Dit Impreza-duo laat duidelijk de verschillen zien tussen twee generaties van Subaru’s rallybeest. In het pittoreske Schijndel werden beide auto’s gebroederlijk naast elkaar gefotografeerd.
Bij de naam Impreza denk je waarschijnlijk aan de knalblauwe 555 waarin wijlen Colin McRae gigantische sprongen en drifts maakte. De witte hatchback op de foto’s weet dat gevoel bij mij helaas niet op te roepen, maar gelukkig is de blauwe sedan met gouden velgen en dikke knalpot een feest van herkenning. Een vuistdikke uitlaat hoort nu eenmaal bij een Impreza, als vleugeldeuren bij een Lambo V12.
Het Japanse merk is na het ditchen van de naam Impreza weer op de goede weg terug en gelukkig bouwt het weer de blauwe monsters waar kinderen bang voor wegrennen. Daarnaast is de Impreza WRX STI ook tegenwoordig nog retesnel, maar toch mis ik de magie van weleer wel een beetje. De foto’s van al dit boxer-geweld check je hier op Autojunk!
toyotafortuner zegt
Jazeker een lekkere combo, alhoewel de hatch me toch minder doet.
Rechts is gewoon hoe een Impreza hoort: een blauwe sedan met lekker veel wasabi in zijn reet, gouden velgen, picknicktafel achter, een hoodscoop en natuurlijk een onmeunig dikke knalpijp links.
Ik snap het wel als Subaru het deed omwille van vernieuwing, in de hoop zo nieuwe klanten te trekken die voor meer verkopen zorgt. Maar ja. Die hatch vind gewoon niet goed gelukt. Erg jammer.
Gelukkig heeft Subaru z’n fout ingezien en het gefixt met de nieuwe WRX. Alhoewe ik graag had gezien dat bij de nieuwe WRX een dikke enkele knalpot een optie zou zijn. Ik blijf het zeggen: Quadpipes horen niet op een WRX.
a3aan zegt
Een Impreza in Schijndel kut!
jan072 zegt
@a3aan: BAM!
koenigseggccxr zegt
Ik vindt de 2004 versie sedan de enige echte rallymonster maar die blauwe is echt lelijk met die lampen
rolov zegt
@koenigseggccxr: de frog eyes. Een scooby is ook geen mooie auto. Als hij maar hard gaat. En dat doen ze. Maakt het dan uit of ze lelijk of mooi zijn? Mij niet.
arii zegt
@koenigseggccxr: alleen de lampen zijn anders, voor de rest is het gewoon dezelfde auto
Jantje_555 zegt
ik vind het 2007 model nog steeds de mooiste, is net het model voor de hatchback
boenket97 zegt
@Jantje_555: jaa , mee eens, de hawkeye!
ej20g zegt
@boenket97: nope. Classic voor mij! Maar ik moet bekennen, de Hawkeye staat strak op nummer 2.
awesome zegt
1. Model 2003-2005 ( met de ‘druppel’ in de koplamp)
2. Model 2005-2007 (Hawkeye)
3. Model 2007->
Dat zou mijn volgorde zijn. Bovenstaande blauwe komt er niet eens in voor, ik haat die frog-eye’s.
boenket97 zegt
@awesome: jawell. 2001 / 2002 “bugeye”
In mijn ogen ook een zeer wrede impreza!
cthijs zegt
Die frog eyes zijn er sowieso naderhand ingezet want dit model had gewone rechte lampen
parker zegt
Is die linker niet gewoon een passerend omaatje in een of ander koreaans barrel dat dwars door het beeld rijdt?
mashell zegt
De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen want ze zijn allebei spuug en spuug lelijk.
desjonnies zegt
@mashell:
Inderdaad.
En, stap never nooit in de eerste generatie, de GC8 (die Colin Mc Rae auto) want je zult paf staan van het compleet karakterloze interieur.
Ik denk zelf dat je zelfmoord neigingen zult krijgen.
Een grijze gehaktbal uitsluitend voor fervente ANWB leden.
Totdat………je de sleutel omdraait, de Sti motor met een boosaardige grom tot leven komt, je het gevoel hebt dat je op drie cilinders wegrijdt, je rijdt je motor netje warm, en dan, dan ben je in automotive heaven, met een wagen die steeds wat onder je groeit, evenals je eigen zelfvertrouwen.
Zeker op een bochtige weg.
En ineens, ineens is dat gehaktballen interieur niet meer belangrijk, de overdadige spoilerts en het schreeuwerige “kijk mij nou uiterlijk” lijken allemaal ineens terecht op hun plaats…
Sonic Blue is the way to go…
Rob zegt
@desjonnies:
Ach ja, Subaru…., ze blijven iets speciaals hebben.
Ook al hebben ze in al die jaren nog nooit (maar dan ook echt nooit) een mooie auto gemaakt…. Ook een kunst ;-)
tupperware zegt
Dit is een “gepimpte” Subaru..
Die in het artikel zijn een beetje “gewoontjes”..
schuimbekje3 zegt
Ik heb alle modellen Impreza gereden maar het fijnste model is de Impreza 2003 WRX STi met Prodrive kit (321pk)…
Deze auto is nog “oow, jij wil een haakse bocht maken? jouw begrafenis!”…
Het hatchback model heeft fly-by-wire waarbij er een boordcomputer de hele dag door de lol zit te verpesten.
Zie je bijvoorbeeld een besneeuwde parkeerplaats en denk je “kom ik ga even slippen”, gaat de boordcomputer meteen ingrijpen.
Enig voordeel van die iritante boordcomputer is dat je met sneeuw/ijs iedereen stront voor de ogen rijdt (en dat je je auto kunt uitlenen aan je vriendin, zonder dat die zich realiseert dat wegen een stuk korter zijn en bochten een stuk sneller oversteken).
De nieuwe WRX STi 2014 heeft dan weer als voordeel dat hij zeeeen van grip heeft maar hij mag wel een Cosworth of als Prodrive ze zou maken (niet gechecked) een prodrive tune… Wellicht dat de Nederlandse huistuners nog wat kunnen maar volgens mij is er in Nederland nog geen een verkocht (maar met een CO2 tax van 40.000 euro ? en dan nog eens 21% BTW)
trident zegt
@schuimbekje3: staat er een te koop op gaspedaal 79999
jessetje zegt
Mooie combo hoor, goed gedaan! Ik ben zelf al jaren fan van Subaru hoor, vooral de WRX STi vind ik heel gaaf
tk97 zegt
de WRX sti blijft voor mij ook de enige echte impreza.
Zag ineens m’n eigen foto voorbij komen, leuk
theghost zegt
Niemand die die andere blauwe wagen interessanter vind?