Tot zover het goede nieuws. Dan nu het slechte: de kraan ligt in 1.000 stukken gezaagd bij een oud-ijzerboer in een Fries weiland.
Afgelopen zondag werd een 70 ton zware hijskraan van het Tata-terrein (het oude Hoogovens) te Velsen gestolen, wat eigenlijk meer vragen opriep dan het beantwoordde. De dieven bleken in staat met hun omvangrijke buit onder de radar te blijven, en naar nu blijkt heeft de kraan nooit Nederland verlaten, maar is er vrijwel meteen de slijptol in gegaan om de onderdelen als oud ijzer (a 12 cent de kilo) te verkopen.
Tegenover Omroep West laat een vriend van de eigenaars weten dat er deze week veel tips binnenkwamen dat het ding naar Polen onderweg was, maar hier bleek uiteindelijk niets van waar. De rechtmatige eigenaars – de familie Van den Akker en hun bedrijf HTO&HOB – zitten ondertussen met de handen in het haar, te meer omdat er voor hen emotionele waarde aan de kraan zat.
Voor een habbekrats aan oud ijzer een kraan met emotionele waarde slopen en een familiebedrijf te gronde richten, dan ben je toch wel een speciaal soort klootzak. De geïnterviewde man geeft overigens te kennen redelijk zeker te weten wie de dader is, hetgeen -opnieuw- veel vragen oproept. Één ding is zeker: die kraan, die is weg.
bazzelijn zegt
Triest
donvincenzo zegt
@bazzelijn: Zeker. Aan de andere kant; er gebeuren nog veel schofterige dingen (bronzen beelden van grafmonumenten jatten bijv), dus echt verbazingwekkend is het nou ook weer niet.
eddythedriver zegt
Opmerkelijk, Tata Steel IJmuiden heeft de beschikking over een eigen veldwachterij, zaten die te slapen soms?
rikus zegt
@eddythedriver: Beveiligers vullen op die manier vaak hun tijd in ja..
toniominestrone zegt
@eddythedriver: AB is zoals wel vaker niet juist geïnformeerd, de kraan stond buiten het terrein ,gewoon op de openbare weg.
dennisdd zegt
@eddythedriver: die zijn te druk met laser- en gordelcontroles op het terrein…
406_v6 zegt
Zo’n oud ijzerboer is ook niet helemaal zuiver op de graat zo te zien. Is ook al jaren bekend natuurlijk met de koper- en brons diefstallen.
406_v6 zegt
@406_v6: trouwens: zo’n kraan aan bonken werken lukt je niet in je eentje in zo’n korte tijd… met 3-4 man is het nog aanpoten.
lekbak zegt
@406_v6: er zit daar een nagenoeg werkloze scheepssloperij met zeer zware machines en een uiterst discutabele eigenaar. Die heeft het ding in een paar uur weg.
silenro zegt
@lekbak: Die was/is toch naar de klote?
lekbak zegt
@silenro: hij is inderdaad failliet geweest. Maar naar eigen zeggen een tactisch faillissement. Nare man om zaken mee te doen. Onbetrouwbaarder heb je ze niet.
desjonnies zegt
@lekbak:
inderdaad, sloopte doodleuk een schip dat ik met andere partijen aan de ketting hadden gelegd, maar in dit land wordt de crimineel geholpen, rolt men de rode loper uit enz enz.
we hadden alle bewijslast, het schip lag daat, maar ja, wat wil je in een land waar beroeps militairen PANG moeten roepen omdat er geen kogels zijn !
lekbak zegt
@desjonnies: dortmunder waar de motor uit was gelopen? Eigendom van oa een gepensioneerde kapper. Shit hoe heette dat ding ook alweer. Wilden ze een nieuwe 600 iveco in zetten en dan moest ik er als schipper op.
Of heeft hij dat geintje meerdere keren geflikt?
desjonnies zegt
@lekbak:
Nee een oud zeeschip waarvan ik de naam niet meer wil weten, maar de man is een eerste klas schoft en komt overal mee weg, in Nederland staan de autoriteiten erbij en kijken ze ernaar, meer niet !
Aangifte gedaan, officier van justitie in Leeuwarden, niemand beweegt in dit land
Pang pang pang !
jpoers zegt
@desjonnies: waarschijnlijk omdat de aangifte in het Nederlands was en niet in het Friese (dialect)
lekbak zegt
@jpoers: laat me raden, jij bent groninger?
Die doen namelijk altijd zo jaloers over de taal. Volgens de Internationale ‘regels’ voldoet Nederlands niet eens aan de criteria voor een taal ware het niet dat er zoveel mensen zijn die het spreken dat het alsnog geaccepteerd is (teveel leenwoorden geloof ik). Fries voldoet er wel aan. Wat Fries trouwens een taal maakt en geen dialect van het Nederlands is het feit dat Fries een eigen grammatica heeft. In tegenstelling tot de dialecten elders in Nederland.
Ja, ik heb honger. Ik kon het ff niet laten ;-)
gregorius zegt
@desjonnies:
Nu word ik toch wel nieuwsgierig naar hoe het is afgelopen.
Heb je ooit te horen gekregen waarom niet tot vervolging en/of aanhoudingen is overgegaan?
En voor dit geval.
Zo’n ijzerboer kan je toch, als politie, gelijk voor heling meenemen?
deora zegt
@lekbak: jij kent hem dus ook, heb er ooit oud ijzer gebracht. Een uur later stond de EOD op het terrein. Er lag een handgranaat tussen het oud ijzer. Hij heeft inderdaad twee kranen waarmee hij binnen een paar uur die kraan in stukjes heeft geknipt.
Robert zegt
@406_v6: “niet helemaal zuiver op de graat” is denk ik het eufemisme van de dag; zo’n oudijzerboer koopt een partij schroot in waarbij je op je klompen kunt aanvoelen dat dit geen legale handel is.
70 ton à 12 cent de kilo; da’s nog geen 9000 euro…
Dutchdriftking zegt
@RRRobert: Dat is een hoop zaagwerk voor nog geen 10k…..
QuattroBoy zegt
@dutchdriftking:
dat haal je niet, niet alles aan dat ding is van metaal. Enig idee wat zo’n extra-load band weegt? En er zitten er 13 op, dus…
desjonnies zegt
@406_v6:
Klopt, tuig van de richel !
rikus zegt
@406_v6: Dat is hun handel natuurlijk. Zonder lood/koperdieven zakt de handel wel aardig in.
gertjan2012 zegt
In Alphen kunnen ze wel een “andere” oppikken voor een prikkie
gertjan2012 zegt
@gertjan2012: heerlijk die edit knop …. Anyway, erg naar voor de rechtmatige eigenaren natuurlijk
406_v6 zegt
@gertjan2012: -1000 voor je lullige opmerking.
biohazardracer zegt
@406_v6: Ik moest er anders toch best wel om lachen ;) don’t judge me! ik vind het heel erg wat er in Alphen is gebeurd.
parker zegt
@biohazardracer: en ik moest ook heel hard lachen en het interesseert me geen ruk wat er in Alphen is gebeurd: shit happens..
pielemuis zegt
@406_v6: moraalridder to the rescue
Dutchdriftking zegt
@gertjan2012: En bam! Heerlijk! Geniaal weer dit.
lekbak zegt
Dat is knap lullig…
Ik kan me ook makkelijkere en meer lucratieve dingen voorstellen om te jatten en slopen trouwens.
Stelletje vuile honden die dit gedaan heeft.
lekbak zegt
@lekbak: overigens lees ik net dat de kraan is gevonden in kootstertille. Dat zegt genoeg. Zou het reitsma zijn? Die is er wel tot in staat, dat is een ding wat zeker is.
stino zegt
Als de kraan in een fries weiland is terug gevonden, heeft ie toch wel degelijk het land verlaten lijkt me
peugti zegt
@stino: ja hoor ze zijn zo door de grenscontrole geglipt..
norge zegt
Zijn goede vrindjes daar zo te lezen…
granlusso zegt
Zoveel moeite, risico en leed voor 8.000 euro…
Niet dat een hoger bedrag het goed praat, maar dit maakt het nog een stukje triester. Nul respect voor de machine en het bedrijf en de mensen die erachter staan.
gertjan2012 zegt
@granlusso: Helemaal met je eens…
sbmmaxx zegt
Ze zouden de dader(s) eens een kosten baten cursus moeten geven. Dat volk is namelijk echt te dom om te poepen! Ze hadden trouwens beter gewoon die kraan kunnen houden om op plekken waar ze slecht bij kunnen met jatten hem te gebruiken, veelal werken ze toch in het donker valt het nog niet op ook!
sir_smokalot zegt
Net als die apen die stukken koper van rails of bovenleiding jatten. Ik lach me altijd weer een breuk als zo’n minkukel zichzelf elektrocuteert in een transformatorhuisje.
purepet9000 zegt
@sir_smokalot: Helaas doen ze dat bijna nooit.
berlinetta zegt
Ik zit me even af te vragen wat voor emotionele waarde een familie kan hebben bij een kraan… Kan niks bedenken.
Goed om te zien dat ie is gevonden in ieder geval. Nu de daders nog vinden.
Arnoud zegt
@berlinetta:
Eerste kraan waarmee ze begonnen zijn?
gertjan2012 zegt
@berlinetta: Zoals in het nieuwsstukje beschreven stond is hij in het verleden door de vader van het gezin vanaf begin af aan opgebouwd. Ik kon me er in eerste instantie ook niks bij voorstellen, maar als ik het zo lees kan ik me er wel enigzins in verplaatsen. Dat maakt het natuurlijk des te vervelender
lowlow zegt
Want….. Ook een kraanwagen heeft wielen ?
lekbak zegt
@lowlow: als dit geen nieuws voor autoblog is, wanneer is het dan wel geschikt?
Ik zou een beetje zeep innemen als ik jou was. Dat neutraliseert het zuur in je misschien een beetje.
Dutchdriftking zegt
pfoe, bij de grootste staalboer van NL met zeer hoge kwaliteit staal stelen we de grootste bende oude meuk die we kunnen vinden, om dit dan in Friesland naar de oud ijzerboer te brengen. Nee dat klinkt heel logisch….
turbobrick zegt
Geef de daders groot gelijk, immers misdaad loont in Nederland.
trustmeiamanengineer zegt
Stelletje tuig, met die oudijzerboer voorop. Hadden zou trouwens niet beter gewoon een paar rollen staal kunnen meenemen van Tata, is nog minder werk voor die paar stuivers.
Bas Fransen zegt
Wat een kansloos k*tvolk loopt er toch rond!!
gop1 zegt
Iets klopt hier niet. Je steelt een kraan van een zwaar beveiligd terrein, je rijdt ermee naar oost Friesland en levert deze in bij een oud ijzerboer die het niet vreemd vindt dat je zomaar even met andermans kraan komt aanrijden. Dat alles volledig schaamteloos en zonder gepakt te worden door beveiligers en politie?
Dan nog de kosten-baten. Die 70 tons kraan is niet 100% staal, dus laten we zeggen dat ze bij een huidige staalprijs van 11 cent per kilo ongeveer €5000 gekregen hebben. De tocht naar Friesland zal aardig wat brandstof gekost hebben en de tijd, risico en voorbereiding maken de hele onderneming het niet waard.
Ik bedoel er zijn betere manieren om op oneerlijke wijze aan geld te komen.
Erg vreemd dit..
tjorque zegt
Zo’n kraan verkoop je in zijn geheel voor enkele honderdduizend euro’s.
Dumb ass fucks
Ik heb ooit bij een kraanbedrijf gewerkt. Daar was toen ook een kraan gepikt. Gelukkig hebben ze de kraan in Hamburg kunnen onderscheppen net voor ze de boot op ging (naar Rusland)…