Stel je een lijst voor van alle ècht heel bijzondere auto’s. Wat zou daar allemaal in te vinden zijn? Voor elke persoon is dit verschillend, voor mij zouden er voornamelijk auto’s in staan die heel moeilijk te vinden zijn. Dat komt gauw neer op de meest extreme supercars, enkele moderne rariteiten, en natuurlijk… Zeldzame klassiekers!
Aston-Martin DB4 MkIV
Zo nu en dan vragen mensen wat ik aan het doen ben en waarom. “Why I’m taking these pictures? Well, it’s a rare car. Do you know James Bond? He drove such a car”. Ik weet best dat 007 in een DB5 reed, niet in een DB4, maar voor de leek zijn dat dezelfde auto’s. Ik vind het zelfs interessant te weten welke serie het precies is. De eerste drie series zijn te herkennen aan een grote luchthapper op de motorkap. De eerste twee series hebben bovendien de simpele, smalle achterlichtunits, waar de derde, vierde en vijfde serie twee drievoudige ronde achterlichten heeft. De series IV en V hebben een “brievenbus” op de motorkap, die kleiner is dan de luchtinlaat van de eerste drie series. Series V heeft bovendien een iets langere wielbasis, een hoger dak, en de meeste hebben al de plexiglas koplampen die de DB5 ook heeft. Dat je het even weet…
De DB5 is door de vele James Bond films, waarin hij figureerde, onbetaalbaar geworden. Het exemplaar, dat in Goldfinger en Thunderball werd gebruikt, werd vorig jaar verkocht voor £2,3 miljoen. De rest van de DB5’s kost ongeveer £300.000. DB4’s worden aangeboden vanaf ongeveer £150.000, maar is nog steeds een ècht dure auto. Voor de DB6 geldt ongeveer hetzelfde; minder duur dan de DB4, maar nog steeds niet goedkoop.
Aston-Martin V8 en V8 Vantage
In 1967 was de DB6 nog maar halverwege zijn levensloop, maar Aston-Martin had al een geheel nieuwe designrichting gekozen in de vorm van de DBS, die James Bond natuurlijk meteen uit mocht proberen in “On Her Majesty’s Secret Service”. De auto leek al veel op de V8 zoals die vanaf 1972 zou worden gebouwd, alleen de neus was nog een groot verschil. Nog méér dan bij de DB4 zijn er verschillende series met verschillende uiterlijke en technische kenmerken, het belangrijkste verschil is het feit dat de auto op den duur met twee verschillende typen injectie èn met carburatie te verkrijgen was. Het blauwe exemplaar is een laat exemplaar uit 1986 met injectie en een maximum vermogen van 305 pk. Het bruine exemplaar is een Vantage uit de tweede serie, van 1984. De hobbel op de motorkap geeft genoeg ruimte voor carburateurs, aangezien Vantages nooit met injectie zijn geleverd. Het vermogen varieert van 375 tot 420 pk, afhankelijk van het bouwjaar, maar nog steeds zijn het log rijdende auto’s.
Bentley S2, S3 en S3 Mulliner Park-Ward Fixed Head Coupe
In 1949 begon Rolls-Royce met badge-engineering van de Bentley MkVI, die met Spirit of Extacy voorop als Silver Dawn op de markt werd gebracht. Het idee van badge-engineering bleef erin, wat enkele jaren later resulteerde in de Silver Cloud van Rolls-Royce en de S-Type van Bentley. De auto’s volgden niet helemaal dezelfde lijn aangezien Bentley de auto’s óók liet leveren met koetsen die Rolls-Royce niet liet bouwen, zoals de S1 en S2 Continental Mulliner Coupé. De afgebeelde S3 Mulliner Park-Ward Coupe echter leverbaar als Rolls-Royce, en bovendien óók nog als Drophead Coupe, een cabriolet dus. Het grootste technische verschil zit tussen de S1 en de S2, want in de S1 lag nog een 4,9 liter zescilinder-in-lijn waar de S2 een 6,2 liter V8 had. De laatste werd halverwege het Silver-Shadow tijdperk opgeboord tot 6,75 liter, dit blok wordt nog steeds gebruikt in Bentleys. Er werden 7.476 S’en gebouwd, waarvan 6.221 werden geleverd met de Standard Steel koets.
Jensen Interceptor II
De naam “Interceptor” dook al op in 1950 voor een met 4 liter zescilinder uitgeruste coupé en cabriolet. Aangezien van beide auto’s maar enkele tientallen exemplaren werden gebouwd, is het niet het model waar de term “Interceptor” mee wordt geassocieerd. In 1966 kwam het model dat de naam Interceptor bekender maakte. Dit was een multiculturele samenwerking met een koets uit Italië, waar de koets door Touring was ontworpen, en een motor uit de Verenigde Staten, van Chrysler. De Interceptor was leverbaar in drie series, en daarnaast waren er nog vier varianten. Er was een versie met vierwielaandrijving, de FF, noodgedwongen verlengd voor de benodigde extra techniek. Ook was er een versie met zes carburateurs, de SP, waarmee de motor 390 pk in plaats van de aanvankelijke 330 pk leverde. Er waren nog twee versies met open dak: een cabriolet en een versie met hardtop, waarvan de laatste de zeldzaamste is. Van de meest gebruikelijke versie, de Saloon, was derde serie veruit de meest voorkomende. Deze had zelfs 7,2 liter voorin. De afgebeelde auto is een MkII, hiervan zijn er 1.128 gemaakt.
Rolls-Royce Camargue
Op den duur heb je het meeste wel gezien. Wat is er dan nog ècht interessant? Modellen die het moeilijkste zijn om te vinden vormen dan nog een echte uitdaging. Dat zijn voornamelijk extreme supercars, rariteiten, en zeldzame klassiekers. Het was een aantal jaren geleden dat jullie een rode Camargue in een Wodaspoda zagen, nog steeds is en blijft het leuk om zo’n buitenbeentje te zien rijden. Rolls-Royce bouwt voornamelijk conservatief vormgegeven luxe auto’s die door-en-door Brits zijn. De Camargue is duidelijk herkenbaar als creatie van Pininfarina uit de jaren ’70, aangezien de Ferrari 365 GT/4 2+2 en de Fiat 130 Coupé in basis dezelfde vorm hebben. De Camargue is alléén een slag groter en massiever. Het was al enigszins ongelukkig gekozen om de auto door Pininfarina te laten vormgeven aangezien Rolls-Royce kopers daar niet op stonden te wachten, óók had de Camargue een nieuwprijs van f.300.000. Dit was bijna drie keer zo duur als een Silver Shadow, en daarmee ongeveer even duur als de enorme Phantom VI. De Camargue heeft nog steeds niet veel liefhebbers, en is dus relatief goedkoop.
petermb zegt
‘Appeltje’ is onze held, geweldige plaatjes weer!
NLBUURMAN zegt
@petermb: spot on! klassiekers in londen, van engelse makelaardij
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat is die Aston V8 en-profil toch een beauty…
KUNST!
StijnB zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Bwa nee, lijkt dan net een Mustang…
babbaloerie zegt
@StijnB: Net alsof dat iets slechts is…
StijnB zegt
@babbaloerie:
Niet als je een goedkope Amerikaanse muscle car bent, indien je een stijlvolle Brit wil zijn…
Naast een DB4,5,6 of zelfs 7 is dit toch de vreemde eend in de bijt.
iLoveStinger zegt
mooi artikel appeltje. 1 detail: de ‘db5’ in James bond was een gemodificeerde Db4.
iLoveStinger zegt
@iLoveStinger: dan heb ik het over een gemodificeerde DB4 mkV vantage, zat in Goldfinger.
karaya zegt
een vantage een log rijdende auto?
die auto was in z’n tijd zo’n beetje het snelste wat je kon kopen.
misschien moet je maar eens kijken wat james may over de vantage heeft te vertellen.
StijnB zegt
@karaya:
Herinner je nog het duel tussen zijn Rolls en de 600 W100 van Jeremy? May wordt snel enthousiast over Engelse wagens, helaas niet steeds terecht…
DonEmilio zegt
Op die Interceptor na mooie auto’s.
Hupke zegt
Dat wit staat die interceptor toch echt niet.
Leuke auto’s verder.
Simpson zegt
mooie spots, met de interceptor wat mij betreft bovenaan (alleen wel een ander kleurtje)
baasbas zegt
Voor mij de blauwe AMv8 maar.. als het moet :)
De Vantage niet, die is mij te ‘druk’..
As_long_as_it_is_fast zegt
Hoe heerlijk is die artikelfoto? Geweldige auto dat! Zou ik zo kopen, doet me overigens wat denken aan Eleanor. Autofanaten weten waarover ik het heb. ;)
majinstar zegt
Die V8 Vantage is zo bruut ! Echt een geile auto.
Jokkebrok zegt
@majinstar: Ben ik helemaal met je eens ;)
janklaassen zegt
Dit waren de designlijnen van auto’s. Klaar.
rufctr01 zegt
De AM V8 werd ook gebruikt in The Living Daylights. Deze film was volgens mij ergens in 1987 op het witte doek te aanschouwen.
En als ik het goed heb was daar een AMV8 en in het begin zelfs een AM V8 volante te zien.
Tommy2 zegt
Leuke combo met die klassieke Bentley en moderne Quattroporte.
Jokkebrok zegt
Wat een lekker ding, die V8 vantage :shock:
Nv zegt
Ik moet zeggen niet zo’n speciale spots eigenlijk voor london, ik ben daar een weekendje geweest en heb daar ook een rolls Camargue, db5 gezien en nog veel meer gezien (geen klassiekers dan). En ik was dan nog op stap met geen autofanaten dus echt extreem spotten kon ik dan nog niet doen.
mout zegt
ik zie onder de comments ook niet veel enthousiasme voor de Camargue.
En eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom je een Britse comfort mastodont met een scherpe Italiaanse coupé zou willen kruisen.
Die jaren had Pininferina lijnen die ik meer bij Bertone vind passen. – Al zou die een zo laag mogelijk front hebben ontworpen. Volvo 780 of 245, of Fiat X 1/9, of later de Citroën XM, bijvoorbeeld.
pier zegt
Fraaie plaatjes! Vooral die V8 Vantage is the bomb
Kvgorp zegt
Wat doet dat bloemetje in die grill van die Rolls. Dat zie je best veel in Londen vooral bij die taxi’s weet iemand dat?
Pallas zegt
@Kvgorp: Het is een klaproos (poppy) ter herinnering aan de slachtoffers aan het eind van de Eerste Wereldoorlog in Frankrijk. De klaproos was het symbool van die oorlog. Klaprozen groeien namelijk perfect op omgewoelde stukken aarde waar verder alles dood is. En dat soort grond was er voldoende rond de loopgraven waar gedurende 4 jaar vijandige troepen op een korte afstand van elkaar hadden gezeten.
Ze worden gedragen van begin november tot Remembrance day, op 11 november. Die dag kan je vergelijken met wat wij op 4 mei gedenken.
Duell zegt
@Kvgorp dat is een Poppy Flower.
http://www.poppy.org.uk/
Ter herinering van de gevallenen in de oorlogen.
Orgineel komt het van de 1WO toen de Papaver veel groeide in Vlaanderen.
http://www.plantaardigheden.nl/aardig/aardigheden/klaprozendag.htm
Ontopic,
Wou die Rolls Camargue is en blijft een hele gave wagen.
Mischien ook wel omdat hij niet zo opvallend als Rolls is.
Kvgorp zegt
Aha ik wist dat het wel iets bijzonders zou zijn bedankt Pallas en Duell
yerrie zegt
Zo’n bruine Vantage V8 heeft van denk ik 1978 tot 84 bij mijn pa stil gestaan in de garage (autobedrijf) en toen kwam de eigenaar hem toch nog ophalen. ) ;
Dat ding is toen gerestaureerd in de Uk (ik dacht bij AM zelf, kan dat ?) maar in ieder geval heeft ie de auto 3 weken na restauratie totallos gereden op de brienenoord brug