Tja, natuurlijk is het even wennen om in Engeland de snelweg op te gaan, maar het zou toch moeten opvallen dat iedereen op je af komt.
Laat ik beginnen met een kleine disclaimer. Ik raak al geïrriteerd als ik een vrachtwagen tegenkom op de linkerbaan. Hoewel ik hierin vast niet de enige ben, zijn er mensen die dit zien als discriminatie. We moeten namelijk niet zo lullig doen tegen die arme chauffeurs, die dag in dag uit uitkijken op een troosteloze strook asfalt.
Toegegeven: er zijn ook truckers die hun best doen andere weggebruikers zo min mogelijk tot last te zijn. Toch zijn er genoeg ‘soortgenoten’ (als we dan toch discriminerend bezig zijn…) die er alles aan doen om irritatie op te wekken. We durven Litouwer (hoe kan het ook anders) Leonid Papachin gerust onder die laatste groep te scharen.
Natuurlijk is het even wennen als je voor het eerst in Engeland bent en opeens links moet rijden, maar dat lijkt ons geen reden om tegen het verkeer in de snelweg op te draaien. Toch is dat precies wat de 51-jarige brokkenpiloot deed op de M6. Dat hij zichzelf hiermee in gevaar brengt zal ons een zorg zijn, maar hij mag van geluk spreken dat er geen automobilisten gewond zijn geraakt bij zijn onnozele actie.
Waarom Papachin zomaar omkeerde? Hij nam de afslag bij een tolpoortje, maar bleek vervolgens niet in staat om 11 pond af te tikken, zo schrijft de Daily Mail. Je kunt dan rustig een oplossing zoeken, maar in Litouwen pak je zulke problemen duidelijk anders aan.
Waarom het meer dan terecht is dat Papachin anderhalf jaar niet in zijn vrachtwagen mag stappen check je hieronder (mirror).
dl658 zegt
filmpje stopt bij 21sec
JordyS zegt
@dl658: Vreemd, we gaan het checken! Je kunt nu in ieder geval de YouTube-versie bekijken
spidermann zegt
Laat de UK eerst omschakelen op rechts rijden. Zij creeeren een onveilige situatie voor de rest van Europa, Azie tot Hong Kong en Afrika tot Namibia (waar ze tot einde WW 1 rechts reden).
seanxtype zegt
@spidermann: serieus ben echt zo kort zichtig? Laat ze gewoon lekker links rijden. Als je er niet aan kan wennen ga er dan gewoon niet rijden.
spidermann zegt
@seanxtype: ik zelf heb geen probleem met links rijden, rij bijna ieder jaar minstems 2 weken “links” in Zuid Afrika, maar kan me wel voorstellen dat veel mensen met links rijden “ueberfordert” zijn
benzinehoofd zegt
@spidermann: Vrachtwagens eerst. Vandaar deze beelden…
romke zegt
Het is alweer lang geleden, maar mijn grootouders zijn overleden door toedoen van een chauffeur die dit ‘grapje’ ’s nachts uithaalde op de NL snelweg. De chauffeur uit het artikel heeft wat mij betreft grof geluk dat hier niks mis is gegaan…
rubentheys zegt
T is kapot
parker zegt
Gelukkig is het inhaalverbod voor trukkers in NL recent weer uitgebreid maar helaas nog niet overal en altijd. Prutsers.
406_v6 zegt
@parker: Het is juist versoepeld op de A15 tussen Gorinchem en Papendrecht…
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2014/november2014/inhaalverbod_vrachtverkeer_aangepast.aspx
danmar zegt
@parker: ja en een inhaalverbod helpt ook heel goed tegen dit soort domme acties.
Dat was in Nederland vast een boete van max. 500 euro geweest en een voorwaardelijke rijontzegging…
@ JordyS: 3 interne links is ook prima voor je seo-ranking hoor. Houdt je tekst ook wat leesbaarder :-)
azenomei zegt
Vrachtverkeer moet gewoon opzouten. Alleen ’s nachts en nooit inhalen.
9000cse zegt
@azenomei:
Jezus! Wat een deskundige ben jij, zeg!
azenomei zegt
@9000cse: Dank je! Maar dat wist ik al.
laurent zegt
Is er geen bronvermelding? Want ik heb zo een zeer klein vermoeden dat er bepaalde informatie achter achterwege is… Nabij de stad Birmingham is het nogal ver zoeken achter een ferry voor het vasteland, ook de tunnel onder het kanaal ligt zo’n 300km verder.
Deze vrachtwagenbestuurder deed het omdat hij bij de afrit zo’n £ 11 zou moeten betalen maar blijkbaar werkte zijn bankkaart daar niet en kon hij zich onvoldoende verstaanbaar maken via de intercom.
Wel de naam van de chauffeur opgeven maar niet de reden waarom…
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2833350/Horrifying-moment-Lithuanian-lorry-driver-pulled-U-TURN-M6-Toll-driving-wrong-way-exit-slip-road.html
JordyS zegt
@laurent: Bedankt voor je info, ik heb het toegevoegd aan het artikel
lohran zegt
@laurent: Dan nog.. Ik heb ook weleens gehad dat de tolpoort niet werkte. Ze kunnen ook gewoon een boete via je kenteken uitschrijven. In Italië sprak de chagrijnige man (die ik helaas moest wakker maken) ook geen Engels maar ben toch door de poort gekomen.
ts46 zegt
hahaha, die man dacht vast, bekijk het maar! Angst is een slechte raadgever, gas met die hap!
Onehp zegt
Niet zo paniek. Gelukkig net wél een U-turn toen er even niemand was, anders hadden we pas een probleem als ie doorgereden was…
Zelf al twee spookrijders kunnen tegenhouden in gelijkaardige situaties en ja, U-turn…
wesley072 zegt
Dit heeft niks met vrachtverkeer te maken maar is gewoon weer zo’n gestoorde oostblokker
9000cse zegt
@wesley072:
Gestoorde reactie van een gestoorde Nederlandse weggebruiker.
xxxheidi zegt
@9000cse: Jij niet.
xxxheidi zegt
@wesley072: Jij hebt gelijk.
moveyourmind zegt
If you pay peanuts you get monkeys.
Ik begrijp best wel dat de transportsector de afgelopen jaren onder druk heeft gestaan, maar het is te idioot voor woorden wat transportbedrijven doen. Ze richten een dochteronderneming in bijvoorbeeld Litouwen op (wat vaak niet meer voorstelt dan een postadres) zodat ze lonen kunnen betalen die ver onder hier geldende minimumloon liggen, wat ook opgaat voor de dagvergoeding. De Oostblokchauffeur moet zich vervolgens een slag in de rondte werken om een beetje salaris te krijgen en heeft geen rooie stuiver op zak. Niet zo gek dat dit soort taferelen dan ontstaan.
9000cse zegt
@moveyourmind:
Volkomen mee eens! Twee winters geleden ben ik met zo’n chauffeur gaan praten. Was ’n Roemeen, die koerierswerk deed en ’n beetje Duits en Frans sprak. Zijn relaas:
– maandloon: € 400,-; dit wordt opgestuurd naar het thuisfront. Hiervoor moest hij 10.000km per maand rijden.
– haalde hij die 10.000km niet, dan werd het verschil van zijn volgende maandloon afgetrokken.
– kreeg hij een ritopdracht (ergens in Europa), dan moest hij na aflevering ter plekke blijven wachten op een nieuwe opdracht.
– voor het wachten ontving hij een DAGvergoeding van € 1,-! Ja, je leest het goed! Één hele Euro! Voor een hele dag wachten!
Op het moment dat ik met hem sprak, stond hij al 3 dagen op die parkeerplaats langs de A73 te wachten op een opdracht.
Dit is niets anders dan de nieuwe slavernij. Het maakt arbeidsplaatsen bij ons kapot en zorgt ervoor, dat deze verguisde Oostblokkers gewoon een onmenselijk leven leiden.
Ik mocht willen, dat daar wat meer rekening mee zou worden gehouden in de reacties hier op AB, want het is gewoon in en in triest zoals die mensen leven.
moveyourmind zegt
@9000cse: Moderne slavernij inderdaad. We profiteren er met zijn allen van omdat op deze wijze de produkten die we kopen een fractie goedkoper in de winkel kunnen liggen, maar tegelijkertijd spugen we op ze, omdat ze er over het algemeen niet zo verzorgd uitzien. Gek hè, als je nog geen paar euro hebt om je onderweg fatsoenlijk te kunnen douchen, laat staan om genoeg geld te hebben voor goede kleren.
Dat de West-Europese chauffeurs ze verachten snap ik wel, die zien hun werk verdwijnen of staan bij veel bedrijven onder grote druk als ze hun baan wel behouden. Die werkdruk zie je terug in het rijgedrag, er zit voor hen ook niets anders op dan het tempo er constant in te houden. Niet alleen om de veel te krappe planning te kunnen halen, maar ook om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden.
Dan valt voor ons de ellende nog best wel mee. We doen net iets langer over het woon-werkverkeer door al die vrachtwagens, maar kunnen ons ondertussen baden in allerlei luxe die we ons nooit hadden kunnen veroorloven als er in de hele keten (van grondstofwinning, productie, logistiek tot verkooppunt) mensen naar toegevoegde waarde betaald zouden zijn.
tombe zegt
@9000cse: de SK’s bij ons: 1 maand België, dan 1 week SK. €1800 + (hou je vast) €400 extra van hun thuisland SK omdat ze in het buitenland werken. Hoeveel ze in SK voor hetzelfde werk hadden: €500
towi1989 zegt
@9000cse: Als het allemaal zo verschrikkelijk is ga dan ander werk zoeken…
9000cse zegt
@towi1989:
Wel ja, joh! In Roemenië ligt het werk voor het oprapen.
Hupke zegt
@9000cse:
Die job moet dan toch nog altijd beter zijn geweest dan de alternatieven dat die man had, want anders zou hij er niet voor gekozen hebben…
xxxheidi zegt
@9000cse: Eén oplossing: lekker terug naar huis en daar blijven.
9000cse zegt
@xxxheidi:
Jij komt met de oplossing van een groot probleem? Kortzichtigheid en onnozelheid zijn wellicht je leidraad.
Benz65 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hupke zegt
In China kijken ze van dat soort acties niet op. Zelf meerdere malen meegemaakt dat m’n chauffeur begon te spookrijden omdat dat sneller zou kunnen zijn.
xxxheidi zegt
Volgens media moet hij 15 weken de cel in en rijontzegging van 1,5 jaren. Gevalletje eigen schuld bla bla
benzinehoofd zegt
@xxxheidi: 15 weken voorwaardelijk
Koenigsegg-fan zegt
Volgens mij werd er eerder iets vergelijkbaars op AB getoond:
https://www.youtube.com/watch?v=jDWi-0Wd2Wc
3246cm252kw zegt
Wat een gek! Naja ging gelukkig goed maar niet voor herhaling vatbaar!