We kunnen voorlopig nog geen genoeg krijgen van het moois dat de tweede Supercar Sunday te bieden had. Neem deze heerlijk gele Ferrari F50, die in Zandvoort behoorlijk de aandacht trok.
Nu doe je dat natuurlijk al snel in een gele supercar, maar ook de looks en uitstraling van de F50 zullen daar absoluut aan bijgedragen hebben. De F50 was in de jaren negentig wat de LaFerrari nu is: een hypercar bomvol techniek uit de Formule 1. Pininfarina ontwierp de jubileumauto, want zoals de naam al doet vermoeden refereert de in 1995 geïntroduceerde F50 naar het vijftigjarig bestaan van Ferrari als fabrikant.
De F50 werd nooit zo legendarisch als zijn voorganger, de F40, maar beschikt over eigenschappen die ook vandaag de dag nog meer dan indrukwekkend zijn. Neem alleen al de 4,7 liter V12-motor, goed voor 520 pk en een topsnelheid van 328 kilometer per uur. De bezoekers van Supercar Sunday konden daar een glimp van opvangen en billybmw91 was een van de spotters die zijn camera tevoorschijn haalde, waarvoor dank.
Benieuwd naar de foto’s, dan weet je waar je ze kunt vinden: Autojunk.nl.
UPDATE: nog meer foto’s HIER!
bmwkevin zegt
Op de f40 na de vetste Ferrari ooit gemaakt
tupperware zegt
@bmwkevin:
Nou, dat is nogal een statement, ik vind het ook een gave bak hoor maar uit dat tijdsgewricht zet ik in op een 288GTO of de veel zeldzamer 288 GTO Evoluzione.
jrmpower24 zegt
@bmwkevin: ik vind de F50 veel vetter dan de F40.
Alleen het design en de V12 al.
JaxDryke zegt
@jrmpower24: Ik ben vast een vreemde eend in de bijt, maar ik vind de helaas nooit geproduceerde (m.u.v. de drie (!!) prototypes) Mythos veel mooier dan zowel de F40 als de F50. De top vijf Ferrari All Time voor mij is:
1. Ferrari Mythos
2. Ferrari 400i
3. Ferrari F40
4. Ferrari 612 Scaglietti
5. Ferrari F50
baasbas zegt
@JaxDryke: Ja, met de 612 ben jij de vreemde eend inderdaad
;-)
3246cm252kw zegt
@baasbas: Inderdaad een 612 een 599 GTO kan ik begrijpen maar zo’n saaie 612…. 575M is al een stuk vetter!
Corrado16v zegt
@JaxDryke: ik vind dat je daar een punt hebt, ik heb de 612 altijd wel erg gewaardeerd. Een stijlvolle, niet over the top. Misschien zelfs wel een onopvallende Ferrari. De 456 heeft ook altijd wel een appeal gehad op me, misschien dat dat er wel iets mee te maken heeft.
JaxDryke zegt
@corrado16v: inderdaad. Ik heb een testrit mogen maken in verschillende Ferrari’s, omdat een vriend bij een Ferrari importeur werkte (die werkt nu bij een fisker importeur). Heb gereden in een 328 gts, 550 en 575 maranello, f50, 400i, 330, enzo, 360 CS, 430 Scuderia en meer. De 288gto pas ik helaas niet in. De F40 ook niet. Heb ook een dag met de California mogen rijden, maar dat vond ik niet wat. De F50 was MACHTIG, maar de meeste pret beleefde ik in de 400i. Wát een bak.
Heb ook in een XJ220 mogen rijden, ge-wel-dig. Ook de Lamborghoni Murciélago (eerste model) was fckng epic. Maar de beste ervaring was de 1989’er Lotus Turbo Esprite welke ik vijf jaar heb gehad.
3246cm252kw zegt
@JaxDryke: Gaaf nooit een straf
tupperware zegt
Die zie je inderdaad niet zo snel, de kans dat je een Enzo of LaffeArie tegenkomt is groter dan dat je de F50 spot.
Mooie geste om dat ding daar neer te zetten, in al die jaren heb ik er 1 keer eentje in het echt gezien en dat was bij een Ferrari servicepunt in een achterafstraatje in Monaco.
Wat mij betreft een onderschatte auto, mooier en zeker puurder dan zo’n kitscherige LaffeArie.
series2 zegt
Mijn favoriete super Ferrari in mijn favoriete kleur! Yes!
biohazardracer zegt
Hierin ken je na een paar keer rijden na het ziekenhuis voor je rug, nee geef mij maar gewoon een F40 veel mooier en veel vetter.
viezefreddyw zegt
@biohazardracer: Bij ‘gewoon een’ F40 kan je net zo vaak naar het ziekenhuis voor je rug als met een F50…
biohazardracer zegt
@viezefreddyw: @reistje stelletje azijnpissers!!! ik vind de F40 sowieso een mooiere auto.
reistje zegt
@biohazardracer: Teveel Top Gear gekeken of pak jij vaker je F40 dan je F50?
kapiteinaudi zegt
Geel is bij veel Ferrari’s toch echt wel de mooiste kleur, zo ook bij de F50!
fejjie zegt
@kapiteinaudi: Kwestie van smaak, ik vind geel nooit mooi op een ferrari.
reistje zegt
Hoe komt het dat je soms post pas later ziet? Zo zag ik de post van biohazard eerder dan die van tupperware?
On-topic: Toch wel een van mijn favoriete auto’s. Jammer dat hij altijd vergeleken word met de F40. Dat is net zoals bij de Zonda en de Huayra een vergelijking die je niet moet doen, het is een auto gebouwd met andere gedachte in andere tijden.
Vond de Chris Harris vergelijking dan wel weer erg goed!
trolle zegt
blijft toch mijn favoriete(straat legale) ferrari
Arnoud zegt
Het schijnt dat deze auto buiten het circuit zoveel beter rijdt dan de F40. Zou je niet verwachten als je in het achterhoofd houdt dat de F50 een straatlegale F1 auto moest gaan worden. Na de 365GTB/4 en de 288GTO zou dit de Ferrari van mijn keuze zijn. Maar wel pas als ik alle Porsches van mijn keuze al zou hebben. Ambitieus much?
Sracerr zegt
Ferrari Mito prototype op basis van deze was ook mooi. Dit is een echte F1 opbouw met de motor direct aan het chassis/monocoque bevestigd. Cool heeft geen een supercar op die manier.
zapp zegt
@Sracerr: Koenigsegg doet het op die manier.
Sracerr zegt
@zapp kan best zijn maar Koenigegg(lelijk horkending) heeft nog nooit een F1 auto gebouwd, een race gereden laat staan gewonnen. Particulier hobby bouwpakketje neem ik daarom ook niet serieus, sorry.
Shenkie zegt
Misschien niet zo legendarisch als de F40, maar aan het geluid van de F50 kan de achtcilinder met turbo van de F40 zeker niet tippen. https://m.youtube.com/watch?v=XcSnaHcAlKU
rd1991 zegt
Hmm ik noem het geen spot. Dat is namelijk iets wat je tegenkomt per toevalligheid. Dit is op een auto evenement. :). Desondanks echt een geweldige auto!
metalmike zegt
Door Zandvoort fladderen kan ik dit niet noemen, hij is niet buiten het circuit (paddock) geweest volgens mij. Ja, op een trailer.
gieltj zegt
Als we het dan toch over gele supercars hebben… Ik vind de Zonda die daar stond vele malen mooier.. Sterker nog, ik vind de F50 echt een gedrocht :)
cubaneight zegt
Chris Harris test de F40 en F50 in deze legendarische video:
http://www.youtube.com/watch?v=3MDTcXGsjuo