Love it or hate it: these were the ninties. Méér dan tien jaar geleden zag de top-of-the-line auto er uit zoals deze fabriek-af verlengde Rolls-Royce Silver Spur III, die schuil gaat onder de term Park-Ward. Het klopt zeker dat de auto niet meer zo van deze tijd is, destijds was hij al niet modern gezien de leeftijd van het ontwerp, maar iets zo exclusief als dit wordt alléén nog maar exclusiever.
Rolls-Royce Silver Spur III Park-Ward
Gisteren was al één van de duurste auto’s ooit gebouwd te zien, de inmiddels sterk gedevalueerde Phantom VI. Vandaag is het tijd voor iets dat wellicht iets minder kostte, maar zeker niet minder bijzonder is.
Het was tegen de avondval toen deze schijnbaar niet erg bijzondere Rolls langs kwam rijden terwijl Willem en ik op onze vaste hangout plek nabij Lowndes Street zaten te campen. Een blik op de gigantische koets van de auto liet weinig aan duidelijkheid te wensen over, want dit was één van de langste èn moeilijkst te vinden modellen ooit.
De “blokkkendoos-reeks” zal voor het grootste deel door de leek als één-en-dezelfde auto worden herkend. Er zijn echter enkele uitzonderingen, zoals de extreem exclusieve versies met superlange wielbasis. In de jaren ’90 waren dit de Silver Spur Touring Limousine en de Silver Spur Park-Ward, beide 61 centimeter langer dan de originele Silver Spur. De totale lengte van beide auto’s was daarmee 598 centimeter, waarmee de auto erg eenzaam aan de top stond. De nieuwprijs bedroeg f.925.810 in de mid jaren ’90, 60% méér dan de “gewone” Silver Spur en zelfs 85% meer dan de instapper. De laatste zou je nog bijna zou prefereren in verband met het parkeren, en op de tweede plaats vanwege de hoeveelheid geld die je ermee uitspaart. Dat deden de meeste mensen inderdaad, want van de Spirit en de Spur werden in de jaren negentig nog enkele duizenden exemplaren verkocht, waar de Park-Ward bleef steken op 59 stuks. Niet alléén zijn dat er maar heel weinig, óók duiken ze maar vrij zelden op. Londen is een plek waar je relatief veel kans hebt, aangezien daar genoeg fanatics met (oud) geld zijn.
Verder geldt voor deze auto hetzelfde als voor de Phantom VI; echt heel veel is de auto niet meer waard. Voor een exemplaar met iets meer dan negenduizend kilometer op de teller betaal je tweehonderdduizend dollar. Uitgaande van een nieuwprijs van ongeveer vierhonderdduizend dollar praten we over een afschrijving van twintig dollar per kilometer! Overigens heb ik niet de moeite genomen de koers van de dollar mee te nemen in de berekening.
Citrofiel zegt
Als ik dat langs zou zien rijden zou ik hem schatten op maximaal 50.000 euro (en dat is nog een hoge schatting). Dan vind ik het nog heel wat dat hij blijkbaar nog vier keer zo veel op kan brengen…
Joost zegt
En toch is het na al die tijd nog een verschijning, ook al is het een lang gerekte blokkendoos.
Jesper zegt
Dus? 50% afschrijving in een kleine 20 jaar? Ik ken wel auto’s die harder afschrijven hoor. Rijd maar eens een Captiva de showroom uit, daar schrik je harder van :P
Citrofiel zegt
@Jesper: Geloof het of niet, dat vierkante lompe bakbeest van 200k is van 1999…
Jesper zegt
@Citrofiel:
Ik houd mijn vergelijking met de Captiva staande. 50% in 11 jaar is nog steeds zeer respectabel. Zal echter alleen nog maar minder waard worden, terwijl de echte RR’s in waarde zullen stijgen :)
Citrofiel zegt
@Jesper: Ik snap je vergelijking, relatief gezien valt het hartstikke mee. Wij als gewone stervelingen schrikken alleen nogal snel van de absolute getallen. ;)
Pallas zegt
@appeltje: Is het niet “ninEties?”
floryn zegt
@Pallas: klopt.
Een mooie bak. Ik vind deze late Silver Spur’s erg mooi al vind ik een Bentley Turbo RT Mulliner mooier. Dit model heeft iets heel statigs en zal vast wel wat populairder gaan worden door de tijd.
Pallas zegt
@floryn: Mee eens, weet niet waarom maar ik vind hem gewoon mooi!
the-budel-guy zegt
wat een prachtbak dit is nog een echte Rolls-Royce in mijn ogen dan
PantheraLeo205 zegt
London, de plaats waar je niet moet komen als je een foto wilt maken zónder V8 Vantage (of Conti GT).
MarkieS zegt
Inderdaad echt wel llk.
arokh zegt
50% afschrijving in 11 jaar vind ik helemaal niet veel, zeker niet voor zo’n premium auto.
De hoeveelheid kilometers spreeks dan weer wel tot de verbeelding, dat is wel heel erg weinig, en ik kan me voorstellen dat hij daarom zo veel geld nog opbrengt.
Als je een willekeurige auto uit 1999 pakt (fiat barchetta van 27.000 euro naar 2.700 Duitse euro of een Mazda 323 van 19.000 naar 3.000 of een Mercedes S klasse van een ruime 100.000 naar 18.000 (uit 1999 met 4800 KM op deklok)
Pallas zegt
Op de achtergrond (foto 4/5) zie ik ook nog wat leuk spul.
Cantago zegt
@Pallas: Een Aston Martin V8 Vantage en een Ferrari 599 GTB?
Pallas zegt
@Cantago: Ja die, leuk toch?
Cantago zegt
@Pallas: Zeker! Vooral die Aston vind ik prachtig! Hoewel je er hier niet echt veel van ziet…
KD-Producties zegt
veel foto’s van engeland steets XD, maar wel echt vet harde foto’s!. volgend jaar gaan wij er ook heen
Appeltje zegt
@Pallas
Typfoutje! Gewoon overheen gekeken.
50% afschrijving voor 11 jaar is niet veel voor een auto met veel kilometers, maar hier is nauwelijks mee gereden. Twintig dollar per kilometer haal je niet met de fiets, het OV, of een heel dure taxi…
@KD-producties
Ik wil er volgend jaar in de zomer wel weer een aantal dagen heen samen met Willem, dus misschien zien we elkaar daar nog wel. In de loop van de middag verzamelen alle Lambo’s en spotters zich wel bij Sloane Street.
xilver zegt
@Appeltje: Zou het eens mogelijk zijn om eens een aflevering volledig te wijden aan Bugatti (om deze fanboy is heel gelukkig te maken :D)? Zowel oud als nieuw is goed (kers op de taart zijn natuurlijk de Limited Editions van de Veyron en de E110).
Voor de rest, zoals gewoonlijk puik artikel!
Citrofiel zegt
@Appeltje: Compleet off-topic, maar als liefhebber wilde ik je dit treurige nieuws toch even laten zien.
robbie zegt
@Citrofiel: is dat een straf van God omdat hij een gastank heeft ingebouwd?
Citrofiel zegt
@robbie: Er rijden er wel meer rond op LPG, er is zelfs een SM in Nederland met een dieselmotor uit een C35 erin, die zag ik twee weken geleden toevallig rijden. En die is nog niet ontploft. ;)
Pallas zegt
@Citrofiel: Auww dat doet pijn, weer een SM monder waaruit ik kan kiezen als ik mij ooit éé’n kan veroorloven.
Citrofiel zegt
@Pallas: Stiekem dacht ik hetzelfde. ;) Heb je een jaar lopen restaureren, ga je naar de keuring en gebeurt dit… Hopelijk heeft hij hem nog goed laten taxeren, als hij daarmee dacht te wachten tot na de keuring dan krijgt hij er ook nog eens (waarschijnlijk) te weinig voor terug. :?
Appeltje zegt
@ xilver
http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/11/gespot-bugattis-uit-frankrijk-italie-en-duitsland#post-32307
Daar staat Bugatti’s van alledrie de generaties!
Maar ik moet je teleurstellen: nòg een aflevering met uitsluitend Bugatti’s gaat niet lukken. De Franse en Italiaanse Bugatti’s zie ik vrijwel nooit, en de Veyron is al heel erg vaak uitgelicht. Die zal je nog wel een keer in een Londen-artikel tegen komen denk ik, de Supersports bijvoorbeeld, maar dat duurt dan nog een jaar omdat ik die eerst nog moet vinden. Over een aantal weken heb ik overigens nog wel een Bugatti Type 40 (Frans dus) op de planning staan (Classics of London), maar verder niets…
@Citrofiel
Was dat nou echt nodig? Je bent zeker boos op me vanwege deze post he! Met zo’n bericht breek je m’n hart echt… :-( Gelukkig had hij al geen spannende kleur.
Extra lullig is het feit dat hij (precies) een jaar geleden is ingevoerd! Arme eigenaar :-(. Was hij eerst nog zo blij dat hij geen 458 had…
Citrofiel zegt
@Appeltje: Ik dacht al wel dat het je zou interesseren, maar ik stond er niet bij stil dat het je zo zou aangrijpen. Ik heb geen hekel aan je hoor, Rolls Royce en Bentley is goed te doen. Excuses.
xilver zegt
@Appeltje: Alvast bedankt! Zet die Super Sports dan maar dubbel in dik in de spotlights, want ik zal er op wachten! En ik kan er wel inkomen… die dingen zijn vrij zeldzaam.