De held van het European Touring Car Championship mocht niet ontbreken op de Zoute GP in Knokke.
BMW maakt dikke wagens, daar is geen twijfel over mogelijk. Toch kijken we soms met weemoed terug naar het verleden, waarbij dikke, gorgelende motoren strak gelijnde kunstwerken de straten en circuits onveilig maakten. Een hoogtepunt in deze geschiedenis is de 3.0 CSL op het E9 platform.
Het is de voorloper van de 6-serie, maar met een flinke schop sportiviteit onder je reet. Tussen 1975 en 1979 was de 3.0 CSL de onverslagen kampioen van de ETCC. Mede dankzij Alpina werd de boring van de 3.0 CS motor in 1972 vergroot met een kwart millimeter, en een jaar later met 84 millimeter.
Wat we hier zien is natuurlijk een 1973 homologatie special die werd gebouwd zodat BMW met de CSL mocht racen. Verwar de “L” niet met “Lang”, zoals de letter normaliter door BMW wordt gebruikt. Hier staat-ie voor “Leight” met zijn karosserie van dunner staal, geen tierelantijnen en geluidsdemping, Perspex zijramen en deuren, motorkap en kofferklep gemaakt van een aluminiumlegering.
De “Batmobile” homologatie kreeg de grote kin, finnetjes op de neus, een spoiler boven de achteruit en een dikke vleugel op de kont. De laatste optie werd niet in de fabriek zelf geplaatst omdat deze niet was toegestaan op Duitse wegen. Na aanschaf moest je zelf de vleugel uit de kofferruimte vissen en installeren.
Gelukkig heeft de Duitser in de spot schijt aan de (toenmalige?) regels. Bekijk ‘m HIER op Autojunk.
MAB zegt
Vraag me af wat voor bad boy je dan bent geweest als je destijds zo een bak hebt gehad
desjonnies zegt
@MAB:
A very, very bad boy.
Toen waren BMW’s nog enigszinds vout
StijnB zegt
@MAB:
Bwa, je was nog slechts the bitch van iemand met een 2.7 RS…
MAB zegt
@StijnB: haha ja dat sowieso, maar een porsche vergelijk je ook niet met een bmw misschien in die tijd wel maar dat weet ik niet.
mylvan zegt
De boring vergroot met een kwart milimeter?? Das wel erg weinig.
alcantara zegt
@mylvan: Die 84mm vergroten van de boring is veel opmerkelijker, die ruimte heb je niet eens. Lijkt me logischer dat ze de slag vergroot hebben tot 84mm.
ds3thp zegt
@alcantara: denk eerder 8,4mm
84mm (8,4 cm) meer slag lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk!
Maar ja, ot, echt een apart en bijzonder ding zo’n CSL
meneersander zegt
@mylvan: alle beetjes helpen!
desjonnies zegt
@mylvan:
Om boven de drie liter uit te komen, voor het racen zat je in de koningsklasse toen.
yipikaye zegt
Pracht auto !
azenomei zegt
Vette euro musscle car!!!! I wantzzzz!
desjonnies zegt
En, geloof het of niet, ook die foute aluminium (zien eruit als chromen) spatbordrandjes horen op zo’n ding. Echt waar
Werden later als aftermarket assesoire vaak verkocht om iets van de staat van de carosserie te verdoezelen.
Maar sommigen vonden het mooi.
baasbas zegt
Leicht…
spidermann zegt
De ultieme was natuurlijk de Alpina 3.0 CSL.
driver28 zegt
Vroeger..toen was je de man met een dikke spoiler en chromen schermrandjes. Haha
Onehp zegt
Toen rubber nog belangrijker was dan de grootte van de velg…
str8six zegt
Wauw! Hier krijg ik kippenvel van! Een van de mooiste auto’s ooit gemaakt imo.
heri zegt
Die enorme spoiler vind ik afbreuk doen aan die schitterende auto!
toyotafortuner zegt
Dat een E9 een plaatje was, wist ik sinds 5 maanden geleden met een spot van een 3.0 CS. (http://www.autojunk.nl/2013/05/bmw-3-0-cs-3)
Maar dat een E9 zo een plaatje kon zijn! Potverdeurie zeg damn! Echt een snoepje!