Je ziet ‘em bijna nooit, de Toyota Celica cabriolet van de derde generatie. Dit 32-jarig exemplaar rijdt nog rond in Rotterdam.
De Celica is altijd al één van Toyota’s leukste modellen geweest. Naast alle degelijkheid die van de Japanse fabrieksbanden rolde was de Celica een frisse, sportieve verschijning. Inmiddels is het bijna 10 jaar geleden dat de laatste nieuwe Celica in de Nederlandse showroom stond. De Celica is tegenwoordig vooral bij de McDonalds-kinders in trek. Dikke subwoofers, spinners en foute vleugeldeuren hebben menig Celica verprutst.
Dit origineel in Nederland afgeleverde exemplaar uit 1982 niet. Afgezien van de duct tape op het dak is hij in originele staat. Wat hem nog zeldzamer maakt is het feit dat het een cabrio is. Zeker als derde generatie (A60) kom je de Celica cabriolet in Europa zelden tegen. Onder de kap ligt niks bijzonders, een oerdegelijke 1.6 motor.
Wat mij betreft een hele leuke klassieker voor dagelijks gebruik. De betrouwbaarheid van de vroegere Toyota gecombineerd met de fun van een cabrio. Dat Toyota maar snel de GT86 Cabrio op de markt brengt.
Een interessante spot van sjoerd95, check meer foto’s op autojunk.nl.
kapiteinaudi zegt
Doet zelfs een beetje denken aan de Ferrari 400/412. Best leuk ding.
knipperlichtje zegt
Saai, oud en langzaam. Er zullen liefhebbers voor zijn, maar ik heb er zelf helemaal niets mee.
marussia zegt
Gaaf! Als Celica-fan kan ik dit erg waarderen, en nog gaver dat je dit nog kunt tegenkomen…
Robert zegt
@marussia: wen er maar aan, met het belastingplichtig maken van oldtimers <40 jaar zullen dit soort auto's – die je toch al met een zaklampje moest zoeken- de komende jaren alleen nog maar zeldzamer worden in Nederland.
sjoerd95 zegt
@RRRobert: gelukkig hebben we de foto’s dan nog in ieder geval :-)
moveyourmind zegt
Cool! Mijn allereerste auto, alleen die van mij was een coupé. En van Nikko.
Die hier getoond is ziet er trouwens wel puntgaaf uit zo op het eerste gezicht. Alleen jammer dat het geen coupé is, die is net even wat stoerder.
toyotafortuner zegt
Geweldige spot weer @sjoerd95! K wist als jappenliefhebber niet eens het bestaan van een Celica cabrio. Top ook dat het een origineel NL exemplaar is
sjoerd95 zegt
@toyotafortuner: Jup, Hij staat (voor zover ik weet) altijd op het Noorder IJland in Rotterdam. Van bijna elke generatie Celica is wel een Cabrio op de markt gekomen, Ook in Nederland, maar t.o.v. de Coupé waren deze heel prijzig. Vandaar dat je ze weinig tegen komt. Toch wel jammer …
jrk68 zegt
@sjoerd95:
Aan jou kunnen een hoop mensen die autojunk vol spammen een voorbeeld nemen.
Je bent 1 van de weinige die met originele spots komt, soms als ik daar kijk lijkt het wel Audijunk of leasejunk….
Keep up the good work Sjoerd.
ej20g zegt
@toyotafortuner: er staan er op Marktplaats volgens mij een aantal te koop. De ene in een betere staat dan de andere. Ik vind ze wel leuk, helaas niet echt mooi.
ej20g zegt
@ej20g: ik zie dat ze inmiddels niet meer te koop staan. Vreemd, laatst stonden er een stuk of 3 te koop.
toyotafortuner zegt
@ej20g: Jammer… Ach ja… Ik kan makkelijk bijna alle Celica’s waarderen.. Op de laatste na… Die is nogal lelijk.
@sjoerd95: moge deze Celica Cabrio nog lang behouden blijven.
norge zegt
Heb zelf een coupe van deze generatie gehad ,was een leuke auto om mee te rijden.
spidermann zegt
Celica is Lelica.
Rick-dos zegt
Er is een reden dat ie zeldzaam is en het is niet omdat het in beperkte oplage werd gemaakt…
Dit is typisch zo’n auto van “wel willen maar niet kunnen betalen” m.a.w. de eigenaar wilde eigenlijk wat anders (meestal europees) maar kon het niet betalen dus deed het hier maar mee.
topless zegt
@Rick-dos:
Ik heb wat prijzen gevonden. In ’89 kostte een Celica GT 2.0 Cabrio (dus wel een later model) in Duitsland 48000 mark, een BMW 320i cabrio had je voor 45000. Dus wat je beweert, is onzin.
Rick-dos zegt
@topless: je bent appels met peren aan het vergelijken, en gezien het feit dat je hebt moeten Googlen heb ik het idee dat je die tijd niet bewust hebt meegemaakt.
topless zegt
@Rick-dos:
Want als je de tijd bewust hebt meegemaakt, ken je de prijzen nog uit je hoofd?
Een BMW 320 cabrio en een Celica 2.0 cabrio zijn prima te vergelijken, niks appels en peren. Wie een Celica kocht, had dus ook een BMW kunnen nemen (en DM3000 kunnen sparen). De Celica koper had gewoon liever de Jap dan de Duitser.
Je verkondigt gewoon de aloude arrogante stelling, dat mensen Japanners kopen omdat ze geen Europeaan kunnen betalen. Onzin. De Celica is niet zo mijn ding, maar wanneer ik destijds had kunnen kiezen tussen een RX-7 of 944, zou in de RX-7 nemen. Er zijn nu eenmaal mensen die niet van Duitse auto’s houden en die geen status hoeven te ontlenen aan een merkembleem op de motorkap. Die gewoon kiezen wat ze mooi vinden.
Rick-dos zegt
@topless: Nee, als je die tijd bewust had meegemaakt dan had je de dingen in perspectief kunnen zien.
De Celica werd in die tijd als een sportauto gezien en de BMW gewoon als sedan met twee deuren minder. Als je dus voor de ene in de markt was was je niet in de markt voor de ander. De Japanse merken waren in die tijd niet anders dan de Hyundai en Daewoo van deze tijd, en nee dat is geen compliment, alleen hadden de Jappen in die tijd nog niet door dat design ook een factor was in het succes van de verkopen.
Het is overigens geen arrogante stelling het was gewoon de realiteit van die tijd.
Het is leuk dat jij in die tijd voor de RX-7 had gekozen maar 99,99% (ja, zelfs de Celica en RX-7 rijders) van de mensen had liever de 944 gehad en dat had geen ene snars met status of merkembleem te maken. Die auto’s waren gewoon kwalitatief veel beter en nogmaals dat is geen arrogantie maar dat was toentertijd gewoon realiteit.
Rick-dos zegt
@topless: Om je een indicatie te geven wat het prijsverschil was tussen een Toyota Celica en een BMW…
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=25043&id2=583
redbeams zegt
@Rick-dos:
Doe gewoon je huiswerk…het is wel duidelijk dat je dat niet gedaan hebt ;)
Rick-dos zegt
@redbeams: Zie mijn reactie hierboven…
redbeams zegt
@Rick-dos:
Zie mijn reactie hierboven dat jij je huiswerk niet hebt gedaan.
Celica is er 1 van 1982 dus daar hoor dit vergelijk bij: http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=40467&id2=39755
redbeams zegt
@redbeams: hoor=hoort
bofkont zegt
Zeldzaam of niet het is een lelijk hok, een Alfa spider van dezelfde generatie is zoveel mooier.
celicatwincam zegt
@bofkont maar die start niet altijd:)
topless zegt
@celicatwincam:
En als je hem aan de praat krijgt, ben je nog niet op de plaats van bestemming. Wegligging is ook niet denderend (torderen en starre achteras) en roesten als een gek. En het dak lekt. En de bak schakelt slecht.
Wel mooi om te zien, dat dan weer wel.
bofkont zegt
@celicatwincam: Nou dat valt best mee, kwa techniek zijn ze vrij goed en roesten doet deze celica net zo hard als de Alfa ;)
potjak zegt
Vroeger als kind vond ik het al een lelijk hok, nu meer dan 30 jaar later kan ik bevestigen dat mijn mening onveranderd is…
rotarypowah zegt
Zijn de auto’s bij Gina Classic’s op?
schuimbekje3 zegt
kwam gisteren nog een Subaru XT Turbo tegen van 1990 in duitsland… Ongeveer hetzelfde formaat, zelfde uiterlijk, oud genoeg en 136 pk ipv 80 van deze..