Er zijn weinig auto’s met een imposanter (en controversiëler) achterwerk dan een Gemballa Cyrrus.
Er wordt weleens geklaagd als Mansory weer met een controversiële creatie op de proppen komt, maar er is natuurlijk niets nieuws onder de zon. In de jaren ’80 konden ze er ook wat van. Alleen vallen de creaties uit die tijd vaak in de categorie ‘zo fout dat het weer goed wordt’.
We hebben vandaag een mooi staaltje jaren ’80-vakmanschap voor jullie. Autoblog-lezer @chasingthesupercardream was namelijk in Portugal en deed daar een hele bijzondere vondst. Hij stuitte op een wilde Gemballa Cyrrus.
Gemballa is een tuner die we vandaag de dag nog steeds kennen, maar oprichter Uwe Gemballa wist in de jaren ’80 al naam te maken met zijn creaties. Die vielen nogal op, want Gemballa’s waren net zo ingetogen als de garderobe van een glam rock band. Totaal niet dus.
De Cyrrus was een van de eerste wapenfeiten van Gemballa, samen met de Avalanche. Waar de Avalanche gebaseerd was op de Porsche 930 Coupé, was de Cyrrus op zijn beurt gebaseerd op de 930 Cabrio. Het is dus meteen duidelijk dat we hier met een Cyrrus te maken hebben. Ook omdat het met grote letters op de achterkant staat, maar dat terzijde.
Ongetwijfeld tot afgrijzen van de Porsche-puristen, is de 930 grondig verbouwd door Gemballa. De spoiler – die toch al niet klein was – is nu uitgegroeid tot een plateau waar met gemak een helikopter op zou kunnen landen. Dan zijn er ook nog de schaamteloos brede heupen met Testarossa-achtige luchtinlaten en de driedubbele uitlaten aan weerszijden. Met de klapkoplampen en de rode kleur ziet het geheel er uit als het bastaardkind van een 911 en een Testarossa. Je zou het ook kunnen zien als een ‘best of the 80s’-compilatie.
Of je nu fan bent van het uiterlijk of niet, we hebben hier wel met een topspot te maken. De Gemballa Cyrrus was namelijk een echt nicheproduct, waar er maar een handjevol van gebouwd zijn. Naar verluidt zijn er maar tien gemaakt. De kans dat je dit monster tegenkomt is dus niet veel kleiner dan de kans dat je het monster van Loch Ness tegenkomt. In beide gevallen is het waarschijnlijk even schrikken.
Met dank aan André voor de foto’s!
mpgc zegt
Het apparaat staat er nog puik bij. Moet toch wel bijna zijn gerestaureerd of ten minste opnieuw zijn gespoten.
adyton zegt
Gemballa. For coke dealers, by coke dealers.
MaartenD zegt
Hoog Miami Vice gehalte, zo fout dat het weer goed is…goed fout!
p993 zegt
@maarten020: precies dat. Een bijzondere wagen en dat is ie…!
flyerbunch zegt
Sommige dingen die fout zijn zijn stiekem soms cool. Helaas hoort deze whale-tale Porsche daar niet bij..
golf1985 zegt
Oeh ik wil hem! Vind dit zo gaaf om te zien. Ook de bbs’en in dezelfde kleur staat onwijs goed eigenlijk
escort77 zegt
Koenig, Projectzwo, Strosek, Ruf: er waren genoeg tuners die dit soort Frankensteins maakten. En sommigen konden ook van je Kadett of Escort een mini-Ferrari maken. Ik kon en kan het niet mooi vinden, maar leuk dat het nog rond rijdt.
smokin zegt
Ik las vroeger het blad Auto Kracht, daar stonden al deze monsters uitgebreid in beschreven.
porker zegt
Deze wil wel heel graag een Ferrari zijn zeg!
ralfast zegt
Klapkoplampen. Testarossa luchtinlaten. Madonna-lippenstift rode lak. Love the 80’s!
bozothenutter zegt
jeugdsentiment, en zooo zinloos als cabrio…..
MarcoM zegt
Ik kan mij nog herinneren dat deze toen in de autobladen stond, toen was het opzienbarend. Vandaag de dag, tja, leuk om te zien maar krijg er geen gevoel meer bij.
mark383 zegt
Oowf, nee, ik hou wel van jaren 80 tuning, maar die opgeplakte spoiler detoneert van hier tot Tokyo….