Bij Venturi zullen velen van jullie meteen aan EV’s denken, en dat is niet zo vreemd ook. Sinds het merk in 2001 van Franse in Monegaskische handen kwam, bouwt het namelijk alleen nog maar elektrische auto’s. Voor die tijd maakte Venturi echter wel degelijk sportwagens met verbrandingsmotoren.
Van de hier gespotte 400 GT schijnen er maar 13 exemplaren gemaakt te zijn. De productie liep van 1994 tot 1996. Aan boord lag een 3 liter bi-turbo V6, die maar liefst 408 pk en 520 Nm wist te produceren, goed voor een 0-100 tijd van 4,7 seconden. Gecombineerd aan een gewicht van een kleine 1.150 kg mag je dus met recht van een bommetje spreken. De topsnelheid van dit bommetje ligt op 290 km/u. Zelfs 15 jaar na dato is dit nog steeds een van de snelste Franse wagens die ooit is gebouwd.
Met een nieuwprijs van 818.000 Franse Francs (een dikke 120.000 euro) was dit wagentje beslist geen koopje, maar koopjes zijn auto’s die in zulke oplages worden gemaakt per definitie niet.
Autojunk-bezoeker snarf nam deze exclusieve Fransoos op de korrel toen deze een dagje op de Nürburgring werd uitgelaten, en als je naar de achterkant van de wagen kijkt is de Ring geen onbekend terrein voor ‘m. Bekijk de spot HIER.
agarde zegt
Deze stond gisteren al op AJ.
Wild2Mild zegt
@agarde: Daar worden de spots er ook vanaf gehaald
Adriaan zegt
Is deze Venturi nou op basis van Lotus Esprit gebouwd of is het een heel eigen ontwerp? Weet iemand dat?
autodelta zegt
@Adriaan: Neen, op basis van een Renault Alpine.
WLF046 zegt
@autodelta: Op basis van de venturi 300 Atlantique en niet op basis van de Renault Alpine. Venturi was een merk op zich en was in handen van Hubert O’Neill. De race versie van de 300 Atlantique was de 400 GT. Later werd dit de 600LM. Venturi heeft toen 1 maal de 24h van Lemans meegereden.
mashell zegt
Een kleine fabrikant die wel iets van design begrepen heeft.
bozewolf zegt
Ik herinner me dit uit Gran Turismo 2, hehe. Wel toffe wagens, hoekig design, snel als de bliksem. En hartstikke exclusief natuurlijk. Who needs Ferrari?
Bracket zegt
Leuk detail is dat v6 blok. Het is een PRV blok:
http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine
Het blok is ooit ontwikkeld als V8 maar door de oliecrisis zijn er twee komen te vervallen. De blokhoek van 90 graden is wel gebleven; vrij vreemd bij een V6.
sir_smokalot zegt
@Bracket: Klopt. Een standaardversie van dit blok was o.a. in de Peugeot 605 te vinden.
robbie zegt
@Bracket & @sir_smokalot: En in de DeLorean DMC-12 natuurlijk ;)
xilver zegt
Die ziet er echt wel goed uit. Doet mij een beetje denken aan de Lotus Esprit
Bracket zegt
@ autodelta: Weet je t zeker? Die Venturi heeft een mid-engine. Alle Alpine’s hebben het blok achter de achterwielen.
autodelta zegt
@Bracket: de Venturi maakt gebruik van Alpine onderdelen, maar het is niet zomaar een Alpine met een andere koets. Dat is wat mij er nog van bijstaat.
Osca zegt
is ut normaal dat dit ding mij aan een F40 doet denken? :3
Dirt McGurt zegt
@Osca: ik wou het net zeggen de velgen lijken veel op die van Ferrari, het is een beetje een mix van f40, 355 of 288GTO en iets Japans.
NLBUURMAN zegt
weer AB HQ op het kenteken, steeds meer bedrijfswagens? afgelopen week ook al eentje.
Dirt McGurt zegt
Wel een gaaf bakkie, en de specs zijn zeker voor die tijd niet verkeerd. 400pk uit een v6 lekker hoor!
Bo1972 zegt
Mmmmmmmmmmmmmmmm…Sjonnie Gay my man
San Sebastiano zegt
De meest ultieme versie was de Le Mans versie: de 600SLM.. Mjam!
NicoLauda zegt
Toch vond ik de 300 Atlantique een stuk stijlvoller.
Zo moet een sportwagen eruit zien naar mijn mening.
Uiteraard blijft de Esprit bij mij wel nr1
288 GTO zegt
Goed gekeken naar de F40
http://img709.imageshack.us/f/venturi400gt951.png/
bozewolf zegt
@288 GTO: Flauw hoor. De 300 lijkt er namelijk helemaal niet op.
porsche911turbo2 zegt
hij heeft wel wat hoor :D
racerx zegt
Ah, dé auto die je in Gran Turismo 2 moest hebben om deel te nemen aan de nationale Franse races.
Toffe bak, mooie spot!
Jokkebrok zegt
nou nou, niet verkeerd!
janklaassen zegt
best tijdloos opzich zo’n auto als die boven.
hij wordt in ieder geval nagekeken als je hem zou zien.
de echte bob zegt
Mooie bak, turbo!
http://www.youtube.com/watch?v=1ChBiwqIGm4
Dennismik zegt
Ja, I like! Altijd al een spannende auto gevonden.
Op Mobile.de staat er trouwens een te koop voor 49k: http://bit.ly/cD3pGl
mauro zegt
Hij heeft zijn achterlichten volgens mij toch aan deze e21 van BMW te danken :)
de echte bob zegt
Het blok is een PRV motor (90 graden blokhoek) PRV = Peugeot Renault Volvo
Zit oa in een Peug 605, 505, XM, R25, Espace, Alpine, Safrane, Volvo 760, 780, DeLorean DMC-12… etc
Ook gebruikt in Le Mans en F1.
http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine
http://www.youtube.com/watch?v=rCrWgGWka5U
Cantago zegt
Aha, daar komen de luchtuitlaten achter de voorwielen van een Enzo vandaan! Maar leuk karretje, voor die tijd helemaal geen onaardige specificaties! En hij zag er nog gaaf uit ook. Mooie spot!
pinotheek zegt
Er zijn wel meer auto’s gebouwd die tijd want de 400 en de 600 lm waren beiden gehomologeerd voor de baan en werden getest op het circuit Paul Ricard en blijven enkel met Dunlop’s op de baan het is wel zo dat Godefroy de tekeningen gemaakt heeft en ook heel veel gebruikt heeft van Peugeot die vroeger zijn werkgever was en de achterlichten zijn van Lotus en de ruitenwisser van Mercedes en kleine insider het kleur blauw was Alvan blauw dit was de garage van Alain Vandriesche in Drongen belgie (details weet ik omdat ik zelf jaren eigenaar ben geweest van atlantique 300 en nog veel de Jaccadi lm 600 heb gevolgd
mynameisjeroen zegt
Mijn oog viel ook gelijk op de ring-sticker :-)
David zegt
Als iemand interesse heeft in een Venturi 300, er staat één bij een vriend van me :)
Snarf zegt
Dank je voor het plaatsen van deze spot op autoblog weet ik zeker dat het iets speciaals is. Dit was trouwens op het GP circuit waar ook wij een Renault motor hebben laten gieren maar dan een 1.8 van een clio dus ging iets langzamer maar net zoveel lol ;)
Maarten zegt
@ Mauro:
Dat hoop ik dan maar, want ik vrees zelfs een Opel Manta..