Dit is tenminste nog eens een lekkere Lancia! De hier gespotte 037 (officieel Lancia Rally 037 of Lancia Abarth #037) is een van de slechts 200 037’s die gebouwd zijn voor homologatie doeleinden. Want zoals je wellicht wel weet was de 037 speciaal ontwikkeld om deel te nemen aan het Group B rallykampioenschap.
We hebben al eens eerder aandacht besteed het Martini Racing Lancia Group B team. De 2 liter viercilinder van de 037 levert dankzij een supercharger 265 pk en de laatste evolutie versie kwam zelfs tot 325 pk (2,1 liter). De 037 is duidelijk herkenbaar aan de gigantische geintegreerde spoiler in de achterklep.
Het gespotte exemplaar is ook nog eens bedekt met een dun laagje sneeuw om het ware kerstgevoel af te maken. Een prachtige kerstkaart lijkt mij zo!
En omdat jullie zo lief zijn hier onder nog een paar lekkere video’s van de 037 in actie!
Bekijk de rest van de foto’s HIERRR!
michielh zegt
Heel mooi :-) Vind de 037 één van de meest indrukwekkende Groep B rallywagens.
Ik heb anderhalf jaar geleden een 037 in het wild gezien, tijdens een klassiekerrally in Daun. Klinkt wel heel lekker, met die supercharger.
Ice zegt
Prachtig, een van de mooiste auto’s ooit. Helaas nog nooit een zien rijden.
Sjakie Peters zegt
Toivonen FTW
Rudy zegt
Legendarische auto, nu het kenteken nog recht erop schroeven!
hubert zegt
Er bestaat dus een God!!
Eindelijk eens aandacht voor een van de mooiste wagens ooit gemaakt.
Vooral de wegversie is adembenemend…
Laurens zegt
Beetje straat Subaru heeft dezelfde prestaties als zo’n begin 80er jaren rallye monster!
Mag je nu op je 18e met je B rijbewijs in rondscheuren, destijds had je toch minimaal wel een licentie nodig.
Toch wel evolutie met zo’n (nog) verbrandingsmotortje onder de kap, jammer dat dat niet opgaat voor de kwaliteiten van de berijders :-)
hubert zegt
Hey Rudy,
het is Lancia, dus die plaat moet scheef zitten :-)
Michel zegt
Auto staat bij Munsterhuis in Hengelo.
robbie zegt
@hubert, Robbie = God? Is dat niet een beetje teveel eer voor mijn persoontje :D
tom zegt
Spoiler geïntegreerd in de achterklep???
Het lijkt meer alsof de achterklep geïntegreerd is in de spoiler :d
Stephan zegt
appart :
datum APK 23-08-1997
F. zegt
Mooi en zeldzaam, maar doe mij maar de rallyversie met de bekende Martini kleuren.
dummy zegt
Zalige auto!!!
Ontwikkeld bij Abarth als ik me niet vergis.
VonStroke zegt
Schitterende auto. Moet ik ooit ook eens zien.
robbie zegt
@dummy, idd ontwikkeld door Abarth.
Quicknick1987 zegt
Mijn zondag is weer goed! :-)
RX7/Supra MKIV zegt
Mooie Auto!
Echt super!
Lekker klassiek :P Altijd al van zulke auto’s gehouden :D
Citrofiel zegt
en nu klaagt niemand over de gigantische spoiler .. moet je eens bij een stukje over een tuner met zo’n spoiler kijken .. ;)
Timmah zegt
Hadden die groep B wagens niet een 5 a 600pk onder de kap?
Henk zegt
ik heb zelf een Delta Evo integrale. de echte. Groep A. maar dit staat nog steeds hoog op mijn verlanglijstje. Al heb ik wel twijfels bij de echtheid van deze auto. Dit lijkt mij een samengestelde auto. De auto die ik ken, met nl kenteken, had een andere dan deze.
Quicknick1987 zegt
@Citrofiel
Deze spoiler heeft een doel :-)
poiil zegt
@Timmah
De laatste evoluties hadden rond de 500-600 pk’s,
de 037 is vervangen door de 4×4 aangedreven lancia s4, die reed met een 1800’tje , supercharged + turbocharged!!
XTR zegt
de auto is wel bij het RDW bekend als 037:
Datum eerste toelating 30-06-1982
Datum aanvang laatste tenaamstelling 23-06-2000
Datum eerste afgifte Nederland 27-04-1991
Civic_owner zegt
lelijke achterkant,vind ik
Henk zegt
Datum eerste afgifte Nederland 27-04-1991 zit dus bijna 10 jaar tussen. Dit is volgens mij de oude auto van een rallyracende belgische legende. Als dat zo is weten we nu ook waar die auto is gebleven.
Eric zegt
De latere group B’s hadden rond de 550 a 600 pk (eind 1985 en 1986). De opvolger van de 037, bekend als de Delta S4, ging in 2,5 seconde van 0 naar 100 km/h (onofficele gegevens).
Alle oude group B’s zijn behoorlijk prijzig: Ascona 400 en manta 400, Datsun RS240, Reneult 5 Trubo (de brede uiteraard), 205 T16, Cirtoen BX rally, Audi Quattro, etc.
Erg leuke filmpjes ook op google video…search for: group B en je kan genieten
Bas zegt
dikke striping ook!!
GOD zegt
Renault 5 turbo was een slaatje
die dingen kiepte om bij het minste van een geringste.
clijde zegt
is maar zwakjes, pak dan een Audi S1, als je zit te googlen…
Tombnolz zegt
Had ‘m in miniatuur. Echt stoer design!
Tombnolz zegt
@ clijde: hier mijne jongen ->->-> http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/29/gaaaaf-audi-s1-op-video <-<-<-
Doewap zegt
“Bravo, bravo!”… Rally is toch wel de ultieme stuurkunst.
Lancia… Fulvia, Stratos, Montecarlo/037, Delta: allemaal kampioenen en allemaal legendarisch. Dat merk verdient voor eeuwig uw respect, zelfs al bouwen ze al jaren alleen maar baggerwagens.
Doewap zegt
@Tombnolz
Kijk eens aan: samen op 1 foto:
BmwMPower zegt
@ Doewap
Waar heb je die pics vandaan?
de sjonnies zegt
Dit zijn de jongens die de rallysport destijds immens populair maakte,
dikke klappen uit de uitlaat, gepaard gaand met vlammen, en het gierende geluid als ze effetjes doortrokken !
De 037 had eigenlijk van meet af aan last dat’ie maar 2 wiel aangedreven was, tegen de concurrentie met name Peugeot en Audi moest íe het afleggen, dus ging Lancia terug naar de tekentafel om de Delta S4 te ontwikkelen, 4 wiel aandrijving een Volumex compressor + een turbo.
Helaas heeft de dood van Henri Toivonen tijdens de Tour de Corse er voor gezorgd dat de internationale rallysport federatie gelijk Groep B de wacht aanzegde.
de sjonnies zegt
@GOD
De R5 Turbo een slaatje?
Voel je je wel lekker? Ik heb in de tachtiger jaren genavigeerd in een R5 Turbo 1, op het laatst dor ontwikkeld tot de Tour de Corse uitvoering,
Dat ding was volledig doorgelast met een geintegreerde rolkooi van Matter (Zonder matter bent u platter) en zo stijf als een plank !
We zijn in Belgie berg-op tijdens een proef een keer een ravijn ingedonderd zo in de top van een boom en gleden met de kont naar beneden toe, zo’n tien meter weer terug op de grond en op ons dak ( aluminium bij een Turbo 1) . De hele carosserie was nog intact en zelfs niet krom, ok de polyester bumper, achterschermen en skirts kon je bij elkaar vegen, maar ik heb nooit meer in een zo veilige wagen gezeten als een vijfje Turbo, later kwam er een Ford Sierra Cosworth Turbo Groep N, en dat was een slappe hap !
dekster zegt
Die spoiler kon je trouwens laten verwijderen, bij wijze van kosteloze optie.
LanciaGamma zegt
had ik maar wat centjes over ) ;
tuur zegt
Doewap dat waren tenminste auto’s om rally mee te rijden het geluid alleen deed het hem al .Heb ze allemaal zien rijden vroeger zelfs Patrick Snijers heeft in Belgie met een 037 gereden maar dat was een ramp jaar kreeg toen de overschot van de fabieksteams.
edgar zegt
De audi quattro doet het bij mij nog steeds beter maar wat waren die group B wagens destijds indrukwekkend! en dat publiek toen!! TERING!
Zulke mooie wagens!! die zie je tegenwoordig niet meer en als er zich dan ook nog merken gaan terugtrekken (http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/15/suzkui-stopt-met-het-wrc#post-17862) word het er steeds minder op! jammer…
FX zegt
Deze is ook een klijne monstertje! 450pk en 600Nm
http://it.youtube.com/watch?v=KHeddRi7Np0
hilbert zegt
ik hoop dat ze binnenkort weer gaan racen met de deltini of de nieuwe stratos,
0037 vind ik nog steeds de mooiste..
hilbert zegt
het is en blijft een ultieme racer………..
Marcel 16v driver zegt
kijk dit zijn nog eens ECHTE auto,geen abs geen asr gewoon klappen