Dit is de Isdera Autobahnkurier 116i, een vierwielaangedreven retromobiel met 10 liter en 16 cilinders.
Het vermogen (600 pk) en topsnelheid (242 km/u) vallen wellicht een beetje tegen, maar daarvoor terug krijg je wel een uniek design. Zeer uniek zelfs, er is namelijk maar 1 exemplaar gemaakt. De aandrijving is gebaseerd op een tweetal Mercedes 5-liter V8 motoren (M117) uit de oude W126 S-Klasse. Één motor drijft de voorwielen aan, de andere drijft de achterwielen aan. Handig toch?
De auto weegt 2270 kilo en heeft een max koppel van 900 Nm. Men is ruim 25 jaar geleden begonnen met het uitwerken van deze auto, maar in 2006 is ie pas officieel onthuld. De auto werd onlangs gespot door Rob951, meer foto’s zijn te zien op autojunk.nl.
cheetacars zegt
amateur had hem al eerder geüpload, het was toen alleen nog niet gelijk bekend wat het was. http://www.autojunk.nl/2010/08/wat-is-dit-dan-3
Ik moet zeggen dat het wel een van de beter gelukte wannabe jaren ’30’ers is
robbie zegt
@cheetacars: heb de juiste tags er ff bijgezet ;)
Christiano zegt
Lijkt verekt veel op een Kevert! Zijn er ook (tussen)acceleratie tijden bekend?
MDV zegt
Een VW Kever met extra lange neus.
Wel grappig.
kisman zegt
Wat je al niet kan doen met een (gedeeltelijke) body van een oude VW Kever.
lambo4all zegt
600pk en dan maar 242 kmh? mijn vader kan nog harder in zn 279pk mercedesje:P
RenesisHP zegt
@lambo4all:
Ik vermoed dat je met deze auto niet eens harder wil. ;)
anonymous coward zegt
leuk ding, ik ben toch altijd wel onder de indruk van al die bi-motore projectjes…
De top blijft voor mij de GTV bi-motore van squadra tuning, twee 3.0 V6 blokken in een alfa carroserie, goed voor 400+ pk
RenesisHP zegt
Dit soort projecten zien we gewoon te weinig.
Het laat mijn hartje wel even een slagje harder kloppen.
Topsnelheid interesseert mij geen zak. Ligt overigens hoger dan die van onze eigen auto.
Hier moet je mee cruisen en af en toe de leaserijder het leven zuur maken bij een tussensprintje.
Hupke zegt
Euhm, technisch precies een knoeiwerkje (2 verschillende losse motoren die de verschillende assen aandrijven, maak er dan 1 motor van en gebruik een dif tussen de voor en achterwielen, desnoods 1tje dat los van elkander schakkelen en ontkoppelen kan). Maar ziet er wel tof uit.
cd zegt
Isdera heeft ook een aantal interessante moderne auto’s gebouwd. Ook met Mercedestechniek overigens:
http://www.google.nl/images?hl=nl&q=isdera&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=ItdzTOPiNpycOK7d8boI&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CBEQsAQwAA
jaap zegt
grote donkervoort?
waarom een 10liter 16cilinder? als ik vragen mag :)
Joost1990_2 zegt
@jaap: gewoon, omdat het kan.
jaap zegt
grote donkervoort (de cocpit bedoel ik dan)
Joerek zegt
Was ook mijn eerste reactie, 600 pk en maar 242 als top. Ligt dat dan aan de versnellingsbak die anders is ingesteld? In theorie moet 600pk ruimvoldoende zijn om 2200 kg daar ruimschoots overheen te laten gaan.
FreVC zegt
tegenwoordig betekent ‘116i’ wel iets heel anders!
Laue zegt
meer dan 10 Cillinders = altijd +1
Pallas zegt
Een kever met 2 motoren dan ook een Eend!
Achter dus ook:
bozewolf zegt
Geweldig project. Kan zo in een film.
hobbes zegt
De topsnelheid zal een gevolg zijn van de (slechte) stroomlijn.
Klassiekerrally zegt
@ Pallas: Leuk, die 2CV Sahara!
De Isdera is natuurlijk gewoon een lomp gevaarte. Volslagen oncommercieel bovendien…
Maar misschien maakt dat ‘m juist wel zo leuk.
M-lover zegt
Beetje absurde auto, vermogen en koppel valt tegen voor zoon cilinderinhoud, en de topsnelheid ook. Het design is ook niet echt wat je noemt vernieuwend…
Ik vind het deze keer echt maar nix!
xilver zegt
Niet mijn type wagen… geef mij dan maar liever de Commendatore! (en check die achterste vleugeldeuren!)
Timmie zegt
@xilver: check ook die zonda-achtige kont…
xilver zegt
@Timmie: het zal wel eerder Zonda zijn die geïnspireerd is door dit model, want deze bestaat al 18 jaar oud… Pagani zelf bestaat nog maar 20 jaar
Forza! zegt
116i…moest toch aan iets anders denken ;) http://www.privatefleet.com.au/images/upload/Image/new-cars/bmw_1-series.jpg
raoulkroes zegt
Deze deed mij hier aan denken: http://www.imcdb.org/images/022/408.jpg
peter zegt
mooi hoor; lijkt op een Morgan (of eigenlijk andersom?)
Bmwfreak68 zegt
@Laue,
Mee eens 10 Cilinders +1
Maar dit is een 16 cilinder? Hoeveel + is dat ?
blag zegt
toffe kar ! Zo mogen ze er nog maken … very sexy !
Headhunterz zegt
Ik kan oldtimers wel waarderen maar deze vind ik toch echt lelijk!
de sjonnies zegt
alleen al het lef hebben om zoiets te maken en tegen de stroom in te gaan is gewoon…….geweldig
KaCh1ng zegt
lol 25 jaar…
Klassiekerrally zegt
@ peter: Ik zie er met de beste wil van de wereld geen Morgan in…
oxymoron zegt
Ik vind die vlaggetjes wel leuk: het beeldmerk van de Nederlandse fietsenfabriek Azor in Hoogeveen.
VW Lover zegt
Een vriend van mij is redelijk idolaat van deze auto’s… Tijdens de Oldtimer Grand Prix waar deze 16 cil. gespot is was ook de ontwerper aanwezig.
Deze meneer heeft voor Mercedes gewerkt en zij hebben hem ook geholpen met enkele projecten.
Hele aardige, rustige man die gewaagde auto’s heeft gebouwd.
Griffin zegt
Ik vind ‘m leuk. Toch knap dat ze twee motoren blijkbaar exact zo gesynchroniseerd krijgen, iemand een idee hoe ze dat doen?
Nico zegt
Op gevoel…
Bovendien hoeft het niet zo heel precies, daar dat de motor die als eerst vermogen geeft de andere gewoon mee op toeren sleurt.
Denk maar aan het hellingafwaarts rijden met je auto, de motor toert dan toch op terwijl je geen gasgeeft…
hobbes zegt
En hij zal wel voorzien zijn van automatische versnellingsbakken met koppelomvormer; die maken het nog een stukje makkelijker omdat ze snelheidsverschillen toestaan tussen de motor en wielen.