Feestmodelletje van vier jaar geleden. Mercedes’ huistuner AMG, koning van de brul-V8, mocht veertig kaarsjes uitblazen. En om dat uit te melken te vieren brachten ze deze CL65 AMG 40th Anniversary Edition uit. Nog steeds indrukwekkend…
Deze uitvoering is aan de buitenkant te herkennen aan zijn kleur genaamd ‘Alubeam’ en.. Nou ja, dat was het wel. Een speciale lakkleur die de associatie met vloeibaar metaal moet oproepen (had ‘m T-1000 genoemd dan). Binnenin is echter nog tweekleurig nappaleer met diamantpatroon en alcantara dakbekleding aan het topmodel van de CL toegevoegd. Oh, en er zijn niet meer dan 40 units van deze rijdende verjaardagstaart gemaakt. Exclusief geintje dus.
Onder de kap ligt dat bizarre 6.0-liter V12 biturbo-blok met 612 pk en een monsterkoppel van 1.000 Nm dat tussen de 2.000 en 4.000 RPM beschikbaar is. Daar moest nog een elektrische begrenzer voor aan te pas komen ook. En met deze tor zet je de Benz in 4,4 tellen op de honderd km/u en is een abonnement bij je bandenboer danwel een groot aandeel in een rubberfabriek aan te raden.
En iets zegt ons dat deze magistrale CL-klasse een van de laatste der mohikanen is. Een V12 met 1.000 Nm in een langwerpige coupé lepelen. Hoe lang gaan ze dat nog volhouden? Oh wacht, nog best lang.
Foto’s van de Germaanse bodybuilder in een smoking check je HIERRRO.
UPDATE: Warempel, in 2009 verscheen exact dezelfde bak ook al op Autojunk: FOTO’S!
bigcar zegt
zie er veelbelovend uit! :)
agera zegt
@bigcar: Deze AMG is echt monsterlijk alleen is er geen BMW die je hier tegenover kan zetten om een vergelijking mee te maken. AMG maakt auto`s subtiel mooier het is niet te dat vind een sterke kant van AMG.
Deze CL65 met 6.0 liter V12 biturbo en 612 pk lekkerder kan gewoon bijna niet :) Zelfs mijn meest favoriete supervar de Pagani Huayra maakt gebruik van een AMG blok.
agera zegt
@agera: supervar moet zijn supercar
bigcar zegt
@agera: dat is een lekkere blok, tot zover helemaal mee eens. echter vind ik het iets te veel van het goede voor zo’n wagen.
de Pagani Huayra maakt gebruik van deze moter, klopt alleen heeft pagani wel die hele wagen speciaal voor dat doel gemaakt: veel vermogen, dus de wagen moet controleerbaar zijn en optrekken moet fatsoenlijk en snel gaan. ik denk niet dat mercedes deze wagen in eerste instantie voor dit blok / voor zoveel vermogen had gebouwd..
ik denk dat dit blok beter tot zijn recht komt in wat grotere / zwaardere wagens: s65, cls, de sls etc
bigcar zegt
@bigcar: kleine aanvulling: het is natuurlijk ook goed voor in de ML, de G klasse :)
Ralph1 zegt
@bigcar: Deze CL is groter dan een CLS en ML…
bigcar zegt
@Ralph1: dat ie groter dan de cls is, betwijvel ik. maar hij is zeker weten niet groter dan een ml..
jzaero zegt
@bigcar: heb je deze koning weleens in het echt gezien? Qua formaat zit ie niet veel van een S klasse af. Het is gewoon een vierzits coupe, mijn buren hebben een S65, CL65, ML63, SL65, G55 en een Maybach 62S. Zie ze dus vaak genoeg langsrijden (staan helaas niet altijd op dezelfde plek).
agera zegt
@jzaero: Klopt de CL is echt een joekel van een auto scheelt niet veel met de S-Klasse. Volgens mij ook een van de grootste coupe’s.
De CL65 is echt een inspirerende auto maakt veel indruk. Je buren hebben wel smaak moet ik zeggen, niet zozeer vanwege de S65 en CL65, want dat zijn mooie wagens en de top in hun klasse want beter bestaat eigenlijk niet. De Maybach mag dan misschien groter en ruimer zijn dan een S65, maar ik betwijfel dat die beter is dan een S65.
Vooral vanwege die G55, wat voor een auto is dat. Geweldig gewoon. Samen met de X5 heb ik een zwak voor de G klasse.
Ruiger en stoerder vind je ze toch niet?
jzaero zegt
@agera: Zelf ben ik een BMW liefhebber, maar die G klasse vind ik veel meer hebben dan een X5 ;)! De rest van zijn auto’s zijn gewoon goede auto’s, de Maybach zal ongetwijfeld rustiger en comfortabeler zijn dan de S65AMG (W220 trouwens, zeer zeldzaam, 2 in Nederland?). De CL is slechts een paar centimeter korter dan de S63AMG, de S65 is alleen in Lange versie te verkrijgen, die is dan wel weer stuk langer.
maxx1 zegt
@agera: nou ho! s 65 amg is meer status. de CL 65 amg wordt echt als criminele auto aangezien hoor… & waarom zou de maybach minder goed zijn als de s? “mercedes” bouwt ze allebei
agera zegt
@maxx1: Volgens mij lees je het niet goed, de S65 en CL65 zijn beiden topwagens waarover niet gediscusseerd kan worden klasse auto´s en de beste in hun klasse.
Over de G55 verschillen de meningen wel, de G is een auto waarvan je houdt of je haat hem de meningen zullen hier meer verdeeld zijn.
Over de S65 en de Maybach. De Maybach is misschien ruimer, groter en comfortabeler dan een S65, maar persoonlijk denk ik dat een Maybach niet beter is dan een S65. De S65 is de meest verfijnde S en verder nog het beste van de beste wat je bij Mercedes kan krijgen. Maybach halt ook onder Mercedes maar is vooral ruimer en meer gericht op comfort dan de S65. Kwalitatief gezien zullen de S65 en de Maybach heel erg dicht bijelkaar liggen.
bigcar zegt
@agera: alleen jammer dat de s65 niet af-fabriek gepantserd geleverd kan worden :)
maxx1 zegt
@agera: ik denk dat er eigenlijk qua kwaliteit niks echt beter kan als de s 65 amg? Ik denk dat, dat ding niet kapot te krijgen is. qua luxe wel. Ik dacht trouwens dat je wou zeggen dat de maybach minder was als de s. maar trok verkeerde conclusie.
Ik vind de G niet mooi. Ik kan wel respect opbrengen voor een G55 AMG omdat die wel echt bijzonder is.
maxx1 zegt
@bigcar: de ml is klein & in de cls kun je achterin niet fatsoenlijk zitten.
bigcar zegt
@maxx1: de ml is (in mijn optiek)groot genoeg, wel een beetje klein voor een suv, maar het rijd wel lekker comfortabel zo.
en de over de cls: ik zit er wel af en toe in: achterin kan ik makkelijk zitten en genoeg hoofd en beenruimte. ik ben 1.81, dus voor mij iig geen probleem. nauw weet ik niet wat je lengte is, maar iig tot 1.81 kun je prima rechtop achter zitten :)
de cls is echter wel laag, of een voordeel of een nadeel is weet ik echter niet, want je kunt er wel normale drempels mee nemen…
maxx1 zegt
@bigcar: nou ik zal je een voorbeeld geven. Vergelijk ik porsche cayenne met golf plus. golf plus heeft meer beenruimte en zit net zo breed! alleen minder bagage ruimte maar voor de rest zijn ze van binnen net zo groot…
ML is volgens mij nog wat kleiner als een cayenne. Dat het goed rijdt betwijfel ik niet, maar dat doe ik tegenwoordig bij geen een nieuwe auto meer.
ik ben 1.88 maar als ik normaal in een cls achterin zat was het gewoon te laag. en de auto had expres niet de optie opendak omdat het dak anders lager zou gaan liggen ;) Achteraf zonde want opendak staat stoer. Ik heb hheel wat keren in de cls 63 amg gezeten maar voor mijn gevoel was die niet extreem laag.
bigcar zegt
@maxx1: nou nou, om het interieur van een golf + met een cayenne te vergelijken is wel een beetje…apart…
afijn, de cls 63 amg is helemaal niet EXTREEM laag, maar wat ik bedoelde is / was: de nieuwe cls is gewoon laag, maar nog net wel hoog genoeg om drempels mee fatsoenlijk te nemen…
met alle respect hoor, maar ik neem aan dat je met open dak, schuif en kanteldak bedoelt toch?
maxx1 zegt
@bigcar: Ik vergelijk het niet qua luxe maar qua grote! golf plus is van binnen gewoon echt groot en de cayenne klein (behalve de bagageruimte dan). In het algemeen zijn SUV’s klein van binnen. Net zoals de RR sport, zit je ook met je benen klem tegen het dashboard.
De nieuwe CLS 63 amg heb ik nog niet gezien in het echt dus ik kan daar niet over oordelen. maar de standaard CLS ligt laag zat.
Met opendak bedoel ik inderdaad schuif- kanteldak
bigcar zegt
@maxx1: +1,
mijn vader had tot voor de vakantie een RR sport TDV8 en ik zat echt niet krap hoor. ik had aan de passagierszijde genoeg ruimte.
alhoewel: aan de bestuurderskant is het wel irritant, daar heb je wel gelijk in: om bij de pedalen te kunnen moet je naar voren, en dan zit je gewoon echt krap, een min punt dus. maar zo’n wagen is rationeel gezien ook een miskoop, emotioneel gezien is het een super wagen :)
maxx1 zegt
@bigcar: Wel een ontzettend coole wagen ;)
Mijn ouders hadden ooit een Land rover range rover 4.8 hse gekocht. BJ 2000 ofzoiets dergelijks. Pracht auto, wel duur. Zoveel problemen meegehad, Land Rover is echt een probleem auto. Duizende euro’s aan versleutelt. Uiteindelijk naar de sloopgebracht…
Vriend van me vader heeft een discovery 3 en heeft ook telkens wat, auto gewoon nieuw gekocht en niet eens de V8.
maxx1 zegt
@maxx1: RR-HT-58, 4.6 zie ik.
bigcar zegt
@maxx1: range rover heeft idd veelproblemen, dat is ook de reden dat ie is verkocht.. wat een hele leuke wagen in het begin, maar niet echt fijn om eronder te sleutelen: alles is op zo’n onhandige manier geplaatst dat ze het alleen mij de dealer kunnen regelen.. is echt echt kut aan die wagen. maarja anders een toyota toch?
afijn: nu mijn vraag aan jouw: als je het geld ervoor had: zou je dan een RR sport kopen (eventueel een normale RR)?
maxx1 zegt
@bigcar: Slecht om te horen dat de Sport ook slecht is terwijl volgens mij BMW daar is bij komen kijken. Ik zelf zou 100 % zeker de Sport kopen als ik tussen de range rover moest kiezen en de sport. De normale range rover is een raar ding die veelste veel geld kost. maar beste antwoord is geen een van de 2 want het zijn echte engelse bagger auto’s. helaas
Als ik voor een SUV moet gaan koos ik de Porsche cayenne turbo of ml 63 amg. Al zou ik dan eerder voor een cls 63 amg of nette 2de hands s/cl 65 amg gaan
dennisr zegt
@maxx1: zo, heb even alles gelezen :lol: en wat je zei over de ruimte in SUV, helemaal mee eens.. veel kleiner dan je eigenlijk verwacht van zo’n groot ding, maar dat vind ik bij wel veel meer ‘grotere’ auto’s, ook wel stations.. dan heb je in een ‘klein gebakje’ ineens veel meer ruimte, heel vreemd :)
maxx1 zegt
@dennisr: ja inderdaad! Golf plus mag dan wel een ontzettend lelijk ding zijn. Maar groot en praktisch is hij wel! inmiddels hebben we al wat gesprekken en discussie gevoerd, dus je bent wel ff bezig geweest met lezen zeker? haha
maxx1 zegt
@dennisr: ik heb eigenlijk geen idee hoe het met station’s zit. Mijn vader vindt dat niks dus ik heb er nooit echt in gezeten of meegereden. Ik geef me vader ook geen ongelijk. alleen de RS6 station is cool
dennisr zegt
@maxx1: heb me idd een mooi tijdje vermaakt met alles lezen :P
Wij hebben nu een Toyota Avensis Wagon, uit 2007.. (2.0 VVT-i mocht je dat willen weten :lol: ) en dat is een aardig lange bak.. maar als je er dan in zit (en ga uit van 4 personen, dat is wel logisch bij zo’n ding) dan is het toch nog wat beperkt.. ik ben niet overdreven groot, rond de 1.90.. en ik zit wel met mijn benen heel dicht op het dashboard als er iemand achter mij zit.. en dat had ik toch niet verwacht toen we hem net hadden, maar ach.. we hadden hiervoor een auto met nog minder ruimte dus wat dat betreft mag ik niet klagen :)
De ruimte zie je heel erg terug in de kofferbak, die je alleen vol krijgt als je voor een maand boodschappen doet :roll:
bigcar zegt
@maxx1: ik zou sowieso geen van al die wagens willen kopen: de afschrijving alleen al nekt me,
over dat engels bagger, heb je helemaal gelijk: de normale RR is ook gewoon lelijk, maar de sport vind ik wel mooi. interieur is ook wel mooi, maar helaas echt veel te krap. over de garagegevoeligheid van die auto’s moeten we het al helemaal niet hebben :)
de cayenne turbo is echter wel een joekel van een wagen: heerlijk, had ik afgelopen zomer in plaats mogen nemen, en vliegen dat dat ding doet! :)
een mercedes 2e hands zou ik echter niet nemen, puur en alleen maar om het feit dat die dingen na een bepaalde tijd gewoon technische storingen krijgen… en dat kost wel een aardige duit.. (zeker een mercedes die 5 jaar of ouder is, je mag het gerust navragen bij bijvoorbeeld maybach eigenaren die zo’n ding hebben van 2002 :) )
de ml is anders wel een leuke wagen, maar zoals ik al zij : de afschrijving is gewoon dodelijk: voor een maandje (max 2 ) is het een leuke wagen, en daarna snel wegdoen! :) maarja:
op youtube was trouwens het volgende te vinden over de ml63 (de komde Ml 63 is anders wel vele malen mooier!)
http://www.youtube.com/watch?v=WYG1GTg1whE
dennisr zegt
@bigcar: wel mooi geluid dat ding :)
maxx1 zegt
@bigcar: Klopt, daarom moet je niet eens aan een nieuwe slurper beginnen. 2de hands is vaak afgeracht. Me vader had een auto en daar moest hij in 1 jaar 30.000 op afschrijven… om te huilen. dat doet de ml 63 amg ook, en als je een achterlijke kleur neemt kun je de verkoop vergeten.
We hebben nieuwe en gebruikte V-klasses gehad. Van die busjes. voorganger van de viano. Heeft veel problemen met luchtvering. Kost je ook veel zweet. Voor de rest geen ervaring met oude Mercedesen.
Zo, met een turbo kun je echt vliegen. niet normaal hoe hard die gaat. Ik heb tot nu to in elk model cayenne turbo gezeten. En zelfs met Turbo s proefgereden. Verschil tussen de turbo en de turbo s is miniem.
Van buiten blaft de auto erg mooi, in parkeergarages kijken mensen verschrikt om. Nou de cayenne gaat prima in parkeergarages.
bigcar zegt
@maxx1: dat ding klink echt lekker, dat geef ik met alle plezier toen, maar over het rijgedrag: ik weet het niet, kep er wel natuurlijk in gezeten, maar gereden heb ik niet;
ik ben nog minderjarig en ik mag wel rijden van mijn vader (hij weet dat ik het kan) maar een ongelukje zit in een klein hoekje, dus ik ga (iig tot ik me rijbewijs heb) geen dure bak rijden, want anders zijn de kosten wat te hoog :)
( op een lege parkeerplaats is het een andere verhaal :) )
maxx1 zegt
@bigcar: haha mooi filmpje trouwens. Doe je toch niet je kind van 9 erin zetten haha.
bigcar zegt
@maxx1: ja, blijkbaar wel, maar aan de andere kant: het is wel een verlaten marokaanse strand he, dus botsen kan die toch niet.
in mijn land (lees: in turkije) kan het toch niet, te veel mensen op het strand :)
en hier in NL kan het sowieso niet, want dan komt het hele leger achter je aan :)
maxx1 zegt
@bigcar: nee inderdaad haha. dan kom je achter de tralies.
bigcar zegt
@maxx1: als ze er iig geen flop van maken, en je ook nog eens weten te pakken… je weet maar nooit met de politie hier: ze pakken we al te graag mensen die door rood rijden, maar de scarface bende durven ze niet aan te houden (en blazen zelfs de hele achtervolging af nadat ze het halve land door zijn..sjezus)
maar de boetes hier in NL kloppen ook niet: €50,- voor winkeldiefstal en €180,- voor door door rijden.
welke (excuseer me:) “mongool van een minister” wil nou het initiatief nemen dit te veranderen, want de verhouding klopt echt voor geen meter hier. (hier komt nog bij dat de verkeersboetes verhoogd etc worden)
ander voorbeeld: bumperkleven word harder aangepakt…
dat is toch te ziek voor woorden:
er word gebumperkleefd omdat degene ervoor niet op wil souten van die baan. diegene moet volgens mij beboet worden omdat die dehele tijd de linker rijstrook bivakkeert en niet de bumperklever
anyone mee eens??
maxx1 zegt
@bigcar: links rijden kan erg gevaarlijk zijn. maar bumperkleven is nog veel gevaarlijker. als de gene voor je remt die waarschijnlijk al niet zo goed kan rijden omdat hij links plakt, en niet aan de kant te krijgen is, maak je er echt gevaarlijke situaties van.
Dus hoge boetes daarvoor vind ik niet gek.
Alleen diefstal moet echt vele malen omhoog. Winkeldiefstal 50 euro? moet gewoon 500 zijn voor de 1ste keer. 2de keer gelijk 1000 euro. laat die criminelen maar voelen.
bigcar zegt
@maxx1: over dat stukje van diefstal: mee eens.
bumperkleven zou niet bekeurd moeten worden (alleen zegmaar de aso’s die de hele tijd lang mensen van de rijbaan (bijna letterlijk) af rammen . die zouden dus een boeten moeten krijgen.
de oorzaak hiervan is echter dat halve garen mensen op de linker rijstrook bivakeren. die aso’s zouden gewoon de bak in moeten en politie agente mogen eigenlijk ook de pot op omdat ze prutswerk leveren: vb = de aso’s die op de linker rijstrook bivakeren krijgen geen boeten, maar degene die daarachter bumperkleven wel.
ik zweer je: als ik in de auto zou zitten en ik zou haast hebben, dan zou ik als iemand voor me de weg belemmert en vervolgens ook nog’ns in de anker’s gaat, z’n lesje willen leren. en die komt er zeker niet mee weg als ik schade door hem zou hebben. alle tanden tel ik één voor één z’n zieke buikje in… sjezus… helemaal opgefokt hierzo :)
maxx1 zegt
@bigcar: haha nou geweld gebruiken schiet je helemaal niks mee op :P dan kom je nog achter tralies ook. We hebben als t goed is allemaal verzekering dus dat zou wel goedkomen.
bigcar zegt
@maxx1: nee, met verzeker red je het niet. tralies boet mij niet. want het gaat mij om m’n principes. zo iemand moet je gewoon stevig afleren. en dat moet je op zo’n manier doen dat iedereen dar een lesje uit kan trekken: namelijk niet haastige mensen op de linker rijstrook irriteren: boontje komt om z’n loontje.
ik heb een kort lontje dus, zelfs als die idioot goed verzekerd zou zijn, zou ik alsnog grof geweld gebruiken.
maxx1 zegt
@bigcar: en jij?
bigcar zegt
@maxx1: er zijn wel meerdere tegenvallende wagens, maar als we het nu over touring gaan hebben:
de a6 avant is natuurlijk mooi (rs6 ook :) )
de 5 serie touring is ook wel lekker
maar als je gaat kijken bij het interieur: dat van die golf weet ik niet, want ik heb daar tot nu toe nog niet in plaatsgevonden.
over beenruimte achterin de stations: lekker ruim, niks mis mee: a6 avant: goed, 5 serie touring: ook goed, toyota avensis station ( om maar is wat onaders te noemen): ook goed
maar als we bijvoorbeeld naar de XF gaan kijken: zielig weinig beenruimte achterin, echt ongelofelijk krap daarzo.. (tegenvaller dus)
maxx1 zegt
@bigcar: Het klinkt misschien stom, maar van alle stations vind ik de Avensis de meest zakkelijke auto! voor mijn gevoel hoort de avensis ook gewoon in station uitgevoerd. Manager in mijn vaders bedrijf rijdt die auto ook. Wel oude model, vind hem stiekem nog mooi ook.
De rest vind ik allemaal heel twijfelachtig. RS6 vind ik gaaf omdat je met een chiptuning gewoon even 340 +/- aan kunt tikken terwijl je hond achterin ligt en je kind in de kinderstoel. Gaaf idee, niet dat iemand dat ooit zal doen maar toch.
De XF is volgens mij een flop! Als je ziet voor welk bedrag je een XF rijdt is dat natuurlijk niet voor niks, maar zeker niet duur… In het normale verkeer zie je ze ook gewoon niet. Terwijl ik hem ook erg zakkelijk vind. Of zal dit ook een echte engelsman zijn?
maxx1 zegt
@maxx1: Maar je zou zeggen voor veel mensen is tekort ruimte nog niet eens een afknapper, kijk de SUV’s…best wel zonde van jaguar.
dennisr zegt
@maxx1: dat is toevallig, je hebt het hier over een Avensis :lol: had ik nog niet gelezen :P
maxx1 zegt
@dennisr: Ik ben niet zo’n liefhebber van Japanse auto’s. alleen avensis en GT-R heb ik een zwak voor :P
dennisr zegt
@maxx1: gaat mij net zo, heb weinig met Japans, die oudere Civics zijn nog wel leuk als eerste auto, maarja als ik dat zou doen krijg ik bij aankoop direct een stempel mee..
Avensis vind ik echter een mooie wagen.. (en niet alleen omdat we er zelf 1 hebben :P ) en de GT-R.. sowieso! :P
maxx1 zegt
@dennisr: GT-R is echt gewoon bloedsnel. Echt een wagen voor jongens van 18. al heb ik alleen nog maar oude mannetjes in die dingen gezien. Sta je te kijken bij pomp, trekken ze als een oud wijf op. ZONDEEEE haha
bigcar zegt
@maxx1: +1, de xf is ook een flop.. €48.000,- toch? ik zou liever dan voor de Xj gaan, maar de achterkant vind ik dan weer lelijk, kunnen ze net zogoed de achterkant v.d. xf op de jx monteren… heb je tenminste wat:)
afijn: de avensis is ook een echt zakelijke wagen. er staan er 3 bij ons op de oprit (2 in garage, 1 op de oprit). pa was de RR zo beu dat hij met dat geld een avensis heeft gehaald:
er staat nu:
– een avenis ui 1999
– een avenis uit 2007 (afgekochte lease bak)
– avenisis 2010 (lease bak)
en in de straat staat de yaris van m’n ma geparkeerd…
wat je wel kunt opmerken aan de toyota’s zijn: ze zijn echt duurzame auto’s. je hoeft nauwelijks onder de moterkap te sleutelen (alleen af en toe een lampje ofzo vervangen, olie .. gewoon standaard dingen zegmaar. en het is ook nog eens lekker ruim: je kunt bijna alles zelf doen!
mar wat ook opmerkelijk is in de generaties van de avensis: is dat hoe nieuwer het model, deste stiller het interieur! bij de yaris is het gewoon een gammelbak van binnen, helemaal niet stil, bijna geen comfort, maarja, het is dan ook een stadswagentje ;)
maxx1 zegt
@bigcar: zo haha, ieder model 1. Dus echte Toyota liefhebbers. Wij hebben nu 2 volkswagens, nu de T5 limited edition en phaeton.
Ja tuurlijk, Yaris is vele malen goedkoper. Veel minder isolatie enzo.
bigcar zegt
@maxx1: vergis je niet, de yaris is een D4D uit 2004 het kostte toen €25.000,- (!)..maarja, het verbruikt wel 1 op 24.5… dat dan weer wel..
vraagje: wat is de T5??
maxx1 zegt
@bigcar: T5= Transporter 5de generatie. Zo dat is extreem zuinig. Golfjes rijden met 100pk 1 op 18
bigcar zegt
@maxx1: maar busjes hebben wel heel weinig wegenbelasting, dus dat is dan wel weer een voordeel. ik raad de autoblog vervoersbusje aan ( die ene waarmee ze (zogenaamd) naar de iaa gingen, ik weet ff niet hoe die heet)
maxx1 zegt
@bigcar: voor iemand met een eigen bedrijf zijn ze door wat belastingtrucjes goedkoper als een golf.
bigcar zegt
@maxx1: geloof ik best, aangezien mijn zwager ook een aantal van die busjes heeft in onze bedrijf / venootschap. dus daar ben ik mee beken :)
xilver zegt
@maxx1: Ik heb een vriend met de nieuwe Golf Bluemotion met start-stop. Prachtig ding en met een volle tank kan je 850 km doen!
maxx1 zegt
@xilver: zo, dat is bijzonder zuinig! alleen zijn die auto’s extreem duur? polo blue motion vanaf 20 000! belachelijk toch?
xilver zegt
@maxx1: Idd, ik verschoot ook van het bereik van die wagen. Hij heeft hem €26.000 betaald maar hij heeft wel een boordcomputer etc. Dus aardig prijsje voor een wagen die er langs binnen zo goed als hetzelfde er uit ziet als een Passat!
bigcar zegt
@xilver: afschrijving?
maxx1 zegt
@bigcar: Ik zou toch de XJ kiezen. Vaak ook wel echt een auto voor mensen met stijl. (advocaat of orthodontist)
bigcar zegt
@maxx1: nou nou, orthodontist… die martelen weet je.. op legale wijzze weliswaar, maar toch…
ik zie die wagen liever voor een directeur of een goede manager ofzo..
alsnog ik zou liever een lexus halen i.p.v. een jaguar.. liefst die ene op de iaa, ik denk de GS450 als ik me niet vergis… en jij? JAG of Lexus of toch een premium duitser
jzaero zegt
@bigcar: Een XF een flop? Leg eens uit?
bigcar zegt
@jzaero: de vorige xf was gewoon mooi, en een beetje exclusie f( rond de €70.000,-). enige nadeel was echter: het is en blijft een jaguar, dus ik denk dat als je de auto kocht, je een goede relatie met een monteur bij de dealer moet hebben..
als ik kijk naar de nieuwe, denk ik echt dat het drie keer niks is. allereerst de prijs: €48.000,- (eigenlijk €37.522,- om precies te zijn) . dus iedereen die nu premium duitsers kan veroorloven: 3 serie, c klasse a4 etc, kan nu ook makkelijk zo’n wagen halen. dat is een mistake van jaguar. zo’n schitterende wagen, zo goedkoop verkopen betekend maar één ding: er zit een addertje onder het gras: motor technisch is het gewoon opgeblazen koek.
dit was ook het geval v.d. RR sport (ik kan het weten, er stond er één op de oprit). het is gewoon onderhoudsgevoelig (lees: onbetrouwbaar). onderhoud kun je zelf niet doen, omdat alles op zo’n triki plaats verstopt zit, dat alleen de monteur erbij kan.
onderhoud van zulke wagens (van het JLR concern) is ook erg duur, onderdelen zijn namelijk niet bij de sloop ofzo verkrijgbaar net als bij een normale tweede handsje,
en die onderdelen zijn duur en levertijd duurt lang.
het zal me ook niet verbazen als de afschrijving torenhoog is. ik denk dat een premium duitser als tweede hands iig meer op zal brengen dan zo’n jaguar. vergis je niet: afschrijving is heel erg belangrijk bij lease rijders (voor de werkgevers iig). dus ik denk niet dat veel lease rijders zo’n ding zullen / kunnen nemen.
—–
het is zegmaar net een ford: gewoon opgeblazen koek: we denken allemaal een leuk merk, goed, mooi etc etc. maar als het erbij komt kijken zullen mensen geen geld neer tellen voor een ford. heb je ooit naar de prijs van zo;n ding gekeken: (mondeo: €24.995,-) gewoon drie keer niks: en dan weer een adder onder het gras: de afschrijving en onderhoudskosten.
die dingen zijn gewoon garagegevoelig. dat valt zeker niet te betwisten.
eerlijk: zou jij geld neer willen tellen voor een van deze pruts merken, of zou je toch voor een dere (iets betrouwbaardere) merk gaan?
jzaero zegt
@bigcar: Je praat lariekoek man, let eens op de feiten voordat je onzin uitkraamt, net zoals met het formaat van de CL die je zelf wel even op kon zoeken. De XF had helemaal geen ‘vorige’ XF, de vorige XF was een Jaguar S type die inderdaad dik in de 70.000 euro kon komen, maar dat kan de nieuwe XF ook. De nieuwe XF opereert bovendien helemaal niet in het segment van de 3 serie en A4, deze opereert in het segment van de 5 serie en E klasse. Een vergelijkbare XF kost al gauw 65-90.000 euro. Sterker nog, de facelift Jaguar begint pas bij 55.000 euro.
Waar jij de 38k vandaan haalt is mij een vraag, maar wij hebben zelf een 5 serie die nieuw €70,000 was, na 3 jaar is deze nog rond de €40,000 waard. Onderhoud aan een 5 serie is ook allesbehalve goedkoop. Afgelopen keer een rekening van €1800,- binnengekregen voor een paar onderdelen vervangen. Dat was gewoon een grote beurt. Een tweedehands Jaguar van 2007-2008 kost nu nog steeds 40-50.000 euro. Hoe in godsnaam is dit minder waard? Afschrijving op een premium Duitser of premium Brit is net zo hoog, misschien in percentage scheelt het nog wel, maar qua tweedehandsprijs scheelt dit niet veel. We hebben zelf nog naar een XF gezocht, maar deze zijn nu nog steeds erg duur.
Ik denk dat je doelde op de Jaguar X type, dit was inderdaad een op een Mondeo gebaseerde Jaguar, maar de XF is een totaal nieuwe auto die bovendien erg succesvol is. Dus hoe jij het een flop vind weet ik niet, de verkoopcijfers bewijzen het tegendeel. De XF is trouwens een beauty om naar te kijken, dus terecht dat mensen van Duitser naar Jaguar overstappen, daarom zelf ook overwogen om een XF aan te schaffen.
bigcar zegt
@jzaero: de prijzen van de xf heb ik hier vandaan:
http://www.jaguar.com/nl/nl/xf/models_features/xf_pricing
afijn over die 55.000 euro heb je natuurlijk wel gelijk. maar er zijn ondernemers die op de een of andere manier die bpm kwijt weten te schelden (van taxichauffeurs weet ik het vrijwel zeker) (en of de btw) dus dan komt het echt wel in de buurt van een 3 serie (afijn hij concurreert natuurlijk wel met een 5 serie / e klasse / a6, heb je gelijk in, mee eens.)
nu nog een vraagje:
hoe groot is de kan dat iemand een 3 jaar oude jaguar wilt kopen. (dat jij misschien van veel / hoge reparatiekosten houd, dus zo’n ding haalt, geloof ik best)
jzaero zegt
@bigcar: Je raakt noch kant noch wal, een BMW 3 serie zonder BPM kost ook veel minder.. Dan is een 5 serie weer hetzelfde qua prijs .. Tweedehands premium sedans zijn inderdaad niet zo populair, maar er zijn zat mensen met argumenten waarom een tweedehands sedan wel aantrekkelijk is. Denk aan de opties die op de auto zitten, die worden ook afgeschreven, maar de opties die erin zitten blijven in verhouding tot de afschrijving vrij intact. De prijs kwaliteit verhouding is dan beter.
bigcar zegt
@jzaero: maar dat wil niet zeggen dat de dealers die bakken makkelijk wegverkopen
xilver zegt
@bigcar: Idd, Toyota blijft gewoon rijden, dat zie je ook aan de prijs van tweedehandjes… die zijn vaak in dezelfde prijscategorie als oude BMW’s en Mercedessen.
bigcar zegt
@xilver: klopt, die dingen zijn idd heel erg waardevast, maar let wel: als je van zo’n avensis af wilt, dan is het ook in een keer weg, als je weet waar je het moet verkopen. de afrikanen geilen echt op die dingen (goed degelijk betrouwbaar japans product :). ze staan in de rij oom die dingen te exporteren naar afrika…
maar wat me wel opviel was dat de avensis in 2007 29.000 € kostte. toen de crisis begon werd het ineens 26.000 en in de hoogtij van de crisis (er kwam tevens ook een nieuwe model aan) kostte het nog maar 22.000 €…. en zo’n zelfde wagen (met inmiddels 118.000 km op de teller) zag ik laatst terug voor (niet schrikken) €13.000,-
die dingen zijn dus echt waardevast, en als je een beetje kunt onderhandelen kun je hem wel verkopen voor ongeveer €14.000,-
xilver zegt
@maxx1: Wij hebben ook de Discovery 3 TDV6… en ook een paar problemen mee gehad. Daarnaast hebben we nog een Range Rover V8 Supercharged Autobiography en daar hebben we helemaal geen problemen mee. Het lijkt net of ze die Range Rover perfect en heel precies hebben gemaakt en dan ze met de tijd die ze over hadden de rest hebben ontwikkeld.
maxx1 zegt
@xilver: dat is een dikke zeg! 510 pk? vind de range rover niet echt mooi, voor de dikste versie heb ik wel respect. De discovery vind ik wel een grappig apparaat. Maar waarschijnlijk is die range rover over paar jaar aan de beurt, bij rond de 100 000km. Lijkt me stug dat jullie range rover vele malen beter is als bijv. de 3.0.
De 2000 +/- range rover 4.6 kun je bij 100 000km naar de sloop brengen.
xilver zegt
@maxx1: Idd, die is wel heel leuk. Porscherijders durven zich wel eens kapot te schrikken aan een stoplicht eens ze hebben gezien hoe snel dat ding aan 100 zit ;-) (Een Porsche blijft wel winnen, maar we kunnen er toch een tijdje naast blijven rijden :D). Het voordeel van een Discovery is dat het een echt werkpaard is. Die wagen is veel functioneler opgebouwd dan de RR (zetels die in de vloer klappen, etc) waardoor de Discovery toch wel erg handig is bij het vervoeren van grote lompe dingen. De RR is gewoon laten zien dat je dat ding kan kopen, meer niet, hoewel die kracht toch wel erg handig is bij het trekken van een boomwortel :D
maxx1 zegt
@xilver: mwah, ben ik niet helemaal met je eens. een 911 ga jij niet bijhouden. misschien een boxster of cayman.
Porsche cayenne turbo s trekt ook niet mega indrukwekkend ofso vergeleken een cls 63 amg. met cayenne heb je het gevoel dat het allemaal heel rustig gaat. terwijl je dan de 100 allang gepasseert hebt. Je wordt niet idioot in je stoel gedrukt. Terwijl als je met een cls 63 amg gas geeft je achter in ligt (bewijzen van).
De cayenne turbo (s) is bi-turbo. en bij 2500 krijg je nog even een schop na van de turbo’s en dan heb je het gevoel dat je wel echt als een raket er vandoor gaat. als het blok atmosferisch was dat hij rond de 5 seconden van 0-100 zou gaan
En aangezien de autobiography in 6.2 sec van 0-100 zou moeten gaan, denk ik niet daat de auto niet echt mega snelheidsgevoel geeft. zal in werkelijkheid dan wel 6.5 a 7 seconden van 0-100 zijn.
Wel vind ik die range rover van de voorkant erg cool.
xilver zegt
@maxx1: Nee, daar heb je gelijk in, die RR kan niets beginnen tegen een Turbo, ik spreek dan ook over modeste Porsches ;-). Een Cayman kunnen we toch wel eventjes bijhouden wat al een hele sterke prestatie is (0-60 doet de RR echt snel, het is pas boven de 60 dat het relatief traag gaat) aangezien je weet dat de RR 2,7 ton weegt. En dat gevoel dat je achteruit gedrukt wordt heb je enkel als je vanuit stilstand heel hard je gas in drukt, daarna gaat het idd heel soepeltjes en merk je niet te veel van de acceleratie.
De RR Autobiography is een hele goede wagen en sneller dan het meeste dat rondrijdt op de weg maar tegen AMG-, M-klasses of tegen Porsches langer dan 4 seconden kun je er niets mee beginnen. Meeste mensen zien die cijfers van die wagen en denken ‘wow 510pk… da’s meer dan een oude M6′ wat ook zo is… maar dan vergeten ze wel het enorme gewicht van die wagen en dat merk je heel hard als je keihard moet remmen (gelukkige staan er Bremb
xilver zegt
@xilver: …-o-schijven onder ;-))
maxx1 zegt
@xilver: Zo, dat is even 500kg meer als de Porsche. Het oermodel cayenne trekt 5.5 seconden van 0-100 met 450 pk. weegt 2200 kg leeg. Ik vind de 1 ste generatie absoluut de beste voorkant hebben en de facelift de beste achterkant.
Ik heb het filmpje met Wouter in die RR gezien met 510 pk. ziet er wel bloedsnel uit. heb ook absoluut respect voor die wagen. Maar toch, voor 510 pk + 2700 kg. Op dat gewicht hadden ze best mogen besparen. Waarom hebben jullie eigenlijk gekozen voor de Rangerover en niet de ml 63 amg of cayenne turbo (s)?
xilver zegt
@maxx1: Zeker niet… een RR TDV8 is zeker zo goed als een RR V8 Supercharged. Je hebt enkel een stuk minder PK’s maar verder is het quasi dezelfde. Het enige grote nadeel met een TDV8 is dat iemand met een Autobiography tegen je kan zeggen om op te zouten met dat rommelkarretje :mrgreen:
bigcar zegt
@xilver: wat is het bouwjaar van die RR V8 Supercharged?
xilver zegt
@bigcar: We hebben die nog maar klein half jaar, de vorige (een TDV8) was wat versleten.
bigcar zegt
@xilver: persoonlijk zou ik toch geen RR halen (pa had een RR sport uit 2007, tot afgelopen zomer, ding vertoonde te veel gebreken). maar indien ik zou moeten kiezen tussen range rover’s dan zou het toch een tdv8 worden: minder verbruik, minder toeren, lekker rustig (weliswaar krap, maar toch) en je komt lekker ver op één tank. je komt minstens anderhalf keer verder dan die v8 supercharged benzine moter..
p.s. ik zou prefereer liever de RR sport. de normale RR ziet er gewoon aar uit (om nog maar niet lelijk te noemen) :)
xilver zegt
@bigcar: De RR Sport is het goedkope broertje van de de gewone, dat ding scheelt €20.000 in prijs en dat merk je ook aan bepaalde dingen. Onze vorige wagen was ook een TDV8, het verbruik lag rond de 11l/100km met een tank van 80l dus kan je met gemak berekenen hoe ver je komt. En traag is dat ding zeker niet. Ik geloof dat die rond de €100.000 heeft gekost, terwijl dat de Autobiography al snel €30.000 meer kost (Belgische prijs), en dat voor een iets betere afwerking en meer kracht. Het enige nadeel aan deze laatste is, zoals je al insinueerde, het enorme verbruik: 14-16l naargelang je rijgedrag… en je kan van me aannemen, met die motor trap je graag wel eens door ;-).
Persoonlijk zou ik wel een gewone nemen en niet een Sport
bigcar zegt
@xilver: dat is een smaak kwestie.. en toch bben ik ook van mening dat dat ding gewoon onbetrouwbaar is.. het zal je gewoon langs de kant van de weg laten staan met veel kopzorgen, terwijl bijvoorbeeld een toyota die €70.000 minder kosste je dan wel inhaalt, dat moet pijnlijk zijn
agera zegt
@bigcar: Vergis je niet de CL is groot misschien wel een van de grootste coupe´s. Kleiner dan een S-Klasse, maar nog altij groter dan CLS.
Dit is natuurlijk ook geen wagen voor op het circuit hij zal ook niet worden verkocht als sportauto. De CLS is een grote cruiser om rustig ermee te cruisenn. Het is natuurlijk wel fijn om te weten, dat je bij een stoplichtsprint menig auto zoek zal rijden :)
bigcar zegt
@agera: okè, dat kan dan wel.
ik heb geen cl gezien tot nu toen dus dat ie groter dan een cls kan zijn, is best mogelijk.
maar vooralsnog denk ik dan nog steeds dat ie echt niet groter dan een ml is..
jzaero zegt
@bigcar: de CL is maar liefst 30cm langer dan de ML, hoogte is de ML wel hoger, maar het is dan ook een SUV.
gedwongenleaser zegt
@jzaero: laat het hem lekker zelf uitzoeken! Hij blijft eigenwijs vasthouden aan zijn aannames maar kan niet zelf even de moeite nemen om het op te zoeken, je bent gek dat je hem alles voorkauwt! ;)
bigcar zegt
@gedwongenleaser: kep net ff je reacties doorgelezen, en volgens mij klopt jouw leeftijd niet echt..dus of een een echte leaserijder bent, betwijfel ik..
jzaero zegt
@bigcar: Ach, jij mag überhaupt nog niet rijden, maar goed.. Een CLS achterin vind ik overigens helemaal niet ruimtelijk genoeg zitten, ik ben slechts 1.75 maar het blijft een krappe wagen.
bigcar zegt
@jzaero: wrm zou ik niet mogen rijden? rijlessen nemen = toch ook rijden, wat v.a. 16 en half jaar mag. afijn, ik zeg ook niet dat ik zelf in de cls heb gereden (zou ik nu eigenlijk nog niet durven om in zo’n dure wagen te rijden want zo ervaren ben ik ook weer niet, hier in de stad kun je namelijk makkelijk schade maken..)
gedwongenleaser zegt
@bigcar: kep ook even jouw reacties doorgelezen, geen tauw aan vast te knoopen…
lambo4all zegt
@bigcar: een cl65 amg week 2 ton, een cls lang niet en een sls weegt 1600kg, en nou weet ik niet of je ooit naast een CL hebt gestaan. maar dat is echt een gigantische coupe.
bigcar zegt
@lambo4all: .. ik had hierboven ook staan: ik heb een cl nog nooit in het echt gezien.. zij namelijk zeldzaam hier in de binnenstad van utrecht, maar goed ik geloof nu heus wel dat dat ding enorm is :)
jzaero zegt
@bigcar: Ze zijn sowieso zeldzaam, maar wij hebben daar ooit een CL65AMG gezien, mijn vader heeft er nog foto’s van.
bigcar zegt
@jzaero: +1, daar heb je wel een punt: ze zijn zeldzaam. maar een wagen zien is anders dan het beleven…
xilver zegt
@jzaero: Heb nog niet zolang geleden een burnout gekregen van een zwarte CL65 met custom plate in Brussel. Ik stak het zebrapad over en gaf die chauffeur een thumbs up, die dan rijkelijk beloond werd met een hele hoop brandend rubber en een monsterlijk geluid… Ik heb me de rest van de dag niet meer kunnen concentreren tijdens mijn lessen…
Benz65 zegt
Er gaat niets boven het 65 amg blok.
nicktexel zegt
@Benz65:[/lolbroekaan] behalve de motorkap:P [/lolbroekuit]
xilver zegt
@nicktexel: :mrgreen: +1
dennisr zegt
oeh, mooie Aston!
peterv zegt
Erg Mooi!
bowie zegt
Hele strakke bak!
norge zegt
Er zijn vrachtwagens die minder sterk zijn ,beetje overkill misschien? Verder mooi bakkie hoor.
xilver zegt
@norge: Wat denk je dan van Brabus? Die lui doen toch hetzelfde?
E34M5Touring zegt
Mooiste CL tot nu toe en met die motor niet te verslaan. Zou ik graag een keer een rondje mee willen blazen.
the-budel-guy zegt
dit is toch wel de ultime auto.
zeker met die buitenaardse V12.
The_12oach zegt
En waarom zoveel koppel?
Omdat het kan.
Prachtbak is het echt. Al vind ik de oude CLS stiekem toch nog wel mooier.
agera zegt
Monsterlijk mooi gewoon dit is het kracht van AMG.
SHFT zegt
Potverdikke, ik heb die ook al zien staan in Antwerpen maar had niet door dat het de Anniversery Edition was.
bozewolf zegt
Ik vind de eerste CLS mooier maar ook de huidige blijft een zeer mooie auto in mijn ogen. Stuk mooier dan de rest van het Benz gamma, mooier dan welke (Duitse) concurrent dan ook.
Heel onderscheidend ding. En met die V12 beul alleen maar stoerder natuurlijk.
raphael zegt
Een van de allermooiste auto’s ooit gemaakt. Deze dan, niet die stomme facelift. Wat mij betreft ook een van de meest complete auto’s die is er is. Mercedes blijft gewoon koning van de auto’s door dit soort modellen, prachtig!
Relief zegt
Volgens mij maken mensen hier een fout. Dit is de CL, GEEN CLS.
C220AMG zegt
@Relief: Die indruk krijg ik ook inderdaad. De oude CLS is er trouwens ook niet in een 65 uitvoering, de nieuwe net zomin. Wel 63amg en de eerste generatie de eerste jaren ook als 55 amg
bozewolf zegt
@Relief: *ahem* Zondagmorgen, excuses.
Niet helemaal 100% helder ;)
maxx1 zegt
@Relief: ik vind de CLS mooier, dus dan heb ik het liever over die auto haha. CL is crimineel. tenzij je de 500 of 600 hebt.
amg77 zegt
Kijk als jullie (AB ) dit testen dan zijn jullie echt wel pro. Wat een lekkere motor als je hierin zit dan ga je je ook echt vermaken terwijl je zit. Dit is echt lekker!!
C220AMG zegt
@amg77: Zijn we bij de les? Weliswaar geen Anniversary maar dat mag de pret niet drukken.
http://www.abhd.nl/video/mercedes-cl-65-amg/
amg77 zegt
@C220AMG: exclusief = beter
Dat hoor jij te weten als Merc. Fan :D
xilver zegt
@amg77: En ze hebben ook al een test gedaan met de CL63 AMG ;-)
http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/27/rijtest-video-mercedes-benz-cl63-amg
dennisr zegt
staat een foutje bij de UPDATE.. hij is niet exact het zelfde.. ja zelfde kenteken.. maar velgen.. ?
tja, niet exact.. :lol:
toontje96 zegt
dat is de wagen van de buurman van mijn ouders, zie hem elke zondag klinkt goed ook :o
maxx1 zegt
mooi ding, al zie ik het verschil niet met de standaard versie. Standaard heeft ook alcantara en nappaleer in diamant vorm…
meneersander zegt
Sinds 2009 heeft de eigenaar in ieder geval zijn velgen vervangen.
GeoBem007 zegt
Leuk dat mijn oeroude spot wordt uitgelicht! Gelukkig trek ik inmiddels ook al betere foto’s, maar aan spotten kom ik niet meer toe.
Nieuwe velgen staan hem een pak beter en geweldig dat hij nog in zo’n goede staat is!
janklaassen zegt
CL’s van Mercedes zijn altijd goed! Kan nog weinig tegenop in mijn ogen in dit segment! :)
xilver zegt
Mooiste wagen die verkoopbaar is op deze moment!
raphael zegt
@xilver: je bedoelt ‘verkrijgbaar’ of ’te koop’
xilver zegt
Ja dat is het woord ;-) Kon er eventjes niet opkomen. Anyway het komt er op neer dat dit simpelweg de dikste is ;-)
onemorething zegt
Echter zaten er op de oudere foto’s nog wel lelijke Lorinser wielen onder die nu dus vervangen zijn voor de mooie 5-dubbelspaaks exemplaren van AMG! Wel een mooie auto! Zijn er van deze speciale uitvoering ook exemplaren afgeleverd op Nederlands kenteken?
bempi zegt
Wat ik mooi vind aan Mercedes is dat ze hun modellen toch boeiend genoeg kunnen houden voor de potentiële kopers, ondanks dat ze er vrij lang mee doen om deze weer te vernieuwen.
Ik denk dat mijn volgende auto een Mercedes gaat worden. Ik hoop dat de BLS snel uitkomt, want daar gaat mijn voorkeur naartoe en anders een nieuwe E klasse coupé.
jzaero zegt
@bempi: CLS <3 ben een BMW liefhebber, maar een CLS mag van mij wel op de oprit staan! Grijns ik elke dag nog terug als ik terugkom
xilver zegt
@jzaero: Idd, ik vind ze een stuk exclusiever geworden dan de vorige generatie!
bempi zegt
@jzaero:
BLS is mogelijk in de komende jaren de kleinere broertje van de CLS ;)