Als Alfa Romeo teruggaat naar zijn roots en weer dit soort parels gaat maken, moet het wel goedkomen met dat merk.
Deze 2000 GTV stamt uit 1972 en draagt sinds 2001 een Nederlands kenteken. Onder de kap ligt -mits standaard- een tweeliter viercilinder goed voor 130 pk. Met een gewicht van 1035 kilo een pittige kar te noemen. En een mooie, bovendien.
Het uiterlijk van de 2000 GTV wordt vooral gekenmerkt door de grille met horizontale bars, waarin het typische Alfa-envelopje subtiel naar voren wordt gebracht. De strakke lijn van de body en de prettig brede heupjes doen menig Alfisti smelten. Niet gek, als je bedenkt dat er tussen ’71 en ’76 slechts 37.459 van gebouwd zijn.
Giugiaro tekende deze Alfa, in dienst van Bertone. Zonde eigenlijk, dat deze twee merken allebei moeite hebben het hoofd boven water te houden. In het geval van Bertone is dat nog wat erger, die heeft tot april om een koper te zoeken voor de toko. Lukt dat niet, dan moet de designstudio hoogstwaarschijnlijk haar deuren sluiten.
Meer foto’s van alfaman op Alfajunk.nl!
norge zegt
NSFW potverdomme!
k-man zegt
@norge: Ik ga me zo even verschonen…
e1000bmw zegt
@norge: maar goed dat ik dit dan thuis bekeek zonder Wife in de buurt…
PeugeotGTI zegt
@norge:
Dit soort foto’s staan in een heel geheim mapje in een heel donker hoekje van m’n harde schijf
ferry832 zegt
Wat een schitterende auto. Alfa`s tot 1990 waren altijd bijzonder en karaktervol. Die tijd komt nooit meer terug helaas.
xiran zegt
@ferry832: ik heb stille hoop de alfa 8c en 4c zijn schitterend
pjotr zegt
Giugiaro tekende hem, in dienst van Bertone.
carmiggelt zegt
@pjotr: thanks voor de nuance. Aangepast!
lacker zegt
Ja, dit is een van Alfa’s mooiste auto’s. Lange tijd zelfs mijn favoriet geweest.
In 2012 is er wel eens een rendering geweest met een concept voor een nieuw model. Die haalt het niet bij de oude versie.
http://www.carbodydesign.com/2012/10/alfa-romeo-giulia-gt50-concept/
thomcarspotter zegt
@lacker: bah.
lacker zegt
@thomcarspotter: :-) Ik zei toch ook niet dat je op de link moest klikken
thomcarspotter zegt
@lacker: fair point. maarja, daar is het nu al te laat voor. ik weet t niet, ik vind dat nooit mooi, die nieuwe conceptcars geinspireerd op klassiekers.
ghost zegt
Mooi! Had ik in principe in het echt kunnen aanschouwen, werk letterlijk om de hoek van de Gustav Mahlerlaan.
bisazza zegt
Dit heeft niets met een brievenbus te maken. Dat had eigenlijk alleen de GTA (ivm koeling) en de GT Junior. Verder heel mooie auto maar de absolute schoonheid blijft een GT Junior. http://youtu.be/7Crzn8weuV8
Alfarobert zegt
Het duurt veels te lang voordat ze eens met een nieuw model uitkomen.Andere merken komen elk jaar met nieuwe modellen,Alfa 1 keer in de 10 jaar. De 156 was ook wel een verkoopsucces.Dat was ook het laatste model wat succesvol was.De 159 was iets groter en veel zwaarder.Niet echt een nieuw model.Laat Bertone dan een paar nieuwe modellen lanceren.Zo kunnen er 2 bedrijven gered worden(Ze zullen bij Bertone vast al een paar Alfatekeningen klaar hebben liggen,denk ik).
bisazza zegt
@bisazza: nog eventjes mierenneuken, een enveloppe is tevens niet juist maar je doelde dus op een ‘brievenbus’ welke eerder genoemde modellen hadden. De motorkap had een opstaande rand (luchtkoeling) wat leek als een Engelse brievenbus sleuf waar je een enveloppe door kon doen. ‘Mierneukmodusuit’
Hupke zegt
Die alfa coupe’s (waaronder ook de junior’s enzo) vind ik er wel heel leuk uitzien, vooral in rally-trim. Ik vind het altijd geweldig als ik er zo eentje zie.
Maar ik heb niet de neiging om het op m’n oprit te zetten (iets wat ik met andere modellen van alfa dan weer wel heb).
Dus als ik een maatstaaf ben voor autoland en alfa gaat dit soort wagens terug maken zou ik heel blij zijn om ze te zien rondrijden maar niemand zou ze kopen.
hdla zegt
@Hupke: Je moet er ook niet alleen naar kijken, maar ook rijden dan ben je denk ik wel verkocht.
oxymoron zegt
@hdla: Niet helemaal. Ze waren/zijn nogal stuiterig, krap en bij hogere snelheid (boven 130) ook wat zoekerig. En van het geluid werd je op lange ritten doof. Mar mooi ….
hdla zegt
@oxymoron: Apart dat je er een andere mening over hebt dan bijna de rest van de wereld. De giulia serie was juist een van de meest snelle en goed rijdende auto in zijn tijd, lees maar de tijds gerelateerde en klassieker autotijdschriften na. Zelfs in 1974 werd de Giulia nog verkozen boven de BMW 2002 door notabene AMS. De coupe was misschien iets oncomfortabeler maar naar hedendaagse maatstaven is hij behoorlijk soft. Dat zoekerige sturen is mij onbekend, misschien met te brede banden. Je kon er volledig vertrouwd heel hard mee rijden In de familie hebben we twee coupe’s een spider en een Giulia sedan gehad, de Giulia kon zelfs harde over drempels dan mijn vaders CX.
heidekonijn zegt
Stel je voor, komt uit school, werkt wat bij Fiat, tekent een 2600 voor Bertone en terwijl je nog een twintiger bent, dit.
alfaromeo13a zegt
Oude alfa’s, alléén maar roest!
toyotafortuner zegt
Echt een fraaie wagen! Veel mooie Lancia/Alfa uploads laatste tijd. Niet alleen van mijn kant zie ik!
varln1991 zegt
Het blijven prachtige wagens, het liefst een van de eerste of tweede serie(dit is volgens mij een derde).
Een 2000 is natuurlijk wel erg lekker, ik zie mezelf al wel gaan in zo’n bolide, over de Stelvio graag…
The_Gent zegt
OMFG! I’m in luvvvvvv <3