Gelukkig was de gestolen Ferrari F50 in de tussentijd niet gebruikt voor één of andere ramkraak.
Een F50 stelen. Dan moet je toch lef hebben. Net als met kunst, is het lastig om zo’n auto verkocht te krijgen. Zo is het van belang dat de dief iets verzint met de administratie, want met de oorspronkelijke papieren heeft de potentiële koper zo door dat het om een gestolen auto gaat. Het is immers niet een Golf GTI waar we het over hebben.
Waar een gestolen Audi RS helaas geregeld in as eindigt, is een Ferrari F50 inzetten voor een misdaad een stuk moeilijker. Gezien de zeldzaamheid van het voertuig is de kans groter dat de auto helemaal heel blijft. Gelukkig is dat ook het geval van deze gestolen Ferrari F50. Maar liefst 18 jaar geleden werd het pareltje gestolen. Mede door een oplettende douane.
De Ferrari werd in 2003 gestolen in zijn thuisland Italië. Jarenlang ontbrak elk spoor van de auto. Tot december 2019, toen de auto opdook bij een grensovergang tussen Canada en de Verenigde Staten. Men probeerde de Ferrari van Canada naar de VS te krijgen. De douane controleerde het voertuig en merkte op dat het VIN-plaatje zwart was gemaakt. Het was niet langer mogelijk om het voertuigidentificatienummer te lezen.
De auto werd in beslag genomen en een onderzoek werd geopend. De douane had een vermoeden dat hier iets speelde. Uiteindelijk werd ontdekt dat het om een gestolen Ferrari F50 ging. Wanneer is uitgezocht wie de rechtmatige eigenaar is zal de F50 weer de oversteek maken naar Europa. Dit is uiteindelijk aan de rechter, want meerdere mensen beweren eigenaar te zijn van de F50. (via justice.gov)
Robert zegt
“meerdere mensen beweren eigenaar te zijn van de F50”
Dus zal het hoogstwaarschijnlijk niet bij één rechtszaak blijven.
Trouwens wel een vreemd verhaal, die meervoudige eigendomsclaims. Als deze auto destijds all risk verzekerd was (en dat lijkt me in dit geval niet onwaarschijnlijk), dan heeft de verzekeraar vrijwel zeker al een schadebedrag uitgekeerd aan de rechtmatige eigenaar/ polishouder. De enige partij die daarna nog aansprak mag en kan maken op deze auto is die bewuste verzekeraar.
Dieseltor zegt
@RRRobert: De ex-rechtmatige eigenaar kan het uitgekeerde bedrag terugstorten en de auto ‘terug kopen’. Ik zou zeker gebruik maken van die gelegenheid, schat dat die auto inmiddels wel drie keer meer waard is dan toentertijd.
Robert zegt
@dieseltor: dat zou voor de ex-eigenaar een mooie deal zijn, maar volgens mij is dit wel aan een verjaringstermijn gebonden. En dan is 18 jaar een lange tijd.
Erik zegt
Zo te zien is de kleur een beetje erg vaal geworden.
dromedaris zegt
@Erik: eigen aan rode verf. Geel ook maar in mindere mate.
dennisdd zegt
@RRRobert: misschien heeft iemand de auto voor een aannemelijk bedrag ten goeder trouw gekocht en kan dat zelfs wellicht aantonen. Dan is híj́ offcieel eigenaar en blijft dat (in Nederland tenminste).
metalmike zegt
@dennisdd: Alleen als de aankoop bij een bedrijf was. Bij aankoop bij een particulier kan de oorspronkelijke eigenaar het gestolen goed binnen 3 jaar terugvorderen.
srbb zegt
Het is zelfs zeer onwaarschijnlijk dat deze F50 all-risk verzekerd was (mogelijks zelfs helemaal niet). Begin jaren 90 zijn in Italie meerdere F40’s, F50’s (zoals deze) en ander leuks gestolen, waarvan er meer niet dan wel verzekerd waren…
notsobig zegt
@RRRobert: Wellicht is de eigenaar inmiddels overleden en zijn het de nabestaande / erfgenaamden die nu de rechtmatige eigenaars claimen te zijn?
etronabt zegt
@RRRobert: nou, verzekeren van dergelijke auto’s is bijna niet te doen. Zeker bij een auto die niet vaak gereden wordt zie je vaak dat ze niet verzekerd zijn als ze in de stalling staan. Hooguit brandschade ofzo. Vaak zijn er specialistische verzekeraars en met even specialistische voorwaarde. Maar goed, als je kijkt naar hoe Ferrari vanuit de fabriek toezicht houdt wie deze auto’s kopen zou je denken dat het niet moeilijk is de echte eigenaar te vinden.
MaartenD zegt
De oorspronkelijke eigenaar zal wel een mooie waardestijging tegemoet zien voor deze F50
flatsix010 zegt
Mooie financiële meevaller als je F50 na 18 jaar terug komt. Wel zuur dat je als rechtmatige eigenaar moet gaan bewijzen/strijden dat die daadwerkelijk van jou is.
mashell zegt
Het kan natuurlijk zijn dat er sprake is van een situatie met erfgenamen. Dat degene van wie die F50 gestolen is nu in het Walhalla zit en dat de erfgenamen wel weten dat er een F50 gestolen was maar die dus niet in erfenis verdeeld is maar dat iedereen die nu wel wil hebben.
sportabgasanlage zegt
@rubenpriest “Maar liefst 18 jaar geleden werd het pareltje gestolen. Mede door een oplettende douane.” Huh? Dus de douane heeft meegeholpen bij de diefstal? ;-) Ik zou die 2 zinnen even omdraaien.
Olleh zegt
Ahh ze hebben hem eindelijk weer teruggevonden! Zet maar weer voor de deur en dan praten we er niet meer over.
porker zegt
Huidige eigenaar kan beweren te goeder trouw te zijn. Wanneer deze hem voor een marktconform bedrag heeft gekocht en betaald. Maar ja dat is neeerlands recht.
vincentbaan zegt
@porker: blijft toch gewoon heling?
Hubert zegt
En in deze klasse controleer je toch 3x alle nummers en papieren.
crashingduke zegt
@vincentbaan: Niet als je ter goeder trouw bent. En in Nederland.
vincentbaan zegt
@crashingduke: ah ok. Ik dacht dat heling gewoon heling was. Maar Ik ben dus ook geen expert op dat gebied.
crashingduke zegt
@vincentbaan: In Nederland is het zo, dat om iemand te veroordelen voor een misdrijf, het misdrijf bewezen moet worden én bewezen moet worden dat de verdachte wist dat hij een misdrijf pleegde.
crashingduke zegt
@porker: Inderdaad, in Nederland. In Canada weet ik het niet, maar in Engeland heb je pech en gaat de auto naar de oorspronkelijke eigenaar. Ik verwacht in Canada hetzelfde.
madmarky zegt
Nogal stom als je een auto met onleesbare VIN probeert te verschepen, maar dat was dus ook niet het geval: “that some of the rivets on the VIN plate located on the dashboard were covered in a black tar type substance, which is inconsistent with factory standards.”
Dus één of andere vakidioot van een douanier heeft gezien dat er tectyl over een paar popnagels van het typeplaatje zat, wat af fabriek niet hoort.
O plaat zegt
Een gestolen auto inschrijven is relatief eenvoudig in de Benelux. Je moet gewoon een verkoops overeenkomst hebben.
stel je gaat naar een antiekwinkel en koopt een beeld, dat beeld werd echter gestolen. Zo wel jij de koper als de antiek winkel konden dit niet weten. Dus mag je het beeld houden en de antiek winkel het geld. Enkel wie het beeld aan de winkel verkocht riskeert een straf.
stel nu dat het om een auto gaat. Dan verrandert dit niets. Wat inhoud dat je met een verkoopovereenkomst (ook al is de verkoper niet de eigenaar) de auto gewoon kan inschrijven op jouw naam want je handelde ter goede trouw, ook al staat de auto als gestolen opgegeven. Ik schrijf dit niet om diefstal aan te moedigen enkel om mensen er van bewust te maken hoe de wet in dit geval kan falen.
tenaci zegt
Ik word oud….. kennelijk kan een F50 al 18 jaar gestolen zijn…. Ik zou eerlijk gezegd gokken dat de F50 een jaar of 15 geleden op de markt kwam.
ar156sw zegt
@tenaci: Volgens mij is de Enzo feitelijk de “F60” en de DeFerrari de “F70”. Ze komen elke 10 jaar ongeveer ter gelegenheid van het zoveel jarige bestaan van Ferrari. De F50 is uit 1995 en dus inmiddes 26 jaar oud ;)
robertjrb zegt
Wat ik lees.
Auto is al in december 2019 aangetroffen.
De eigenaar uit Italië van wie die gestolen is in 2003 maakt er nu aanspraak op, maar ook een verzamelaar uit Florida die er in september 2019 1,4 miljoen voor betaald heeft en wie hem waarschijnlijk de VS in probeerde te krijgen.
joosstra zegt
“Maar liefst 18 jaar geleden werd het pareltje gestolen. Mede door een oplettende douane.”
Hm, dus dankzij de douane is dit pareltje gestolen ??
Overigens vind ik het geen pareltje, maar eerder een leeggeslobberde oesterschelp.
mashell zegt
@joosstra: dat schijnt een generatie dingetje te zijn. Ik vind de F50 qua vormgeving ook een dieptepunt van Ferrari, proporties van de wagen kloppen nergens. Maar er is een groep die het serieus een bloedmooie auto vindt.
HB zegt
Oorspronkelijke eigenaar kocht de auto voor 260k. Zal hij toch blij zijn als hij deze terug krijgt. Als het het chassisnummer weet te herstellen dan zal de waarde wsl wel richting 2m gaan.
jorden zegt
Wordt bij een grensovergang onderschept. Maar kon wel onopgemerkt de oceaan oversteken…
piedlourd zegt
Er gaan miljoenen containers op schepen heen en weer en er wordt steekproefsgewijs gecontroleerd, duss…. Dat was het eenvoudige gedeelte.