In 1995 bracht Lamborghini een nieuwe, kleine concept car mee naar de Autosalon van Genève: de Calà. Italdesign tekende dit zeer compacte, volledig functionele concept, dat wordt beschouwd als de voorloper van de Gallardo.
In de late jaren ’80 en vroege jaren ’90 was de bodem van de kassa bij Lamborghini constant in het zicht. Er moesten keuzes gemaakt worden, waarbij de Focus lag op de grote V12-modellen. De laatste ‘kleine’ Lambo was de Jalpa (1981-1988), met zijn 3,5 liter V8.
Met de komst van de Calà werd de hoop op een kleine Lambo weer aangewakkerd. Onder de kap lag een atmosferische 3,9 liter V10, die 400 pk en 315 Nm leverde. Deze achterwielaandrijver was als gezegd behoorlijk compact, met buitenmaten van 4.389 mm x 1.900 mm x 1.222 mm.
De monocoque was van aluminium, en delen van de koets waren in koolstofvezel uitgevoerd. De 18 inch velgen waren van magnesium. Een exotisch materialenfeestje dus, wat leidde tot een gewicht van 1.293 kg, en een 0-100 sprint in 5 seconden. Heden ten dage wordt deze supercar er in de sprint uitgereden door een zescilinder BMW-diesel die een halve ton meer weegt, maar laten we daar maar niet te veel aan denken.
Uiteindelijk kwam er weer een ‘kleine’ Lamborghini, in de vorm van de Gallardo. Dit was echter 8 jaar later, en onder Volkswagen-regie. De vormen van de Cala waren niet echt meer terug te vinden, en ook groeide de inhoud van de V10 naar 5 liter. Qua buitenmaten (4.300 x 1.900 x 1.165 mm) kwam het meer overeen.
Oude gamers kennen de Calà natuurlijk uit Need for Speed II, het concept zelf slijt zijn dagen in Italdesigns museum. Tot enkele maanden geleden, toen Giorgetto Guigaro’s concept tijdens Lamborghini’s 50-jarige festiviteiten een week lang naar buiten mocht.
Eerder deze week uploadde dariorampinofortunato een setje foto’s van het evenement, waarop de Calà centraal staat. Een mooie gelegenheid om het concept weer eens in het zonnetje te zetten.
Bekijk de foto’s op autojunk!
Daarnaast hebben we een tweetal video’s, vanaf de beursvloer, met dansers in fijne jaren ’90-kleding, en een algemene promovideo uit die tijd. Enjoy!
gast zegt
vind het toch een hele mooie auto, de lijnen van deze auto spreken me mee aan dan de nieuwe Lambo’s
griffendahl zegt
@gast: Eeuwig zonde dat ze hem niet gemaakt hebben wij mij betreft…
jrk68 zegt
Wel een stuk mooier dan die Legodesign Gallardo, maar dat is natuurlijk geen echte Lamborghini….
thoraru zegt
@jrk68: met “echte lamborghini’s” doel je op hun tractors? Die waren niet erg bijzonder hoor…. OT: schitterende overloper van de diablo naar de gallardo.
jrk68 zegt
@thoraru:
Nee dodo, ik heb het dan over de Miura, Countach, Jalpa, 400GT en meer van dat soort moois….
thoraru zegt
@jrk68: er is geen verschil, behalve smaak, tussen nu en vroeger. Wel zijn de oude lamborghini’s tegenwoordig net zo uitgestorven als de dodo. So what’s your point?
jrk68 zegt
@thoraru:
Lamborghini is al jaren dood, wat je nu koopt zijn Audi’s met een Lamborghini badge, het zelfde gaat ook op voor Bugatti en Spyker.
reventon zegt
@jrk68: Zal ik is wat zeggen, jouw Elise heeft een motor van Rover, dus eigelijk heb je helemaal geen Lotus maar een Rover.
jrk68 zegt
@reventon:
Zal ik jouw eens wat vertellen…, op de V8 Esprit na heeft geen enkele Lotus een Lotus motor.
Lotus maakte altijd gebruik van motoren van derden, in het begin Coventry Climax, later Chrysler, Rover en Toyota.
Dus wat is je punt eigenlijk?
Ik krijg de indruk dat we hier te maken hebben met een gefrustreerde fanboy die de geschiedenis van zijn merk nog niet weet….
reventon zegt
@jrk68: Je zegt het zelf al, Lotus heeft geen eigen motoren. Spyker heeft een Audi motor en is volgens jou een Audi. Maar waarom is jouw Lotus dan geen Rover als het een motor van Rover heeft? Beetje scheef als je zo denkt niet dan?
En ik ben geen VAG fanboy, verre van zelfs, enige waar ik een fanboy van ben is van Koenigsegg.
Ik denk eerder dat jij gefrustreerd bent. Ik heb geen haat jegens een concern, jij wel.
jrk68 zegt
@reventon:
Nope, het staat er een beetje ingewikkeld, sorry dat ik je niveau overschatte.
Het ging niet om de motorisering maar om de merken, een dood merk laat je beter dood dan er een handtasje van te maken.
Lotus heeft trouwens meer racing pedegree dan die 3 merken bij elkaar.
Om dat te weten moet je natuurlijk wel een autoliefhebber zijn en een beetje kennis van de geschiedenis….
reventon zegt
@jrk68: Misschien heb ik het dan fout gelezen dan dat je niet op de motoren doelde, maar toch klopt het niet want Spyker is zeker geen handtasje zoals Bugatti en misschien ook wel Lamborghini is, want van welk concern moet Spyker dat dan zijn? Spyker Cars heeft ook niets meer dan de handelsnaam alleen gemeen met het oude merk Spyker en is eigelijk ook geen doorstart.
Hupke zegt
@jrk68:
Klopt, echte lamborghini’s waren all show and no go. Tegenwoordig zijn ze all go and show geworden. Ik weet niet welk ik het meest verfoeilijk vind.
jrk68 zegt
@Hupke:
No Go?
De Countach was destijds een klappie rapper dan de 512bb en later de Testarossa, dat ze het vaak niet deden ging in die jaren voor alle Italiaanse sportwagens op.
Het waren wel echte auto’s voor echte mannen en geen handtasjes voor voetballers en jurken.
Voor mij is de keuze dus erg makkelijk, ik ben geen travo en ik kan niet voetballen….
Hupke zegt
@jrk68:
Die Countach is niet alleen een tijdgenoot van wagens zoals een ferrari 512Bbi (die overigens afhankelijk van de verie van de countach maar net iets sneller of net iets trager is, ja ik heb het moeten opzoeken).
Maar ook van wagens zoals een porsche 911 turbo (930 widowmaker, die sneller was) en van een benz 500SEC (die net iets trager is op 0-100 maar als practische wagen de snelste was van de ’80s zowat alle F1 rijders hadden er 1 heb ik me laten wijsmaken), etc.
Reken daar nog even bij dat de countach toch best nog een zwaar ding is (1400kg) en de ferrari iets lichter (1200kg) en dat er reden is om te vermoeden dat de ophanging van de ferrari iets beter was.
De countach zal een opel kadett wel aangekunnen hebben maar het was zeker niet de snelste sportwagen van z’n tijd. Bij het stoplicht was het ook niet de traagste maar in het dagelijkse verkeer (onpractisch -> countach< countach << porsche 911 turbo/ferrari 512Bbi,…)
Punt is de show component is veel meer aanwezig dan de go component.
jrk68 zegt
@Hupke:
Een 500sec was een luxe GT, ik heb daar ooit mee gereden en dat is met geen mogelijkheid boven de 230 te trappen. Totaal niet te vergelijken met de Countach die in die tijd al tegen de 300 liep.
Ik heb met de van Sten Memorial eens achter zo’n oude 5000LP gereden en daar zat nog genoeg go in kan ik je zeggen, om van het geluid nog maar te zwijgen. Daar kan geen Vaghini tegen op….
mashell zegt
Bloedmooie auto, maar alleen als de extra luchthappers in de garage blijven liggen.
jessetje zegt
Mooi hoor!
Mairsil zegt
Als Lambofan vind ik het niet zo’n gemis dat deze er niet is gekomen. Niet lelijk maar ook weinig spannend. De Gallardo was een stuk geslaagder.
jrk68 zegt
@Mairsil:
Maar die Gallardo is slechts een Audi met een Lambo badge…, Als ik een Lambo badge op m’n Smart plak is het nog geen Lamborghini.
Of wel soms….
nickmercedes zegt
@jrk68: tuurlijk wel! Kijk maar naar de Toyota IQ, en Aston Martin Cygnet…
jrk68 zegt
@nickmercedes:
Dank u,
Gaat nu een badge plakken ….
mout zegt
Ik heb veel meer een zwak voor de ‘kleine’ lambo’s, dan voor de topmodellen. Al merk je nu wel erg dat de Aventador een generatie voorloopt op de Gallardo.
midasracer zegt
Mooi frisse auto, niet te geloven dat dit ontwerp al weer 20 jaar oud is.
wantthegreen zegt
Need for speed 2. Good old times.
MAB zegt
Wat ben ik blij dat destijds het geld op was. Wat een gedrocht.. Voorkant lijkt een look a like van een ferrari f430
sir_smokalot zegt
En dat 9 jaar voordat de F430 op de markt kwam.
Snuggere dodo…
jelmer zegt
Mooi of niet, dit lijkt geen Lamborghini. Te rond, te organisch. Meer zoals Ferrari haar auto’s ontwerpt. Een Lamborghini is al sinds veertig jaar hoekig en vol wigvormen.
jrk68 zegt
@jelmer:
Ooit een Diablo gezien?
Uit die tijd stamt dit kleine zusje, en daar is niets hoekigs aan.
jelmer zegt
@jrk68: Nou je het zegt, dat is op de luchtinlaat voor, de luchtinlaat achter, de koplampen en nog wat cruciale design elementen na een hele afgeronde auto.
treser zegt
Heb er in mei in mogen zitten, zit beter dan een Aventador, interieur foto’s zijn 5 mei op autojunk gezet.
kungfupanda zegt
Beetje saai ding. Gelukkig heeft VW een andere weg gekozen.
dariorampinofortunato zegt
Thank you! Autoblog.nl rules! :)