Er is veel variatie in combo’s. Het kan een heel gebruikelijke combo zijn, zoals een bijzondere auto midden in Londen, vergezeld van een oude Rolls of een DB7 op de achtergrond. Het kan een klassieke hotel-combo zijn, zoals een Phantom voor The Dorchester, omringd door allerlei ander moois. Ècht bijzonder is een rijdende combo die bovendien nog bestaat uit het meest exclusieve en kostbare op aarde.
De zeldzaamste: Ferrari 250 Europa GT
Vorig jaar lichtte ik hem al uit, en dat is óók de reden dat ik me méér op de 250 GT Berlinetta Lusso en de 365 GTB/4 heb geconcentreerd. De Ferrari’s reden in chronologische volgorde langs, wat óók voor de leek nog wel te zien moet zijn, want de 250 Europa GT is met zijn grote muil duidelijk “eind ’40, begin ‘50” vormgegeven. Het is de meest zeldzame auto van het stel, want er zijn er maar 34 van gebouwd. Of iets meer dan 34. Of gewoon heel weinig. Any way, zoek het eens na, dan weet je wat ik bedoel. Ondanks de zeldzaamheid van de auto, óók ten opzichte van de 250 GT Berlinetta Lusso, is de auto (meestal) niet de meest kostbare uit het rijtje. Natuurlijk worden de auto’s bij opbod verkocht op veilingen, waar mensen er soms méér dan een half miljoen euro voor betalen.
De kostbaarste: Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso
Hoewel het exemplaar van Steve McQueen, met een veilingopbrengst van 2,3 miljoen dollar, zonder meer een outlier is wat betreft waarde, zijn andere exemplaren eveneens vreselijk duur. Van een langsrijdende Rolls-Royce Phantom – nieuwprijs richting de zes ton – weet je dat de dagwaarde aanzienlijk minder is en bovendien per minuut daalt; van een klassieke Ferrari als deze weet je dat er een half miljoen langsrijdt. Óók wordt de auto niet per minuut minder waard. Op een handige website met informatie over geveilde auto’s kwam ik waardes tegen van rond de zevenhonderdduizend dollar, met enkele uitschieters van méér dan een miljoen. Vorig jaar stond zo’n auto nog onbewaakt tussen het dagelijkse woon-werk verkeer geparkeerd.
De 250 GT Berlinetta Lusso stond voor extra luxe ten opzichte van de 250 GTE, maar daar bleek niet veel van waar te zijn. Alléén al de wielbasis was 20 centimeter korter dan die van de 250 GTE, iets dat eerder ten bate van wegligging dan ten bate van het comfort was. De aflopende daklijn zorgt voor een krappe zit achterin, en is dus méér design dan comfort. Het maakt de auto zeldzamer, omdat minder mensen hem kochten, en bovendien mooier, wat een succesformule is om hoog mee te scoren op een veiling.
De snelste: Ferrari 365 GTB/4
Aan het begin van de jaren ’50 werden modellen met mondjesmaat gemaakt. Enkele tientallen exemplaren per model was gebruikelijk, veel modellen werden zelfs in kleinere aantallen gebouwd. Tegen het einde van de jaren ’50 groeiden de productieaantallen tot enkele honderden exemplaren per model, waar de 250 GTE met een totaal van 951 de duizend nog het dichtste benaderde. Van de 365 GTB/4 werden er 1.285 geproduceerd. Dat maakt de auto beter betaalbaar dan de bovenstaande modellen. Dit staat in schraal contrast met een originele 365 GTS/4, de open versie dus, die vanwege zijn zeldzaamheid soms boven de miljoen euro eindigt op veilingen. De dichte versie gaat mee naar huis voor ongeveer twee ton, óók hier geldt weer dat de prijs sterk kan schommelen.
Aangezien de 330 reeks geen directe opvolger voor de 275 GTB had, bleef de laatste in productie tot de 365 GTB/4 hem opvolgde. Voorin de lange neus bevond zich een 4,4 liter V12 die 352 pk kon leveren, maar echte snelheidsduivels konden nog inspiratie halen uit de 365 GTB/4 Competizione, welke 430 pk voorin heeft liggen. Enkele “gewone” exemplaren zijn uitgerust met deze specificaties, en daarnaast zijn er 8 Daytona’s officiëel omgebouwd tot Competizione.
StijnB zegt
Mooie spot, maar roken als diesels :)
P.S. je studies schemeren wel duidelijk door met taalgebruik als ‘outlier’
Haakie zegt
Zo te zien hebben ze iig genoeg olie in het carter. Vraag is voor hoe lang.
vale46 zegt
Prachtige auto’s!
Daar rij je dan met je fortuin rond, en niemand kijkt er naar. Stijl noemen ze dat! Daar kunnen die flamboyante types nog wat van leren.
Pallas zegt
Die Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso heb ik eens gespot in Groningen nabij de Mediamarkt. Kans lijkt mij klein dat het een andere Lusso was. (helaas allen 2.0 mp fotootje kunnen maken en nog bewogen ook.)
pieterveer zegt
De Lusso lijkt mij meer een luxere versie van de 250 GT SWB, zeker gezien de korte wielbasis. Nog een klein verbeterpuntje: het is schril contrast, niet schraal.
doewap zegt
@pieterveer: vandaar de naam Lusso…
Pallas zegt
Weinig reacties, voor zijn top-topic!
Lustigson zegt
@Pallas:
Tja, die top-pics (pun intended) spreken ook voor zich. ;-)
Pallas zegt
zijn -zo’n….
tombarry zegt
waar is dit?
sanderg zegt
@tombarry:
Volgens mij is dit in Laren.
mout zegt
Die 365 is wel lekker herkenbaar voor zijn tijd, door dat gestyleerde front met brede klaplampen.
Al heb je natuurlijk ook een Alfa met een front dat er wat van wegheeft. Maar welke was dat ook alweer…
Pallas zegt
@mout: Je bedoelt toch niet deze? beetje vergezocht.
norge zegt
Mooi hè ,jammer dat ze zo populair zijn .
lincoln zegt
een van Gogh is ook exorbitant duur ..
and never got a grip on me either
BmwMPower zegt
@lincoln: Je bent terug! :D
lincoln zegt
@BmwMPower:
ja he he .. ik laat jou toch niet in de steek ..
je weet toch .. jij en ik tegen de rest van de wereld ..
laurensje zegt
Hopelijk een lekker ruikend oliesoortje aan boord… of rijdt het mooie spul naar de reparateur…
E34M5Touring zegt
Volgens mij heeft die Daytona een keer in de Autovisie gestaan. Voor mij persoonlijk een van de mooiste ferrari’s aller tijden. De Top Gear Special met de Daytona tegen die masterlijke speed boat was echt fantastisch, zelfs Hammond is soms sprakeloos
lennyv87 zegt
Of course op NL kenteken. Rijd mooi spul daar in Laren.