Uit de categorie: wat moeten we hiervan vinden?
Nee, het productiestadium heeft-ie nooit gehaald, anders was deze Buffalo waarschijnlijk niet weggestopt in de duistere hoekjes van de interwebs. Of dat een goede zaak is? Mwoh, ergens kunnen we de poging wel waarderen, maar écht mooi is het niet.
Stationcars die hoger op de veerpoten staan zijn tegenwoordig geen wereldschokkend verschijnsel (XC70 enz.), maar ooit was dat anders. Heuliez hielp Citroën een handje bij het converten van een standaard Xantia Break naar deze creatie, die vinexdrempels rauw lust.
Het onderstel is nog steeds uitgerust met de voor Citroën zo typerende hydropneumatische vering, voor de aandrijving zorgt een 2.1-liter dieselmotor met 115 pk. Alles bij elkaar woog de Buffalo-versie van de onveiligste auto ooit een acceptabele 1.485 kg.
De naam Buffalo slaat overigens niet op het enigszins corpulente voorkomen van deze Fransoos. In het interieur is namelijk gebruik gemaakt van buffelleer, dat afgewisseld met kasjmier en wol voor een behoorlijk luxe aankleding zorgde. Aan jullie de vraag: had Citroën dit ding moeten bouwen?
danmar zegt
Ja natuurlijk. Model is eigenzinnig genoeg en perfect voor een hele kleine, selecte klantengroep. Ideaal voor Citroën dus.
Helaas zaten ze in die jaren in hun vlakke, kleurloze fase.
marikoelolo zegt
Hij was ver voor zijn tijd, parkeersensoren rondom.
steiger zegt
Zeker. Ik vind het wel wat hebben!
BmwMPower zegt
Aparte Fransozen? Daar houden we van!
spidermann zegt
Ziet er goed uit. Ik reed vroeger zo nu en dan auto’s van mijn vader, waaronder Citroen CX reflex 2.0 (geweldig maar roestduivel), BX stationwagon (mweh) en Xantia (not bad at all). Bij alle drie was het veercomfort beter dan gemiddeld, maar ik was en ben Alfa (spider) fan.
mercedesbenz63 zegt
Waaeom is die nou niet gekomen ;'( alleen die stippeltjes aan de dorpel weg dan zou ik hem zeker willen!
kaasdevies zegt
Doe mij maar een xantia break activa
gtwillem zegt
@kaasdevies: De Xantia Activa was er enkel als Berline, niet als Break helaas.
clarkson zegt
Gedrocht
mercedesclk350 zegt
Ik vind die standaard velgen jammer. Doe dan leuke, uitbundige velgen, onder je stoere, uitbundige concept car.
centho zegt
Deze Skoda Octavia met de deux Chevron had het vastwel goed gedaan in de Franse Alpen.
r32turbo zegt
Frans Koos
123bat zegt
Buffelleer? Dat zat ook in de rode BX SPORT van Sjonnie Flodder :D
Uiteraard betaald met Polaroid.
tombe zegt
@123bat: buurman! Wat doet u nu?
camber24 zegt
Vond de Xantia in die tijd een erg mooie auto. Prachtig eenvoudig ontwerp. Heel stijlvol.
moveyourmind zegt
@camber24: Sluit me helemaal bij je aan. Ook al is de Xantia niet Citroëns meest spannende model, het ontwerp klopt wel en is tijdlozer dan veel andere auto’s in deze klasse uit die tijd.
Leuk detail is die pincodebeveiliging als startblokkering. Erg onhandig natuurlijk, maar het is wel een markant detail. Net zoals het veersysteem is natuurlijk. Altijd bijzonder om te zien hoe zo’n Citroën op zijn buik ligt als hij geparkeerd staat.
jurdespotter zegt
Heeft idd wel iets weg van een buffalo
Supreem zegt
Heerlijk! Deze heeft ook het numerieke paneeltje voor de versnellingspook:een viercijferige code ingeven alvorens je kan starten. Vloeken was dat.
Met een Xantia leerde ik rijden, jammer genoeg met een 1.6 Tentation, zonder hydropneumatische ophanging. Drempels nam hij ongehoord vlot. Los daarvan was het geen leuke wagen, met de slechtste zetels waar ik ooit in gezeten heb.
5cilinder zegt
@Supreem: Ik denk dat dat nog steeds één van de betere beveiligingsmethoden is gewoon voor het starten een code invoeren, tegenwoordig met vingerafdruk of irisscan natuurlijk.
drijver zegt
@5cilinder: tot er 1 knopje van je code kapot gaat,
jmwxantia zegt
@drijver: Dat gebeurt niet zo gauw (ik had 3x hetzelfde cijfer in mijn code), in mijn Xantia weigerde het keypad eens (toen 15 jaar oud) om de ontsteking vrij te geven. Demonteren kan echter alleen nadat de code geaccepteerd is. Gelukkig lukte het later die dag wel, mogelijk doordat het wat warmer en droger was geworden. Toen heb ik de steker losgemaakt en het keypad vervangen door het bakje wat ook op die plaats past. Dus wie er nu nog één heeft, loskoppelen om problemen vóór te zijn…
jmwxantia zegt
@Supreem: Alle Xantia’s hadden Hydropneumatische vering, ik neem aan dat je de Hydractieve vering bedoelt waarbij het rijgedrag invloed heeft op de stugheid van de vering. De Xantia Activa was hier de overtreffende trap, die corrigeert actief het overhellen, voor meer info: bezoek mijn archiefje van persartikelen over de Xantia, o.a. op http://www.jmwxantia.com/1996.html
drijver zegt
@Supreem: Alle xants hadden hydraulique.
Pallas zegt
@Supreem: Alle Xantia’s hebben hydropneumatische ophanging, later modellen hebben een anti-inzaksysteem waardoor het charmante op de buik liggen tot het verleden behoort.
Pallas zegt
@pallas: Iedereen was mij voor! Dankjewel app!!
Dutchdriftking zegt
Pfoe, die is lelijk!
maferick74 zegt
Grappig dat het merendeel zo positief is….. leuk dat jullie ook zulke auto’s weten te waarderen. Go reagluurder go
mout zegt
Geen auto zo makkelijk hoog op de poten te zetten als een hydropneumaat. Je hoeft alleen de sensoren op de veerpoten een stukkie te verzetten.
En dat alleen als je je echt op de Dakar voorbereidt, want verder zit er speciaal voor dat doel een fijne schuifregelaar naast je. Pak je zo een paar centimeter.
(Anekdote-alert): Ik reed eens (2004 of zo) in mijn afgetrapte XM TD in de contrijen van Huis ter Heide, en stond voor een verkeerslicht. Naast mij kwam een erg nieuwe, glimmende Range Rover staan, met een gepermanent stoer kapsel achter het stuur, en het nieuwste model dure telefoon tussen oor en schouder.
Ik dacht: dat kan ik ook. En deed mijn zeer forse ‘koelkast’ met uittrekantenne onder mijn oor, zette de auto in de hoogste stand en deed mijn raampje open.
Die meneer kon best leuk vuil kijken :)
philipf zegt
Lekker gek! Doe maar alsnog maken
Tonnie zegt
Ja, ziet er toch wel spannender uit dan de “normale” modellen.
LaLancia zegt
Als je ’t mij vraagt een van de mooiste stations ooit gemaakt; de Xantia Break. Vooral de oplopende raamlijn doet ’t ‘m.
Vind deze uitvoering niet per se mooi, maar wel typisch iets voor Citroën.
mrrallycross zegt
Misschien een ander kleurtje proberen. Dan is het zo heel gek nog niet.
Design_Driven zegt
In het zelfde jaar kwam Volvo met de XC70 en die zag er een stuk mooier uit.
Jansen zegt
De Xantia… Wat een herinneringen. Zelf had ik een Xantia Activa 2.0 HDi uit 2000. Met zwart leer, schuifdak. De fijnste auto die ik ooit gehad heb.
Maarten123 zegt
Xantia’s zijn niet de onveiligste auto’s ooit. Leer eens een test intepreteren heren. De Xantia had de slechtste score van alle auto’s die naar NCAP maatstaven zijn getest, dus sinds de jaren ’90. Veel van zijn leeftijdsgenoten of nog oudere modellen doen deze test uiteraard veel slechter. Het is vast geen topper qua veiligheid, maar blinkt ook niet uit in negatieve zin. Een Volvo S40 van dezelfde leeftijd is veel veiliger, maar werd hier ook om geroemd.