Je kan zeggen wat je wilt, maar deze auto is gewoon Epic met een hoofdletter E (al was het alleen maar omdat Ali G er in rijdt). En heerlijk retro ook.
In Zwitserland rijdt erg veel leuk spul rond, vooral rond Zürich, zo mocht ik enkele weken geleden ervaren. Van alle Audi’s (en dat er veel daar) is minstens de helft een S- of RS-model, want al die power en quattro heb je wel nodig in de bergen daar, ofzo… Het ultieme retro-scheurijzer voor de bergweggetjes moet haast wel de Renault 5 Turbo zijn. Klein, licht én een middenmotor i.c.m. RWD aan boord. Wat wil je nog meer?!
De Turbo was het Franse antwoord op de Stratos van Lancia: met de extra brede achterbody (courtesy of Bertone) sprong de toch al niet onopvallende verschijning extra in het oog. De 1,4 liter grote motor leverde zo’n 160 pk en 221 Nm, terwijl het geheel nog geen 1.000 kg woog.
Op de Turbo volgde de Turbo 2, met iets minder exotische materialen, maar wel met ongeveer dezelfde performance. Dat betekende dat je ook met Turbo 2 in 6,6 seconden op de 100 km/u zat en door kon stomen naar een topsnelheid van 200 km/u. Het ding wordt bovendien als de spirituele vader gezien van de Clio V6, een even dwaas maar o zo lekker project van de Fransen.
Dit exemplaar, zo te zien voorzien van bandjes met lekker weinig profiel, werd op Spa-Francorchamps gespot door logotraxx. Check de hele serie HIERRRR.
SHFT zegt
Ooit eentje in de bergen in Frankrijk gespot, moet een droom zijn om met zo’n machientje de hairpins te bedwingen!
tkmedia zegt
Aantal jaar geleden had een man hier in het dorp zo’n Turbo. Elke keer als dat ding hier voorbij kwam moest ik gewoon ff kijken. Geweldig! De cult auto van Renault Sport….
Freewarefreak zegt
@tkmedia: Volgens mij is dat gewoon “le mamman du chaud hatch”
(Verbeteren staat vrij..) ;)
wimmm zegt
@Freewarefreak: Ben zelf ook geen frans wonder, maar dat mamman vrouwelijk is en LA er voor krijgt had je toch zelf ook nog wel kunnen bedenken… ;)
Freewarefreak zegt
@wimmm: :oops: ..kun je dus nagaan hoe slecht ik er in ben..
SimonMc zegt
Een echte widowmaker.
rechercheur zegt
Leuk scheurbakkie, lijkt me mooi om te hebben en dan lekker over smalle polderweggetjes blaffen (wel aan de maximum snelheid houden, uiteraard ..).
dennisr zegt
geinig wagentje, lijkt me wel leuk om een keer in rond te scheuren ( niet aan de maximum snelheid houden, uiteraard.. ) :mrgreen:
rechercheur zegt
@dennisr:
Pas op, ik weet je te vinden ….
dennisr zegt
@rechercheur: nee weet je niet :mrgreen: zal volgende week woensdag eerst eens mijn rijbewijs halen trouwens :lol:
fwdsucks zegt
Jammer dat zo’n loser als Ali B genoemd moet worden bij zo’n gave auto! Dat past echt niet.
Want dit is echt wel een geweldig gaaf karretje; Inparkeren voor gevorderden met een R5 turbo:
http://www.youtube.com/watch?v=BZWeue-NPhY
rechercheur zegt
@fwdsucks:
Ali G, niet Ali B …. :-)
wolfsburger zegt
@fwdsucks: ALI G (aaaaight, West Side!, Restecp), niet Ali B (wie is dat!?)
dennisr zegt
@wolfsburger: Ali B is de meest geweldige.. en ik denk ook grootste rappert van nederland….not :)
av_diver zegt
@fwdsucks: NB. Ali G reed in een Super 5, niet in een originele 5 en zeker niet in een Turbo of Turbo 2
oxje zegt
@av_diver: True, maar wel in een Super 5 GT Turbo, dat dan weer wel :) (haalt et bij lange na niet bij een dikke 5 natuurlijk)
fwdsucks zegt
Als ik op die link Ali G click (hierboven dus, in het artikel) komt er een stumper in beeld naast een gele R5 die toch verdacht veel op Ali b lijkt..
dennisr zegt
@fwdsucks: Nee dat is toch echt Ali G :)
Esprit_de_Flandre zegt
@fwdsucks: Ali B is gewoon een rip-off van Ali G…
petermb zegt
Serieus gave spot!
Esprit_de_Flandre zegt
Meneer @alcantara is ondertussen aan het kotsen op z’n klavier…
alcantara zegt
@Esprit_de_Flandre: Inderdaad, ik wilde net een berichtje gaan typen hoe lelijk dit ding is, Renault 5 met of zonder turbo. Wat een gedrocht hé!
dennisr zegt
@alcantara: volgens mij kan je er weinig lelijk aan vinden.. gewoon rechte lijntjes..
alcantara zegt
@dennisr: waarom haat ik dit ‘design’ dan zo? Een Seat Marbella is nog meer rechte lijntjes maar vind ik ook bijna net zo lelijk. Dit ding heeft gewoon een zeer treurige uitstraling en dan druk ik me nog zacht uit, kill it with fire!!
Esprit_de_Flandre zegt
@alcantara: Elk z’n gedacht. Ik vind het een leuk bakske. Wat vind je trouwens van deze Daihatsu Esse? Ik vind het een leuke retro-interpretatie van de R5. Alweer wat verouderd ondertussen, maar leuk…
alcantara zegt
@Esprit_de_Flandre: vind ik ook niets, wat maakt de Renault 5 dan zo veel specialer dan een Seat marbella? De cultstatus of omdat Ali G erin reed? Renault Clio V6 vind ik dan wel weer een mooi karretje maar is natuurlijk wel van een heel andere orde, stuk moderner design ook.
dennisr zegt
@alcantara: de uitvoering maakt het specialer.. tot vandaag wist ik niet eens dat die Ali G er ooit 1 gehad heeft.. maar ik zeg dus ook.. de standaar renault 5 is ook niks.. net als die standaard marbella.. maar volgens mij is daar ook nooit een turbo uitvoering van gemaakt.. met wat leukere buitekant.. of wel ? :P
Esprit_de_Flandre zegt
@alcantara: Ali ABCDEFGH… interesseert mij niet. Dat hij er één heeft draagt niet bij aan het imago van de 5, integendeel.
Misschien dat ik de R5 ben beginnen waarderen toen ik hem leerde kennen als auto van Robbedoes…
dennisr zegt
@alcantara: Seat Marbella heeft veel minder uitstraling dan een Renault 5, standaard is een renault 5 ook niks.. maar in deze uitvoering straalt ie wel wat uit.. kan je niet precies vertellen wat.. maar het heeft iets :mrgreen:
norge zegt
@dennisr: Was ook in standaard uitvoering een leuk bakkie destijds ,maar je moet de auto wel door het oog der tijd kunnen zien .
lincoln zegt
2 euro Ncap sterren .. en dan overdrijf ik nog ..
was toen al geen gaaf ding ..
en daar is nog geen verandering in gekomen ..
dat ie een aanzienlijke economische waarde vertegenwoordigd is dan weer wel helemaal terecht ..
av_diver zegt
@lincoln: Een 2CV heeft -5 NCAP sterren en daar rijden ook mensen vrijwillig in.
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Bestond NCAP dan al… ?
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
botsproeven bestaan al sinds de jaren 30 ..
ze zullen best wel oprecht gedacht hebben dat ze veilige spullen verkochten ..
we zien over 30 jaar wel of we de auto,s anno nu ook “veilige” brikkies rijden ..
norge zegt
@lincoln: De 2CV heeft wel het record op de grootste kreukelzone in een auto.
lincoln zegt
@norge:
dat het een rijdende kreukelzone was geloof ik wel ..
zal er effe 1tje kopen voor de heb/gein ..
blijven grappige dingen ..
av_diver zegt
Even opletten: Ali G reed in een Super 5 (het laatste model 5, dus met de stijlere achterkant), waar een GT Turbo model van was (motor voorin, nog steeds snel).
De 5 Turbo en Turbo 2 waren op basis van de originele 5 en hebben de motor achterin.
desjonnies zegt
@av_diver:
correct.
en de Turbo 1 had een aluminium dakplaat en aluminium deurplaten en een psychedelisch dashboard met stuur
De Turbo reageerde op bijna bijbelse snelheid van het oude testament.
En de evoluties in de Rally voertuigen werden naar criteria genoemd waar ze geintroduceerd waren :
Turbo Cevennes
Tour de Corse
Daarna back to the drawing board voor de Maxi-Turbo die men eigenlijk 4-wheel drive had willen maken.
Hubert zegt
Samen met de 205 turbo 16 is dit de gaafste gooi/ en smijtwagen uit de beginjaren 80.
Kan geen hot hatchback meer tegenop.
rechercheur zegt
Toch is zo’n Clio V6 ook wel erg bruut, maar behoorlijk lastig (en listig) om op hoge snelheid door een krap bochtje te loodsen. Voor je het weet staat de achterkant tegen een boom …
dennisr zegt
@rechercheur: vind zo’n clio V6 wel mooier dan een renault 5 :)
sebastienloebsebastienvettel zegt
@rechercheur: http://www.google.nl/imgres?q=renault+clio+v6+sport&hl=nl&biw=1024&bih=636&gbv=2&tbm=isch&tbnid=O4KEdWdTj4BWJM:&imgrefurl=http://damox.com/cars/renault.htm&docid=gMvyc6v4VGiMKM&w=400&h=300&ei=o7UtTrGDOIftOYycpNoK&zoom=1&iact=hc&vpx=139&vpy=283&dur=323&hovh=194&hovw=259&tx=140&ty=116&page=5&tbnh=145&tbnw=168&start=48&ndsp=12&ved=1t:429,r:0,s:48
chrispothast zegt
@rechercheur: Renault Espace met F1 blok spant nog steeds de kroon
rechercheur zegt
@chrispothast:
Probeer die maar eens als tweedehandsje te vinden voor een mooi prijsje …
:-)
Freewarefreak zegt
@rechercheur: + een team mechanics om hem te kunnen rijden. Heb toen met verbazing dat filmpje gezien van TopGear dat Hammond in de Renault F1 V10 mag rijden.
Quote uit het filmpje:
“De V10 moet eerst worden voor-verwarmd zodat de cilinderwanden door de hitte uitzetten. Anders kan de zuiger niet op en neer. De passing is namelijk zo klein dat de zuiger bij koude motor vast zit..” :shock:
Wel megavet dat ie aan het einde op toeren via de laptop “The English Anthem” speelde.. zo koud heb ik het nog nooit gehad.
Esprit_de_Flandre zegt
In feite zou je de huidige Twingo ook wel als spirituele opvolger van de R5 kunnen zien. Qua formaat scheelt het waarschijnlijk niet veel (Clio is ondertussen te groot geworden), en ook sommige designdetails lijken op de R5 geïnspireerd…
http://www.youtube.com/watch?v=WCDfhSNsyhk
av_diver zegt
@Esprit_de_Flandre: Zie eerdere posts, dit is de super 5, niet de originele 5. Deze heeft turboblok voorin.
Esprit_de_Flandre zegt
@av_diver: Weet ik. Ik lees posts voor ik post. Het filmpje zet ik er omdat het de Twingo vergelijkt met een 5…
robskilov zegt
Blijft een geniale wagen, net als die Clio’s V6. Het idee om een suf wijven autotje te nemen en daar in plaats van een achterbank een hele grote motor in leggen en dat dan niet alleen bij een idee laten, maar ook uitvoeren is echt briljant.
Nu ik er zo over nadenkt, eigenlijk zijn al rally homologatie specials geniaal, zonde dat dat niet meer bestaat..
desjonnies zegt
@robskilov: ????????
Impreza WRX STi
Mitsubishi EVO
Focus ST
robskilov zegt
@desjonnies: Die zijn niet zo bizar als de 205 T16, R5 T en de Lancia 037 / Stratos. (etc.)
De WRX en EVO enz zijn wel gebaseerd op rally auto’s, maar het verschil tussen een standaard Focus en een Focus ST is niet zo groot als het verschil tussen een standaard R5 en een R5 Turbo. En dat maakt die oude homologatie specials juist zo vet, en dat zie je nu niet meer. En dat vind ik zonde.
desjonnies zegt
@robskilov:
De techniek is vooruit gerend, een Turbo 1 had een Turbo-lag van Bijbelse afmetingen en met 180 pk was je een hele jongen.
Een WRX Sti-R type coupe heeft standaard 270 paarden en kan in 1 avond naar de 300 geholpen worden.
Samen met all-wheel drive, DCCD (elektronisch geregelde Difs) en dikke Brembo remmen is het geheel beschaafd snel.
Heb je een standaard Japanse bak (die kort is) ga je rond de 190 het rode toerengebied in, maar je bent zo op de 190!
Een 205 T16 is ronduit teleurstellend op de weg en een normale 037 is een van de grootste ondingen om mee te rijden.
Waarom? Omdat het hier homologatie specials betrof; niet echt bestemd voor dagelijks gebruik.
Zoals de Evo’s en WRX’en eigenlijk Groep A wagens zijn, bestemd voor de amateur.
Zie jij jezelf al in een Metro 6R4 rondtuffen?
De enige twee die in dit genre beschaafd waren waren de R5 Turbo en de korte Quattro.
robskilov zegt
@desjonnies: Dat ben ik met je eens, en als je auto’s van nu vergelijkt met auto’s uit de 80’s zijn moderne auto’s ook gewoon veel beter.
Maar juist het op de markt brengen van zulke bizarre auto’s vind ik vet. Want het zijn gewoon racewagens met een buizenframe en een hele grote turbo, maar ze zien er (van ver af) uit als de auto van je buurvrouw. Maar geen auto’s voor dagelijks gebruik dus.
Daar praten (typen) we ook langs elkaar heen, ik vind het gaaf dat ze zulke bizarre auto’s ooit streetlegal verkochten, maar het zal nooit een rationele aankoop zijn.
desjonnies zegt
@robskilov:
Ik heb het voorrecht gehad om te mogen navigeren in een Groep B Turbo 1, een ex-Ragnotti (Renault Fabrieksrijder) trainingswagen die we gekocht hadden. Ik was de trainings navigator.
Verder zat er destijds in de kenissenkring een mijnheer met bakken met geld en met een discutabele reputatie, maar de man stond erop dat we de Quattro S1 voor hem uitlieten op Zondagmorgen.
Dit deden we dan ook gretig ! Verder heb ik ooit eens met een Stratos achter een monteur in een Beta Sedan moeten aanrijden, ( ik had pas mijn rijbewijs), na 500 meter wist ik waarom ze mij in die Stratos hadden gezet en hij met een Beta reed.
Nu zit ik er regelmatig naast in een Metro 6R4 International, een ex-wedstrijd wagen die liefdevol wordt gebruikt in klassieke evenementen met dezelfde rijder als 25 jaar geleden.
Imom zegt
jaja,waar is de tijd.Een Erre5 Turbo,hoh ja,slik.
blo3to3t zegt
ben ik blij dat die ouwe franse troep bijna uitgeroeid is, op een paar uitzonderingen na dan.. maar da’s niet erg.. voor hetzelfde geld waren dat Ford’s…
chrispothast zegt
Dit blijft de beste ever: http://www.youtube.com/watch?v=hdTEy3sVqhw
Bartholomeo zegt
Jaaaaren geleden met een vriend gekeken om samen zo’n R5 turbo 2 te kopen.
In frankrijk was er wel wat te vinden, maar na wat rekenwerk was het niet te betalen om zo’n auto “erbij” te hebben.
Erg gevoelige versnellingsbakken in die gebakjes.
Maar wel heul veul plezier.
norge zegt
Nee geef mij maar de uhr quattro ;)
rikkon zegt
@norge: Da’s een heel speciale maar waarom die? Omdat je dan goed kan zien hoe laat het is??
Megakix zegt
@rikkon: hahaha….Quartzzz Uhr…tsja, sommige mensen…
Freewarefreak zegt
@norge: Nou Rob, ik kan jou ook niet volgen hoor.. ;) Jij basht alles wat Audi is.
Quote: “Een Aldi is gewoon een te dure Volkswagen..”
..en nu zeg je “doe maar een ur-quattro”. Is dat dan ook niet een te dure verlaagde opgefokte Land-Rover? ;)
norge zegt
@Freewarefreak: Juist ja,de Volkswagen uhr Quattro ;)
DennisS65B40 zegt
Geweldige auto!!! Chapeau!
Olleh zegt
Ik heb zelf een R5 GT Turbo Bleu Sport uitvoering, geweldige auto. De belevenis van de snelheid (ook al ligt er rond de 160pk in) is vele malen hoger dan een hedendaagse porsche..
Het stuur dat begint te trillen als je 150+ rijdt, heerlijk :). Ding trekt hem overigens gewoon over de 200, en dat voor een 1.4 turbo blokje..
Menig hedendaagse auto met 250pk+ moet flink aanpoten dit ding bij te houden, en dat voor techniek uit 1990..
Olleh zegt
@Olleh: Moet uiteraard Blue Sport zijn, ik typte weer eens te snel..
grotesmurf1 zegt
De enige “echte” homologatie auto die IK zou willen bezitten is de Lancia Delta S4 Stradale, zéér zeldzaam, maar ja je kunt niet alles hebben.
Ik geloof dat er niet eens ééntje is in Nederland,maar ja wat wil je met een productie aantal van maar 200 stuks wereldwijd!
tjorque zegt
toen werden er nog echte auto’s gemaakt… geen mestvette koekendozen met 400pk, maar lichte dingen die met niet te gék veel pk’s al retesnel waren…
chrispothast zegt
@tjorque: Hartstikke leuk tot je ergens tegenaan rijd