Of dit een RUF is, dan wel een aangepaste Porsche, kunnen jullie uitgebreid bediscussiëren, maar dat verandert niets aan het feit dat ik nooit zó erg onder de indruk ben geweest van de snelheid van een auto…
Het spannendste aan RUF vind ik misschien nog wel het verrassingseffect. Althans, zolang je niet op de hoogte bent van de gaven van een RUF. Heel vaak komen aanpassingen aan een auto méér neer op heftig uiterlijk vertoon, een vermogenstoename, en misschien nog aanpassingen die daadwerkelijk de wegligging beïnvloeden. In dit geval is het omgekeerd. Sterker nog, waar de 996 Turbo onder andere te herkennen is aan de luchthapper in elke flank, is dit bij de RUF een glad geheel. Alleen de simpele maar mooie RUF wielen en de happer boven elke achterste wielkast vallen in het oog, waarmee de auto lang niet zo druk aan doet als vele auto’s die vaak niet eens in de buurt komen van de rijkwaliteiten van deze RUF.
Stap in en rijd een stuk mee om te ervaren wat de essentie is. Niet alléén is de 590 pk van de zescilinder 170 méér dan het oorspronkelijke vermogen, óók heeft deze auto een ingekorte overbrenging gekregen om de acceleratie nòg sensationeler te maken. Een geïntegreerde rolkooi zorgt voor extra veiligheid, want het vermogen maakt de auto in combinatie met alle aanpassingen bijzonder snel.
590 pk dus. Is dat niet een hap minder dan wat een Ferrari 599 GTO onder de kap heeft liggen? Is de Ferrari ook niet een stuk moderner? Duurder? Het lijkt een redelijk willekeurige vergelijking, maar het is een verwijzing naar de sprint die de eigenaar eens deed. Tegen de 240 km/u moest het paard uit Modena zijn meerdere erkennen in het paard uit Stuttgart/Pfaffenhausen.
Niet alléén de auto op zichzelf is sensationeel, óók de ervaring. De eigenaar was bijzonder enthousiast, en nodigde ons – samen spotten is gezelliger – dan ook meteen uit om mee te genieten van de nekbrekende-hartverzakking-teweegbrengende-oogverblindende-adembenemende-schrikbarende kwaliteiten van deze machine. Helaas is dat niet mogelijk in het centrum van Berlijn, dus hebben we per taxi een uitvalsbasis langs de snelweg gezocht aangezien we in totaal met drie man waren.
Zo teleurgesteld als de eigenaar was dat hij niet tot het uiterste kon gaan met mij op de bijrijdersstoel, zó erg was ik onder de indruk van de 307 km/u . Willem, met wie ik op vakantie was, kon dit later zelf óók nog vastleggen, en stuifde zelfs door tot de topsnelheid van 334 km/u.
Wie zich nu geroepen voelt kan het beste aanspraak doen op een goed verstopte sok, want de auto staat inmiddels alweer te koop.
Met dank aan Willempie voor de foto van de snelheidsmeter.
baap zegt
Rauwe Umpff Factor.. Heerlijke auto’s!
gieltj zegt
beast!
toshtie zegt
Jammer dat dit precies de 911 is met (naar mijn menig) lelijke koplampen…
roebas01 zegt
@toshtie: niet alleen jouw mening. Ook de mijne.
alassad zegt
het lijkt wel alsof er een deukje in zit bij deur en de achterflank.. of dat het ooit niet zo kundig is gerepareerd is…
slippie101 zegt
@alassad:
Voor een auto van zoon leeftijd is da niet erg
Van dit soort autos moet je goed gebruik van maken.
En als er dan een keer een deukje erin komt, boeit da niks want je rijd er dan nog steeds bijna iedereen ermee uit
mashell zegt
@alassad: daar waar de luchtinlaat is dicht gestopt met krantenpapier en met plamuur is nabewerkt?
lemans96 zegt
Goede vriend van me heeft een originele 996 Turbo en dat is al een serieus snelle auto, moet je na gaan wat dit voor geweld is…
Entwicklung88 zegt
En met 300+ die telefoon opnemen!
rufctr01 zegt
RUF is goed! De Yellowbird is ook al een beest van een auto. In 1987 al een top van 342 km/u.
solmatje zegt
@rufctr01: RUF is lelijk!
911GT2 zegt
Geef mij maar de normale turbogaten dit ziet er nogal euh geknutseld uit. En met regen een bron van potentiële problemen…
bozewolf zegt
@911GT2: RUF is het gekkere broertje van Porsche, maar echt wel met dezelfde ingenieurskwaliteiten.
Gaat echt niet stuk, hoor.
mashell zegt
Vragen vragen vragen? Waarom zou je een 911 Turbo überhaput laten tunen? En waarom ga je daarna naar de kwikfit op een setje velgen uit te zoeken. Het is al sinds de jaren 70 een wetmatigheid dat een Porsche nooit verbeterd door tuning of zelfs maar andere wielen. Daarom brengt Porsche zelf zo veel actiemodellen en varianten, heb toch wat te kiezen maar de boel wel origineel.
undifined1 zegt
@mashell: ruf is toch echt wel wat speciaals en goeds hoor, ruf is geen tupperware/sticker tuner
bozewolf zegt
@mashell: RUF ontvangt van Porsche ongemarkeerde chassis en koetsen. Daarna zetten ze die auto zelf in elkaar, from the ground up.
Niet voor niets dat RUF volgens ‘de regels’ ook een autofabrikant is.
Hupke zegt
@mashell:
“Het is al sinds de jaren 70 een wetmatigheid dat een Porsche nooit verbeterd door tuning” -> heb je met je hoofd onder het zand gezeten de laatste 43jaar?
bozewolf zegt
Een CTR2(-Sport) blijft voor mij op een bepaalde manier de ultieme 911.
Maar misschien is dat ook wel de schuld van Gran Turismo 2, hehe.