In navolging van voorbeelden als de Audi A6 Allroad de Skoda Octavia Scout of de Fiat Cross modellen, komt Seat met de Altea XL4. Deze uitvoering van de Altea werd gespot op de snelweg nabij het Spaanse Santa Oliva.
Het trucje is heel simpel. Zet een bestaand model wat hoger op zijn wielen en voorzie ‘m aan de onderkant van een laagje (liefst grijs) plastic, et voila, je hebt ineens een auto die de indruk wekt geschikt te zijn voor ruig terrein. Vooruit dan, soms krijgt de auto ook nog 4×4 aandrijving, maar dan hebben we het toch echt wel gehad. Hier is dit trucje met de Seat Altea XL uitgehaald.
De Seat Altea XL vind ik al een hele verbetering ten opzicht van de normale Altea. De XL heeft tenminste normale achterlichten (ze kijken wel een beetje droevig) en Seat wil natuurlijk niet achterblijven. Hoewel specificaties van deze XL4 mij vooralsnog ontbreken, ben ik benieuwd of de wereld zit te wachten op een boswachters Altea (via: motorpasion.com).
duh... zegt
ewh….
Solstice zegt
Zeldzame neushoorn in het wild gespot?
wimbers zegt
vroeger moest je bijbetalen om je bumpers mee te laten spuiten, nu moet je bijbetalen om ze grijs te houden…
BWM M8 zegt
Nu nog wachten op de Seat Altea Coupe-Cabrio…
evo zegt
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die Altea XL 4x lelijker vind dan de normale Altea. En wanneer houden ze nou eens op met dat wannabe 4×4-gebeuren? Te kansloos gewoon.
SEAT addicted zegt
POKKELELIJK al die prutswagens zoals de Golf Country(of was het Cross Golf) en dergelijke… Waar halen ze het toch…
Rick dos zegt
Ik begrijp niet dat dit een trend is bij de autofabrikanten. Een trend wordt toch meestal in de markt geboren? Als ik zo om me heen kijk zie ik toch niet dat dit een trend is.
Tenck zegt
pff, hier is het design van een Seat absoluut niet geschikt voor.
666 zegt
typisch seat, lelijke auto’s maken
Greg zegt
@Rickdos
Na de introductie van de ML rond 1997 en de X5 in 1999 is wel degelijk de vraag ook bij de minder gegoede autorijders gegroeid om hogere auto’s te rijden met een SUV-look. Kijk alleen maar naar de jumpstart van een auto als de Nissan Qashquai en het succes van de Hyundai Tuscon. Automerken zien deze successen en proberen er nog meer van te profiteren door normale modellen een SUV-look mee te geven.
Of het zal werken.. time will tell, maar ik heb nog geen enkele cross VW zien rijden op straat en dat maakt mijn nog minder hoopvol voor cross Seat modellen.
Summer Sky zegt
En plak er maar weet wat ongelakt plastic tegenaan…onbegrijpelijk. Dit plastic wordt na een paar jaar heerlijk vaal…da’s pas hip :S
Robin zegt
Ugly!
DAT zegt
Kijk, dit was tenminste een leuke nepper:
Rick dos zegt
@Greg
Ik denk dat je nu 2 segmenten van de markt door elkaar begint te halen. De SUV is idd zo´n trend die in de markt geboren is.
Kijk idd maar naar de (oogschijnlijk) succes van de Nissan, maar natuurlijk ook de Hyundai Santa Fé of KIA Sorento.
Maar dat soort auto´s zie ik toch echt als een ander segment.
Ik zie dit soort auto´s meer in het segement als de Audi Allroad of Volvo XC70. Welisaar niet op hetzelfde prijsniveau maar wel in hetzelfde segment.
Of natuurlijk de auto die deze lijn begin jaren ´90 begon de VW Golf II Cross country. Die bij mijn weten ook geflopt is.
“Of het zal werken.. time will tell, maar ik heb nog geen enkele cross VW zien rijden op straat en dat maakt mijn nog minder hoopvol voor cross Seat modellen.”
Ik zie dat je het wel met me eens bent, dat dit soort auto´s niet ècht een doorslaand succes zijn.
RMC zegt
Huilt ie nou uit zijn achterlampen? Of is dat gewoon schaamte voor pure lelijkheid.
Sven zegt
Wát een gedrocht!
Greg zegt
@Rick D
yes, we delen de mening dat er waarschijnlijk weinig vraag bestaat naar deze auto’s.
Echter ik haal de twee verschillende segmenten niet door elkaar. Ik trek de parallel dat “het segment van de Audi Allroad en Volvo XC70” door de autofabrikanten is gecreerd en nu zelfs wordt uitgebuit n.a.v. de SUV-hype. Dat segment heeft met de SUV’s gemeen dat de auto’s wat hoger op de poten staan, er stoer uitzien en men denkt dat veel autokopers daarop zit te wachten, omdat ze ook warm liepen voor de SUV.
Rick dos zegt
@Greg
Mja, in die beredenering wil ik tot een bepaalde hoogte wel met je mee gaan. In het begin was dit ook het antwoord van beide merken op het SUV geweld. Echter zijn ze al snel tot de conclusie gekomen dat deze auto´s niet volstaan. Daarom zijn ze later ook met de Q7 en de XC90 gekomen.
Ik blijf echter nog steeds van mening dat je beide groepen onder een andere noemer moet plaatsen. Ik bedoel, als ik aan een SUV denk dan denk ik niet aan de Allroad of XC70. En als ik aan een crosscountry denk dan denk ik niet aan de X5, ML, Q7 etc.. Heet dit segment ook niet crosscountry?
Greg zegt
I Agree,
Het zijn absoluut 2 verschillende typen carosserieen en ze moeten ook niet onder dezelfde noemer worden geplaatst.
Wat ik by the way ook vind is dat je binnen het segment van de XC 70 autofabriekanten hebt die er serieus iets van proberen te maken (bijv. 4×4 meegeven aan de modellen XC70, Subaru Outback, Audi Allroad) Maar je hebt ook van die nepperts ertussen zoals VW die gewoon wat extra plastic plakken aan die auto’s en de vering wat uitrekken. Consumenten prikken daardoor heen en laten bijvoorbeeld een Cross Golf lekker bij de dealer staan, terwijl een XC 70 wel een hebbedingetje is voor veel (weliswaar rijkere) automobilisten.
roadronner zegt
Ik vinde de normale Altea toch altijd nog het mooiste. De XL is zo designloos, zo standaard. En die achterlichten kijken inderdaad droevig, om te huilen gewoon. En dan ook nog een offroad-versie… heel jammer.
Fej zegt
Ik snap het nut niet van deze auto! Hij is nog minder praktisch dan een Ferrari met een trekhaak!
Een A6 Allroad, ok, die kan nog gebruikt worden door ingenieurs ofzo die regelmatig op werven moeten zijn, maar deze Seat … :-s
MarcO zegt
@Greg
Ik weet niet waar je woont of hoe vaak je buiten bent, maar in en om rotterdam rijden voldoende wannabe’s rond: Polo’s, C3, Volvo’s enz.
En hype of niet, ik denk dat er (hoewel niet veel) toch wat ruimte voor deze wagentjes is. Het is raar om deze ‘ombouwkits’ af te keuren om dan vervolgens allerhande tuners wel de hemel in te prijzen. Die hebben ook geen groot marktaandeel. En er worden al genoeg grijze muizen verkocht, dus deze ‘uitstapjes’ kan ik wel waarderen. Hoewel ik in dit geval toch liever de standaard Altea XL zie.
OJ zegt
… en dan hebben we het nog niet eens over de verslechterde wegligging door die hoge poten… bedroevend!
slk55 amg zegt
vergeleken met dit is die alfa uit het vorige topic een schoonheid…wat een gedrocht!
112 zegt
Een zeer droevige achterkant…
Rick dos zegt
@Greg
Dat heb ik ook eerder gezegd. Ik begrijp dit soort auto´s niet. En ik begrijp ook niet dat er zoveel autofabrikanten met deze varianten meedoen.
Ewout zegt
OY lelijkheid!
Silverarrow zegt
Haha deze auto doet me denken aan de eerste Fiat multipla, de lelijkheid ligt op hetzelfde niveau. Het is een soort quasimodo in autovorm :D
Greg zegt
@Marco
ik woon in Amsterdam en ben elke dag o.a. op de Ring A10. Je kan mij niet wijsmaken dat er in Amsterdam totaal verschillende auto’s rondrijden als in en om Rotterdam. Bottomline: ik zie in en om Amsterdam sporadisch cross modellen op de weg en ik hak persoonlijk m’n je weet wel eraf als dat in Rotterdam anders is ;-)
En tuurlijk is er ruimte voor die auto’s, dat heb ik nooit bestreden. Enige wat ik zeg is… een Golf Plus begint bij €20.900 een Cross Golf begint bij € 29.600. Niet veel automobilisten laten zich in de maling nemen door bijna €10.000 meer te betalen voor een auto die extra plastic bumpertjes erbij heeft gekregen en een paar centimeters verhoogd is.
PieterA zegt
Damn, mijn landgenoot Luc Donkerwolke is slecht bezig zeg. Als je de Murciélago & (minder mooie) Gallardo uit je pen tovert en dan zie je dit….???
Nuja, mss zijn wraak om ‘gepromoveerd’ te worden van Lamborghini naar Seat.
MarcO zegt
@ Greg: EENS! … laat dat ding er maar aanzitten…. ;)
En: Het is idd een berg geld voor heel weinig. Dat zal de gezond denkende automobilist dan ook weerhouden massaal voor deze wannabe’s te gaan. En dat is duidelijk, wat ze rijden rond, maar je moet wel goed opletten.
Da’s voor mij overigens wel heel makkelijk…….. mijn vrouw rijdt in de C3 XTR. ;).
Ergo: wij waren niet erg gezond denkend, maar het karretje valt tenminste wel op tussen het saaie blik van de rest van de straat.
slk55 amg zegt
een cross-over kun je vergelijken met iemand die in zijn bergschoenen naar de supermarkt gaat….. volkomen nutteloos dus.
Greg zegt
@Marco
achja… een auto koop je toch nooit helemaal met gezond verstand.
Emoties zijn vaak doorslaggevend bij het kopen van een auto. Massa’s mensen slaan bijvoorbeeld de Opel dealer over als ze een auto nodig hebben, niet omdat die auto’s niet deugen, maar omdat het gewoonweg Opels zijn :-)
Als ratio de enige reden voor een auto aankoop zou zijn, hadden we massaal Dacia’s en Skoda’s gekocht.
slk55 amg zegt
o wacht eens even… ik heb zelf een ‘cross-over’… een a6 allroad :lol:
ik kan niet zeggen dat ik hem heb gekocht voor het ruige trein… mijn belangrijkste redenen waren dat ik niet in een gewone a6 wou rijden, die zie je op elke straathoek. ook is het handig tijdens de wintersport. bovendien vind ik de a6 allroad veel mooier/spannender ogen dan een doorsnee a6.
Sander zegt
Gruwel!
MarcO zegt
@ slk55 amg
En wat is dan de vergelijking voor iemand die met > 500 PK in de file naar z’n werk staat? In die cross-over kun je tenminste nog wel je boodschappen kwijt.
MarcO zegt
@ slk55 amg
In een a6 allroad kunnen zelfs heel veel boodschappen;) Maar dat is er dan ook wel eentje die meer heeft dan alleen looks. Dat geldt natuurlijk niet voor dat boodschappenkarretje van mijn vrouw.
freek zegt
oftewel…weer een auto met extra platice zooi erop…en hogere veren…
hehe… een octavia vind ik t nog nie zo misstaan…maar die andere auto’s….
slk55 amg zegt
@marcO
uhhm…. met je sportschoenen naar de supermarkt gaan?
die 500PK zullen heus wel een andere keer van pas komen als je niet in file staat. maar een cross-over zul je (bijna) nooit in onverhard terrein tegenkomen, laat staan dat zo’n seat als deze dat überhaubt kan.
lexus zegt
wat kijkt hij sip he.
Greg zegt
@lexus
zeg dat wel man… wordt er zelf bijna emotioneel van ;-)
speedlimit zegt
Deze gaat dezelfde stille dood tegemoet als de renault scenic RX4.
Citrofiel zegt
@ speedlimit; Die RX4 had tenminste nog vierwielaandrijving, deze naar alle waarschijnlijkheid niet. Deze modellen zijn dus onvergelijkbaar, vind ik. Het is meer een reactie op de VW Touran Plastic (de naam is me even ontschoten) en Renault Scénic Conquest.
Mr. R zegt
Ik snap die opgehoogde auto’s met dikke onbespoten plastic bumpers wel. Voor klanten is het ‘net wat anders’ dan normaal en een mooie tussenvorm tussen een SUV en een ‘normale’ auto. Fabrikanten kunnen heel makkelijk met deze dingen komen, want volgens mij kost het ze nauwelijks wat extra. Zet die wagen íets hoger op de poten, maak de bumpers dikker en spuit ze niet mee, plak er typeplaatje ‘cross’ bij en het is klaar! Mooi verdiend!
Neemt niet weg dat de Altea XL ook in opgehoogde uitvoering gewoon lelijk is. Die achterlichten kijken inderdaad zó depressief: ‘Mijn broertje is gemaakt als sportieve leuke auto en ik, snik, ik ben de vetzak die er lelijk uit ziet en niet sportief is, snik. Was ik maar zoals de gewone Altea! Snik-snik!’
Buzz Fuzz zegt
Wat kijkt ‘ie zielig…
vØlvØ frǽk zegt
doe mij dan maar de normale Altea, en die is al lelijk…
de altea XL is nog lelijker…
maar deze slaat echt alles!
alfasud zegt
wist niet dat auto’s ook het syndroom van down konden hebben…
Jan zegt
Geef mij dan toch maar een Subaru Legacy Outback, en waarom zetten jullie deze auto niet bij de opsomming? Kwestie van niet alleen Europese auto’s als voorbeeld te nemen.
JANUS zegt
Hé kijk nou…..DROOPY !!
Lijkt sprekend vind je niet ?!
Bisazza (R32!!!) zegt
GADVERDAMME
@ jan: Gewoon selectief blind zijn heet dat…. (en terecht)
mashell zegt
Deze auto doet mij aan een opgeblazen Ballon denken.