Niet exclusief, maar toch leuk!
Of een auto op zichzelf snel, zeldzaam, of luxe is maakt me soms maar weinig uit. Een Peugeot 404 is mooi vormgegeven en staat in dit geval op een erg leuke plek.
Wat heeft een Peugeot 404 te maken met wodaspoda, doorgaans gevuld met exclusieve en zeldzame auto’s? Samen met de Citroën DS en de Volvo 121 (Amazon) is dit in Nederland nog steeds één van de meest populaire auto’s uit de jaren ’60 onder mensen met passie voor klassieke auto’s, en dat maakt dat dit toch een plek krijgt tussen alle zwaar gemotoriseerde apparaten. De sierlijke vormen van de auto maken het een genot om er foto’s van te maken, de mooie omgeving van de Nieuwe Haven in het beeldschone centrum van Dordrecht maken het ook de moeite waard. De Peugeot 404 was er in basis als sedan, maar werd later ook geleverd als stationcar, pick-up, coupé en cabriolet. De laatste twee bleven het meest zeldzaam door de hoge prijs, maar zijn nog steeds vindbaar. Er was keuze uit een 1,5 liter en 1,6 liter benzinemotor, en een 1,9 liter dieselmotor, wat voor die tijd nog vrij bijzonder was in een personenauto. Tot dat in Europa de productie stopte in 1975 veranderde er elk jaar iets, of werd er een optie toegevoegd. In Argentinië werd de productie pas in 1980 gestopt, in Kenia kon je zelfs nog tot 1991 een 404 kopen.
daniel23ccx zegt
Mijn oom heeft er geloof ik ook een.
EJS zegt
Ik moet zeggen dat de foto’s hier bij lange na geen recht doen aan de auto.. Wat een schoonheid!
spidermann zegt
Mijn vader had er een in de zestiger jaren, heerlijk comfortabele en stille auto in vergelijking met die lamme kevers.
Heb als student nog gedacht 404 coupe te kopen, erg mooi maar ja als student had ik te weinig geld voor zo’n exoot dus “maar” een Alfasud 1.5.
rotarypowah zegt
Er rijden hier in de buurt minstens drie rond, waarvan een als station. Leuk plekje waar je ‘m gespot hebt trouwens!
ramonboon zegt
Super leuke spot en mooie foto’s!
norge zegt
Waar is die tijd dat dit een normale auto in het verkeer was? Mooi ding ja.
leandro zegt
Ik zie dit minder dan een Porsche panemera….
desjonnies zegt
De 404 (je zegt vier-nul-vier) is de doorbraak geweest voor Peugeot, dank zij de 404 is Peugeot van een middelgrote fabrikant groot geworden.
Duurder dan de Opel Rekord of FOrd Taunus, maar weer goedkoper dan Citroën’s ID/DS series, wist Peugeot door traditioneel gebruik te maken van achterwielaandrijving de grote Citroëns te verslaan, simpelweg door een beter, duurzamer en betrouwbaarder product neer te zetten .
Dit vertaalde zich naar drie overwinningen in de East African Safari Rally, absoluut de zwaarste beproeving ter wereld waar Peugeot’s 404 Injection (met Kügelfischer injectie) de grote heerser was in de zestiger jaren.
Vooral de idioot lange veerwegen van de 404 – de Mc Pherson voorvering gaat gewoon een halve meter!!!! op en neer en het feit dat de cardanas opgesloten zit in een buis maakte de 404 populair in Afrika, Zuid Amerika en zelfs tot in Australië toe.
Zelfs anno 2013 is het nog gewoon een fijne wagen om dagelijks mee te rijden, de 1600 cc viercilinder (die gekanteld ligt onder de motorkap) de wegligging en de remmen voldoen aan de eisen die het hedendaagse verkeer aan auto’s stelt.
Benzine verbruik is alleszinds redelijk rond de 1:10 / 1:12 en onderdelen zijn deels nog steeds gewoon bij de Peugeot dealer te bestellen.
Met 1.8 miljoen gebouwde exemplaren en een onmiskenbaar Pininfarina design blijft het een no-nonsense en down to earth klassieker die ikzelf vele malen prefereer boven zijn tijdsgenoot de Volvo Amazon series.
Simpelweg omdat de Peugeot’s smeuïger rijden
E34M5Touring zegt
En? Liep Columbo er ook nog ergens?
skid zegt
@E34M5Touring: Waarschijnlijk niet, want die reed met een 403 Cabriolet.
Arnoud zegt
De 404 is niet alleen mooi maar ook een pionier geweest.
http://www.youtube.com/watch?v=64n8WEnNYNg
http://www.autoconcept-reviews.com/cars_reviews/peugeot/Peugeot-404-diesel-record-1965/cars_reviews-Peugeot-404-diesel-record-1965.html
toeter11 zegt
Mijn opa had er 1 een 404 familiale, geweldig grote auto met een derde zitrij. Alleen roesten kon die geweldig, en de kwaliteit was niet goed.
mk1racer zegt
Heb er vorig jaar nog eentje gespot. Was een pick-up uitvoering met gele verstralers.
Staat ook op autojunk: http://www.autojunk.nl/2013/05/peugeot-404-pickup
toyotafortuner zegt
Heb in de meivakantie er nog 1 gespot. Een gewone 404 sedan. Maar heel leuk om te zien. Zal hem zo uppen!
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: Kijk eens. Geupt en wel: http://www.autojunk.nl/2013/05/peugeot-404-3
driftkicker zegt
Mooie klassieker. Ga eens in Tunesië kijken. Daar rijdt er één, en daar nog één, en weer één. En na 10 minuten kijk je niet meer want er rijdt niks anders.
Jester zegt
En gewoon nog met een slingertje te starten…. heerlijk analoog!
undifined1 zegt
@Jester: start motor is ook analoog hoor .
volvo-s60-adept zegt
En weer Dordt! Na de Audi die vlak bij deze koets in de buurt staat :D
joep3000 zegt
Dit was vroeger de 404 van mijn moeder. Hij was helemaal origineel met een originele motor die beter liep dan de gereviseerde motor in de 404 cabriolet die van mijn vader was. De bruine kleur stond hem erg chique, vond ik altijd. Hij werd dagelijks gebruikt en mijn broertje en ik werden er altijd mee naar zwemles gebracht. Leuk om hem weer te zien. We hebben misschien nog wel een chromen koplampkap liggen! :)