Unieke combo! Vooral de tweede Maser op de foto is een zeer zeldzaam product, voortgekomen uit de korte tijd dat Maserati eigendom was van Citroën. De Khamsin is echter geen geliefde Maserati onder liefhebbers, de auto combineerde de prachtige Italiaanse V8 met Citroën’s hydraulische stuur- en remsysteem.
De Khamsin is een zeer bijzondere verschijning, er zijn er slechts 421 van gebouwd. Onder toeziend oog van Citroën werd de auto ontworpen op de tekentafel van Bertone. De Khamsin volgde in 1974 de Maserati Indy op, wat te zien was aan het design. De auto werd alleen nog maar aangeboden met de grootste V8 uit het gamma; 4,9 liter. Met een vermogen van 320 pk kon de auto een topsnelheid van 270 km/u halen, bijna even snel als een standaard Granturismo.
Het schitterende design van de Khamsin komt van Marcello Gandini, destijds in dienst van Bertone. Opmerkelijk is de achterklep, die niet alleen een diagonaal liggend vlak glas heeft, maar ook een verticaal vlakje voor beter zicht achteruit. De Lamborghini Espada kende ook zo’n constructie. Meer foto’s van bovenstaande combo op autojunk.nl.
Met dank aan NJ2 voor de spot!
Panamera zegt
ik vind dat dit lijkt op een Corvette van de jaren ’60
Daxter zegt
Echt eeh geweldige spot!
RenesisHP zegt
Dat raampje op de kont is echt wel gaaf gedaan. Het geeft de achterlampen een zwevend effect.
integralechubasco zegt
Heej, er loopt daar loopt een vrouw los door het beeld…
ontopic, mooi stukje ambacht uit de jaren ’70…
in die tijd ging de snelste bmw net 220kmh (3,0 csl), de snelste porsche 260 (911 turbo), de snelste mercedes diesel (300d) 150….
ZwerverRoodbaard zegt
Die lijkt meer op een Ferrari Dino.
@Panamera
Corvette, jaren ’60 :S C1 en C2….
Thecarman zegt
Prachtige wagen die Khamsin, maar waarom niet geliefd onder de liefhebbers?
BananaFlip zegt
@Thecarman: Waarschijnlijk omdat Citroën niet Italiaans is en men Citroën nou niet direct associeert met een sportieve auto. Of omdat Italianen Frankrijk haten :mrgreen:
wimpie zegt
mooie auto’s
BananaFlip zegt
Werkelijk briljante combo!
Aad zegt
Toch een erg interessante Maserati die Khamsin, 1 van de mooiste wat mij betreft.
Petsmaster zegt
Ah, de Khamsin… Hele mooie wagen idd. Heb er ooit eentje IRL gezien, lang geleden al, maar staat nog heel scherp in m’n geheugen. Toffe spot!
G zegt
Nice! En de sound van die GT S is echt niet normaal.
De eigenaar van die GT S heeft ook nog een E46 M3 en 997 Turbo.
citro-feel zegt
in ieder geval beiden geliefd bij mij :D
Stijn zegt
@ integralechubasco
Mag ik door de herhaling aannemen dat je erg onder de indruk bent van de… vrouw :s?
floryn zegt
@ Autoblogger
is het ontwerp nu van bertone of giugiaro?
De khamsin en andere oude Maserati’s kunnen mij wel bekoren net zoals de tegenwoordige, alleen lijken de equivalenten van nu zo groot en zwaar.
Nick_BE zegt
@floryn: Dat vroeg ik me dus ook af.
floryn zegt
@Nick_BE
op wikipedia staat Bertone
autoblogger zegt
@floryn: excuses, een beetje onduidelijk inderdaad. Giugiaro begon op 17-jarige leeftijd in het styling centre van Fiat te werken. Daarna ging hij in 1959 werken bij Bertone! In 1965 stapte hij over naar Ghia, maar op 13 februari 1968 stichtte hij samen met Aldo Mantovani het bedrijf Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A., tegenwoordig bekend als ItalDesign – Giugiaro.
Giugiaro kan dus betrokken zijn geweest bij het design van de Khamsin (of in ieder geval de Indy), maar ik hou het in dit geval even op Bertone. Heb de tekst aangepast.
integralechubasco zegt
@stijn
de herhaling impliceert eigenlijk meer een vorm van woordblindheid.
Geert Schoots zegt
Typisch dat de Citroën-Maserati niet populair was maar de Maserati-Citroën (Citroën SM) juist wel….
floryn zegt
@ Geer schoots
inde merak zit ook zo’n SM stuur. De SM is inderdaad een van de meest begeerlijke Citroens. Maar misschien is de hydraulische vering wel heel er gran turismo. Ik weet het niet
Dimglor zegt
Mooie combo.. maar ik zou toch voor die witte gaan ;)
floryn zegt
@ Autoblogger
Dit soort geschiedenislessen mag u wel vaker doceren op dit platform Professor A de Blogger. Bedankt!
autoblogger zegt
@floryn: haha, dank je! ;)
PeterV zegt
@ integralechubasco
Zeker de Mercedes W116 450, 6.9 vergeten voor het gemak?
Een enorme limo die 225 km ging.
SuperSSam zegt
De naam Khamsin, betekend in het arabisch 50. Voor de gene die het niet wisten ^^.
Zou dan toch denken dat ze misschien maar 50 exemplaren hadden moeten uitbrengen..
TJR zegt
Mooie spot, met mooie foto’s! Jammer van die vrouw in beeld, dat wel, maar dat mag de pret niet drukken!
En natuurlijk jammer dat de kenteken platen voor én achter scheef zitten op de Khamsin… Kan ik me echt dood aan ergeren:P
maserati zegt
vooral een grappige spot, is van op een maserati event/rondrit van september vorig jaar :-)
parking stond vol met een tiental maserati’s, waaronder een Gransport MC Victory editie die nog zeldzamer is met een productie van slechts 180 stuks…
NovaStar zegt
Dikke cameltoe ghighi.
Timo zegt
De Khamsin een van de mooiste wagens ooit gebouwd….Alhoewel ik de KYALAMI nog een klasse hoger vind…..jammer dat Maserati daarna wat in de vergeethoek geraakt was….
integralechubasco zegt
@SsuperSsam
Maar 50 exemplaren uitbrengen?
Khamsin, zoals maserati bedoeld heeft, is aan een arabische wind ontleent… niet aan het getal 50. Zo zijn de namen Bora, Mistral, ghibli, shamal, Chubasco ook aan winden ontleent. weer wat geleerd he, stuk ongeluk.
Benz.. zegt
De Khamsin.. Prachtig stuk design! Een stuk mooier dan z’n buurman..
floryn zegt
@integralechubasco
In het swahili betekent amsini (bijna hetzelfde) een taal die sterk door het arabisch is beinvloed ook 50. Ik denk inderdaad dat het woord twee betekenissen heeft en dat hier de wind wordt bedoeld.
Cantago zegt
Ow, echt hele gave spot dit! Vind de Granturismo hoe dan ook prachtig, maar dit oude beestje mag er ook zeker zijn!