Voor de allerlekkerste sandwiches ga je naar Londen. Denk dan niet aan de Chicken & Bacon Ranch, Big Philly Cheesesteak, of Meatball Marinara van de Subway, maar aan iets waar ècht elke autoliefhebber van gaat kwijlen. Met deze sandwich stil je de honger echter niet, maar dat is bijzaak…
Drophead-Veyron-Zonda-Veyon-Drophead-599-GT3 RS
…waarbij de laatste twee gezien kunnen worden als wisselgeld. De week begon relatief saai met niet erg spannende (voor Londense begrippen) gevulde parkeerplaatsen voor The Dorchester, één van de bekendste en duurste hotels in Londen. In de loop van de week begon het echter vol te lopen. Op een dag stond er een blauwe Veyron Gransport. Na even te hebben gekeken en onder het afdak te zijn gaan staan voor een enorme regenbui werd ons verteld dat er die dag nog meer lekkers aan zou komen. Een Veyron en een Zonda. Die eerste kon ons eigenlijk een beetje gestolen worden, want die is lokaal heel makkelijk te spotten, verwend maar waar. De Zonda was een auto waar we ècht nog op hadden gehoopt, zeker na het bericht dat de auto was vertrokken.
Horacio Pagani stichtte in 1988 zijn bedrijf “Pagani Composite Research” op, dat samen met Lamborghini werkte aan projecten als de Countach 25th Anniversary en de Diablo. Op den duur ging Horacio zelf een auto ontwikkelen, die in 1999 op de Geneva Motorshow stond. De Pagani C12. Achter de bestuurder lag een V12 van 6,0 liter, afkomstig van Mercedes-Benz. Deze leverde ongeveer 400 pk, vergelijkbaar met het vermogen voorin de S600, SL600 en CL600. In de C12S van 2000 lag alweer een grotere motor, eveneens een V12 van AMG. Het volume was toegenomen tot maar liefst 7,0 liter. Het vermogen was ook enorm toegenomen, tot rond de 540 pk. In de C12S van 2002 lag een tot 7,3 liter opgeboorde motor, die 555 pk krachtig was. Er kwamen enkele minder bekende versies uit, zoals de extra lichte Zonda GR van maar 1.100 kilogram, en de C12 S Monza, die maar liefst 637 pk ophoestte, dik 200 méér dan de eerste Zonda. Voor cabriorijders was er ook een Zonda C12S Roadster. Neem tijdens de start van Gumball 3000 in Londen eens een kijkje op Wilton Crescent, wellicht zie je er een geel exemplaar staan.
Huidige versies zijn allemaal direct afgeleid van de Zonda F, die in 2005 zijn debuut maakte. De V12 van 7,3 liter leverde in dit geval 602 pk, en zelfs 650 pk in het geval van de Zonda F Clubsport. Ook op basis van deze versie werd een Roadster gebouwd. Het werd een gelimiteerde oplage van 25 stuks, want mij al vrij veel lijkt voor een merk als Pagani. Of ze allemaal al gebouwd zijn kan ik je niet vertellen. Op het Topgear circuit was hij een fractie sneller dan de Veyron.
Inmiddels zijn er nog enkele versies bij gekomen, zoals de Uno, de GJ, de PS en de HH. Dat zijn allemaal eenmalige, gepersonaliseerde versies. De Zonda Cinque is iets grootschaliger. Het begon bij de aanvraag van een dealer in Hong Kong, maar de auto’s zijn niet exclusief voor deze stadstaat. Er worden 5 coupé’s en 5 Roadsters gebouwd, waarvan het afgebeelde exemplaar de laatste Roadster is. Het is nog steeds de gigantische 7,3 liter V12 die hier zijn werk doet, de machine levert in dit geval 678 pk. 0-100 kost nu nog maar 3,4 seconde. In de tussentijd is de Pagani Zonda enorm veranderd.
De Veyron is daarentegen maar weinig veranderd, afgezien van de Roadster en de Supersports, die daadwerkelijk iets nieuws te bieden hebben. Het blauwe exemplaar is de Grand Sport, een versie met hardtop. Hiervan wil Volkswagen 150 exemplaren gaan bouwen, maar ik voorspel nu al dat het alleen lukt met een aantal limited-special-personalised-editions. Deze open versie kan ongeveer hetzelfde als de dichte versie. In open toestand is de auto echter begrensd op 360 km/u, en 0-100 kost je 2,7 seconde in plaats van 2,5. Jammer! Ik had graag eens 400+ kilometer per uur gereden in een open auto, afgezien van het feit dat ik zo’n auto niet heb, de wegenbelasting niet kan betalen, de verzekering ervan niet kan betalen, en zelfs het geld niet heb er eentje aan te schaffen. Een Veyron Grand Sport kost 1,4 miljoen euro exclusief BTW en BPM, twee ton meer dan een Coupé zonder kenteken.
De Veyron wordt continu uitgebracht in gelimiteerde oplagen. de Pur Sang, Hermes, Sang Noir, Grand Sport Blue Carbon, en Centenaire zijn enkele voorbeelden uit een meterslange lijst aan pogingen om alle geplande exemplaren verkocht te krijgen. De Centenaire is geleverd in een reeks van 4 exemplaren, refererend naar vier coureurs die GP races reden met de Type 35. De auto’s zijn te herkennen aan de combinatie van de kenmerkende kleur lak, happers in deze kleur boven het motorblok, een verchroomde grill, en geborsteld aluminium spatschermen vòòr en deurpanelen. Elke versie is gekoppeld aan een land vanwege de nationaliteit van de rijder, en elk lang is gekoppeld aan een kleur. Logisch he? De afgebeelde Veyron Centenaire is de “Blanc”, die gebouwd is ter ere van de Duitse coureur Hermann Zu Leiningen. Het rode exemplaar, de Veyron Centenaire Achill Varzi, werd in Monaco gespot. Er zit een kenteken uit Lichtenstein op. Het blauwe exemplaar, de Centenaire Jean-Pierre Wimille, werd geleverd aan een liefhebber in, hoe kan het ook anders, Qatar. Hij werd gespot in Frankrijk. Het groene exemplaar, om precies te zijn gespoten in British Racing Green, heeft zich nog niet gemeld.
Oh ja, op de laatste avond kon ik nog een bonus-combo schieten. We werden echter wel weggejaagd omdat Tom Cruise in de buurt was, terwijl we niet eens voor hem kwamen!
Vinny_93 zegt
En op de laatste foto een Koeni als bonus.
Supercombo. Walhalla. Paradise. Gefeliciteerd Appeltje, nu maar met pensioen?
Vinny_93 zegt
Trouwens, die Grand Sport, is dat een hardtop? Ziet er niet uit alsof dat dakkie eraf kan?
xilver zegt
@Vinny_93: Ja is een hardtop dat je eraf kan halen, zoiets als bij een koenigsegg. Je kan het wel niet meenemen dus moet je het thuis van je karretje halen wil je cabrio rondcruisen.
xilver zegt
Wow… diiiikkke spot!! Appeltje, ja maakt mijn dag weeral goed!
Waxweazel zegt
De Zonda maakt toch meer indruk dan de Veyron vind ik. De Zonda heeft een veel agressievere vorm tegenover de beetje te gladde styling van de Veyron.
Zelfs die rode Drophead maakt veel indruk :D
massarati zegt
Niet normaal zeg, een mooi rijtje naast elkaar.
Doen ze toch goed bij Bugatti, zo blijf je zoeken naar de British Racing Green Centenaire versie, de blauwe Bugatti Veyron Bleu Centenaire vind ik het best geslaagd.
ZwerverRoodbaard zegt
Ik zie een paar hele dikke wallpapers :D
1680×1050 graag :)
Vinny_93 zegt
Link naar de GJ geeft een 404.
De database van autogespot is gecrasht.
Rian zegt
Wat is een Veyon? ;)
agarde zegt
@Rian: Als je dat niet weet dan hoor je hier niet thuis. :)
rider zegt
gave spots. idd het dak van de grandsport is van carbon met glas. en idd helaas kan het dak niet mee als je open wilt cruisen.
die zonda is wel een hele brute verschijning. heb op de afgelopen autorai dik een uur rond de zonda F gedrenteld. zo gaaf is hij, met zoveel aandacht voor detail.
Yeelen zegt
Was Tom Cruise in de buurt ivm Top Gear?
Superspots+combo’s+foto’s! :o
Gezondverstand zegt
Hoezo weggestuurd vanwege Tom Cruise?
Begint er al mee dat het gewoon openbare weg is.
Maar de auto’s zijn fantastisch.
sander zegt
voor mij graag de zonda
Citrofiel zegt
“Met deze sandwich stil je de honger echter niet, maar dat is bijzaak…”
Ja zeg, daar kom je een beetje laat mee. Na die eerst paar regels heb ik al honger gekregen.
Fantastische combo appeltje. Goede tekst erbij, telkens afgewisseld met de foto’s. Zo blijft het leuk. :D
MotorsportMedia zegt
Zonda FTW!
CBR600rr zegt
Dit is by far de vetste spot die ik tot nu toe heb gezien! Die Cinque is toch wel erg lekker…
Dimglor zegt
Prachtige combo… Die middelste 5 staan wel mooi gerangschikt… (Drophead, Veyron, Pagani, Veyron, Drophead) :)
janklaassen zegt
Is het Veyron week bij autoblog.nl ofzo?
de sjonnies zegt
Idd goed eten en Engelsen is een onmogelijke combinatie !
StijnB zegt
Mooie foto’s, maar zie persoonlijk liever wagens zoals gisteren in plaats van supercars op ‘smaak’ gebracht door Arabieren…
Sciurida zegt
Het is echt alsof de Veyron helemaal niet bijzonder is de laatste tijd op AJ en AB, maar goed ik kan er ook geen genoeg van krijgen ;).
Ben je niet weggejaagd door agresieve eigenaren? Zo te zien ben je vrij dichtbij de Zonda gekomen, hulde daarvoor!
Ow, als er nog een piano Veyron wordt gespot mag hij best ook gepost worden hoor, en die British racing green ben ik ook benieuwd naar, maar vooral wie er in rijdt. Ik ben ervan overtuigd dat als Clarkson hem zou kunnen betalen (wat hij waarschijnlijk wel kan), vooraan in de rij zou staan, weet iemand van wie de groene is?
KaCh1ng zegt
dikke spot :o , die rode drophead heeft wel erg donkere ruite vanvoor :D
Bart zegt
Over de productieaantallen van de Zonda: Volgens huisblad Evo zijn er 101 gebouwd tot en met de F, inclusief 25 F en 25 F roadster. Daarna wordt het iets diffuser, met al die one-offs.
JK 733 zegt
ik neem de zonda wel, vechten jullie maar om de andere :p
klasse!
Lelijk eendje zegt
De blauwe Veyron is het mooist!!
SR zegt
kan er iemand mij zeggen of er van die centenaire maar 4 auto’s zijn (dus 1 per kleur) of meerdere per kleur?
kraakensmaak zegt
@SR: 1 per kleur dus elke versie is uniek.
jorden zegt
mooie spots maar dat parkeerplaatsje wordt een beetje cliché. tis meer een openbaar museum aan het worden.
Corrado16v zegt
Wat een ultime spot! , die Zonda vooral (5 of 5:P)
Jackie zegt
Zijn er niet meer foto’s van die Rolls in ’t rood?
autoblogger zegt
@Jackie: http://www.autojunk.nl/tag/drophead+rood
Cas zegt
Wat is zieker dan drie Veyrons bij elkaar? Nou, dit! (vind ik wel)
Jippie zegt
Als je met je Veyron in de stad, stilstaand, je vleugel in de allerhoogste stand ze, ik weet het niet hoor maar in mijn ogen is dit een potloodventer op 4 wielen.
willie zegt
nu is die zonda voor italiaanse begrippen niet echt moeders mooiste, maar oh oh oh oh wat is het een schoonheid naast die baggerschuiten…
Ice zegt
Die Veyron’s zijn super. Wat een ontwerp. Die Zonda blijft een hobby project qua ontwerp. Rijdt goed, maar het ding is nauwelijks ontworpen.
Pier zegt
Wow, die Veyron in gebroken wit met chroom is echt supermooi! Doe mij die maar :D
Cantago zegt
Ineens weet je het, dit is het punt om te stoppen… Een Zonda Roadster Cinque EN een CCXR op één foto? De Zonda met 2 Veyron’s EN 2 Dropheads? Er hoeft alleen nog een LP670-4SV bij de Zonda en de CCXR! Maar of je dat ooit van je leven nog mee gaat maken… Ik betwijfel het;) Die Veyron is btw echt niet mooi met dat chroom, doe mij maar gewoon de Pagani;) Of de Koenigsegg!!
JPM zegt
Het mooie is dat dit voor iedereen te spotten is, deze combi staat al weken voor de deur daar, dus ga je nog naar london, ga even langs en je kunt het zelf ook spotten. Sterker nog, normaal staat er nog een 599 naast.
Die arabieren vertoeven gewoon hier gewoon in de zomer en nemen hun auto’s mee.