Ergens in een parkeergarage in Keulen staan een aantal klassiekers en youngtimers stof te vergaren, gelukkis is er altijd een Autojunk’er in de buurt om er foto’s van te maken! Inclusief niet-stoffig maar monsterlijk lekker bonusmateriaal.
Liefdeloos aan hun lot overgelaten auto’s stemmen altijd een beetje droevig, zeker als het legendarische klassiekers zijn als de met Maserati-motor uitgeruste Citroën SM of de wankele NSU Ro 80. Maar ook voor youngtimers als de Alfa Romeo 164 Q4 en een Saab 9000, zeker een ondertussen zeldzaam exemplaar uit de eerste serie, moeten toch liefhebbers zijn te vinden die af en toe een lauwwarm vochtig doekje over de lak willen halen?
Voel jij je aangesproken? Zoek dan even contact met Autojunk’er Capibaro, want hij spotte deze collectie zielepieten ergens in een ondergrondse maar stoffige parkeergarage in Keulen, Duitsland. Als bonus trakteert hij ons zijdelings ook nog even op ‘Il Mostro’, ofwel de Alfa Romeo SZ. Hoewel deze radicale sportcoupe in de love it or hate it-categorie valt, heeft de rode donder het overduidelijk wél getroffen, met een baasje waarvoor het eerste opgaat. Klik op de foto’s voor meer:
Alfa-Romeo 164 Q4
Mercedes-Benz 190 ‘Ponton’
Rob zegt
Zelfs onder een laag stof is zo’n SM majestueus om te zien!
Misschien wel de mooiste Citroen ooit gemaakt. Of is dat toch de DS met “de derde neus”, hmmmmm….
Design_Driven zegt
@Rob: Mooiste wat mij betreft de DS met derde neus, leukste / speciaalste zeker de SM.
donvincenzo zegt
@Rob: Een SM in 50 tinten grijs…
mazdarx zegt
@Rob: Ik heb vorige week nog zo’n ding zien rijden op de Nederlandse wegen. Ik heb er wel een half uur achter gehangen maar had geen idee wat het was… Erg gaaf ding inderdaad!
bartteeuwen zegt
Die alfa,, ontzettend lelijk maar zo bruut
Corrado16v zegt
Doe mij de SM maar, lekker glijden over de autobahn.
mopar zegt
@corrado16v: glijden met de SM? ;) ja kon t niet laten!
potver7 zegt
Volgens mij staan er op z’n minst twéé Saab 9000’s: eentje naast de NSU Ro80 (met rechts ernaast een paal en daar achter nog een auto onder zijl), en op de foto van de Alfa 164 is linksachter nog een exemplaar te zien, en die staat naast een muur.
xiran zegt
….alfaaaa wat een bonus.
desjonnies zegt
R0 80.
nuff said.
Eigenlijk de enige vernieuwende auto die Duitsland sinds WO II heeft voortgebracht.
lekbak zegt
@desjonnies: vernieuwend ja. Maar in mijn ogen niet de mooiste, de ponton als eerste en de sm als goede tweede vind ik toch mooier. Wel wil ik de RO 80 erg graag een keertje rijden, ben erg benieuwd hoe een wankel rijdt en dan vind ik de RO 80 de auto om daaraan te proeven.
E34M5Touring zegt
@lekbak: Ik heb zowel een ouwe RX-7 als een RO80 gereden, vond er best veel verschil in zitten qua beleving en geluid etc. Als je beide zou kunnen proberen zou ik dat zeker aanraden! Ik vind het nog steeds een van de leukste auto ervaringen die ik tot nu toe gehad heb (wankelmotor bedoel ik). Heb er tijdens mijn Mazda periode meerdere gereden. Blijft een uniek gevoel, zeker in een RX7 of RX8.
evogt3 zegt
Smaken verschillen, maar de Citroën DS met de derde neus de mooiste?!? Doe mij de tweede neus maar, inclusief het veel mooiere dashboard.
potver7 zegt
De eigenaar van de SM heeft in ieder geval nog wel de moeite genomen het ding op speciale kentekenplaten voor historische auto’s te zetten. Wel zo handig als je met het ding een milieuzone in wilt. Er zit ook wat minder stof op dan op de andere wagens, dus ik denk dat die af en toe nog wel gebruikt wordt.
gtwillem zegt
Uiteraard vind ik de SZ het snoepje van het stel. Maar die 164 blijft toch ook een mooi model, zeker de eerste series.
Die NSU Ro80 was revolutionair, maar ook revolutionair slecht. De auto (feitelijk de voorvader van de Audi 80 en dus A4) was zo betrouwbaar als een Griekse overheid. Als je de 100.000km haalde, had je soms vier (4!) motoren nodig…
desjonnies zegt
@gtwillem:
Je hebt gelijk, maar slechts gedeeltelijk, bij de eerste versies braken de punten van de rotors af en waren er problemen met de afdichtingen van de motoren.
Dat kostte NSU destijds een hele klap geld aan garantie claims en reparaties, het verhaal doet de ronde dat R0 80 rijders elkaar begroetten door een aantal vingers op te steken al naar gelang het aantal motoren die ze verbruikt hadden.
Later waren de krachtbronnen redelijk probleemloos., helaas was het kwaad toen al geschied, kwam er de oliecrisis die de Wankelmotor in Europa de das heeft omgedaan, een R0 80 kon moeiteloos 1 op vier lopen.
Citroën durfde het gebruik van de wankel motor uiteindelijk toch niet aan, de GS was namelijk eigenlijk ontworpen om gebruik te maken van zo’n Wankelmotor.
En voor de toen nog te ontwikkelen Cx hadden ze ook plannen in de richting van een Wankel motor.
En toen kwamen de Japanners in de vorm van Mazda….
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/1968_Mazda_Cosmo-Sport_01.jpg
mrrallycross zegt
Zonde dat mensen deze auto’s gewoon vergeten.