Oh my Jesus Christ monkey balls…
Lamborghini heeft in een decennium of twee een ware metamorfose doorgemaakt. Eens een typisch Italiaans merk dat met verlies enkele honderden auto’s per jaar verkocht, maar nu een winstgevende onderneming die leuk verdient aan de duizenden verkochte Gallardo’s, Murciélago’s en Aventadors. Dit alles uiteraard met dank aan Audi’s Gründlichkeit. Of de auto’s in de loop der jaren mooier zijn geworden is dan weer een tweede, want pareltjes als de Diablo hebben ze wat mij betreft niet meer weten te evenaren.
Deze Diablo VT Roadster blies eind ’95 de wereld van z’n sokken. 323 km/u in een cabrio was voor die tijd ongehoord, evenals het prijskaartje van 534.966 Hollandsche Florijnen. En van de klapkoplampen tot het gebrek aan allerhande elektronische hulpjes, het ding ademt werkelijk de jaren ’90. Overigens was de VT wel voorzien van vierwielaandrijving om alle 492 paarden stieren te kunnen beteugelen.
Kortom: pak een doos tissues, sluit de gordijnen en check de foto’s van nicksw op autojunk.
toyotafortuner zegt
NSFW! God wat een pornobak is het! Niet normaal!
addiction4cars zegt
@toyotafortuner: +1!
lijpelijpe zegt
Zie ik vaker rijden alleen met mooi weer tuurlijk. In hvh en regio westland
tupperware zegt
@lijpelijpe:
Dat kan kloppen, hij is van een kennis van mij.
numpty zegt
@lijpelijpe: Ik dacht hem ook al te herkennen Een keer gespot bij de BP in ‘s-Gravenzande, toen heeft mijn zoon nog even plaats mogen nemen achter het stuur van deze icoon !
Mooi Spul!
rolov zegt
Erg nice zeg. Eerste keer dat ik zo een in het wild zag Was in LA. Heel vervelend.
jaapiyo zegt
Geen enorme fan van…ik bedoel het blijft wel vet natuurlijk maar de voorloper was de epische Countach en de opvolger de ‘laatste der mohikanen’ Murciélago. Steekt de Diablo een beetje schril bij af IMO. Heb je soms kennelijk dat eigenschappen een generatie overslaan.
stancedjetta zegt
@jaapiyo: alleen de naam.. Werelds!
dawwg zegt
@jaapiyo: WTFBBQ ? De Diablo was echt wel de laatste monster-Lambo; zijn vrijwel alle kenners het overeens; behalve de puriteinse accijnzeikers die er nog nooit ingereden hebben. Dat ze al ‘kort’ daarvoor overgenomen waren door Chrysler en later VAG heeft daar weinig afbreuk aan gedaan. Die auto was echt bizar in de 90s; de EB 110 of Murci zijn dat al veel minder in hun hoogtijdagen …
polak zegt
nah,
Leuk maar de APK is vervallen.
Alexw210 zegt
@polak: serieus?? de apk loopt tot 5-6-2015!
OT Wat lekker die auto :D
grunn zegt
@polak: Is het al 2015 dan?
Wel echt een supergeile auto zeg!
jaapiyo zegt
“…het ding ademt werkelijk de jaren ’90.”
Inderdaad…de jaren ’90. Die magische 10 jaar van topdesign, stijl en goede smaak die nooit daarvoor en nooit meer erna geëvenaard zal worden…wait…what?
Author zegt
@jaapiyo: Beetje jeugdsentiment moet kunnen toch? ;)
jaapiyo zegt
@mauritsh: Uiteraard…
Om een of andere reden heeft de Murcié dat bij mij, hoewel de Diablo eigenlijk de Lambo van mijn echte jeugd was kan ik me bijvoorbeeld nog goed de eerste rijtest van de Murcié herinneren in een blad wiens naam op deze site niet genoemd zal worden ;). Het was een groen exemplaar (verde Ithaca dan waarschijnlijk) en ik moet toen 15 of net 16 geweest zijn. Daarna ook nog vrij lang een geel exemplaar als bureaublad gehad, een poster van NFS. Ik denk dat ik zelf net op de cutoff zat van de generatie voor wie de Diablo nog het je van het was en de volgende generatie voor wie het de Murcié was. Vooral de pre facelift versie zou ik nog steeds graag voor de deur zetten, hoewel veel journalisten die toen ongetwijfeld lyrisch waren inmiddels zeggen/toegeven dat het eigenlijk niet een hele goede auto is qua wegligging en zitpositie en dergelijke…
maar who cares, jeugdsentiment inderdaad.
vt5700 zegt
@jaapiyo: hoewel veel journalisten die toen ongetwijfeld lyrisch waren inmiddels zeggen/toegeven dat het eigenlijk niet een hele goede auto is qua wegligging en zitpositie en dergelijke…
Niet alles geloven wat ‘ze zeggen’. Hij heeft ene hele stabiele wegligging alleen is de Diablo niet echt ontworpen om Porsches de bochten uit de rijden, daar heb je Porsches voor. De rechtuit stabiliteit van de Diablo is geweldig. Het gewicht achter is wat aan de hoge kant wat flink bochten wat lastig maakt. Zitpositie is ook heel goed. Je kunt hierin makkelijk 1000km naar t zuiden rijden znder last van je k^^^nt te krijgen, de pedalen zitten wat dicht bij elkaar bij de pre-<2000 modellen en hij is niet gemaakt voor hollandse reuzen. En wat betreft de Murcielago .. dat is een kwestie van smaak. Ik zie de Murcie als een Batman achtig en eivormige auto met een geslaagde voorkant en een totaal mislukte achterkant. Net als de mislukte Reventon die haast lijkt op een Murcie met een in elkaar gefreubelde bodykit. Nee geef mij maar de Diablo. De countach is absoluut episch maar kwalitatief niet goed genoeg om er veel mee te rijden. Dat is de Diablo wel.
stanny zegt
@jaapiyo: hahaha so true!
dillon zegt
@jaapiyo: over 10 jaar lach je je kapot om de zero’s.
OT: Wat een schitterende auto.
dawwg zegt
@jaapiyo: Waarom het hele topic volspammen met negatieve reacties over de Diablo; en deze post is al helemaal over de top FUD; alsof de 80s, 70s of 60s beter waren qua mode (m.a.w.: schoudervullingen; ripbroeken en bloemenlakens)… en al helemaal irritant om off-topic mode-foto’s te posten; ga lekker naar libelleblog ofzo.
jaapiyo zegt
@dawwg: yo dawg…why so serious, dawwg…
Ik ben gewoon niet zo’n fan de Diablo en vind het zoals het artikel al meldt echt een icoon van 90s design in dat opzicht, de kleding en schoenen zijn slechts een tool om dat te illustreren…no biggie.
Relax holmes.
stanny zegt
Murcielago voor mij, zal de leeftijd zijn…
jrmpower24 zegt
@stanny: absoluut voor mij ook.
tupperware zegt
@stanny:
Tja, met zo’n avatar had ik niet anders verwacht.
Voor de kenners is dit de laatste echte Lambo
jaapiyo zegt
@tupperware: Neen de laatste volledig in eigen beheer ontwikkelde ‘echte echte Lambo’ was de Countach. De Diablo was al een beetje aangepast door/voor Chrysler dat Lambo in 1987 kocht en later door VAG bij de ‘6.0’ versies, dus wat dat betreft IMO niet méér Lambo dan de Murcié.
tupperware zegt
@jaapiyo:
In opdracht van Chrysler zijn alleen de scherpe kantjes van het ontwerp gehaald, de rest was al klaar voordat ze die toko overnamen. Persoonlijk heb ik ook meer met de Countach, de Diablo vond ik destijds al veel te groot.
eifelracers zegt
@jaapiyo: de Diablo is volledig door Lamborghini in Italie ontwikkeld en inderdaad door Chrysler optisch wat aangepast in eereste instantie voor de US-markt. De italianen hebben deze voor zover ik weet zonder de achterbumper ontworpen en de erg fraaie achterbumper is door Chrysler toegevoegd/ Dat hebben ze erg goed gedaan vind ik ! Als je de Diablo wil zien hoe hij zonder Chrysler zou zijn geworden, check dan eens de Cizeta-Moroder V16T (gefinancierd door Giorgio Moroder, de man achter muziek van Donna Summer en de grondlegger van de elektrosound in Disco en voorloper van Techno). Ik ben altijd een fan van beide autos geweest en als ik het geld zou hebben, had ik wel een Cizeta gekocht. Maar helaas. In ieder geval kun je toch wel zeggen dat de Diablo een hardcore Lamborghini is net als de Countach zonder electronische systemen om je op de weg te houden. Dat kun je echt niet vergelijken met de bij Audi ontworpen en door een belg getekende BATMAN EI van een Murcielago. Sorry maar hoewel de voorkant nog wel moderner oogt dan de Diablo, de rest van de auto is zwaar over de top en de achterkant wat mij betreft vreselijk mislukt. De Countach was ronduit een slechte auto, maar dat vergeven de baasjes hem blijkbaar wel. Ik had een poster als klein jongetje van de Countach en dat ;eel weleen ruimteschip!. Wat de Diablo zo mooi maakt m.i is de idoot brede en lange achterpartij en hoe hij er uitziet in je achteruitkijkspiegel. Ooit een gezien ?????
stanny zegt
@tupperware: haha, maar ik ben misschien een van de weinigen die niet liegt over met wat ze werkelijk rijden. Ontopic: De Murc is gewoon mooi en indrukwekkend
tupperware zegt
@stanny:
Dat kan ik niet verifiëren, mijn avatar is echter wel een foto van mijn auto.
Dus pics or it didn’t happen..
polak zegt
verval datum apk 31-05-2014. Of ze zijn bij de rdw de weg kwijt.
http://www.rdwdata.nl/kenteken/37RKR9
Alexw210 zegt
@polak: nou bij VWE.nl staat er 5-6-2015
tampie zegt
@polak: De site rdwdata.nl heeft niets met de RDW zelf te maken. VWE.nl en rdw.nl zijn wel officiële instanties en dus betrouwbaar en actueel.
topless zegt
De achtervleugel hadden ze mogen weglaten. Verder top. Een veel slimmer dak dan de Murcielago had.
Je kon er ook goed mee gummen.
http://www.streetfire.net/video/lamborghini-diablo-test-drive-top-gear_380440.htm
rammillius zegt
Een van mijn favoriete auto’s. Nergens anoniem aankomen dat wel
gieltj zegt
Veel mensen vinden de Murcié mooier lees ik al.. Maar als ik eerlijk moet zij vind ik de Countach juist mooier en meer een jeugdsentiment (grote poster van een witte boven mn bed gehad).
Murcie heb ik helemaal niks mee op de LP670-4 SV na dan. Verder vind ik de gehele lijn van Lamborghini’s gewoon Uber vet!
norge zegt
@gieltj: Had waarschijnlijk de zelfde poster (plus minus 160cm breed?).
norge zegt
Blijf de Countach mooier vinden, maar je moet wel hele grote ballen hebben om dit te rijden ja..