Een Engelse lord met stiff upper lip even voorzien van wat Amerikaanse bralpepers in zijn reet. Heiligschennis of juist briljant?
Standaard werd deze XJ6 Series 1 uit ’71 geleverd met een 4.2 liter zescilinder. De huidige eigenaar heeft het originele blok eruit gelepeld, om er een 5.7 liter V8 van GM voor in de plaats terug te leggen. Volgens spotter teerdz, die met de eigenaar sprak, is het blok gelijk aan de krachtpatsers die huisden in oudere Camaro’s en Corvette’s.
Het was je waarschijnlijk al opgevallen, de motor is niet het enige dat veranderd is aan deze Jag. Alle verchroomde poespas is weg. De bumpers zijn verdwenen, de gaten in de carrosserie waar ooit de bumpersteunen doorheen staken zijn dichtgelast en de grille is vervangen voor een kippengaas-achtig modelletje. Hier en daar wat primer op de body doet vermoeden dat het een work in progress betreft.
De XJ6 is een favo hobbydingetje. Je kunt er namelijk ook prima een boekenkast van maken. Of een Russische GAZ M21 Volga natuurlijk.
Ik zit een beetje in tweestrijd. Enerzijds is het zonde om een klassieke Jag tot halve hotrod om te knutselen. Aan de andere kant wil ik niet de azijnpisser uithangen. Het ding ziet er best tof uit, terwijl ‘ie nog niet eens af is. Ik zou hem wel eens willen zien rijden. Een klassieke Jaguar met het geluid van een musclecar. Mooi contrast.
Bekijk meer foto’s op Jagjunk.nl.
norge zegt
Bah, wat lekker..
jaguarjunk zegt
Enerzijds heiligschennis, maar stiekem ook wel heel gaaf..
ar156sw zegt
Ik vind m cool. Nou ook niet alsof het zo’n zeldzame bak is, dus waarom ook niet. De GM V8 is natuurlijk niet de meest originele keuze, maar wel verstandig waarschijnlijk.
gregorius zegt
@ar156sw: en relatief goedkoop/makkelijk te onderhouden (goed geluidje ook).
E34M5Touring zegt
Check The Draguar op Youtube. Roadkill heeft dit ook gedaan maar dan met een supercharger. Lijkt me geweldig om een keer te doen. Maar dan met all Jaguar parts. Ouwe XJ6 met een nieuwe XJR motor. Ouwe gangsterlook met kanonmotor.
RobUSA zegt
Hij is er in ieder geval betrouwbaarder op geworden.
ttcate2 zegt
@RobUSA: Nou nog even zeggen hoe betrouwbaar de Duitse auto’s zijn en de stereotiep reactie is compleet
RobUSA zegt
@ttcate2: Nee dat zal je uit mijn mond niet horen en vooral omdat het niet waar is.
ttcate2 zegt
Ik houd heel erg van zo´n 5.7 V8 en nog meer van een Jag, maar samen? Gewoon niet.
rikus zegt
Zag deze Jaguar vandaag nog rijden door de Nobelstraat in Utrecht.
volvo-s60-adept zegt
Waarschijnlijk een gevalletje ’technisch en economisch afgeschreven’ dat door een kundig hobbyist een alternatief nieuw leven wordt ingeblazen. Ik ben voor, gaaf ding man!
1001pk zegt
Meer foto’s?
MrSkyline zegt
Deze jag rijd vaak door Utrecht, ik heb hem er al met regelmaat gezien. Hij klinkt heerlijk, en hij was eerst helemaal af zonder primer naar mijn weten, dus ik gok dat hij wat schade heeft gereden ofzo.
Hoe dan ook vind ik het een prachtige bak.
ejn68 zegt
deze grap is ook door Rover/MG al eens uitgehaald: de 75 met een Mustang V8 blok ;-)
jaapiyo zegt
Ik stem ook voor. Heb het altijd wel een mooi model gevonden ook, beetje de QP5 van die tijd (ja er was toen vast ook al een QP, maar die waren nou niet bepaald het toonbeeld van elegantie tot de 4e en vooral natuurlijk 5e generatie).
Zo te zien is dit ook nog eens een verzameling van onderdelen van de sloop die een nieuwe kans krijgen dus win win in alle opzichten. Ben benieuwd naar het eindresultaat en of het interieur wel hout en leder blijft of ook een update krijgt naar een wat modernere sfeer.
kicknl zegt
Briljant..
toyotafortuner zegt
Lekkere swap! Een amerikanen v8 klinkt altijd heerlijk! Deze Jaaag zal vast ook heerlijk klinken
roppp zegt
Ik zie het probleem niet. Weet ff niet of het aloude 3.5l V8 blok origineel Rover/BL/Range Rover was, maar het originele Rolls Royce/Bentley 6.3l V8 blok kwam gewoon van Chrysler. Weinig Brits dus.
jrk68 zegt
@roppp:
Die Rover V8 was ook van oorsprong een Amerikaans blok, zelfs de eerst Aluminium V8 die de Amerikanen maakte.
Diezelfde Amerikanen vonden dat aluminium maar niks, die zweerden destijds nog bij gietijzer.
carmasterr zegt
@roppp:
Dat was van oorsprong een Oldsmobile blok.
Hij werd in Amerika overbodig gemaakt door een V6, en toen werd ie dus aan de Britten verpatst
fj272 zegt
http://www.vmax.de/fahrzeuge-bmw.html
http://www.vmax.de/fahrzeuge-ferrari.html
Dit is nog veel leuker.. Vooral de laatste werd destijds op Ferrari fora als heiligschennis aangeduid.. En dan te bedenken dat het vermogen met de huidige 2 liter stukken hoger is dan de origine spaghetti V8..
fj272 zegt
Hier betere beelden
http://www.vmax.de/galerie/vmax-cars/ferrari/galerie-neu.html
http://www.vmax.de/galerie/vmax-cars/m3let/aktuell-v2/galerie-neu.html
bmwe46csl zegt
Ik heb er ook een gezien met een Duitse bmw V8 onder de kap, dat is pag gaaf!
deepep zegt
In de jaren 60/70 gebeurde dit vaak, Europese carressorie met Amerikaans blok. Dus dit is niets nieuws en vind het zelf leuk om te zien dat een afgeschreven roestbak zo een nieuw hoofdstuk heeft.
Hupke zegt
Fantastisch
ik droom er al jaren van om zo’n XJC te voorzien van een moderne 6-in-lijn en alles wat up te daten.
Dat of een speedster te maken van een XK (mkI).
Beiden complete miserie wat betreft naderhand weglegaal krijgen van de wagen.
driver28 zegt
Hij mist alleen bumpers of lijkt dat maar zo..Bij hot-rods denk ik aan amerikanen
gearhead zegt
Supercombi: dat over the top klassieke van een jag wordt mooi gecompenseerd door een all american V8 en het chroomloze. Super!