Waar is Jensen bekend van? Sommigen herinneren zich dat de Volvo 1800 er werd gebouwd, maar de Interceptor is zonder meer hun meest beroemde zet. De opvallende – ik vind ze zelf erg mooi – lijnen van Vignale maakten veel indruk, net als de krachtige motoren van Chrysler. Voor de connaisseur is er echter nog meer aan de hand, want er verschenen verscheidene varianten.
In grote lijnen zijn er drie series gebouwd die in kleinere en grotere details van elkaar verschillen. De evolutie van 6.3 naar 7.2 liter motor is een belangrijk voorbeeld. Naast deze variatie werden er ook nog een “Coupe” gemaakt, – het basismodel werd als Saloon beschouwd – en een convertible.
De FF is bijzonderder dan hij lijkt. Ferguson Formula staat voor het vierwielaandrijvingssysteem dat werd ontwikkeld in samenwerking met Harry Ferguson Developments. Het chassis werd 10 centimeter langer in verband met het systeem aangezien de voorwielen nu óók aan werden gedreven. Dit is te zien aan de dubbele louvres in de zijschermen. Officieel werd de auto dan ook niet als Interceptor gezien, maar in 1966 als apart model gelanceerd naast de Interceptor. De motor was wel een ongewijzigde 6.3 V8 uit de Interceptor I, met 330 pk als maximum vermogen. De FF wordt ook gekenmerkt door de “brievenbus” op de motorkap.
In 1971 maakte de FF na 318 exemplaren plaats voor het nieuwe neusje van de zalm: de SP. Deze werd overigens wel aangeboden als Interceptor. “SP” staat voor Six Pack, wat verwijst naar de zes dubbele carburateurs, waarmee deze versie zich onderscheidt. Het toch al niet slechte maximum vermogen van 330 pk steeg hiermee tot 385 pk, waarmee de auto in dat opzicht de Iso Lele en de Bristol 411, twee concurrenten, voorbij streefde. De SP is te herkennen aan onder anderen de louvres op de motorkap en het everflex dak. Er werden er 232 van gebouwd.
Morgen is nog een post te zien met iets bijzonders van de parking. Kijk goed op de achtergrond en doe een wilde gok!
StijnB zegt
Vooral bekend van The Interceptors natuurlijk…
http://www.youtube.com/watch?v=qLp4FhDAfQk
E34M5Touring zegt
@StijnB: Dat stukje inderdaad. Erg gaaf gedaan vond ik.
StijnB zegt
@E34M5Touring:
Was inderdaad een van de beste stukjes TG ooit.
E34M5Touring zegt
Ik gok de Facel Vega op de achtergrond van foto 1. Altijd al een mooie auto gevonden, zo’n Jensen. We hadden hier in het dorp een tijdje een Jaguar specialist die er 2 had staan. Gave auto’s al vind ik de achterkant minder mooi. In Engeland zit een bedrijf die ze moderniseert met de LS2 uit oa de Camaro. Die is nog is in Top Gear geweest. Gebruikten ze hem voor een vintage TV series titlesong. Supergrappig vond ik.
potver7 zegt
@E34M5Touring: Facel Vega – kan niet missen eigenlijk, onze Appeltje kennende.
E34M5Touring zegt
@potver7: Ik zie ook nog een AC Ace, Mustang met Shelby kleurstelling en ik meen een Classic Ferrari 275GTB in het zilver daarachter op foto 4. Dus wie weet :)
jrk68 zegt
Zou het over de Facel Vega gaan?
Blijven toch mooie auto’s om te zien die Jensen’s, zeker als ik het vergelijk met de huidige eenheids worst. Vooruitstrevend ook een awd coupé in 1966.
911GT2 zegt
@jrk68: Nee ik hoop dat het gaat over die zwarte Matador daar op de achtergrond!
SJ zegt
Hadden ze die Amerikaan naast de SP niet kunnen weigeren? Wat een afzichtelijke aftermarketvelgen.
toyotafortuner zegt
Wauw! Die britse klassiekers zijn mooi zeg, met name deze Jensens.
ropbp zegt
@toyotafortuner: het is toch wel erg als ze ziet wat ze allemaal bedacht hebben en wat er nog van over is……. Zijn er überhaupt nog zelfstandige Britse autoproducenten over (behalve Morgan)?
Den zegt
Pareltjes, mijn absolute favoriete auto !!1! Jammer dat ze vaak vooral in schuurtjes staan te verroesten…
timberleek zegt
@Den:
Klopt, maar jammer genoeg kom ik die nooit ergens tegen.
Lijkt me een geweldige auto om op te knappen (in goede staat kan ik hem nooit betalen ;-) )
lemans96 zegt
Heerlijk, die megalange neus, die grote glazen koepel als achterklep. Wat een stijl hebben veel van die klassieke britten toch hè. Daar kunnen de meeste yanks uit die tijd een puntje aan zuigen…
norge zegt
@lemans96: Nou, ik vind een Camaro uit 69 duizend keer mooier.
lemans96 zegt
Is een mooie auto, ik kan je echter verzekeren dat deze Jensen zo’n ongebalanceerd waterbed als zo’n ’69’er Camaro, volledig zoek rijdt op de weg…
Simpson zegt
Ik ken de jensen van de inspector lynley mysteries, die later ook nog in een Bristol reed
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Inspector_Lynley_Mysteries
rotarypowah zegt
Ferrari FF vs. Jensen FF:
http://www.youtube.com/watch?v=1U_RYrBrPtA&feature=player_embedded
Mooie spot! Leuke serie ook, die van gisteren was ook leuk te lezen en goeie foto’s. Dank, Appeltje!
lincoln zegt
dit ding gaat tegen elke wet van schoonheid in ..
en nee .. het is geen “eigenwijs” karretje ..
ook de kwaliteit was helemaal bout (op 2 onderdelen na) ..
1 keer flink gas geven en de deuren gingen niet meer open of dicht ..
9000cse zegt
Volgens mij verrast Appeltje ons morgen met een prachtige fotoserie over een Alvis.
skeletje zegt
Schitterende auto’s. Harry Ferguson kennen we o.a. van Massey-Ferguson, de tractoren, maar ook van de eerste 4WD F1 auto: http://http://en.wikipedia.org/wiki/Ferguson_P99
Maar de echte Interceptors zijn toch wel de politiewagens in de films Mad Max I en II.
Vooral die laatste Interceptor: http://www.youtube.com/watch?v=hiNZbcEzogU
E34M5Touring zegt
@skeletje: De Police interceptors van MadMax zijn omgebouwde Ford Falcon’s. Dit is wel degelijk de echte Interceptor. Scheelt ook bijna 20j.
dafmaf zegt
Toen ik nog op de lagere school zat kon je met actiewikkels om het dropje in een rol Autodrop poster sparen. Ik had een Jensen Interceptor en een Porsche 911 (volgens mij kon je niet kiezen wat je kreeg), die mijn moeder op het behang had gelijmd. Ik had nog nooit van Jensen gehoord. En nu brengt elke Jensen me terug naar mijn jongenskamer in mijn Brabantse geboortedorp.
Rabbit zegt
Dag Dafmaf
Beetje late reactie maar weet jij iets meer van die autodrop posters van vroeger?
Zelf had ik er vroeger veel gespaard waaronder de Jensen, Maserati, Porsche en Chevy.
Onlangs heb ik de Chevy weten op te kopen maar ik probeer de collectie weer compleet te krijgen.
Op internet is weinig meer te vinden helaas behalve jouw opmerking op autoblog.
Dus hoor graag van je.