Dit krijg je als je Citroën en Maserati samen een auto laat maken.
Slechts iets minder dan 13.000 exemplaren werden er gebouwd van de Citroën SM, in de periode 1970 tot en met 1975. Deze coupe viel vooral op door zijn bijzondere styling met afgedichte achterwielen. In Nederland genoot deze Citroën ook veel bekendheid omdat Johan Cruijff zich er mee verplaatste destijds.
Op de foto’s van dit uitje van de Nederlandse SM-club zien we ook nog een Citroën C6 opduiken. Net zoals een C4 Picasso en een XM Break. Citroën kan je toch een beetje zien als het Rivella van de autoindustie: een beetje vreemd, maar wel lekker.
Alle foto’s van maxw126 kan je bekijken op Autojunk!
norge zegt
Jan Lammers er ook bij?
maxw126 zegt
@norge: jan Lammers ken ik persoonlijk niet
timdrogt zegt
volkswagen en porsche is een betere combo *rent voor zijn leven*
ruudw zegt
@timdrogt: als je een saaie auto wilt wel ja
Corrado16v zegt
Beetje kleine club als je het aan mij vraagt. Mooie wagens, dat dan weer wel.
maxw126 zegt
@Corrado16v: is een aftakking van de club, dit zijn gewoon een paar vrienden die tevens geen lid meer zijn van de officiële club door een tariefverhoging waar we niet mee akkoord gingen. :)
robbie zegt
@maxw126: oei, ruzie in de tent.
ccvw zegt
@Corrado16v: Het was waarschijnlijk wat later op de middag. Ze begonnen met een groep van vijftig SM’s. De andere 48 staan ergens uit te branden.
maxw126 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ej20g zegt
Ik blijf het één van de mooiste Citroëns ooit vinden. Volgens mijn opa een ontzettend fijne auto om in te rijden maar één van de ergste om aan te werken.
desjonnies zegt
@ej20g:
Denk dat het heel, heel errug meevalt.
Ooit toen de rest nog traditionele achterwielaandrijvers bouwden met starre achteras en bladveren, waren het gecompliceerde machines
Doe nu de motorkap van de gemiddelde in Japan of Bondsrepubliek Duitland gebouwde wagen open en u zult er meer piefjes, pafjes, huubjes en dangeltjes vinden dan er onder de SM zitten.
Maar toen, toen kon je naast een Opel B Kadett zijn motor staan om te sleutelen en liep de gemiddelde monteur gillend weg bij het horen van het woord injectie.
Nu mag je bij sommmige merken het spatbord demonteren om een simpele lamp te vervangen, of het wiel moet eraf.
Achter remblokken van een BMW 1 serie zelf vervangen?
Vergeet het maar, is weer elektronisch geregeld en moet door de dealer ge reset worden
ej20g zegt
@desjonnies: daar heb je gelijk in. Het gaat inderdaad ook over andere tijden, de tijd dat mijn opa nog bij Citroën werkte. Dus op z’n minst 20 á 25 jaar geleden. Ruim voordat ik rondliep dus. Over de 1-serie en dergelijke (elke moderne auto eigenlijk) ben ik het met je eens. Het fijne is dat mijn stagebedrijf alles zelf kan uitlezen en resetten maar als je dat als bedrijf niet kan ben je gewoon de lul. Het is volgens mij ook niet zo dat die programna’s goedkoop zijn.
lincoln zegt
@ej20g:
toen had je nog smeer-nippels ..
om de 5000km effe nalopen ..
olie peilen deed de pomp bediende standaard ..
desjonnies zegt
@ej20g:
Eigenlijk is het zo:
Zie het anders
In 1970 was Citroën weer baanbrekend bezig geweest met deze wagen.
Anno 2013 heeft eigenlijk iedere moderne wagen iets van Citroën DNA.
Zelfs de Benzen, die zijn jaren en jaren bezig geweest om de rij-eigenschappen en het comfort van Citroën te evenaren.
En nog steeds rijdt er niets zo goed als een grote Citroën.
Kijk maar naar de kilometerstanden waarmee de gebruikte C6 Diesels worden aangeboden, het zijn stuk voor stuk kilometer vreters geweest die ze reden.
rufctr01 zegt
@desjonnies: met de 500 SL heeft Mercedes toch ook geprobeerd om een kopie van het geweldige veersysteem van Citroën te monteren? Ik heb wel eens gehoord dat het de Mercedes ingenieurs en technici er behoorlijk veel moeite mee hebben gehad om dit goed voor elkaar te krijgen.
ej20g zegt
@desjonnies: zo bekijk ik het eigenlijk ook wel, een stukje erfgoed van mijn opa. Daar komt ook mijn zwak voor Citroëns vandaan. Daarnaast zijn het niet alleen de C6 met tokkelaar die hoge kilometerstanden bereiken maar ook een hoop XM’s met die fantastische 3.0 V6 benzine. Met minder dan 300.000 km op de teller zijn ze zeldzaam en relatief duur. Het comfort is inderdaad altijd top geweest, zeker met de pneumatische ophanging.
ej20g zegt
@ej20g: ik begin nu toch flink te twijfelen over of de ophanging nou pneumatisch was of niet…
mashell zegt
@desjonnies: zoals monteurs toen reageerden op injectie zo reageren ze nu op elektronica en software. Is er ergens een foutcode dan wordt die gewoon gewist en de klant weer op pad gestuurd. Terwijl we het ze zo gemakkelijk maken, die foutcodes vertellen exact wat er aan de hand is, alleen even lezen wat er nou eigenlijk staat.
Robbert89 zegt
Toen ik de kop van het artikel las dacht ik even aan heel iets anders.
thomcarspotter zegt
@Robbert89: verkeerde site ;)
Emile_Benz zegt
@Robbert89: nou ja, het rijden van een auto van Frans fabricaat en een Maserati motor (die niet geheel zonder problemen was) is ook een soort van zelfkwelling….
maxw126 zegt
@Emile_Benz: het moet inderdaad je hobby zijn. ;)
desjonnies zegt
@Emile_Benz:
Onzin !
Bij sommige motoren waren problemen met de nokkenaskettingen, maar die zijn door professionele hobbyisten opgelost die er komplete setjes voor verkopen.
Dit is hetzelfde als een Mercedes 450 SE uit 1974 : het heeft liefde en onderhoud nodig
Onderhoud van mensen die weten wat ze doen.
En geen synthetische olie in zo’n blok gooien.
rufctr01 zegt
@desjonnies: veel mensen leven nog met het idee dat alles wat uit Italië of Frankrijk komt kut is en alles wat uit Duitsland komt perfect is.
desjonnies zegt
@rufctr01:
Yep
En achter de schermen kopen de grote concerns wereldwijd hun onderdelen
Magneti Marelli – Heche in Mexico stond er op de Mercedes injectie …………………….
rufctr01 zegt
@desjonnies: en alle interieurs komen bijna bij Faurecia vandaan.
ej20g zegt
@rufctr01: helemaal gelijk. Ik heb zelf een sterke voorkeur voor Japans (zoals ongetwijfeld bekend) en heb niet zoveel met de meeste Franse auto’s (voornamelijk qua ontwerp) maar een Alfa Romeo 156 (het liefst met V6) of Citroën XM (op opnieuw V6) zou ik zo durven kopen. En dat zijn slechts voorbeelden.
Emile_Benz zegt
@desjonnies: jonguh, ik wou ff trollen. ;p
mout zegt
Ik heb er ooit eentje meegekregen van een Citroën specialist toen mijn XM er voor onderhoud was. Wat rijdt die geweldig zeg! De inbreng van Maserati zit niet alleen onder de motorkap, maar ook in heerlijk geurend leer, met hout en chroom. Wát een klasbak!
desjonnies zegt
@mout:
Bofkont !
rufctr01 zegt
@mout: ook regelmatig in eentje gereden. Ik vond de rem erg wennen, een soort knop die je met gevoel moest bedienen.
KEV9 zegt
hoeveel zijn er vandaag uitgebrand?
rufctr01 zegt
@Soulmaster: als het goed is is er vandaag geen enkele SM uitgebrandt.
rufctr01 zegt
@rufctr01: uitgebrand
rufctr01 zegt
Ik ken iemand die de SM van Breznjev heeft. Deze auto is NL, Breznjev heeft de auto destijds van president Giscard d’Estaing gekregen.
De KGB platen zaten bij de auto en aar het scheen was er amper mee gereden.
rufctr01 zegt
@rufctr01: http://www.klassiekerlogeren.nl/main.php/v/SM/
De Brezjnev SM.
toyotafortuner zegt
Man, wat is een SM toch een prachtige wagen! Echt een 70s beauty!
nickmercedes zegt
Kennis van mij heeft zo’n SM, blijft een speciale auto om te zien. En klinkt ook nog erg gaaf!
Persoonlijk ben ik niet geheel weg van het uiterlijk, maar dat is gewoon een kwestie van smaak.. En daarover valt niet te twisten, maar het blijft een aparte auto die wel erg speciaal is, en gaaf klinkt!
desjonnies zegt
Als ik zo’n SM zie, dan denk ik : Wat zijn al die fabrikanten toch watjes geworden, ooit zeiden mannen tegen elkaar : Gaan we maken dat ding.
En daardoor kregen wij de beste auto’s, auto’s die echt vooruitgang brachten zoals de oer Mini
Tegenwoordig plakken ze er een badge-je op van hun eigen tjoeningsfirma en moeten we blij zijn.
En als ze gaye fillempjes maken over hun laatste product, waarin ze vertellen dat alles nieuw is, echt waar, dan weet je zeker dat je belazerd wordt.
lincoln zegt
zou dit ding nooit willen bezitten ..
vind het een geweldig ontwerp ..
respecteer de techniek en historie ..
heb er veel ontzag voor ..
maar is totaal nix voor mij ..
alhoewel .. zeg nooit nooit ..
Carreza zegt
@lincoln: dus dat maakt “nooit” en “zeg nooit nooit ..” in één reactie…
Die hele nooit-reactie van je wordt nooit duidelijk.
Alhoewel, zeg nooit nooit.
Dan zegt
Verdomme Citroen, bouw dit soort auto’s weer eens in plaats van die DS hokken.
alfamail zegt
Kijk jongen, dat waeren nog eens echte auto’s
niet dat electronische spul van tegenwoordig