
Het is zeldzaam in continentaal Europa, bijna nooit te vinden op “spotwebsites”, en ongeveer 7.000 euro waard. Rara wat is dit?
Suzuki Cappuccino
Wanneer ik op een dag genoeg naar een beedscherm heb gekeken ga ik wel eens naar buiten om een willekeurig stuk door de buurt te fietsen. Puur en alleen om tot rust te komen. Zonder intentie om iets te spotten. Een jaar geleden kwam ik er op die manier achter dat er bij mij in de buurt een vrij bijzondere auto staat, ook al is het geen snelheidsduivel waarvan het aantal cilinders niet op één hand te tellen is.
De Suzuki Cappuccino is klein, maar niet puur om de gimmick. Het heeft de praktische reden dat auto’s met een lengte van minder dan 3,3 meter, een breedte van minder dan 1,4 meter, en een cilinderinhoud van onder de 660cc belastingtechnisch voordelig zijn binnen Japan. De auto is dus voornamelijk aangepast op de Japanse regelgeving, waardoor in de eerste twee jaar maar 1.795 auto’s buiten Japan werden verkocht.
Later werd het model aangepast op de Britse wetgeving, waarmee 1.182 exemplaren naar het Verenigd Koninkrijk kwamen. Slechts 72 van dit laatste aantal werden destijds direct verkocht in Europese landen buiten het VK. De ruim tien exemplaren die in Nederland zijn zul je maar zelden zien.
Lekker stoeprandschade op die laatste foto…
@pjotr:
Heb je snel met 21″ :)
@pjotr: da’s inderdaad een flinke, stoeprand zal ook wel schade hebben….
ja lekker doe er maar 4 met suiker ik vries hier kapotdood
Hij gaat in ieder geval lekker snel naar de 100.. 0 seconden!
@fedmas: Hij komt inderdaad direct met 100 graden uit de Senseo….
@fedmas: 8 sec, mede door het zeer lage gewicht.
Veel vermogen heeft hij niet, maar echt een leuk wagentje.
Ik zag het meteen aan de afbeelding al!
Ben hier best wel fan van, wil er ooit wel eens eentje hebben… Gewoon leuk voor erbij!
@notsobig: Alleen doen als je tieten hebt, of niet van tieten houdt… :-)
@erikvb: tellen man boobs ook?
@vwally: als je die hebt pas je er niet in
@vwally: tsja, wat ik zei…als je er van houdt…
@erikvb: En Nederlanders zijn gierig, Belgen zijn dom, gehandicapten zijn zielig, derde wereldkinderen zijn bedelaars enz enz…
@notsobig: Ik kan je moeilijk ongelijk geven…
@notsobig: dat maakt mij zielig, dom… en een beetje gierig want ik werk in Nederland :-)
on topic… wat een lelijk ding. Maar goed dat smaken verschillen, toch?
@erikvb: Sukkeltje ;)
@erikvb:
Weet je dat vrouwen gek zijn op zo’n ding…?
Waarschijnlijk niet, anders had je wel iets zinnigs gezegd….
De Cappuchino. En zijn stuur zit expres zo. Dat was de reclameslogan destijds. Vond hem wel geinig gevonden.
Wie koopt er nou zoon ding, koop dan een twizzy
@slippie101: wie koopt er nou een twizzy, koop dan zo’n ding!
@eddythedriver: jij snapt het!
De IVA boys zullen hem wel herkennen. Staat een rode vlakbij school.
@E34M5Touring: Als gestopte IVA-boy kan ik zeggen dat hij er tegenwoordig niet meer staat, alleen nog een Carver One.
OT: Geweldig auto’tje, ben zelf ook op zoek naar 1’tje!
@subarugangster: Oh is ie eindelijk weg? Die lui hebben hem lang gehad. Sowieso van 2003-07. Een rode met zwarte hardtop. Echt mini die dingen. Wel een grappig model.
Mooi stukje. Ik vind dit zo’n geinig ding! Altijd als ik een foto zag dan leek hij zo groot… Totdat je de nummerplaat zag ;) Weet nog dat ik in Zwitserland een tijdje terug een hele Cappuccino-club tegenkwam, zo’n beetje alle kleuren kwamen voorbij… Vind het een geweldig klein autootje, was zeker in mijn lijst van auto’s om ooit te hebben, maar ik pas er denk ik niet zo goed in met 1,94…
@mercedesclk350: Eigenlijk zit er een oversized kenteken op van 2 meter breed. puur gezichtsbedrog, maar wij weten wel beter ;-)
Ik heb wel een zwak voor Japanse Kei-cars. Vanuit Europees oogpunt zijn het nogal typische auto’s, maar vanuit engineering oogpunt zijn het ware meesterwerkjes.
Neem als voorbeeld de Daihatsu Copen. Even los van de styling is het een heel knap gemaakte auto. Een electrisch bediend metalen klapdank, ruim plaats aan twee passagiers tot 1m90, airco, leer, en eigenlijk alle luxe die je nodig hebt en dat in een auto van nog geen 3,3 meter. Een miniscuul 660 cc turboblokkie dat toch 68 PK op de wielen zet (begrenst ivm Kei-car regels, kan ook makkelijk 80 pk aan). En dan ook nog een vermakelijk weggedrag.
‘Pinin’ Farina en Giugiaro gaven het destijds ook al aan: het ontwerpen van een sportwagen met een ziljoen PK en waanzinnige styling is vele malen makkelijker dan het ontwerpen van een kleine, praktische en betaalbare
@dondeboer: Oftewel: leuke spot!!
@dondeboer: Ben het helemaal met je eens. Persoonlijk vind ik de Honda Beat het leukst.
Voor wie er 1 zoekt er staan er twee te koop bij de Suzuki dealer pijnappel in apeleldoorn. Een rode en een zilveren en weet dat de zilveren daar echt in top staat is vergeleken bij deze. Heb er zelf een zomer mee gereden en is gewoon leuk rijden met het dakje weg geklapt. Rijden in Japan diverse rond met 140 pk plus.
@vespinie: Apeleldoorn
En er zijn zeker meer dan tien in Nederland te vinden hoor. Alleen in nl zijn er rond de 30 verkocht. Dan nog de import uit duitsland en curacou niet meegenomen.
@vespinie: Ook redelijk wat uit Engeland. Echter let wel op, de Nederlandse zijn destijds door de dealers behandeld tegen roest. In Engeland schijnen ze dit niet gedaan te hebben en die schijnen aardig te roesten.
Voor de mensen die verder durven te kijken als de eerste te binnenschietende vooroordelen:
http://www.autozine.nl/text/42.html
Heel leuk hoor, zo’n auto. Tot je wordt aangereden door een fiets en iedereen in de auto op slag dood is.
@jipino: Maar het is ook niet de bedoeling, om ermee te botsen, je moet ermee rijden, zonder te botsen, dan heb je het langst plezier van je vervoertuig.
OT: Leuke bak, net als inderdaad, de Nissan Figaro en Daihatsu Copen, allemaal leuk spul voor erbij.
@jipino: je gaat toch tussen de spaken door.
dan is deze auto nog goedkoper dan een Cappuccino in monaco
grappig ding ..
maar ik ben meer van de Nissan Figaro ..
@lincoln:
Een kennis van mij doet in die dingen, maar dan heb ik toch liever een Cappucino.
Deze auto heeft de FR layout (front engine, rear wheel drive) en is een van de snelste auto’s ter wereld op de touge (downhill racen/driften).
@panzerknacker: De motor zit echter áchter de voorwielen, dus eigenlijk is het een middenmotor…
mijn eerste vraag – past daar een corvette motor in?
electrisch potentieel – rx7 – random thoughts
ik wil persoonlijk een cockpit-motorfiets
Mini RX-7! Ook leuk!
@epimetheus: dit is meer een espresso:P
Ze staan gewoon op marktplaats te koop hoor… niet echt bijzonder.
@awesome: Ga dan maar opzoek naar een Suzuki Cara…
@awesome: wat staat er niet op marktplaats?
@nicktexel: Texel?
@potver7: niet op marktplaats wel te koop:P
Maar veel belangrijker: hoe rijdt dat?!
@varry:
Heel goed, je moet alleen ff wennen aan schakelen met je linker hand. Voor sportief rijden over polderdijkjes is hij uitermate geschikt, lange einden over de autobahn is niet zijn ding. Maar als speeltje voor erbij is het een prima ding.
Suzuki Cappuccino, en ’t stuur zit Expesso! ;)
@MARS: Expresso!! (edit knop)
Een 9 jaar oud Suzuki-tje EUR 7.000,- waard??? Die ook nog eens alleen als RHD verkrijgbaar is?
Lijkt mijn heel erg overdreven. Ja, aan de velgen te zien is ie inderdaad van een oud vrouwtje geweest, maar toch.
Voor de helft van dat geld kom je al oude MX-5’jes tegen…
@bennyweisz: Tja die mx5 is ook lang niet zo zeldzaam…
@bennyweisz:
Nieuw waren ze ook niet bepaald goedkoop.
Ik heb er destijds een gereden bij Nimag, we betaalden toen nog met guldens en daar wilden ze er 50k van hebben.
Als je 9k belachelijk vindt, prima dan snap je het autootje toch niet….
Meteen maar deze twee afleveringen krijgen. Zo cool is de Cappuccino :)
https://www.youtube.com/watch?v=JKfUHmspLsM
https://www.youtube.com/watch?v=MumBN91-EvI
geweldig wagentje
Tof wagentje :D Lijkt een beetje op een te heet gewassen NB MX-5.
Gaaf ding. Zelf vind ik deze ook wel heel gaaf:
@quincy:
Jammer dat je de Beat zelf uit Nippon moet halen, daarom heb ik dat Smartje er maar bij genomen. Met een beetje fantasie hoort jouw Midas toch ook in dit Segment?
@jrk68:
WTF, moest @ Midas zijn.
@ Quincy
Zo’n Autozam is ook best grappig, die hebben zelfs een soort groep C gemaakt Met de maten van een Keicar.
Vanmorgen toevallig een opvallend geel exemplaar zien rijden in Utrecht. Moest ook even twee keer kijken wat voor auto het ook alweer was haha.
Leuk wagentje alleen deze heeft serieus kromme velgen!
Het bedrijf waar ik mijn SLK vorig heb gekocht stond er ook eentje, echt een zeer nette.
Leuk wagentje mede door het zeer lage gewicht.
0-100 8 sec is best fel.
Subaru Cappucino iemand?
@jeffreyderuiter: voor de kleine, om mee te winkelen
Leuk om te zien dat deze echte bijzondere wagens ook aandacht krijgen.
Hunnen hebbe hebbe factor is niet zo groot maar ze zijn wel leuk om te zien.
Ooit bij een personeelsdag van NIMAG met dit apparaat gestuurd. Geweldige rit! Met dit kleine gifkikkertje ben je in stedelijke gebieden nog steeds veel vlotter dan veel sportief bedoelde auto’s. Daar waar een beetje bolide voorzichtig moet sturen om links en rechts schade te voorkomen flits je met deze Suzuki door het verkeer als ware het een brede fiets.
Aardige deuk in die velg..l kan me niet voorstellen dat dat comfortabel rijdt…
ik heb er wel eens een gezien in Zwolle. Ik wist dat die zeldzaam was maar 10 in nerderland????? Ik had geen idee!
is die met 10 exemplaren in Nederland niet bijna even zeldzaam als de Veyron?
Net ’n gekrompen MX-5 NB :-) Ik vind de MX-5 al aan de kleine kant & vind ’t zeer knap van Suzuki dat ’t ze gelukt is om nog ’n kleinere roadster te bouwen! Is eigenlijk nog niet eens zo’n slechte investering lijkt me, aangezien dit ’n zeldzame verschijning is & waarschijnlijk ook hartstikke leuk om mee te rijden.