Mama mia, wat een snoepje.
Sommige auto’s zijn zo sexy dat je overweegt om het label NSFW aan een post als deze te hangen. De prachtig strakke lijnen werden voor het eerst door Pininfarina op papier gezet in 1969 maar het duurde tot het midden van de jaren zeventig voordat de auto in productie ging. De Montecarlo werd gebouwd van 1974 tot 1982 en in totaal werden er een kleine 8000 exemplaren gebouwd. Deze auto komt uit de eerste serie, later was er ook nog een opgefriste variant waarvan ook een targa op de markt kwam. Het was de eerste auto die volledig bij Pininfarina in de fabriek gebouwd werd. De Montecarlo kreeg de 2.0 Lampredi motor met 120 pk, In Amerika werd de Lancia Beta Montecarlo als Lancia Scorpion verkocht met een kleinere 1.8 om aan de Amerikaanse toelatingseisen te voldoen.
De Montecarlo was een auto met typisch Italiaans karakter. Er zaten een aantal ontwerpfouten in, waaronder te zwaar bekrachtigde remmen die ervoor zorgden dat de boel vrij snel blokkeerde op nat wegdek. Ook waren er problemen met roest, de versnellingsbak en in Amerika met het onderstel. Een paar dingetjes, zoals de remmen, werden opgelost bij de tweede generatie maar in die tijd kon je van Italianen moeilijk verwachten dat ze zich iets van de kritiek op hun creatie aantrokken en dus bleven veel problemen gewoon bestaan.
Het exemplaar op de foto’s is niet geheel origineel meer en schijnt te beschikken over de motor uit een Delta Integrale. Dat maakt het alleen maar interessanter, lijkt ons. Bekijk de foto’s hier, met dank aan uploader lancia.
vali1992nl zegt
Wat een plaatje! Zet em maar voor de deur, strikje erom hoeft niet!
midasracer zegt
Waanzinnig mooie auto. In standaard vorm nog steeds zeer betaalbaar, maar je moet wel goed kunnen sleutelen of uiteindelijk veel geld overhebben voor reparaties.
redneckdarian zegt
Prachtig.
Oude lancia’s zijn geweldig. Nieuwere zijn troep
Hubert zegt
@redneckdarian:
Probleem is juist dat de oudere troep zijn…
Had mijn Beta coupe op de krik staan, kreeg de deur met geen mogelijkheid meer dicht.
Hij knikte gewoon door van de roest.
redneckdarian zegt
@Hubert: ik bedoel puur esthetisch gezien. natuurlijk is bouwkwaliteit tegenwoordig superieur. En vroeger was dat barslecht.
Hubert zegt
@redneckdarian:
En mocht ik weer een mooie Beta tegen het lijf lopen, koop ik er weer eentje.
Al was het maar om op de oprit te zetten.
redneckdarian zegt
@Hubert: Dat is autoliefde :)
StijnB zegt
Perfect te begrijpen waarom Herbie erop verliefd werd, een van de mooiste betaalbare klassiekers…
E34M5Touring zegt
Moet zeggen dat ik hem zo eigenlijk mooier vind dan het origineel. Vooral de 037 style voorkant vind ik echt heel gaaf! Hopen dat ie op Italia a Zandvoort staat zondag! Prachtig.
bofkont zegt
Damn wat een prachtige wagen!!
schuifmuis zegt
Ach is wel leuk……. ik zou deze reactie niet neerzetten als deze niet eerder in het nieuws was……………hier dus
berlinetta zegt
Boohhh wat een heerlijke wagen zeg!!
toyotafortuner zegt
Hubba hubba! Beauty! Meer meer van deze zeldzame spots graag! Ik ben zo ondertussen wel uitgekeken op de zoveelste supercarspots
desjonnies zegt
En destijds, kon je ze nog niet weggeven.
Wat een krengen van dingen waren dat.
Behalve roest was er nog iets leuks mee aan de hand : elektrisch was het een rampenplan
Gemaakt in een tijd die we voor Lancia maar het beste kunnen vergeten.
Beta, Gamma, Gamma coupe Brrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Een Beta kon je na 36 maanden opzuigen met de stofzuiger, als je pech had.
Kwam er eentje de garage binnen, vluchten alle monteurs door de achterdeur weg.
Eerlijk is eerlijk, dit exemplaar is mooi opgebouwd, met een knipoog naar de 037 en de man zal er menig liefdevol uurtje in hebben zitten..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: Yup. Helaas wel. Een maatje van mw heeft er een. Is een continue project om hem rijdend te houden.. Hij heeft ook een dikke stalen plaat voor laten monteren, anders steeg hij op bij zo’n 90 km/u! Onbegrijpelijk hoe groot het verschil tussen design en kwaliteit was bij deze Lancia’s.
gast zegt
Ik vind dit gaaf… samen met de delta hf turbo intergrale het mooiste wat lancia heeft gemaakt….
desjonnies zegt
@gast:
– Aurelia B20
– Fulvia Coupe
– Stratos
– Delta S4
Dat zijn er zo wel een paar die ik cooler cvind dan de Delta Integrale.
Niet dat er iets mis is met een Integrale.
Maar toch.
gast zegt
@desjonnies:
Aurelia B20 niet mijn style, lijkt wel een Jaguar
Fulvia Coupe lelijk hok…
Stratos lijnen lijken niet te kloppen…
Delta S4 is het gewoon net niet…
Gezien jou keuzes schat ik je een generatie ouder in dan ik zelf ben.. niets mis mee, maar kan verschil in smaak verklaren..
desjonnies zegt
@gast:
– Aurelia B 20 – 1 van de allereerste auto’s die onder het genre Gran Turismo vallen
– Fulvia Coupe zeker in HF vorm een rally-kanon FWD en V4 Lancia motor
– Stratos – hoeft aan niemand te worden uitgelegd – legendarisch –
– Delta S4 Groep B – simpel.
Heeft nix met leeftijd te maken, maar met legendarische modellen en de verhalen die Lancia ooit tot Lancia hebben gemaakt, vooruitstrevend en tegendraads.
En de techniek.
gast zegt
@desjonnies: ik zei wat ik mooi vond, jij zeg waar Lancia groot mee geworden is…
dat zijn 2 totaal verschillende dingen…..
KEV9 zegt
Een zeldzame. ………..slechte auto 1 van de types die lancia bijna de nek hadden omgedraaid. .
Maar wat blijven ze mooi. En gelukkig vanaf de kappa door en door betrouwbaar
pkgek zegt
Met het zien van dit soort auto’s wordt ik altijd een beetje melancholisch bij de gedachte over de huidige situatie van ’t merk…
st33fie zegt
Super dik
lincoln zegt
staat al een tijdje op mijn verlanglijstje ..
gaat er ook echt nog wel komen ..
ik kan het me makkelijk permitteren aangezien ik een hekel heb aan autorijden ..
jrk68 zegt
@lincoln:
Ooit had een buurman er eentje, wat vond ik dat als kind een gaaf ding. Als groot kind vind ik dat nog steeds. Toch kan ik me hem niet permitteren, ik zou er wel mee willen rijden….
norge zegt
Alleen als ik er een monteur bij krijg (liefst blond en vrouw) wil ik deze auto hebben Maar shit wat is tie mooi.
MrSkyline zegt
De fotograaf was een kabouter?