenlijk testsysteem gewoon geen punten.
jochempie zegt
Mist absolute verfijning? Alles waar geen leer op zit lijkt uit een Prius getrokken!
philipf zegt
Klopt geen reet van als ik het zo bekijk…
boltiev6 zegt
De elektrische auto, een gruwel voor mij. Laat Tesla alsjeblieft vrachtwagens bouwen, veegauto,tjes, vuilniswagens, openbaar vervoer bussen en touringcars, kan mij niet schelen wat ze bouwen en elektrisch is, als het maar geen personen auto is.
In mijn kringen heeft niet eens iemand de radio aan staan om van het heerlijke geluid te genieten van een ronkende, naar olie en benzine geurende motor. De zeeburgtunnel in te scheuren met je ramen open om vooral te genieten….
dirkiii zegt
@boltiev6: electrische vrachtwagens zou een vooruitgang zijn iedereen maar op auto’s zeuren die vragtwagens die zijn pas erg
fijnkonijn zegt
@boltiev6: oh boltie boltie boltie you so silly :-)
boltiev6 zegt
@fijnkonijn: Ha Knijn, ben je er weer!! heb je die verkoop knakker al aangeklaagd? ha ha. Sta je stil met je tesla? Ik zou wanneer ik jou was even wat zonnepanelen monteren op dat ding. misschien kan je dan doorrijden. Ik wil ook de afsleep dienst wel bellen voor je. Waar sta je precies?
Design_Driven zegt
Okay laat ik eerst stellen dat ik zelf een enorme fan ben van Tesla. Ik vind het prachtig wat ze doen en wens ze veel succes (heb ook wat aandelen). Dit resultaat is goed maar moet toch met een behoorlijk korreltje zout genomen worden.
Ten eerste zijn er relatief weinig en de gene die er wel een hebben hebben er een aangeschaft omdat ze Tesla ook een warm hart toedragen. Daarom zijn ze waarschijnlijk veel vergevensgezinder dan iemand die een Toyota Camry koopt omdat ze van en naar werk moeten en zich irriteerd aan een klein kraakje.
Het doet me een beetje aan Apple boys denken die elk probleem voor lief nemen en bedekken met de mantel van liefde.
Zelf doe ik dat met mijn Landy dus vraag me niet of ik daarmee tevreden ben. Ongeacht de problemen die ik er mee kan hebben is het antwoord altijd ja.
thejerk zegt
@sketcher:
Apple boys hebben een andere auto voorkeur, begint ook met een A, heeft minstens zoveel problemen en die verdwijnen onder dezelfde mat.
BaRa zegt
Altijd dat gezeur over dat interieur. Hoe kunnen echt mannelijke mannen zich nu druk maken over het stikselwerk in de voering van een handtasje op wielen?
gop1 zegt
@BaRa: Pure onzin dat mannen niet op details zouden hoeven letten. Ik kan het juist waarderen als de boel netjes is afgewerkt en goed in elkaar steekt in plaats van afgeraffeld is.
lexaudi zegt
Ze kunnen er wat mij betreft elke rating op los laten die ze willen, hoe meer ik er naar kijk hoe lelijker ik hem vind.