Deze prachtige coupé combineert een rijk verleden met moderne technologie, een nieuwe generatie van de klassieke muscle car.
Tussen 1964 en 1965 werden er zes Shelby Cobra Daytona Coupes gebouwd om het op te nemen tegen Ferrari in de GT klasse. Het werd de eerste en enige Amerikaanse auto die de FIA International Championship for GT Manufacturers (voorheen het World Sportscar Championship) won. Shelby ging verder met de Ford GT40, maar voor Amerika kreeg de racerij een nieuwe betekenis.
Een echte Shelby Daytona is uiteraard onbetaalbaar, maar de replica – een Superformance Daytona Coupe – is een waardig alternatief. Het design komt van Peter Brock en Bob Negstad, de ontwerpers van de originele Daytona Coupe carrosserie en ophanging voor Shelby American. De klassieke looks verbergen dat het een auto is die geproduceerd werd tussen 2003 en 2009, en is daarmee nog vrij jong.
Standaard wordt de Superformance Daytona Coupe geleverd met een fiberglas carrosserie, maar een aluminium exemplaar was ook verkrijgbaar via Shelby American dealers. Waarschijnlijk komt het gespotte exemplaar uit België, maar wie weet heeft de eigenaar extra veel moeite gedaan en haalde zijn auto uit Noorwegen of zelfs de Verenigde Staten. Wie zal het zeggen?
We zijn in ieder geval blij dàt hij het gedaan heeft, want replica of niet, het is een fantastische verschijning. Het geluid moet ook lekker zijn uit de 5,7 liter Ford Windsor V8, die niet door Superformance zelf is uitgekozen, maar de bouwer van de kitcar. De standaard uitrusting geeft de auto iets meer luxe dan het origineel, zoals stuurbekrachtiging en airco.
Bekijk de spot HIER op Autojunk.
guusboum zegt
Een stoer en bruut ding! Carrol was(helaas) een Master!
mk1racer zegt
Stond in april ook nog een bij The Gallery in Brummen. Misschien is het wel dezelfde.
Ik hoop dat de foto werkt…
http://s1179.photobucket.com/user/MK1Racer100/media/DSC_0374_zpsd7038c28.jpg.html
rob68 zegt
Lelijk ding.
rjce zegt
Oude bekende. Heb trouwens vernomen dat er een 7 liter v8 in ligt nu met ongeveer 507pk
SvenB zegt
De auto is compleet gebouwd door superformance op het blok en de bak na.
Hij is oorspronkelijk door een nederlander op kenteken gezet met de 5.7.
Er ligt nu een 427 roush blok in met 507 pk.
mevipp zegt
Die is wel heel lang geleden gespot!
E34M5Touring zegt
Deze komt van The Gallery als ik me niet vergis. Heeft daar in ieder geval gestaan een tijdje geleden. Gaaf ding. Als dit hem is zit er een ZO6 motor in.
mk1racer zegt
Zou best kunnen dat deze van The Gallery afkomstig is. Toen ik er in april van dit jaar was stond er ook een.
http://i1179.photobucket.com/albums/x386/MK1Racer100/DSC_0374_zpsd7038c28.jpg
SvenB zegt
@E34M5Touring: wel van de gallery, maar geen z06 blok erin
E34M5Touring zegt
@SvenB: Dan heeft ie er meerdere gehad. Hij had er 1 staan met een 7.0l ZO6 blok erin.
Davidov zegt
Vet hoor, en klinkt waarschijnlijk ook heerlijk :D
f40racer zegt
Wat is het toch een ontiegelijk vette auto
Bartez zegt
Vet!
saxoke zegt
Uit belgie? Een kitcar?? Droom verder!
Wij hebben van 1993 tot op heden een Lomax (bouwpakket zoals n Burton op een 2cv chassis). Sinds de nieuwe oldtimerregels in Belgie (O-plaat voor oldtimers) zijn wij al aant klooien om m legaal de weg op te krijgen.
Als er een Belg is die bruikbare tips heeft…..
Hupke zegt
@saxoke:
Pure miserie heb ik gehoord, enige optie zou zijn om hem in het UK te laten inschrijven en dan terug in te voeren.
Stratos zegt
Toch liever een echte…
http://www.autojunk.nl/2012/09/shelby-daytona-coupe-3
sudsprint zegt
Eshuis uit Hardenberg heeft ze ook verkocht. Eshuis is een paar jaar geleden verhuist naar de Verenigde Staten volgens mij.
dragspert zegt
Ik heb ‘m vorig jaar ook gespot. Staat ook tussen mijn spots. Stond toen in ieder geval op nederlands kenteken:)
toroloco zegt
Sexy wagen
bmwe46csl zegt
Prachtig, in THE gallery brummen heeft een tijdje een echte gestaan, zo gaaf!!
mashell zegt
Alsof deze een ongeluk heeft gehad, het achterwiel zit te ver naar voren, een rare knik in het design waardoor na het achterwiel de enorme overhang wat omhoog staat, en een rare platte achterkant. De open Cobra’s zijn echt heel heel heel veel mooier.
Hupke zegt
@mashell:
Ik zag het eerst niet, maar je hebt gelijk.
Auto is nu waardeloos in mijn ogen.
Hubert zegt
Lijkt alsof er een te zware motor in zit waardoor het voertuig is doorgeknikt.
Mooi kan ik hem hierdoor niet vinden.
roderick007 zegt
Hele dikke tuut tuut!