Zou ik een lijst op moeten stellen met mijn eigen top-zoveel meest begerenswaardige auto’s, dan zouden er sowieso enkele Rolls-Royces en Bentley’s uit het wegenbelastingvrije tijdperk komen. Niet zo zeer om die paarhonderd euro per jaar te besparen – het kan er toch nog wel bij! – maar omdat ik er veel liever naar kijk.
Bentley 6.5 Litre Tourer
Wat betreft vorm valt dit direct op in het straatbeeld. In de jaren vlak voor de Tweede Wereldoorlog verdwenen de auto’s met open koetsen om plaats te maken voor modellen die wat betreft vorm meer overeenkwamen met wat we nu gewend zijn. Het liep meer toe naar één geheel. Veel aandacht trek je dus met een Bentley als deze, nog zonder dat de toeschouwers enig idee hebben naar wat ze precies aan het kijken zijn. Voorin huist een massieve zescilinder-in-lijn met een inhoud van 6,5 liter en een maximum vermogen van ongeveer 200 pk. Het voertuig weegt leeg ruim twee ton, maar is nog aardig vooruit te branden, je moet er alleen het lef voor hebben want de auto is niet voorzien van fatsoenlijke Brembo’s. De gigantische trommels kun je echter wel al van verre zien zitten. Met auto’s, gerelateerd aan deze, zette menig coureur zijn leven op het spel op circuits als Le Mans en Brooklands. Afgebeeld is een 6.5 Litre Tourer, de naam zegt al dat het niet om een versie voor op Le Mans gaat. Ondanks de ontbrekende racehistorie is dit een erg kostbare auto.
DonYannickova zegt
flying lady? is dat niet “the spirit of extacy”
koekepan zegt
allemaal prachtige auto’s!
Laue zegt
Van plastic nep V10 geluiden naar satatige klasse bakken!
Laue zegt
*statige*
jan1666 zegt
gevoel: 1 vd 2 is die met plexiglas dak en traanlampen an die sjeik”?
papageno zegt
Als ik het geld had reed ik dagelijks zo’n pre-war Bentley. Dikke jas aan, pet op, handschoenen aan en gaan!Wat een machtige machine.
Mavada zegt
Mag ik even, de Bentley S2 Contintental door Park Ward
John zegt
@Mavada, das idd ook een mooie. Volgens mij levert Audi die kleur nu op hun modelletjes…
OT: Prachtig allemaal, wel een overkill aan foto’s.
Matthis zegt
Oh wat zijn die auto’s toch heerlijk.. die lijnen over de spatborden jeetje
Citrofiel zegt
Jim, ik ben het helemaal met je eens. Wat een prachtige auto’s zijn het toch. Ik kijk uit naar morgen!
sven2 zegt
Bentley the one and the only!
de sjonnies zegt
Vreemd dat die oude Britse carossen veel meer charme hebben dan die dingen die tegenwoording onder Pruisische regie worden gebouwd.
Ze kunnen dan wel mooier zijn maar elegant, chique, een bepaalde vorm van bescheidenheid, nee dan zo’n Bentley T1, gewoon chique, zeker in deze kleurstelling
SuperShallow zegt
Goede foto’s, Jim! Met name de Bentley T1 L.W.B. bevat mooie details en technisch mooi fotowerk!
bentley1969 zegt
Een echte vent wil zoiets gewoon in zijn garage hebben!
jon86 zegt
Die laatste twee roll’s’ heb ik ook gezien, gisteren of eergisteren in amstelveen.
rubberblubber zegt
Even over de 6.5 liter, een beest van een wagen en rijdt max 220 km/h…bij 190 of 200 heb je er wel genoeg van als je achterin zit. De remmen werken prima maar als er brembo’s op zouden zitten dan loop je kans dat de achterpassagiers er met x km/h er zo uitvliegen…gordels zitten er niet in en is eigenlijk not done.
Tevens hebben ze 4 kleppen per cilinder…dus waarom de auto industrie daar mee reclame maakt…dat hadden ze al in 1928 ;-).
Kortom, geweldig machine! Zien is 1 maar horen en beleven dat vegeet je nooit meer..
EJS zegt
Wauw.. Prachtige spots weer!
JanJansen zegt
Mooie serie Appeltje!
Vat het niet op als kritiek maar eigenlijk past de 6.5 Litre Tourer niet in het rijtje.
Dit is nl een W.O. Bentley, gebouwd nog voordat de oorspronkelijke fabriek failliet werd verklaard en RR met de naam aan de haal ging.
Alle Bentleys na ‘De Oorlog’ zijn in wezen omgebouwde RRces en hebben niets te maken met het technische vernuft van de W.O.Bentleys. Dit is ook de reden dat ze failliet zijn gegaan. Walter Owen Bentley nl was meer een briljante ingenieur dan een boekhouder.
Volgens sommigen, en ik ben er daar een van, is de enige echte Bentley daarom een W.O.Bentley.
SirHenry zegt
@ JanJansen:
Ik ben het roerend met je eens. Na de overname van Bentley door Rolls-Royce in 1931 is het merk Bentley langzaam maar zeker verwaterd tot een “badge-engineered” broertje van Rolls-Royce. In de jaren ’30 waren de Derby Bentleys nog wel een stuk sportiever dan de RR-tegenhangers. Dit gold ook in beperkte mate voor de Continentals uit de jaren ’50-’60.
Het absolute dieptepunt voor Bentley was toch wel de jaren ’70 met de T1 & T2. In die tijd is er zelf serieus over gesproken om het merk Bentley op te heffen. Het is alleen aan een groep liefhebbers binnen de fabriek te danken dat dit plan niet door is gegaan.
Vanaf de jaren ’80, met de Mulsanne Turbo en de Eight, heeft Bentley langzaam maar zeker weer een positie verworven als bouwer van sportieve, luxueuze automobielen.
Of de overname door VAG en de introductie van de masageproduceerde maar bloedsnelle Continental GT en andere sportieve modellen het imago van Bentley ten goede is gekomen en recht doet aan de historie van het merk, is nog steeds onderwerp van discussie.
Guan zegt
@JanJanssen & SirHenry: Laat deze Bentley nou bij de RDW geregistreerd staan met datum eerste toelating: 1-12-1927.
Wel een echte dus?
Ik ging even kijken omdat ik ergens gelezen heb dat zelfs Rollers omgebouwd worden tot Bentley, omdat deze meer waard zijn. Maar misschien doelde de schrijver van dat artikel ook wel op de toenmalige rebadging.. I dont know.
donstil zegt
Mooie deze wagens. Goed te zien dat er een tijd is geweest waarin bentley en RR meer waren dan voor rappers met een grote mond.
Race_Kees zegt
Hartelijk bedankt Jim! Weer eens klassiekers, ik houd er van!
Die Silver Dawn is wel erg herkenbaar als Ghia ontwerp. De heuppartij is vergelijkbaar met andere Ghia ontwerpen.
Ik moet zeggen dat ik het niet vind misstaan.
strating zegt
Eerst was het de spirit of extacy, maar na een tijdje is het omgedoopt tot flying lady. Waarom, dat zal niemand kunnen rechtvaardigen lijkt mij….
strating zegt
Sorry, ik zat weer eens wat uit mijn duim te zuigen volgens mij. Dit is de juiste reden van de twee namen:
The Flying Lady
In de Verenigde Staten wordt de mascotte The Flying Lady genoemd, en is iets anders dan de Engelse versie, namelijk meer voorovergebogen
SirHenry zegt
@ Strating:
De officiële benaming is altijd “Spirit of Ecstacy” geweest. De term “Flying Lady” is door Rolls-Royce nooit gebruikt. Dit is gewoon een koosnaam die het publiek er aan gegeven heeft. Andere koosnamen zijn “Silver Lady” (voornamelijk in de USA) en Emily (voornamelijk in Duitsland).
Van de Spirit of Ecstacy zijn er maar 2 versies: de staande versie en de knielende versie (ook wel aangeduid als “Kneeling Lady”). Van een aparte versie voor de Amerikaanse markt is nooit sprake geweest.
Appeltje zegt
Bedankt voor de reacties! De Bentley 6.5 valt inderdaad een beetje uit de toon, maar is wel weer een van de meest bijzondere uit het rijtje omdat het een originele auto is, geen latere opbouw/Le Mans Special oid.
Guan zegt
Wha, eerst F5-en en dan reageren! ;-)
Maar agree Appeltje, dit, (vooral de eerste dus) zijn pas auto’s! Geweldig, en mooie foto’s weer.
Appelscha zegt
Is het een heel domme vraag wat er op foto bentley_t1-lwb_08.jpg op oorhoogte voor hout met zilveren ding zit?
bentley1969 zegt
@Appelscha:
Niks van zilver; een met hout omlijste spiegel!
Als je op de achterbank zit is dat goed voor je ego.
Emerald_Green_Jag zegt
… they don’t make cars like they used to …
Nice one Jim!
rubberblubber zegt
Guan, inderdaad er zijn een aantal mensen die een 4 of 6.5 liter hebben die er een Bentley S1 motor in hebben gezet, remschijven etc. Erg comfortabel natuurlijk. Je ziet het niet zo snel van buiten, wanneer je de motorkap open doet zie je het meteen, dan lijkt het net of er iets mist. Zelf kan ik het niet afkeuren omdat een originel gewoon x maal meer kost, maar persoonlijk hou ik van het originele werk, hier en daar wijzigingen aanbrengen prima. Top is matching numbers waarbij het chassis en motor bij elkaar horen…deze zijn “onbetaalbaar” maar wel een top investering.