Tsja, wat ontbrak er vorige week nou nog bij mijn favorieten? Wie heeft gemerkt wat mijn smaak is, moet het natuurlijk zijn opgevallen dat er iets Duivels ontbrak, iets dat nergens anders gebouwd kan zijn dan in de hel – voor spotters overigens de hemel. Het gaat over een auto waarvan tussen 1990 en 2001 meer dan twintig verschillende uitvoeringen zijn gemaakt. De bijna 2.000 exemplaren die in totaal werden verkocht staan meestal veilig opgesloten in een droge garage, maar soms ontsnapt er wel eens eentje…
In 1990 zag de Lamborghini Diablo het levenslicht, het was de opvolger van de Countach en de globale lijnen zijn duidelijk behouden gebleven. De auto heeft een vergelijkbare korte spitse neus die een gestrekte hoek maakt met de voorruit, waarna een cabine volgt, en een motorruimte voor de forse V12. De auto is op die manier mooi één geheel, waardoor ik een spoiler een verstoring vind van het lijnenspel. De Diablo is een heel stuk geciviliseerder en rijdbaarder dan de Countach, maar wie dìe auto kent weet dat het nog niet zo veel over deze duivelse auto zegt. Zeker de tweewielaangedreven versies zijn al helemaal lastig te rijden en het koppel onderin geeft het rijgedrag van de auto een heel eigen –moeilijk– karakter.
Moeilijke auto’s hebben op die manier toch wat meer karakter dan perfecte auto’s zoals bijvoorbeeld de Veyron, en zo kun je nog altijd iets goeds zeggen over de mindere eigenschappen van je favoriete auto. Daarnaast heeft de auto wel een heel eigen uiterlijk, iets waarover je moeilijk een neutrale mening kunt hebben. Ik vind hem prachtig, anderen vinden hem lelijk, niemand vind hem wat gewoontjes. Toch?
Het begon met de meest simpele versie, de tweewielaangedreven versie zonder fratsen, die de simpele naam “Diablo” draagt. Niet alleen betekent het “Duivel”, ook is het gerelateerd met de edele stier op het logo, want “Diablo” is ook een ras. Aanvankelijk lag er 492 pk op de achteras, jaren later werd dit geüpgrade tot 530 pk. Aangezien er zoveel verschillende Diablo’s zijn, is men in Sant’Agata natuurlijk creatief aan de slag gegaan om het onderscheid duidelijk te maken. Neem de kenmerken als de voorbumper, koplampunits, velgen, happer voor de achterspatborden, achterbumper, motorkap en uitlaten als belangrijke punten, dat zijn de details waar meestal aan is gerommeld, interieur daargelaten.
In 1993 kwam de VT, dat staat voor Viscous Traction. Het was een gewone Diablo, maar dan met vierwielaandrijving. Daarnaast zijn er nog redelijk veel details gewijzigd, waarvan er maar één direct zichtbaar is. Dat is de voorbumper, met extra luchtinlaten ten behoeve van de remkoeling. De voorwielen waren wat smaller geworden. Verder zijn er nog enkele verschillen onderhuids maar voor het herkennen zijn die niet belangrijk.
De 43-FF-ST heeft echter heel veel details die geleend zijn van andere uitvoeringen, waarbij ik ten eerste kan melden dat de koplampen wèl standaard zijn omdat het een item is van na de facelift, het is dan ook een heel erg recent exemplaar, van maart 2000. Maar de velgen zijn bijvoorbeeld geleend van de Roadster, de versie met uitneembaar dak. Het verschil met de standaard velgen, zoals op het rode exemplaar, is het feit dat ze doffer zijn, daarnaast zijn er ook moeren zichtbaar, en is het design wat gladder. De auto heeft ook een achterspoiler, maar niet het simpele model dat achterop de rode te zien is. Het is de spoiler van de SV, met een klein balkje dat omhoog gezet kan worden. Iets ingewikkelder dus. Ten slotte kan ik melden dat de auto voor de achterspatborden luchtinlaten heeft waar een soort louvres voor zitten, het lijkt het meeste op wat de SE 30 heeft.
Zondag 20 mei was het dan zo ver, ik had een paar weken ervoor de vrouw aangesproken die in de zilvergrijze VT reed, en mijn nummer doorgegeven omdat ik graag wilde weten wanneer de auto er weer stond. Die dag werd er gebeld, en ik sprong meteen op de fiets om er foto’s van te maken. Op een gegeven moment kwam de man des huizes naar buiten, hij reed er het meeste in. Ook op dat moment zou hij een stukje gaan rijden, en wel met mij op de bijrijderstoel! Maar omdat ik nu iets te ver afwijk van mijn verhaal kun je het verhaal van de rest van deze rit hier lezen, dan ga ik weer verder over de Diablo.
Naast een simpele versie en een wat makkelijker rijdbare versie was er natuurlijk ook nog een kalere versie nodig. Zoiets als de GT3 van de 911, maar dan met iets minder radicale wijzigingen ten opzichte van de basis. De auto had een achterspoiler gekregen zoals ook op de zilvergrijze VT te zien is, de voorbumper was gewijzigd en heeft een herkenbare zwarte rand, en er liggen andere velgen onder. Het meest herkenbare is denk ik het paar happers op het dak, voor extra lucht, met daarbij een net iets andere motorkap. De motor leverde nu namelijk 520 pk in plaats van de gebruikelijke 492, en dat moest allemaal gewoon naar de immens grote achterwielen (335 mm breed). De remmen voor waren iets gegroeid, de auto zelf was wat simpeler geworden waarmee dit het instapmodel was geworden. In 1998 kostte een dergelijke wagen dan ook niet meer dan HFL 417.925, wat omgerekend zo’n 189.646 euro is. En dan klinkt het opeens als een koopje.
Vergeet inflatie overigens niet mee te rekenen, maar dan nog valt het mee voor een auto van dit kaliber. De auto moet wel flink wat nadelen hebben gehad ten opzichte van de gewone Diablo, die net iets duurder was en die ook nog wat minder indrukwekkend is. Nou moet ik wel zeggen dat mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar de simpelste Diablo om zijn hoogste Lamborghini-gehalte. De velgen vind ik bijvoorbeeld helemaal geweldig waar de SV niet echt velgen heeft die voor Lamborghini karakteristiek zijn. Wel staat er mooi met oranje tekens “SV” in gestanst.
Gek genoeg was de auto niet veel lichter geworden, terwijl de SE 30 bijvoorbeeld 125 kilo was afgevallen ten opzichte van de “simpele” Diablo. Dat is dan ook een wel erg bijzondere uitvoering die je haast nooit tegen zal komen, nòg veel minder dan de 5.7, de VT en de VT 6.0. De SE 30 is trouwens een erg gemakkelijk te herkennen uitvoering met onder andere een eigen type velgen (zoals op de Roadster/de afgebeelde 5.7 VT, maar dan zonder zichtbare moeren), de plaatsing van het logo, de achterspoiler, en de louvres achter onder de portieren (ook zoals bij de afgebeelde VT 5.7).
Ten slotte kwam er een grote facelift die ook nog een opboring van de motor betrof. Het resultaat was de VT 6.0. Vierwielaandrijving was zo goed bevallen dat het na de grote makeover standaard was geworden, maar de GT had nog wel achterwielaandrijving en op aanvraag werd het ook geleverd aan klanten die daar het lef voor hadden. Nu ging het namelijk om zelfs 550 pk!
De body van de auto was ook drastisch veranderd. Er was een nieuwe voorbumper geplaatst die wat frisser oogde, maar wel afbraak deed aan het Diablo-gevoel omdat ze recht af liepen naar beneden. Iets minder woest bedoel ik dus. De koplampen waren van het plexiglastype, dat was overigens al geïntroduceerd in 1999. Er lagen ook andere velgen onder die er veel moderner uitzagen, en ook een stuk mooier zijn, maar voor mijn gevoel te glad zijn voor een beest als een Diablo. De achterwielen hadden een naar binnen bollende vorm waarmee gerefereerd werd naar de Countach. De twee dubbele uitlaten waren verdwenen en hadden plaats gemaakt voor één dubbele in het midden, maar wel extra dikke. De achterlichtunits waren ook wat opgefrist, want nu was de omlijsting van de “effectieve lampen” “vervangen” door gewoon meegespoten koetswerk. Gelukkig staat er haast nooit een spoiler achterop deze versie, naar verhouding heel veel minder dan op de 5.7 en de 5.7 VT. De auto was voor een erg groot deel opgebouwd uit koolstofvezel, in tegenstelling tot aluminium voor de koets van de voorgaande uitvoeringen, maar desalniettemin was de auto juist iets aangekomen.
Dat is dus mijn favoriete supercar, deze vijf exemplaren heb ik door de jaren heen vast kunnen leggen in het wild. Er zijn nog talloze versies die ik nog lang niet heb gespot, de belangrijkste is ongetwijfeld de open versie, de Roadster, waarbij het (harde) dak kan worden gedemonteerd om vast te worden gezet vlak boven de motorruimte. Die auto heeft heel veel eigen kenmerken, en verschilt het meeste van elke andere Diablo. Maar ook een model als de SE30 of de GT hoop ik nog eens midden op straat tegen te komen, dat zijn zoals vermeld heel zeldzame verschijningen, en dergelijke exemplaren komen nog eens relatief weinig uit de garage. Tot dusver deze bijzondere aflevering, volgende week komt er weer eens wat “standaard” spul voorbij, hoewel je er van uit kunt gaan dat het de moeite waard zal zijn!
M Freak zegt
OMG allemaal moois! :D
En die Diablo 6.0 is echt uber, vooral die ene in t wit.
Is er een auto die echt vet en snel zou zijn, en in mijn top 10 komt, dan is t deze wel :D
pilsjongen zegt
de laatste heeft wel een vreemd kleurtje,
ook afwachte welke auto’s de favorites zijn van de autoblogger over 10 jaar :D
persoonlijke gok: Koenigsegg CCX !
Marc zegt
De Diablo is de eerste auto waarbij ik spontaan begon te gapen en waarvan ik direct enkele minatuur modellen van heb aangeschafd. Want tjah.. als klein jongetje ben je niet instaat zoiets aan te schaffen natuurlijk. (En nu nog niet als student..)
*zucht* wat een auto..
Dr. Bronx zegt
Goed en mooi lees en kijk voer!
Murrrphy zegt
Twee keer een Diablo in het wild gespot.
Eerste keer in Engeland toen-ie nog maar net op de markt was, dat geluid!!!!
Tweede keer op de vluchtstrook langs de A2, met een wegenwachter erbij….
P@ zegt
Was die SV nou leverbaar in de kleur Gallio (Geel) Zandvoort? Volgens mij heb ik dat ooit ergens gelezen…
RemcoZ zegt
Leuk en interessant stuk! Ik mis alleen één speciale versie van de Diablo, die volgens mij in een zeer beperkte oplage is gemaakt (12 stuks geloof ik): de Diablo 30 SE Jota. Een nog specialere versie van de 30 SE, die alleen in een speciale kleur paars werd geleverd.
pilsjongen zegt
doet mij trouwens ook denken aan de goede tijdens van need for speed 3: hot pursuit -> Diablo SV – politie uitvoering
hoe fout…
vla zegt
daar is zeker veel werk in gekropen om zo’n mooie afleveringen te maken maar om maar es over de wagens te spreken; rij daar maar eens in achteruit!!
MurcieBoy zegt
godzijdank is er de Murcielago!! ;)
P@ zegt
Trouwens niet te vergeten die VTTT uitvoering… maar dat was er een met dubbele turbo.. ook niet veel van gemaakt.. toch? ;)
kzary zegt
@ remco : als het er maar 12 waren zijn het er nu nog maar 11,
jay-kay heeft de zijne in de prak gereden, denk ik het is wel in het frans
http://www.leblogauto.com/2006/10/jamiroquai-cosmic-girl.html
CSL zegt
Vette bak hoor.
David USA zegt
Die lichtblauwe is echt super vet! Hele goeie kleur voor die wagen, past er echt goed bij, zeker als ie van die zwarte velgen had gehad!
Danny zegt
Vraagje. Is deze auto, puur uiterlijk-technisch, nu ECHT mooi, of is ‘ie mooi in al zijn lelijkheid?
JANUS zegt
Mooi !
Heel mooi !!
(Maar de Countach blijft mooier !!!)
Ik was twee weken geleden in Spa bij de SpaItalia dag.
3 Of 4 Diablo’s maar geen een Countach. Jammer hoor.
Mijn favoriet……Een witte Countach in de sneeuw ;-)
JANUS zegt
(Overigens kan ik dat plaatje met die Hemelse dames erbij ook niet vervelend vinden om te zien :-D )
Forza! zegt
Ik vergeet nooit meer dat ik in Italie op de bus stond te wachten
en er een blauwe Sport Veloce (met die grote oranje letters SV op de flank)
voorbij brulde…dat staat echt op m’n netvlies gegrift.
De laatste echte lambo!
Forza! zegt
Het type waar de dames op de eerste foto omheen staan dus ;)
Danger zegt
Nu nog een Diablo GT ;)
MEZELUF zegt
doe toch maar die diablo vt 6.0 =D
ze zeggen wel dat de murciélago compleet anders werd, maar hy lijkt er toch sterk op!
vooral van de zijkant.
en heb toch respect gekregen voor die belg, want ohh wat is ie mooi
lotte zegt
@Danny: vroeg ik mij ook af: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/03/lambo-met-feromonen-geparfumeerde-testosteron-teaser#post-9253
VJP zegt
mooi artikel,
maar die laatste versie van de diablo die lijkt echt veel op de murcielago
Stefan zegt
Of de Diablo GTR, een auto met 590 PK met RWD waar er maar 20 van zijn gemaakt. :)
Stefan zegt
Correctie, het zijn er 30. :)
Een tijdje terug heb ik er een als occasion op het net aangeboden zien staan.
Hansie! zegt
Van alle supercars is en blijft de diablo gewoon mijn favo.
Susp1cious zegt
Ja Lamborghini, wat moet je erover zeggen? Prachtige auto, extravagante looks en vooral onder celeberties een gewilde auto om ‘ons’, het gewone volk eens even mee te verblinden van jaloezie.
Echter Lamborghini heeft een probleem. Ze hebben een zeer beperkte race geschiedenis. Waarin merken als Ferrari, Maserati en Alfa-Romeo een rijke historie hebben in Formule 1 en andere mooie raceklasses kan Lamborghini zich alleen maar beroepen op enkele kleine raceklasses waarin hun auto’s hebben deelgenomen.
Een supersportauto koop je om je even Michael Schumacher te wanen. Of als je in een klassieker rijdt even Juan Manuel Fangio of Misschien wel voor de Belgische site bezoekers Jacky Ickx. Maar wat waan je je als je in een Lamborghini zit? Je bent welliswaar onderweg met een prachtige en snelle auto maar dat laatste stukje, dat je je voelt als een kind zo gelukkig omdat je denkt dat als je de deur sluit je even een raceheld bent van weleer ontbreekt bij een Lamborghini.
Daarom zou ik altijd voor een Ferrari, Maserati of als ik ooit in de gelukkige positie mag komen een Alfa 8C kopen. Alleen maar om het extra stukje nostalgie.
Forza! zegt
Kan me herinneren dat Lamborghini ooit motoren heeft geleverd in F1.
Zal wel weinig succesvol zijn geweest…
Forza! zegt
http://www.grandprix.com/gpe/eng-lambo.html
Forza! zegt
en nu ik toch bezig ben :D : In de FIA GT rijden ook lambo’s rond en
da’s toch niet bepaald een kleine raceklasse.
SugarFree zegt
Ontopic:
Zeer brute wagens, geen ander woord voor.
Niet direct erg mooi, maar wel prachtig voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn: snel en agressief overkomen én zijn!
Offtopic:
Is het belangrijk dat ik me stoor aan de topictitel? ‘gespot in de hel’ vind ik spotten met het onderwerp hel (wat ik dan zelf wel weer een grappige woordspeling vind :) )
Susp1cious zegt
@ Forza, je snapt denk ik waar ik op doel. Dit is in verhouding natuurlijk erg, heel erg minim.
J. zegt
Ik ben geen fan van deze auto, op de huidige Lambo’s na vind ik alleen de Miura mooi, en de rest vind ik echt spuuglelijk.
Maargoed zoals je al beschrijft, je vind hem mooi of lelijk, en nooit iets er tussenin.
Solstice zegt
SV was altijd mijn favoriet, kan me herinneren dat ik die luchthappers op het dak helemaal het einde vond. Diablo is overigens bij lange na niet mijn favoriete Lamborghini, dat blijft toch de Miura.
De kleur op die laatste Diablo, is dat Azurro Nuvola, ook wel bekend van de bepaalde Alfa Romeo’s?
SHER zegt
echt vette bakken man! die diablo 6 liter is echt te mooi! die parelmoer op de laatste lambo is echt te strak!
SugarFree zegt
Favo Lambo?
Inderdaad, de Miura!
stofmeister zegt
die laatste blauwe diablo staat ook op http://www.streetsupercars.com/Supercar%20Pictures/Lamborghini/Diablo/index.html
glenne zegt
hmz kan mij niet boeien hoor of lamborghini een geschiedenis heeft of niet , weet al 1 ding zeker , ferrari’s zijn mooi maar lamborghini is toch wel heeeel uitzonderlijk. 2 jaar geleden was ik helemaal ferrari tot ik aan zee was met wat maten en dat we daar enkele lamborghini’s zag voorbij speeden , dan had ik opeens een andere opinie lol. nouja en masserati vind ik ook wel lekker maar vind ik niet erg speciaal
Gerben zegt
Dit is één van de wagens die in het echt het meeste indruk op mij hebben gemaakt.
Op foto’s valt erover te discussieren maar in real life….
een beest van jewelste met een grote FUCK YOU attitude
Prachtige creatie
Stilstaand straalt hij al een bom snelheid en aggressie uit…. totdat de 12 cilinders in gang schieten…. grooooaw… Dit is sex op wielen
En nu moet ik stoppen…..
Jellert zegt
Het is blasfemie maar ik vind die ouderwetse velgen echt lelijk. Verder zijn het natuurlijk 1 van de mooiste soort auto’s om te hebben. Idd jammer dat ze vaak in het gevang zitten het hele jaar.
breinstein zegt
ik ben het helaas niet met de schrijver eens. een diablo is een schitterende auto, maar er hoort gewoon een grote achterspoiler op!
nichos zegt
voor mij de 2e van links :D
Een oude italiaanse V12, das gewoon een droom,toch?
Om af en toe mee te rijden dan..
En om aan te sleutelen natuurlijk!
RScosworth zegt
hmmm Heerlijk!!!
dit is echt mijn droomauto en dan vooral die grijze SV met de zwarte velgen!!
prachtig, echt te mooi voor woorden.
Klasse dit topic!:D
Murcielago zegt
Zoals Jim Carrey het in Bruce Almighty zo mooi kon zeggen: B E A- utiful !!! ;)
Appeltje zegt
Bedankt voor de reacties! Of de auto echt mooi is, dan wel mooi van lelijkheid, is iets dat ik me soms wel afvraag ;), mijn voorkeur gaat uit naar de eerste optie.
De kleur op de laatste VT 6.0 is een unieke kleur op dat model, maar het kan inderdaad best de kleur zijn van de Alfa Nuvola, Azurro Nuvola!
Silverarrow zegt
Op autotrader staat volgens mij die Diablo SV te koop, voor het luttele bedrag van € 119.500,-. Dus als er geintresseerden zijn… :P
OT: Brute wagens, vooral dat lage profiel en die brede banden zijn geniaal. Als autoblog hier nu eens een rij-impressie van zou kunnen maken… ;)
L-M zegt
Meer dan een zalige wagen de Italiaanse Stier.
Paolo zegt
Totaal onverwacht. Lamborghini, met een korte maar toch hele rijke historie van supercars, en jij komt met de Diablo, een van de weinige Lambo’s (op de Jalpa & Silhouette na) die door velen als enigszins ‘middle of the road’ is betiteld. Natuurlijk is het een supercar, maar vergeleken met vele andere Lamborghini’s is/was ie een beetje terughoudend. Door de teleurstellende verkopen heeft de Diablo het merk destijds ook min-of-meer in de armen van Audi gedreven. Maar ach, smaken verschillen en liever één Italiaanse volbloed dan welke Duitser dan ook ;-)
JANUS zegt
Deze heeft een maat van me gemaakt op Spa 2 weken geleden.
Wat een heerlijk bruut geluid zat hier in :-D
thomaars zegt
wat is dat toch een ontzettende GEILE bak
alleen die laatste heeft echt een hele lelijke kleur, ik snap echt niet hoe die vent (of mischien vrouw) erop is gekomen om die kleur te kiezen uit de zoveel mooie kleuren die er bestaan.
maar mischien heeft hij gewoon een weddeschap verloren.
Alwood zegt
GEWELDIG!!! :o :D wát een mooie wagens zijn dat zeg!!! en bruuuut :D
Absoluut mijn favoriete lambo aller tijden én ook een van de grootste (van 3) kanshebbers op allerbruutste auto by alwood ;) Ik vind het alleen erg jammer dat ze op een gegeven moment de klapkoplampjes eraf hebben gehaald.
Klassiekerrally zegt
De Diablo begin ik steeds meer te waarderen…
(ik heb geen zin meer om te typen, vandaar deze korte reactie ;) )
P@ul zegt
voor alle uitvoeringsvormen. kijk dan op: http://www.lambocars.com
persoonlijk echt een super goede site over lamborghini.
‘het merk der merken’ zoals ik altijd zeg
Appeltje zegt
@ Paolo
Een Diablo “middle of the road”/”terughoudend”? Ik vind het zelf juist de op één-na meest woeste, de Countach is nog net iets ruwer, de Murci is dan weer te gestroomlijnd, rond, en neutraler wat betreft details en wordt door meer mensen mooi gevonden heb ik het idee. En de Gallardo vind ik eigenlijk ook nog relatief braaf niet alleen omdat lambo-deuren ontbreken.
the audi fan zegt
mooie foto’s
Miki zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/01/1st-of-da-month-mei-2007-wallpaper
met precies deze Diablo SV-R heb ik mogen meerijden (binnenkort mss nog eens). Is een kennis van mijn vader, hij heeft verschillende exoten oa. Countach LP500, Pantera GT5, Lambo Espada, Miura, LM002, Alfa SZ,…
vincent#1 zegt
Leuk stuk,
Kun je trouwens nog leuke weenswaardigheden over de wallpaper van mei vertellen?
Vindt de diablo purist deze spoiler en stickers ontsierend?
Persoonlijk hoeft een spoiler van mij ook niet, maar zoals het hier op de foto staat geeft het toch ook wel wat stoers het maakt er een echte racecar van. Niet in de laatstse plaats omdat het gewoon een gave foto is.
Boriz zegt
Lamborghini blijft de beste;)
SugarFree zegt
@ Appeltje
Bedankt voor je reactie :)
miki zegt
@ vincent:
spoiler was demonteerbaar en heb hem ook zonder gezien en geloof me, tis echt geen zicht op deze (vind ik persoonlijk) :)
Paolo zegt
@ Appeltje:
Je hebt helemaal gelijk. Ik was onlangs uitvoerig op bezoek bij de fabriek en aan de ene kant ben ik blij dat het merk -met het prachtige verleden- nog bestaat en hele bijzondere en goede auto’s maakt. Aan de andere kant baal ik er ontzettend van dat de hele directieparkeerplaats vol met Audi’s staat. Tsja, wat is wijsheid? Ik kom er niet uit. Daarom ben ik denk ik ook maar Maserati-man geworden. Dan heb ik niet last van dit enorme dilemma. Je begrijpt dat mijn favoriete Lambo een ‘classic’ is: de Jarama…. Die was voor zijn tijd ook ronduit woest te noemen.